28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet dat organisaties vaak drempels opwerpen, van ingewikkelde formulieren tot starre regels, waardoor klanten zich eerder een nummer voelen dan een mens. In een interview op Frankwatching pleit hij voor méér empathie en minder bureaucratie in klantcontact. Leer van zijn tips.

1. Laat interne logica niet leidend zijn
Veel klantprocessen zijn ingericht op efficiëntie, maar niet op gemak. Steven van Belleghem: “De interne logica van een bedrijf staat vaak haaks op wat logisch voelt voor de klant.” Vraag je dus bij elk contactmoment af: is dit makkelijk, duidelijk en menselijk?

2. Zorg dat klanten zich gehoord voelen
Een klant die steeds opnieuw zijn verhaal moet vertellen, voelt zich niet gehoord. Investeer in systemen waarin klantcontact overzichtelijk wordt bijgehouden en geef medewerkers toegang tot die informatie.

3. Verlaag de drempel om contact te zoeken
Toegankelijke communicatie is essentieel. Maak bellen, appen of mailen eenvoudig. Een contactknop op de website, snelle reacties via WhatsApp of een persoonlijke vaste contactpersoon maken het verschil.

“De kracht van mensen zit in het maken van verbinding. Connectie zal weer belangrijker worden dan perfectie.”

4. Wees empathisch
Pas waar mogelijk tools en AI toe, maar bewaak dat het contact niet nep wordt. Empathie is een belangrijke voorwaarde voor samenwerken.

5. Geef medewerkers ruimte om op te lossen
Volgens Steven van Belleghem zijn te veel regels een grote boosdoener. “Geef medewerkers vertrouwen en bevoegdheden om écht te helpen, zonder alles te hoeven navragen.” Dat versnelt het proces én verhoogt de klanttevredenheid.

6. Gebruik feedback als verbetertool
Klachten en vragen zijn geen last, maar een kans. Verzamel ze systematisch en leer ervan. Wat klanten vaak vragen, hoort duidelijker uitgelegd te worden. Dat is geen klantenserviceprobleem, maar een organisatietaak.

Bron: Frankwatching

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 november 2022

Sati viert 12,5 jaar jubileum

Onlangs vierde Sati bij Hectas haar 12,5 jarig jubileum. Ze werd op haar pand Service Centrum De Poort in Velp in de bloemetjes gezet. Sati werd op haar jubileum-dag...

26 juni 2023

Professionele reiniging en voorbereiding van moppen: duurzaam en rendabel

Het implementeren van ecologisch duurzame en tegelijkertijd economisch gunstige werkprocessen is een van de grootste uitdagingen van vandaag. Ook de schoonmaakbranche krijgt hiermee te maken en speelt tegelijkertijd op...

14 februari 2024

Terugblik CSU Innovatie Boost

Van 22 t/m 25 januari nam CSU Facilitair Nederland mee in de nieuwste trends en ontwikkelingen. Zij deden dit samen met universitaire onderzoekers, gedragswetenschappers, productontwerpers en trendwatchers. “Met prachtige...

12 februari 2024

10 jaar Made Blue Foundation: ‘Schoon drinkwater voor iedereen op deze wereld’

Een idealistisch avontuur van drie ondernemers, Frank van der Tang, Machiel van Dooren en Robin Pot is uitgegroeid tot een volwaardige én ondernemende Foundation, die internationaal opereert en successen...

11 juni 2024

De allerbeste schoonmaker van Nederland, wie wordt het?

Op dinsdag 18 juni 2024 wordt in Eindhoven de beste schoonmaker van Nederland gekozen. Van de 150.000 professionals die werkzaam zijn in de schoonmaakbranche, strijden finalisten voor de titel...

27 juni 2023

Oproep: Help mee de sectorale CO2-rapportage op te zetten

Schoonmakend Nederland roept op tot het opzetten van een sectorale CO2-rapportage. Doe jij ook mee? Duurzaamheid is een groot begrip dat veel onderwerpen raakt. Maar een van de onderwerpen...

10 maart 2017

Cleanfix demodagen: ontmoet de toekomst van de schoonmaak

Op donderdag 27 april in Veurne en op donderdag 22 juni in Gent kunt u kennismaken met de RA 660 NAVi schrobzuigrobot. Cleanfix Benelux organiseert deze demodagen. Hoe functioneert...

19 september 2022

Save the date: Symposium ‘Duurzaam invulling geven aan de toekomst van Schoonmaakwerk’

Hoe organiseren we ook in de toekomst goed werk in de schoonmaaksector? Werk dat erkend en gewaardeerd wordt, dat bestaanszekerheid geeft en dat ruimte biedt om te leren en...

08 december 2025

Student vraagt met masterproject aandacht voor schoonmakers

Onzichtbare mensen op de campus een gezicht geven, dat is wat masterstudent Industrial Design Jens Vervoort met zijn eindproject wilde bereiken. Hij besloot daarvoor de schoonmakers van Asito te...

15 december 2025

CNV meldt: Kerstborrel bij Shell ontsierd door onzekerheid facilitair werknemers

Terwijl de Shell-medewerkers vandaag op het hoofdkantoor in Amsterdam aan de Kerstborrel gaan, zitten op datzelfde moment honderden ingehuurde schoonmakers, cateringmedewerkers en facilitair medewerkers in grote onzekerheid. Per 1...