29 mei 2023

Briefje van Peet: Beste belever/Dear believer

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts. Het artikel ‘Apple verkoopt dromen, geen producten’ is al 109.823 keer* gelezen en voor mij de ultieme inspiratiebron voor de schoonmaak. Inspiratie voor dé positionering en reputatie voor de schoonmaakbranche: Schoonmaak schenkt vreugde.

Steve Jobs van Apple startte eind jaren ‘70 met een duidelijke visie: “geavanceerde technologie eenvoudig maken voor mensen”. De techniek was het middel, het creëren van waanzinnig goede ervaringen een van de principes en ken je boodschap de noodzaak. Want bij de introductie van een nieuw Apple-product wordt de boodschap altijd in één regel uitgelegd: iPod: Duizend nummers in je broekzak of iPhone 5: de dunste telefoon die we ooit hebben gemaakt.

Met alle respect voor Apple, maar da’s nog een jonkie vergeleken bij de schoonmaak; die is van alle tijden. Maar nog altijd vormt schoonmaak de sluitpost van de begroting, is schoonmaak niet sexy en ‘slechts’ noodzakelijk kwaad, roept geen enkel kind “ik wil later schoonmaker worden” (maar wel “ik wil brandweerman worden”) en ‘poetsen’ we hard aan de weg om in een positief daglicht te komen. Om van dissatisfier satisfier te maken. Om ziekteverzuim aan het belang van schoon te koppelen. Om de nadruk te leggen op de maatschappelijke kansen die schoonmaak biedt. Waar ligt toch dat aanknopingspunt met onze visie en inzet voor een schone werk-/leef-/woonomgeving, waarmee we schoonmaak met respect op de kaart zetten?

Toen ik via de post in de LinkedIn Group FM Next Generation het artikel Cleanfluencers uit de Volkskrant las, wist ik het zeker:

VAN SCHOON WORD JE BLIJ 😊!

Of je nu niks met schoonmaak hebt of wel. Of je nu in de schoonmaak werkt of niet.

Schoon maakt blij. Obsessief poetser, zoals De Volkrant Corinne van Duin aankondigt, haakt in op de voorjaarschoonmaak. Inkoppertje in het voorjaar. Waarom zijn we tegenwoordig zo in de ban van een schoon en opgeruimd huis? Corinne zet de zaken op een rij. Een echte leestip en inspirator het artikel van Corinne. De voorjaarschoonmaak is ook dankzij de serie Tidying up with Marie Kondo op Netflix.

een WERELDHIT.

Over wereldhits gesproken… Schoonmaken, opruimen, organiseren, het is actueler dan ooit. ‘Cleanfluencers’ als Sophie Hinchcliff (@mrshinchhome) hebben op Instagram miljoenen volgers. En op Tiktok zijn onze branchegenoten Gavin Raaijen (BOMA) met 125.000 volgers en Sander Haas (ADG Dienstengroep) met 215.000 volgers.

Schoonmaak schenkt vreugde. Wat mij betreft, wordt dit de positionering van onze branche. Want van schoon word je blij. Links- of rechtsom. Overal. Altijd. Als mens of dier. Als werkgever of werknemer die dankzij schoonmaak (eindelijk) een baan heeft of uit de bijstand is.

Schoonmaak schenkt vreugde… SCHENK JE MEE?

Petra de Bruin
fan van communities, communicatie, verbinding, blije mensen, typejuf zijn
#mijnmensenhart

Uitnodiging én uitdaging: schenk én geef vreugde en blijdschap aan jouw schoonmaaktopper. Meld je uitblinker(s) via dit inschrijfformulier aan voor de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing 2023. Het kan tot 15 juni, De Dag van de Schoonmaker.

* Dit cijfer is gebaseerd op mijn blog van 24 april 2019 op Schoonmaakjournaal

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 november 2023

FMNextGen op Schoonmaak Vakdagen: de innovatiekracht van techniek

Op de Schoonmaak Vakdagen zijn er ieder jaar weer innovaties bij de stands van exposanten te ontdekken. Ook bij het event van FMNextGen, de jongerencommunity tot veertig jaar van...

13 juni 2023

Op zoek naar een nieuwe collega? Klop bij Social Cleania aan!

Stef Martens, 27 jaar, in het najaar van 2022 gestart met Social Cleania. Een start up met een enorme groei. Nu al. “Het is een uit de hand gelopen...

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Jeugd en groen zijn de toekomst

De jeugd is de toekomst. Daarom delen we deze foto van Bas Mertens, district manager West Oost Vlaanderen bij groothandel Verpa Benelux.  “Onze planeet kan wel wat meer groen...

24 november 2024

#FAVORITES Vebego viert 23 x 25 jaar en 575 ervaring

Een unicum, 23 jubilarissen die allen 25 jaar voor Vebego bij de Nederlandse Spoorwegen werken. Wat een mijlpaal. Van harte gefeliciteerd! Vebego vierde dit moment samen met alle kanjers...

18 oktober 2024

De waarde van datagestuurd schoonmaken

Wil je de schoonmaakkwaliteit verbeteren, efficiënter werken, voldoen aan nieuwere hygiëne-vereisten én de klanttevredenheid verhogen? Dat kan met Tork Vision Schoonmaken.  Tork Vision Schoonmaken* maakt gebruik van de...

10 juni 2024

Blog Bert van Boggelen (Code Schoonmaak): Indexatie over de looptijd van de cao

Vanuit de Code Verantwoordelijk Marktgedrag monitoren we aanbestedingen in de schoonmaak. Hierbij vallen ons geregeld zaken op die niet gaan volgens ons gedachtegoed. Zo merken we recentelijk zeer regelmatig...

06 februari 2024

Bij Schoonmaakbedrijf Hommerson maakt software hun werk sneller, makkelijker en minder foutgevoelig

De reis die Schoonmaakbedrijf Hommerson sinds 2019 met AFAS aflegt is er een die zijn vruchten afwerpt. Wat begon met de wens om de administratie rond de vele arbeidsovereenkomsten...

23 maart 2023

Ledenvergadering SIEV op 20 april bij NESO

In Bemmel is in 2022 NESO geopend. Dit eerste opleidingscentrum waar bijna alle vormen van schoonmaakdienstverlening in praktijksituaties kunnen worden geleerd, is op 20 april 2023 gastheer van de...

14 november 2024

Blog Esther van der Lelie: Vandaag is het Equal Pay Day: is er verschil in loon in schoonmaakland?

Als vrouw ben ik vandaag, op Equal Pay Day 2024, wederom verbaasd dat vrouwen in Nederland nog steeds 12% minder per uur verdienen dan mannen. Dat die loonkloof nog...

06 november 2023

Qualis Insight introduceert MVO Social Impact Label

Het jaar 2023 was en is voor Qualis Insight spannend met nieuwe uitdagingen. Na de overname door Edgar van Engelen is er een reeks belangrijke audit- en certificeringsprojecten opgestart....