2 december 2025

Tork Vision Schoonmaken: slimmer, efficiënter én duurzamer schoonmaken

Het is belangrijk om te blijven vernieuwen. Juist in de hygiëne-branche zijn er belangrijke trends en veranderende gebruikersbehoeften waarop je als merk tijdig in moet kunnen spelen. Voor Tork is dat ook het geval. Onlangs vertelde Ineke van den Bemt, Regionaal Segment Marketing Manager bij Tork, bijvoorbeeld over innovaties zoals de nieuwe automatische Tork PeakServe® Handdoek Dispenser, met de hoogste capaciteit op de markt. Een noviteit die al eerder is geïntroduceerd is het datagestuurde Tork Vision Schoonmaken. Een oplossing die steeds meer terrein wint, omdat bedrijven hiermee realtime inzicht krijgen om direct op servicebehoeften in te kunnen spelen en omdat deze bijdraagt aan duurzaam werken.

Slimmer schoonmaken met realtime data
“Tork Vision Schoonmaken geeft bedrijven de mogelijkheid om gebruik te maken van realtime data om te bepalen wanneer en waar op locatie er servicebehoeften zijn,” licht Ineke toe. Volgens haar biedt dit directe inzicht de kans om slimmer en efficiënter schoon te maken en tegelijkertijd te voldoen aan de hoge verwachtingen rond hygiëne.

Ook vertelde Mayke Groenendaal, Customer Marketing Activation Manager Benelux bij Tork, eerder al waarom datagestuurd werken zo’n verschil maakt. Het systeem houdt het gebruik van dispensers en bezoekersaantallen bij en laat exact zien waar actie nodig is. “Datagestuurd schoonmaken betekent dat je weet wat je aan het doen bent. Meten is weten, en daarop kan je sturen. Minder controles, altijd gevulde dispensers, minder verspilling en hogere tevredenheid.”
Onderzoek van Tork laat zien dat dispensers met Tork Vision Schoonmaken 99% van de tijd gevuld blijven, dat er 91% minder controles nodig zijn en dat schoonmaakteams tot 20% minder uren besteden aan onnodige taken. Het resultaat is een stijging van 30% in klanttevredenheid.

Duurzaamheid in de sanitaire ruimte
Sanitaire ruimtes worden vaak over het hoofd gezien als het gaat om duurzaamheid. Toch vindt 67% van de bezoekers dat facility managers hier meer aandacht aan moeten besteden. Tork ziet dat als een kans en doet daarom duidelijke aanbevelingen:
• Moedig duurzaam gedrag in de sanitaire ruimte aan en maak gebruik van de gratis hulpmiddelen die Tork hiervoor aanbiedt.
• Laat zien waarom verantwoord inkopen belangrijk is en kies voor gecertificeerde producten. Tork biedt trainingen en educatief materiaal om hierbij te helpen.
• Verminder papierverspilling door handdoekdispensers met vel-voor-vel-dosering te gebruiken.
• Maak gebruik van recyclebare verpakkingen en programma’s zoals Tork PaperCircle, waarmee papieren handdoeken worden gerecycled.

Betere ondersteuning voor schoonmakers
Uit ander recent onderzoek blijkt dat veel schoonmakers zich onvoldoende ondersteund voelen. De werkdruk is hoog, middelen zijn soms beperkt en de werkomgeving brengt uitdagingen met zich mee. Tork adviseert facilitair managers daarom om gericht te kijken naar verbetering:
• Werk slimmer: zet Tork Vision Schoonmaken in om precies te weten waar service noodzakelijk is.
• Maximaliseer capaciteit: installeer dispensers met hoge capaciteit zodat er minder vaak hoeft te worden bijgevuld.
• Gebruik gecomprimeerde handdoeken: hiermee kunnen meer gasten worden bediend voordat schoonmaakpersoneel in actie moet komen.
• Maak het werk lichter: kies verpakkingen die ergonomisch voordeel opleveren, zoals Tork Easy Handling®, het kenmerk voor het eenvoudiger dragen en weggooien van verpakkingen.

Meerwaarde voor facilitair teams én bezoekers
Met Tork Vision Schoonmaken, slimme dispensers en duurzame productlijnen draagt Tork bij aan efficiëntie, werkplezier en hogere hygiënenormen. Door realtime inzicht, praktische hulpmiddelen en aandacht voor duurzaamheid ontstaat een aanpak die zowel schoonmakers ondersteunt als bezoekers een betere ervaring biedt.

Kijk voor meer informatie op Tork.nl.

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 oktober 2025

Tork geeft schoonmakers de aandacht die ze verdienen

Schoonmakers zijn onmisbaar voor een frisse, veilige en gastvrije werkomgeving. Dat weten alle schoonmaakprofessionals als geen ander. Toch blijkt uit recent onderzoek van Tork dat deze schoonmakers dagelijks veel...

03 mei 2019

Blog: Handen wassen: altijd doen en goed!

Hygiëne is een verzamelnaam voor alle handelingen, die ervoor zorgen dat mensen gezond blijven. Op 5 mei is het de Internationale Dag van de Handhygiëne. Een dag om extra...

29 april 2022

1nergiek steunt Tom Egberink op weg naar de Paralympics

“We spreken niet over sponsoring, wij noemen dat een win-win! Ons team heeft zich gecommitteerd om professioneel rolstoeltennisser Tom Egberink enthousiast te steunen op zijn weg naar de Paralympische...

30 augustus 2023

Workshop aanbesteden: Leer in één dag het spel spelen

“Als je aan het spel aanbesteden wil meedoen, moet je de spelregels kennen.” En daarom organiseert aanbestedingspecialist Octavia Siertsema samen met Advocaat Tjeerd Grunbauer op 9 november 2023 de...

24 november 2025

Equal Pay Day: Bedrijven moeten per 1 januari 2027 bewijzen dat ze mannen en vrouwen gelijk betalen

Vanaf 24 november werken vrouwen in Nederland symbolisch ‘gratis’. Equal Pay Day markeert het moment waarop de loonkloof zichtbaar wordt: vrouwen verdienen gemiddeld 10,5 procent minder per uur dan...

03 januari 2023

Laetitia Simonis (1nergiek): “Coronatijd moeilijk? Heerlijk juist die dynamiek!”

Onze serie over vrouwelijk leiderschap vervolgen we met een interview met Laetitia Simonis. Ze rolde vijftien jaar geleden per toeval de sector in, schopte tegen heel wat heilige huisjes...

16 december 2021

Verlenging contract Kärcher en Effektief

Negen jaar geleden sloegen Kärcher Nederland en schoonmaakbedrijf Effektief voor het eerst de handen in elkaar, na de aanbestedingen van ZIggoDOme en AFAS Live. Het begin van een mooie...

22 oktober 2021

Vrolijke kunst

In het LAM Museum, op het terrein van de Keukenhof in Lisse, staan de schoonmaakspullen van Koos Buster. Gemaakt van keramiek. Normaal loop je aan schoonmaakspullen voorbij, maar deze staan...

23 maart 2022

Captains of Cleaning ‘Familiebedrijven’

Kijk donderdag 24 maart om 10.00 uur naar de nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. Met als centraal aandachtspunt deze keer de kracht van het familiebedrijf. Hóe belangrijk zijn...

02 december 2022

ATARIMAE

Japanse voetbalfans die zelf het voetbalstadion schoonmaken na afloop van de voetbalwedstrijd. Afgelopen weken zagen we hiervan veel filmpjes. Ditmaal had het Japanse elftal de wedstrijd gewonnen. Maar ook...