28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet dat organisaties vaak drempels opwerpen, van ingewikkelde formulieren tot starre regels, waardoor klanten zich eerder een nummer voelen dan een mens. In een interview op Frankwatching pleit hij voor méér empathie en minder bureaucratie in klantcontact. Leer van zijn tips.

1. Laat interne logica niet leidend zijn
Veel klantprocessen zijn ingericht op efficiëntie, maar niet op gemak. Steven van Belleghem: “De interne logica van een bedrijf staat vaak haaks op wat logisch voelt voor de klant.” Vraag je dus bij elk contactmoment af: is dit makkelijk, duidelijk en menselijk?

2. Zorg dat klanten zich gehoord voelen
Een klant die steeds opnieuw zijn verhaal moet vertellen, voelt zich niet gehoord. Investeer in systemen waarin klantcontact overzichtelijk wordt bijgehouden en geef medewerkers toegang tot die informatie.

3. Verlaag de drempel om contact te zoeken
Toegankelijke communicatie is essentieel. Maak bellen, appen of mailen eenvoudig. Een contactknop op de website, snelle reacties via WhatsApp of een persoonlijke vaste contactpersoon maken het verschil.

“De kracht van mensen zit in het maken van verbinding. Connectie zal weer belangrijker worden dan perfectie.”

4. Wees empathisch
Pas waar mogelijk tools en AI toe, maar bewaak dat het contact niet nep wordt. Empathie is een belangrijke voorwaarde voor samenwerken.

5. Geef medewerkers ruimte om op te lossen
Volgens Steven van Belleghem zijn te veel regels een grote boosdoener. “Geef medewerkers vertrouwen en bevoegdheden om écht te helpen, zonder alles te hoeven navragen.” Dat versnelt het proces én verhoogt de klanttevredenheid.

6. Gebruik feedback als verbetertool
Klachten en vragen zijn geen last, maar een kans. Verzamel ze systematisch en leer ervan. Wat klanten vaak vragen, hoort duidelijker uitgelegd te worden. Dat is geen klantenserviceprobleem, maar een organisatietaak.

Bron: Frankwatching

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 september 2025

Prinsjesdag 2025: dit zijn de verwachtingen voor ondernemers in 2026

Ieder jaar lekt er, in aanloop naar Prinsjesdag, van alles uit. Ook staan een aantal wijzigingen die op Prinsjesdag worden voorgesteld al vast vanwege eerdere wet- en regelgeving. Op...

03 april 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ‘Wees nieuwsgierig en zorg voor werkplezier!’

Crohill heeft een duidelijke missie: het werk van schoonmakers slimmer, schoner en leuker maken. Alle methodes die eigenaar en directeur van Crohill uit Lelystad, Pim Hilgerdenaar, en zijn team...

27 oktober 2025

Tork lanceert podcastserie over inclusieve hygiëne: ‘Hospitality van het kleinste kamertje’

Op 27 oktober lanceert Tork de nieuwe podcastserie 'Hospitality van het kleinste kamertje', waar inclusieve hygiëne centraal staat. Hiermee wil het Essity-merk het bewustzijn vergroten en het taboe doorbreken...

05 augustus 2025

𝗚𝗼𝗺, 𝗔𝘀𝗶𝘁𝗼 𝗲𝗻 𝗖𝗦𝗨 𝘁𝗲𝗸𝗲𝗻𝗲𝗻 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗲𝘃𝗲𝗿𝗸𝗹𝗮𝗿𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗱𝘂𝘂𝗿𝘇𝗮𝗺𝗲 𝘀𝗮𝗺𝗲𝗻𝘄𝗲𝗿𝗸𝗶𝗻𝗴

Op dinsdag 5 augustus hebben Gom, Asito en CSU Cleaning Services een intentieverklaring ondertekend om structureel samen te werken aan circulariteit en hergebruik in de schoonmaakbranche. Hoewel de schoonmaakbedrijven...

15 oktober 2025

Koningin Máxima bij ADG voor start Pensioen3daagse

Een bijzondere dag, 14 oktober, bij ADG: Hare Majesteit Koningin Máxima bracht een werkbezoek aan ADG in Houten, waar HEYDAY onderdeel van is. In samenwerking met Wijzer in geldzaken...

22 januari 2024

Webinar Relationeel Contracteren

Op maandag 5 februari 2024 organiseren Facility Management Nederland en Next Level FM een webinar over Relationeel contracteren. Een vernieuwde wijze om invulling te geven aan een samenwerking waarbij...

27 augustus 2024

Heb jij een idee voor de CSU Innovatie Award?

CSU Roept op: Doe mee met de CSU Innovatie Award en breng jouw idee in de volgende versnelling. Met toegang tot een gigantisch netwerk vol mogelijkheden, een investeringsbudget van...

01 november 2023

Finalisten Best Practice Award 2023 bekend

Op 7 december 2023 zal voor de tiende keer de Best Practice Award worden uitgereikt, een jubileum! De feestelijke uitreiking vindt plaats tijdens de finale bij Innstyle in Maarssen....

04 juli 2025

Waterheld Sueba Hammond (EW Facility Services) schittert in Nederlands Watermuseum

Bij EW Facility Services noemen ze schoonmakers naast schoonmaakhelden ook waterhelden. Eén van hen, Sueba Hammond, schittert deze zomer in het Nederlands Watermuseum naast andere waterhelden die Nederland waterland...

18 juli 2025

Bertram de Langen viert 25 jaar jubileum bij Ruitenheer

Een kwart eeuw vol toewijding, vakmanschap en betrokkenheid. Dat geldt voor Bertram  de Langen. Hij viert zijn 25-jarig werkjubileum bij Ruitenheer. Van harte gefeliciteerd! De collega’s vieren het jubileum...