21 augustus 2023

Bunzl neemt Groveko over

Groveko, de  groothandel in schoonmaakartikelen en AI-schoonmaakrobots uit Ede, is door eigenaar MKB Fonds verkocht aan Bunzl Plc.

Participatiemaatschappij MKB Fonds uit Amstelveen maakt bekend dat zij op vrijdag 18 augustus 2023 haar deelneming Groveko uit Ede aan Bunzl Plc heeft verkocht. ‘Onder de hoede van MKB Fonds is Groveko uitgegroeid tot voorloper van AI-gedreven autonome schoonmaakrobots én heeft het grote stappen gezet in de transformatie van traditionele groothandel naar dienstverlener.

Breed assortiment met sterke shift naar verduurzaming
Groveko bestaat ruim 45 jaar en biedt, vanuit haar drie locaties in Nederland, haar klanten ruim 20.000 producten van meer dan 100 verschillende merken aan. Van bekende A-merken, zoals Kimberly Clark en Tork tot vele eigen merken, zoals Ewepo. De onderneming realiseert met haar 75 medewerkers ruim € 23 miljoen omzet in 2022. Klanten van Groveko zijn onder andere top 50-schoonmaakbedrijven in Nederland en landelijke supermarktketens. Groveko levert deze schoonmaakrobots zowel aan high-end kantoorpanden op de Zuidas, zoals The Valley, als vele retail en logistieke locaties.

De directie van Groveko, Romke Romkes en Bram Karels, heeft de laatste jaren veel geïnvesteerd in verduurzaming, zoals het gebruik van bamboepapier, vuilniszakken van gerecycled-materiaal, de vervanging van éénmalig bruikbare vloeibare schoonmaakartikelen door afvul en het vervangen van éénmalig te gebruiken producten door herbruikbare.

Coronacrisis bracht het bedrijf in versnelling tot innovatie
De coronacrisis dwong Groveko om creatief te zijn nadat vele kantoren, horecagelegenheden en verenigingen plotseling werden gesloten. Er was sprake van een landelijk personeelstekort en een duidelijke noodzaak tot het beperken van menselijk contact. De directie was in staat om het exclusieve distributeursschap van Gausium, een producent van AI-gedreven schoonmaakrobots, te bemachtigen. Door de snelle technologische ontwikkelingen op dit gebied, bieden deze robots een oplossing voor het personeelstekort in de schoonmaakbranche en is het groeipotentieel enorm. Als marktleider in de Benelux levert Groveko deze robots aan haar klanten via sub-dealers. Ook biedt Groveko met haar in-house technische dienst 24-uurs service en onderhoud aan.

Full service model
Naast de groothandelsactiviteiten en AI-robots biedt Groveko de laatste jaren steeds meer een totaal ontzorgde dienst aan haar klanten. Met haar eigen app ‘Groveko Smart Delivery System’ (GSDS) kunnen klanten efficiënt bestellen. Op basis van het verwachte gebruik worden automatisch orders ingevoerd bij Groveko, zodat de klant volledig ontzorgd wordt. Met name klanten met veel locaties, zoals supermarkten, vinden dit een perfecte oplossing om hun eigen werkdruk te verlagen.

Duidelijke strategische voordelen voor zowel Bunzl als Groveko
De overname van Groveko zal de positie van Bunzl in de schoonmaakbranche in Nederland verder versterken en Bunzl de kans geven om de voorsprong die Groveko heeft op het vlak van AI-schoonmaakrobots en ‘smart cleaning solutions’ verder uit te bouwen binnen de Benelux. Groveko zal de schaalvoordelen en commerciële kansen benutten die Bunzl biedt en zo haar beoogde groeiplannen versneld tot realiteit kunnen maken.

Romke Romkes, algemeen directeur van Groveko: “De overname door Bunzl biedt ons extra slagkracht en mogelijkheden tot verdere investeringen en ontwikkelingen, zodat wij verzekerd zijn van groei. Onderling met de andere werkmaatschappijen van Bunzl kunnen wij kennis en kunde delen en bundelen we krachten daar waar het waarde toevoegt voor de klant. Ik kijk enorm uit naar de samenwerking!”

Frank van Zanten, CEO van Bunzl: “Ik ben verheugd om deze nieuwe aanwinst te verwelkomen in de Bunzl familie. Onze pijplijn blijft actief en de kracht van onze balans ondersteunt ons vermogen om te blijven investeren in de belangrijke kansen die we zien.”

Thomas Wals, algemeen directeur van MKB Fonds: “MKB Fonds heeft Groveko gedurende de afgelopen acht jaar ondersteund bij haar groei en ontwikkeling. In deze periode is het bedrijf getransformeerd van een traditionele groothandel naar een geavanceerd allround operationele partner voor alle schoonmaakvraagstukken van haar klanten. Ook is het bedrijf een voorloper op het gebied van verduurzaming geworden. Wij zijn ontzettend trots dat wij hieraan hebben kunnen bijdragen. Ik ben ervan overtuigd dat Bunzl een uitstekend thuis zal zijn voor Groveko en voor haar directie. Wij wensen Romke, Bram en Bunzl veel succes met hun samenwerking.”

Verkoopproces en adviseurs
Na een breed proces, waar meerder gegadigde benaderd werden, bleek Bunzl de beste match voor Groveko en haar aandeelhouders. Partijen doen geen uitspraken over de omvang van de transactie.

Fortaleza Capital trad met ondersteuning van Chestnut Corporate Finance op als exclusief financieel adviseur van de aandeelhouders van Groveko en HerikVerhulst als juridisch adviseur.’

 

Bron: MKB-fonds

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 juni 2019

Het Alpheios geheim ontfutseld: Sint Anna Zorggroep op weg naar 9+

“Het Sint Anna Ziekenhuis in Geldrop wil naar een 9+. Daarom was de vraag aan Alpheios ‘help ons?!’ een jaar geleden. Het was geen vraag over producten, maar over...

12 december 2016

ISSA/INTERCLEAN Amsterdam 2018 breidt uit met Laundry en Waste Management

ISSA/INTERCLEAN Amsterdam kondigt aan dat de beurs in 2018 voor de eerste keer twaalf hallen van RAI Amsterdam zal beslaan. De uitbreiding van het vloeroppervlak benadrukt nog eens de...

20 december 2023

Asito, CSU en Gom zorgen samen voor fors minder CO₂-uitstoot met duurzame handschoen

Drie grote landelijke schoonmaakbedrijven Asito, CSU en Gom stappen gezamenlijk over op duurzame handschoenen als alternatief voor de gangbare nitril wegwerphandschoen. De nieuwe handschoenen, de Gloovy Eco Gloves, worden...

18 maart 2019

Met Fixed&Easy gaan Kimberly-Clark en Propers voor cross selling

Vanuit zijn passie om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven, begon Patrick Arts in 2005 schoonmaakbedrijf Propers. “We willen mensen laten ontwikkelen”, motiveert de...

20 november 2018

NIVO wint met NIVOP app eerste editie Duurzame Innovatie Challenge

Op 14 november is NIVO winnaar geworden van de eerste editie van de Duurzame Innovatie Challenge. In de Elfstedenhal in Leeuwarden riep de Commissaris van de Koning, Arno Brok, NIVO uit...

20 juli 2020

Groeibedrijf 2020 Breedweer maakt weer impact met sekswerkers

“#supertrots om bij de 250 snelst groeiende bedrijven te behoren..! Zo zie je maar wat je kunt bereiken door maximale impact te maken voor de maatschappij”, schrijft Jack Stuifbergen op...

02 februari 2024

#FotoFriday Stalen Trappen Reiniging

Sebastiaan Gregoire, mede-eigenaar Schoon Westland,  is trots op de uitvoering van deze specialistische schoonmaakopdracht: het reinigen van een stalen trap. Hij complimenteert medewerker Raymond die de klus, ‘als echte...

04 november 2023

Schoonmaak-branche-organisaties zetten in op samenwerking

De uitdagingen in de schoonmaakbranche vragen om een gezamenlijke aanpak van alle betrokken partijen; van de kant van de opdrachtgevers, de opdrachtnemers, de beroepsorganisaties en de intermediairs. Om deze...

18 februari 2024

#FAVORITES Poetsvrouw exposeert haar barbiecollectie in museum waar ze schoonmaakt

De vaste schoonmaakster van het Museum Valkenburg, Saskia Poortvliet, bleek een fanatieke Barbieverzamelaar. In het kader van 65 jaar Barbie heeft het museum haar gevraagd haar collectie in het...

26 januari 2024

Schoonmaak totaalleverancier Exclusiva heet Gen Z welkom

Bij Exclusiva heeft het ervaren team de afgelopen tijd frisse versterking gekregen. Hun team is uitgebreid met vier enthousiaste twintigers die hen gaan helpen bij het up-to-date houden van...