21 augustus 2023

Bunzl neemt Groveko over

Groveko, de  groothandel in schoonmaakartikelen en AI-schoonmaakrobots uit Ede, is door eigenaar MKB Fonds verkocht aan Bunzl Plc.

Participatiemaatschappij MKB Fonds uit Amstelveen maakt bekend dat zij op vrijdag 18 augustus 2023 haar deelneming Groveko uit Ede aan Bunzl Plc heeft verkocht. ‘Onder de hoede van MKB Fonds is Groveko uitgegroeid tot voorloper van AI-gedreven autonome schoonmaakrobots én heeft het grote stappen gezet in de transformatie van traditionele groothandel naar dienstverlener.

Breed assortiment met sterke shift naar verduurzaming
Groveko bestaat ruim 45 jaar en biedt, vanuit haar drie locaties in Nederland, haar klanten ruim 20.000 producten van meer dan 100 verschillende merken aan. Van bekende A-merken, zoals Kimberly Clark en Tork tot vele eigen merken, zoals Ewepo. De onderneming realiseert met haar 75 medewerkers ruim € 23 miljoen omzet in 2022. Klanten van Groveko zijn onder andere top 50-schoonmaakbedrijven in Nederland en landelijke supermarktketens. Groveko levert deze schoonmaakrobots zowel aan high-end kantoorpanden op de Zuidas, zoals The Valley, als vele retail en logistieke locaties.

De directie van Groveko, Romke Romkes en Bram Karels, heeft de laatste jaren veel geïnvesteerd in verduurzaming, zoals het gebruik van bamboepapier, vuilniszakken van gerecycled-materiaal, de vervanging van éénmalig bruikbare vloeibare schoonmaakartikelen door afvul en het vervangen van éénmalig te gebruiken producten door herbruikbare.

Coronacrisis bracht het bedrijf in versnelling tot innovatie
De coronacrisis dwong Groveko om creatief te zijn nadat vele kantoren, horecagelegenheden en verenigingen plotseling werden gesloten. Er was sprake van een landelijk personeelstekort en een duidelijke noodzaak tot het beperken van menselijk contact. De directie was in staat om het exclusieve distributeursschap van Gausium, een producent van AI-gedreven schoonmaakrobots, te bemachtigen. Door de snelle technologische ontwikkelingen op dit gebied, bieden deze robots een oplossing voor het personeelstekort in de schoonmaakbranche en is het groeipotentieel enorm. Als marktleider in de Benelux levert Groveko deze robots aan haar klanten via sub-dealers. Ook biedt Groveko met haar in-house technische dienst 24-uurs service en onderhoud aan.

Full service model
Naast de groothandelsactiviteiten en AI-robots biedt Groveko de laatste jaren steeds meer een totaal ontzorgde dienst aan haar klanten. Met haar eigen app ‘Groveko Smart Delivery System’ (GSDS) kunnen klanten efficiënt bestellen. Op basis van het verwachte gebruik worden automatisch orders ingevoerd bij Groveko, zodat de klant volledig ontzorgd wordt. Met name klanten met veel locaties, zoals supermarkten, vinden dit een perfecte oplossing om hun eigen werkdruk te verlagen.

Duidelijke strategische voordelen voor zowel Bunzl als Groveko
De overname van Groveko zal de positie van Bunzl in de schoonmaakbranche in Nederland verder versterken en Bunzl de kans geven om de voorsprong die Groveko heeft op het vlak van AI-schoonmaakrobots en ‘smart cleaning solutions’ verder uit te bouwen binnen de Benelux. Groveko zal de schaalvoordelen en commerciële kansen benutten die Bunzl biedt en zo haar beoogde groeiplannen versneld tot realiteit kunnen maken.

Romke Romkes, algemeen directeur van Groveko: “De overname door Bunzl biedt ons extra slagkracht en mogelijkheden tot verdere investeringen en ontwikkelingen, zodat wij verzekerd zijn van groei. Onderling met de andere werkmaatschappijen van Bunzl kunnen wij kennis en kunde delen en bundelen we krachten daar waar het waarde toevoegt voor de klant. Ik kijk enorm uit naar de samenwerking!”

Frank van Zanten, CEO van Bunzl: “Ik ben verheugd om deze nieuwe aanwinst te verwelkomen in de Bunzl familie. Onze pijplijn blijft actief en de kracht van onze balans ondersteunt ons vermogen om te blijven investeren in de belangrijke kansen die we zien.”

Thomas Wals, algemeen directeur van MKB Fonds: “MKB Fonds heeft Groveko gedurende de afgelopen acht jaar ondersteund bij haar groei en ontwikkeling. In deze periode is het bedrijf getransformeerd van een traditionele groothandel naar een geavanceerd allround operationele partner voor alle schoonmaakvraagstukken van haar klanten. Ook is het bedrijf een voorloper op het gebied van verduurzaming geworden. Wij zijn ontzettend trots dat wij hieraan hebben kunnen bijdragen. Ik ben ervan overtuigd dat Bunzl een uitstekend thuis zal zijn voor Groveko en voor haar directie. Wij wensen Romke, Bram en Bunzl veel succes met hun samenwerking.”

Verkoopproces en adviseurs
Na een breed proces, waar meerder gegadigde benaderd werden, bleek Bunzl de beste match voor Groveko en haar aandeelhouders. Partijen doen geen uitspraken over de omvang van de transactie.

Fortaleza Capital trad met ondersteuning van Chestnut Corporate Finance op als exclusief financieel adviseur van de aandeelhouders van Groveko en HerikVerhulst als juridisch adviseur.’

 

Bron: MKB-fonds

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 april 2019

1-aprilvlog: Samantha (Beercoo) lanceert innovatie housekeeping

Beercoo Schoonmaakgroep zet de hotelschoonmaak op z’n kop. Na maanden van voorbereiding wordt vandaag, 1 april, de innovatie onthuld die het werk van housekeepers een stuk aangenamer én leuker maakt....

09 december 2019

King Belgium bezoekt Metsä Tissue fabriek: “Zeer indrukwekkend”

“Een beeld – of in dit geval een bezoek – zegt meer dan 1000 woorden. Er is veel te vertellen en te laten zien. Daarom nodigen we regelmatig relaties...

11 mei 2020

Sebastiaan van der Vinne (Leviy): “Corona forceert volgende, magische stap in schoonmaak”

“De afgelopen jaren is de positie van de schoonmaker in Nederland in veel opzichten sterk verbeterd. Ik ben er ook van overtuigd dat het grote merendeel van de schoonmaakbedrijven...

04 oktober 2023

Go Cleaning: “De Vakdagen geven ons perfect gelegenheid om iedereen te ontmoeten”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen weer plaats. Exposanten en sponsoren vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren. Vandaag vertelt Gunther Bolleurs van...

28 november 2025

SBLplus zet trots twee bijzondere collega’s in het zonnetje

SBLplus viert het 12,5 jarig jubileum van de ‘Maastrichtse toppers’ Boy en Rob. Zij werden beiden verrast door hun leidinggevenden met taart en bloemen. Met het jubileum viert SBLplus...

05 maart 2025

Bas van Klompenburg (Stichting Lezen & Schrijven): “Als werkgever investeer je in het onbekende talent van je collega’s”

In Nederland hebben 3,3 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Dit heeft niet alleen impact op hun persoonlijke leven, maar ook op de werkvloer kunnen...

21 oktober 2025

Jubilarissen in schoonmaakland (5): Linda Tomassen (Ami Facility): “We rollen gewoon door, met de juiste mensen, systemen en een flinke dosis trots”

Dit jaar vieren veel bedrijven in de schoonmaakbranche een jubileum. Met ieder een eigen verhaal. Dit keer delen we het verhaal van schoonmaakbedrijf Ami Facility uit Amersfoort, dat het...

14 november 2019

CSU en 400 relaties stappen in de wondere wereld van hospitality en ontrafelen geheimen

“Heeft de wondere wereld van Hospitality nog geheimen voor u?” Mooie prikkelende uitnodiging voor het 6e CSU Hospitality Congres op 14 november in het theater van de belevingsrijke Efteling. Een...

07 januari 2025

Serie vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche krijgt vervolg

Wat betekent vrouwelijk leiderschap écht? In de afgelopen jaren spraken we met verschillende inspirerende vrouwen in de schoonmaakbranche. Deze vrouwen geven niet alleen vorm aan leiderschap, maar durven ook...

21 januari 2019

Belinda Dekkers trots op nieuwe website UL-Team: “Geanimeerd impact maken met facilitair trainingsaanbod”

Hoe maak je als opleidingsbureau online impact? Op een manier die bij jou en jouw doelgroep past? Die vragen stelde UL-Team zichzelf voor de bouw van haar nieuwe website....