22 september 2025

Blog Edgar van Engelen (Qualis Insight CVC): “Samen kom je verder: over vertrouwen, verbinding en een blinkend gebouw”

Het mooiste aan schoonmaak is misschien wel dat het nooit alleen over poetsen gaat. Het gaat over mensen. Over de adviseur die met een frisse blik kijkt, de opdrachtgever die dromen heeft voor zijn gebouw, het schoonmaakbedrijf dat belooft die waar te maken, de gebruiker die zich thuis wil voelen en natuurlijk de schoonmaakmedewerker die elke dag het verschil maakt.

Wanneer al die werelden elkaar raken, ontstaat er iets bijzonders. Je voelt het meteen in een gebouw waar de samenwerking klopt: de entree glanst niet alleen, maar straalt gastvrijheid uit. De vergaderruimtes ademen rust. De toiletten geven bezoekers ongemerkt vertrouwen dat ze welkom zijn. Dat is geen toeval, dat is het resultaat van samenwerken met open vizier.

Een facilitair adviseur kan daar als gids bij helpen. Niet door met een dikke map regels te zwaaien, maar door te luisteren. Wat wil de opdrachtgever? Hoe werkt het team van de schoonmaker? Waar lopen de gebruikers tegenaan? En wat heeft de schoonmaakmedewerker zelf nodig om met trots zijn werk te doen? Het zijn de vragen die de deur openzetten naar echte verbinding.

Want schoonmaken is soms een onzichtbare kunst. Gebruikers merken pas hoe belangrijk het is als het níet goed geregeld is. En toch: zodra zij zich gehoord voelen – een snelle reactie, een kleine aanpassing, een glimlach van de schoonmaker – verandert de dynamiek. Dan groeit begrip. Dan wordt het niet meer “zij doen hun werk” maar “samen zorgen we dat het gebouw leeft”.

Daar zit de moed die we allemaal nodig hebben. Want er zijn altijd uitdagingen. Een strakker budget, onverwachte pieken in gebruik, of een medewerker die zich even minder voelt. Maar als je elkaar vertrouwt en de lijnen kort houdt, blijkt er altijd meer mogelijk dan gedacht. Dan wordt een schoonmaakbedrijf geen leverancier, maar een partner. Een medewerker geen uitvoerder, maar een ambassadeur.

Zo ontstaat een kringloop van positiviteit: het gebouw voelt beter, de gebruikers gedragen zich netter, de opdrachtgever ziet tevreden gezichten, en de schoonmaakmedewerker krijgt waardering. En geloof me: waardering laat een vloer harder glanzen dan welk schoonmaakmiddel ook.

Samenwerking in schoonmaak is dus niet iets abstracts. Het is menselijk, tastbaar en elke dag opnieuw te beleven. Met een beetje moed en veel vertrouwen bouwen we met elkaar niet alleen aan schone gebouwen, maar ook aan plekken waar mensen zich prettig en welkom voelen. En dat, dat is de echte winst.

Edgar van Engelen
Qualis Insight CvC

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 december 2019

Blinck Schoon stelt veiligheid personeel voorop: “Belangrijke reden om voor CleanJack te kiezen”

“Dat we de veiligheid van onze schoonmakers vergroten, is een voorname reden waarom we met de terminals van CleanJack gaan werken. Als ze ‘s avonds alleen bezig zijn en...

16 maart 2020

Albert Vegter (Alpheios): “Ook schoonmakers zijn waardevol in levens redden”

“Alles begint bij hygiëne.” Een statement die staat als een huis, juist in deze tijd van corona en in deze Week van Zorg & Welzijn. Wordt het dan nu...

02 februari 2023

4 Schoonmaaktrends voor 2023

In 2023 zal de schoonmaakbranche zich blijven ontwikkelen, aangezien we zien dat professionele schoonmaaktrends zich blijven uitbreiden en nieuwe trends opduiken. Dit meldt Interclean. Met haar nieuwe rapport ‘Cleaning...

04 augustus 2025

CSU driedubbel finalist bij European Cleaning & Hygiene Awards 2025

Op 16 juli deelden wij de shortlist van finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025. Onder deze finalisten bevindt zich CSU. Dit schoonmaakbedrijf is in 3 categorien...

15 september 2024

Van het ene naar het andere familiebedrijf. Spectro neemt Eenzet over

In juli 2024 publiceerden we al de overname door Spectro van Militex per 5 juli 2024. Enkele dagen eerder, op 1 juli 2024, blijkt er al een andere overname...

15 oktober 2025

Smurfit Westrock Van Mierlo lanceert Bag-in-Box Powergrip: lokale productie met wereldwijde impact

Vanuit het hart van de Kempen zet Smurfit Westrock Van Mierlo een nieuwe stap in duurzame verpakkingsinnovatie met de introductie van de Bag-in-Box Powergrip. Deze Turnhoutse ontwikkeling vervangt traditionele...

10 december 2023

Kerst met Kärcher

Ieder jaar voeren reclamebureaus onderling ‘strijd’om de beste kerstcommercial. Dit jaar doet de schoonmaakbranche hieraan ook mee. Met de  kerstfilm die Kärcher opnam bij het Ronald McDonald Huis Sophie...

06 maart 2023

Briefje van Peet

Beste vuilnisman, Gefeliciteerd, het principeakkoord is bereikt. Je hebt er salaris bij! Ja, het was nogal vaak en op veel plekken staken de laatste weken. Geen vuilnis ophalen; het...

06 mei 2024

Schoonmaak Vakdagen keren in 2024 terug op 5 en 6 november

Na opnieuw een succesvolle editie in 2023, keren de Schoonmaak Vakdagen terug in Expo Houten op 5 en 6 november 2024. De beursvloer was niet eerder zo vol als...

17 oktober 2024

Nieuwe Crohill werkwagens van 97% gerecycled kunststof

Crohill heeft voor bedrijven die op zoek zijn naar kwaliteit en duurzaamheid nieuwe werkwagens in haar assortiment. Deze werkwagens worden vervaardigd uit 97% gerecycled kunststof en zijn voorzien van...