28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet dat organisaties vaak drempels opwerpen, van ingewikkelde formulieren tot starre regels, waardoor klanten zich eerder een nummer voelen dan een mens. In een interview op Frankwatching pleit hij voor méér empathie en minder bureaucratie in klantcontact. Leer van zijn tips.

1. Laat interne logica niet leidend zijn
Veel klantprocessen zijn ingericht op efficiëntie, maar niet op gemak. Steven van Belleghem: “De interne logica van een bedrijf staat vaak haaks op wat logisch voelt voor de klant.” Vraag je dus bij elk contactmoment af: is dit makkelijk, duidelijk en menselijk?

2. Zorg dat klanten zich gehoord voelen
Een klant die steeds opnieuw zijn verhaal moet vertellen, voelt zich niet gehoord. Investeer in systemen waarin klantcontact overzichtelijk wordt bijgehouden en geef medewerkers toegang tot die informatie.

3. Verlaag de drempel om contact te zoeken
Toegankelijke communicatie is essentieel. Maak bellen, appen of mailen eenvoudig. Een contactknop op de website, snelle reacties via WhatsApp of een persoonlijke vaste contactpersoon maken het verschil.

“De kracht van mensen zit in het maken van verbinding. Connectie zal weer belangrijker worden dan perfectie.”

4. Wees empathisch
Pas waar mogelijk tools en AI toe, maar bewaak dat het contact niet nep wordt. Empathie is een belangrijke voorwaarde voor samenwerken.

5. Geef medewerkers ruimte om op te lossen
Volgens Steven van Belleghem zijn te veel regels een grote boosdoener. “Geef medewerkers vertrouwen en bevoegdheden om écht te helpen, zonder alles te hoeven navragen.” Dat versnelt het proces én verhoogt de klanttevredenheid.

6. Gebruik feedback als verbetertool
Klachten en vragen zijn geen last, maar een kans. Verzamel ze systematisch en leer ervan. Wat klanten vaak vragen, hoort duidelijker uitgelegd te worden. Dat is geen klantenserviceprobleem, maar een organisatietaak.

Bron: Frankwatching

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 december 2024

Niels van Geenhuizen (CSU) deelt 5 goede voornemens voor bedrijfsschoonmaak in 2025

Met 2025 in zicht is het tijd om na te denken over duurzame voornemens – ook op het gebied van bedrijfsschoonmaak. Hoewel het nieuwe kabinet minder inzet op CO₂-reductie,...

24 mei 2024

Interclean Amsterdam 2024 was een feest van herkenning, met netwerken, sociale interactie, ontspanning en entertainment

Vrijdag 17 mei sloot Interclean Amsterdam na vier dagen zakendoen en netwerken zijn deuren. Bezoekers van deze grootste Interclean Amsterdam tot nu toe werden getrakteerd op een geheel nieuwe...

29 november 2022

Invloed schoonmaakkwaliteit op productiviteit medewerkers

Het thema van het Hygiëneforum dat in 2023 plaatsvindt is ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. Een slogan waar veel mensen wel een beeld bij zullen hebben....

30 oktober 2022

#Favorites Mrs. Harris goes to Paris

Zin in een leuke film, met goede afloop? Deze film over schoonmaakster Ada Harris werd gemaakt in samenwerking met Dior en draait nu in de bioscopen. Het verhaal, gebaseerd...

19 mei 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: “Het blijft gevaarlijk”

Ramen wassen is nooit helemaal zonder risico geweest. We zitten nu in een tijd waarin het waarschijnlijk het veiligst uitgeoefend kan worden. En of dat nou altijd zo leuk...

30 mei 2023

Haring Happen met European Cleaning Journal

In februari organiseerde European Cleaning Journal haar eerste Benelux netwerk event. Gezien de belangstelling volgt nu een tweede event op 15 juni aanstaande, en wel een traditionele haringparty bij...

15 mei 2024

Oproep: wie test de nieuwe concepten telescopisch wassysteem?

Studenten van de TU Delft hebben nagedacht over mogelijke oplossingen voor het telescopisch wassysteem. Dit om de lichamelijke belasting te verminderen. Hiervoor hebben zij een aantal concepten ontwikkeld. Vier...

31 maart 2025

Facility Learning lanceert online cursusplatform voor facilitair professionals

Facility Learning introduceert vanaf 1 april 2025 een uniek online cursusplatform dat alle facilitair professionals in diverse sectoren de kans biedt om zich verder te ontwikkelen. Met een focus...

13 november 2022

Nieuw boek: Strategic Sourcing

Na ruim een jaar schrijven, reviewen, ontwerpen, aanpassen en drukken, is begin november het boek ‘Strategic Sourcing – organiseren, besturen en samenwerken in facilitaire organisaties’ officieel gelanceerd en in...

22 januari 2024

Webinar Relationeel Contracteren

Op maandag 5 februari 2024 organiseren Facility Management Nederland en Next Level FM een webinar over Relationeel contracteren. Een vernieuwde wijze om invulling te geven aan een samenwerking waarbij...