20 oktober 2025

“We doen het op de Spectro-manier graag net even anders.” Laurens Metternich over jong ondernemen, lef en leren in de praktijk

Op dinsdag 2 december 2025 is jongerenplatform FMNextGen te gast bij Spectro in Oss: het familiebedrijf dat nu wordt geleid door broers en zus Laurens, Alissa en Quintus Metternich. Drie jonge ondernemers, ook lid van FMNextGen, die ieder hun eigen weg in de branche vonden. Als gastbedrijf ontvangen zij de leden van FMNextGen voor een middag vol ontmoeting, intrige, inspiratie en ondernemerslessen. Daarbij krijgen de leden die dag een inclusief kijkje in het begin 2025 geopende hoofdkantoor en de fabriek waar ook meerdere jongeren werken.

We spraken alvast met CEO en mede-eigenaar Laurens Metternich. Hij tilt een tipje van de sluier op over wat Spectro drijft, waar de groei vandaan komt en welke ondernemerslessen hij meeneemt naar het event op 2 december 2025.

‘Als jonkies moet je elkaar opzoeken’
Laurens rolde jong het familiebedrijf in. “Begin twintig zat ik al in de branche en zag ik vooral grijze mannen. Daarom zocht ik leeftijdsgenoten op om samen op te trekken en van elkaar te leren. Dat is nog steeds de rode draad.” Die gedachte sluit naadloos aan bij het doel van FMNextGen: elkaar ontmoeten, ervaringen delen en fun.

Een HQ dat laat zien hoe het ook kan
Sinds januari is Spectro thuis in een nieuw, energie- en CO₂-neutraal hoofdkantoor dat tegelijk als experience center fungeert. Binnen en buiten zie je niet alleen een bijzonder gebouw, maar ook circulaire en gerecyclede materialen. Het gebouw is ontworpen als prettige werkplek voor een groeiend team én als plek waar bezoekers de innovaties van dichtbij ervaren. “We laten graag zien dat het in deze vaak traditionele branche ook leuk, speels en onderscheidend kan,” zegt Laurens.

Tijdens het event op 2 december krijgen de leden van FMNextGen een rondleiding door het bedrijf. Je ziet waar de producten heengaan, waar het verschil wordt gemaakt en hoe historisch vakmanschap en toekomstvisie elkaar versterken.

Van private label naar eigen merken en een nieuwe divisie in de lift
Spectro kent binnen het bedrijf drie divisies, waarin ze zijn gespecialiseerd:

  • Professional Cleaning: interieur, sanitair, vloerreiniging en persoonlijke hygiëne
  • Food Hygiëne: keukenreiniging, desinfectie en vaatwas
  • Vehicle Care: de snelst groeiende tak van voertuigverzorging

In die laatste divisie zette Spectro een grote stap: de overname van Eenzet (nu 1Z) in 2024. Daarmee bouwt het team aan een eigentijdse, duurzame lijn voor car- en truckwash, transport, workshop en detailing. “We grijpen terug op het beste uit het verleden en voegen daar de innovaties van nu aan toe,” aldus Laurens.

Tegelijk investeert Spectro in eigen concepten zoals EcoDos: ecologische formules gekoppeld aan slimme doseersystemen, zodat gebruikers zuiniger, veiliger en duurzamer werken.

De Spectro-manier: anders werven, anders werken
Niet elke les komt uit een Excel. De krapte op de arbeidsmarkt raakte Spectro direct op de productievloer. “We merkten dat we bij werving onze ‘troef’ – dingen nét even anders op onze Spectro-manier doen – niet genoeg gebruikten. Met een paar slimme, eenvoudige initiatieven hebben we het tij gekeerd: van ondermaats naar topprestatie in een paar maanden.” Wat die initiatieven precies zijn? Dat vertelt Laurens op 2 december. “Je denkt straks: is het zó simpel?”

Die ‘Spectro-manier’ zie je ook intern: jonge talenten worden gekoppeld aan ervaren krachten. Het levert snelheid, kennisdeling en frisse ideeën op, óók via stagiairs die serieus worden begeleid. “Begeleiden kost tijd, maar je krijgt er veel voor terug. Soms vertrekken mensen na enkele jaren bij ons gewerkt te hebben, naar een klant en worden ze mini-ambassadeurs. Dat is óók waardecreatie.”

Jong team, stevige versterking
Het team is de laatste tijd vernieuwd en verjongd, onder meer op de binnendienst, terwijl aan de commerciële voorkant ervaren branche-kennis is toegevoegd. Zo startte Guus Ploeger op 1 september 2024 als Sales Manager om het groeiende salesteam te begeleiden. “Guus brengt dertig jaar ervaring mee, voornamelijk bij familiebedrijven – precies die langetermijnblik waar wij van zijn,” zegt Laurens.

Tot 2 december op het FMNextGen-event bij Spectro
“Wij ontvangen de ‘jonkies’ uit de branche graag in Oss,” besluit Laurens. “Kom kijken hoe wij ‘Next Generation Cleaning Solutions’ invullen en neem vooral vragen mee. We delen graag wat werkte, wat niet werkte en wat we morgen anders doen.”

Save the date
Klik hier voor meer informatie over het event van FMNextGen

📅 Dinsdag 2 december 2025
🕒 13.30 – 17.30 uur
📍 Spectro, Oss

Deelnemen?
Meld je aan via [email protected].
Ben je tussen de 20–40 jaar en nog geen lid van FMNextGen, maar wil je wel aan dit event deelnemen? Stuur dan een bericht aan [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 juli 2025

Blog Edgar van Engelen: “Schoonmaakinnovaties: Schoonmaken is een vak in ontwikkeling”

Voor velen lijkt het eenvoudig en vanzelfsprekend, maar wie in de branche werkt, weet beter: schoonmaken is een écht vak. Een vak dat draait om precisie, discipline, hygiëne én...

30 juli 2024

“Ontmoeten, ontdekken en ontwikkelen maken van Young Vebego dé samenwerkende factor”

Betrokken medewerkers die willen blijven én jongere generaties binnenhalen en behouden zijn veelbesproken uitdagingen op de arbeidsmarkt. Het hebben van een specifieke samenwerking voor jongere medewerkers onderling kan voor...

05 juni 2023

Belinda Dekkers (UL-Team): “We zijn allemaal een radartje in het grotere geheel”

Jongeren zijn hard nodig voor bedrijven, maar in de praktijk blijkt het nog niet makkelijk om ze aan te trekken en te behouden. Belinda Dekkers, mededirecteur van opleidings- en...

11 augustus 2025

Blog Jasper Dekker (Jouw Glazenwasser): Glazenwassersoorlog? Nee, vooral samen werken en delen!

Er reed een glazenwassersbus voorbij. En zoefffff, weg was hij alweer. Dan zegt er iets in mij dat ik dat stom vind. Hallooo.. je ziet me toch? je hebt...

12 april 2022

“Op Interclean brengen we branchepartijen samen, daar hoort ook de toekomst bij”

Tijdens Interclean in Amsterdam RAI, op 10 mei aanstaande, vindt de eerstvolgende bijeenkomst van FMNextGen plaats. Met Robert Stelling als gastheer. Hij is die middag niet alleen de host...

08 mei 2019

Spreker #FMNextGen event Alicia de Graaff: “Schoonmaak als onderscheidend element van je organisatie”

Beleef de passie, maak impact met facilities! “Hoe kun je schoonmaak inzetten als onderscheidend element van je organisatie of bedrijf? Er zijn voldoende aansprekende voorbeelden en onderzoeken die bewijzen...

13 juli 2025

Belinda Dekkers-Schwartz draagt leiding UL-Team over aan Anne-Marie van Eijden-Jansen

Belinda Dekkers neemt op 1 september 2025 afscheid van Ul-Team. Na 10 jaar gebouwd te hebben aan het opleidingsbureau draagt zij dan het stokje over aan Anne-Marie van Eijden-Jansen. 

22 februari 2024

Nieuwe generatie bereik je met social selling: 5 focus-punten

Wil je weten hoe je Generatie Z (1985-2015) het beste kunt bereiken? Het antwoord is via social selling. Frankwatching heeft de vijf focuspunten op een rij gezet. Laat je...

01 juli 2025

Breedweer is trots op afstudeerders Lars en Nienke

Breedweer geeft Lars van Duijnen van Hogeschool Inholland Alkmaar en Nienke Bommer van Vrije Universiteit Amsterdam een groot applaus voor het uitvoeren van hun afstudeeronderzoeken bij Breedweer Facilitaire Diensten. 

01 februari 2024

Wat is de invloed van jong ondernemer Stef Martens op de schoonmaakbranche?

In december 2023 deden we de oproep over welke invloed jongeren in de schoonmaakbranche hebben. Stef Martens (Social Cleania) reageerde enthousiast. Hij helpt schoonmaakbedrijven met het vinden van nieuwe...