13 oktober 2025

Blog Esther van der Lelie: “Zullen we meer samenwerken en plezier maken?”

Afgelopen week ben ik weer een jaar ouder geworden. Mijn dochter vroeg aan mij: ‘Welk woord kies jij voor het komende jaar?’ Plezier, zei ik meteen.

Het afgelopen jaar was op meerdere fronten niet altijd even makkelijk. Vrolijke en enorm verdrietige momenten wisselden elkaar af. Daarom kijk ik ernaar uit om in mijn nieuwe levensjaar weer meer plezier te maken. En plezier maken doe je in mijn ogen vooral samen. Samen lachen met vrienden, iets leuks doen met mijn gezin, tijd nemen voor mensen die dichtbij staan.

Wat ik me tegelijkertijd realiseer, is dat plezier niet alleen bij vrije tijd hoort. Ook werk mag plezierig zijn.
Niet dat ik nu geen plezier beleef aan mijn werk. Ik werk met inspirerende mensen en mooie organisaties samen, maar ik mag me er best wat vaker bewust van zijn dat plezier óók tijdens het werk mag ontstaan. Het hoeft niet altijd serieus. We hoeven niet altijd door te jakkeren, alles af te vinken, deadlines te halen, productief te zijn. Soms mag het gewoon even licht.

Plezier op de werkvloer
In de schoonmaakbranche werken mensen met hart voor hun vak. Hard, fysiek zwaar, nog steeds vaak op tijden dat anderen vrij zijn. In de schoonmaak zetten we door, lossen we op, regelen we, zorgen we dat alles klopt. Maar in dat tempo vergeten we soms wel de lol. Terwijl juist plezier hebben tijdens het werk en met elkaar ook voor meer verbinding zorgt.

Samen plezier maken werkt door in alles. Een glimlach tijdens het werk, een goed gesprek in de pauze, samen een lastige klus klaren. Dat is ook samenwerken, met positieve energie als gevolg.

Ik noem een aantal voorbeelden die afgelopen week in het nieuws waren:

  • Asito, CSU en GOM met onder andere de Gloovy Eco Gloves. Voor hen is duurzaamheid geen concurrentiestrijd, maar iets wat je samen beter kunt doen. En dan win je nog een European Cleaning & Hygiëne Award ook en staan ze met een big smile op de foto!
  • Asito samen eten, een initiatief dat jaren geleden door Sander Haas is bedacht en nog steeds wordt ingezet voor verbinding. De deelnemers genieten volop!
  • FMNextGen. Fun staat binnen deze jongeren-community als waarde gelijk aan netwerken en kennisdelen. We ronden iedere bijeenkomst af met samenzijn en gezelligheid.
  • Crohill die samen met schoonmakers oplossingen bedenkt die het werk makkelijker en lichter maakt. Door schoonmakers te betrekken weet je dat ze de oplossing gaan inzetten en er blijer van worden.

Samenwerken begint met plezier
We weten het allemaal: samenwerken begint met openstaan, luisteren en respect hebben voor elkaar. Maar het groeit pas echt als we ook plezier delen, in het werk, in de samenwerking, in de trots op wat we samen bereiken.

Plezier maakt ruimte. Om te leren, om elkaar iets te gunnen, om fouten te mogen maken. En dat is precies wat we naar mijn idee nodig hebben in een branche die onder druk staat door personeelstekorten, duurzaamheidsdoelen en technologische veranderingen.

Zullen we samen meer plezier maken?
Mijn woord voor dit jaar is plezier. En ik nodig jou en al jouw collega’s en relaties uit om dit woord ook op te pakken. Gun jezelf, en elkaar, wat meer plezier.
Laten we elkaar niet alleen helpen, maar ook samen lachen, leren en successen vieren. Dat maakt het werk beter, menselijker en met meer hart.

Esther van der Lelie
Hoofdredacteur Schoonmaakjournaal

Samenwerken staat dit laatste kwartaal van 2025 centraal op Schoonmaakjournaal. Heb jij een mooi voorbeeld van samenwerken (en plezier maken) in de schoonmaakbranche? Deel dit met de redactie via [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 december 2018

Oproep FM Next Generation genereert hoogste bereik op LinkedIn in 2018

“We zijn heel trots op het bereik met onze company page op LinkedIn, waarop we dit jaar bijna 250 exclusieve en eigen producties posten. Maar ook op het feit...

25 november 2022

Nasima el Bachiri bij Goedemorgen Nederland

Nasima el Bachiri, onderneemster en eigenaar van B Flex Cleaning-Jobs, La Novia Boutique, Flevo Timmerfabriek en Boutique Desk, was afgelopen week in de media. Zij sprak in het programma...

04 december 2022

#Favorites ‘Glimmers’

In deze feestmaand houden we wel van glimmertjes en lichtjes. En daar past dan zo’n mooie, schone en glimmende vloer ook bij. Het is het resultaat van de gezamenlijke...

14 november 2022

Een nieuwe melkkoe?

Ik heb het in mijn blogs wel eens gehad over het feit dat hermetingen een verdienmodel kunnen zijn voor adviesbureaus. De hermetingen dienen vaak betaald te worden door de...

23 januari 2025

21-jarige samenwerking Asito en winkelcentrum Hoog Catharijne wederom verlengd

Het drukste winkelcentrum van Nederland, Hoog Catharijne, werkt al 21 jaar samen met Asito als vertrouwde schoonmaakpartner. Per 1 januari 2025 is deze samenwerking opnieuw verlengd voor drie...

04 januari 2024

Besparen op kosten en energie met industriële wasapparatuur

In een tijdperk waarin duurzaam ondernemen centraal staat, richten bedrijven hun aandacht steeds meer op manieren om zowel financiële als milieukosten te verlagen. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is de...

30 januari 2019

Wintergast (7) Dennis van Hemert (Groveko): “Circulaire concepten zijn de toekomst”

Accountmanager Dennis van Hemert werkt sinds 2011 bij schoonmaakgroothandel Groveko in Ede. Als 26-jarige is hij een van de young professionals die, zoals hij omschrijft, de toekomst in schoonmaak in handen...

10 augustus 2022

Top 10 boeken voor zomerontspanning

De zomer is de ideale tijd om ‘bij te lezen’. Tijdens een vakantie of gewoon ’s avonds na het werk in de tuin of op het balkon, om je...

07 december 2023

Tork verlegt grenzen in duurzaamheid en innovatie op Horecava 2024

Van 8 tot en met 11 januari 2024 is Tork aanwezig op Horecava in RAI Amsterdam, om daar haar nieuwste duurzame en innovatieve oplossingen te presenteren. In hal 11,...

30 december 2024

Top 25 meest gelezen artikelen 2024

Ben je benieuwd welke artikelen jullie het afgelopen jaar het meest hebben gelezen? 2024 stond bol van inspirerende interviews, belangrijke ontwikkelingen en vernieuwende trends in de schoonmaakbranche. Hier is...