21 oktober 2025

Jubilarissen in schoonmaakland (5): Linda Tomassen (Ami Facility): “We rollen gewoon door, met de juiste mensen, systemen en een flinke dosis trots”

2025 is een bijzonder jubileumjaar voor de schoonmaakbranche. Opvallend veel bedrijven vieren een mijlpaal en op Schoonmaakjournaal geven we hen een podium. Want achter ieder schoonmaakbedrijf schuilt een uniek verhaal: van de eerste klus, tot de mensen die het verschil maken en de unieke visie die een organisatie draagt. Dit keer is het de beurt aan schoonmaakbedrijf Ami Facility uit Amersfoort, dat dit jaar het 20-jarig jubileum viert. Eigenaar Linda Tomassen vertelt over het ontstaan van het bedrijf, de groei van de afgelopen jaren en de waarden die Ami Facility kenmerken.

Ami Facility bestaat inmiddels 20 jaar. Kun je ons meenemen naar die allereerste opdracht in 2005? En wat betekende dat moment voor de start van Ami Facility?
“Ami Facility werd opgericht door mijn moeder, Anne-Mary, samen met haar toenmalige compagnon Mirella. Hun voornamen Anne-Mary en Mirella vormden samen ‘Ami’, wat vriendschap betekent. Dat past perfect bij de manier waarop zij het bedrijf zijn begonnen: met persoonlijke aandacht en een hechte band met zowel klanten als medewerkers.
Een van onze eerste klanten was Batenburg Bellt in Zeist. Dat is tot op de dag van vandaag een zeer gewaardeerde relatie en daarmee ook onze oudste klant. Medewerker Mus werkt al sinds de start bij Ami Facility en dus ook al twintig jaar bij Bellt. Dat zegt eigenlijk alles over de betrokkenheid binnen ons bedrijf.”

Jullie zijn nu in een groeifase met nieuwe klanten zoals Snelstart, EK Retail en de Werkvilla. Zien jullie dit jubileum daarnaast ook als een moment van reflectie of juist als een springplank naar verdere groei?
“Zeker! Natuurlijk kijk je terug; voor ons is 20 jaar een hele geschiedenis. Omdat het een familiebedrijf is, voelt het niet alleen zakelijk als een geschiedenis, maar ook persoonlijk. Ik was 11 jaar oud toen mijn moeder Ami Facility begon, mijn broertje 5 en mijn zus 13.

 

Zelf werk ik sinds 2016 in het bedrijf, dus inmiddels alweer bijna tien jaar. Dit jubileum was voor mij een moment van trots – om te beseffen wat we hebben opgebouwd en bereikt. Uiteraard kijken we ook vooruit: we hebben het afgelopen jaar een behoorlijke groei doorgemaakt en werken intern aan de toekomst. Met een nieuw softwaresysteem, een objectleider en verbeterde processen bereiden we ons voor op verdere groei. We bouwen aan een sterke basis, zodat we klaar zijn voor de volgende stap.”

Trots op de mensen: Ami Facility draait op een team van circa 40 medewerkers. Is er een mooie anekdote die de sfeer binnen het team illustreert?
“Wat ik te gek vind aan ons team is de variatie tussen de medewerkers. De jongste collega is 15, de oudste 67. We hebben mannen en vrouwen, mensen met verschillende achtergronden en nationaliteiten. Sommigen werken hier al twintig jaar (zoals Mus), anderen pas net, maar allemaal zijn ze even belangrijk.”

Welke waarde uit de beginjaren is vandaag nog steeds het fundament van Ami Facility?
“Zonder twijfel: ons lokale netwerk en onze persoonlijke betrokkenheid. Een sterk lokaal netwerk zorgt ervoor dat bedrijven in de regio ons weten te vinden. We vinden het geweldig om lokaal te werken – bedrijven in de regio kennen ons, en we kunnen snel en persoonlijk schakelen. ‘Even’ bij een medewerker langs om bij te kletsen, wat spullen af te geven of even iets te controleren gaat veel sneller en gemakkelijker als je lokaal werkt.

We vinden het belangrijk om niet alleen bij te sturen als iets beter kan, maar ook om waardering te laten zien als het juist goed gaat. Dat is de kracht van ons bedrijf: blije en loyale medewerkers, persoonlijke aandacht naar zowel medewerker als opdrachtgever.”

Een schone blik naar de toekomst: hoe zie je Ami Facility over tien jaar?
“Onze slogan dit jubileumjaar is: ‘Wij rollen gewoon door’ – die stond zelfs op het toiletpapier! En dat is precies hoe ik het zie. We groeien graag op een gezonde manier, met de juiste mensen, systemen en processen. Geen poespas: we doen gewoon waar we goed in zijn. We zijn je beste vriend voor ieder schoonmaakvraagstuk.”

 

Lees ook:

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 november 2019

Review Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie: de kracht van kwetsbare content

“Door de materiaalkeuze, besparing op logistiek en land van herkomst, kunnen we zomaar op 1 miljoen plastic afvalzakken een besparing van CO2 realiseren die gelijk staat aan 75 Ford...

02 september 2025

Crohill adviseert: Hoe maak je nou eigenlijk een basisschool goed schoon?

Een tijdje terug was in het nieuws dat de helft van de basisschoolkinderen de wc's op school vermijdt omdat ze die vies vinden. Dit kan leiden tot allerlei ongemak...

28 oktober 2025

Inschrijving CSU Innovatie Award geopend

De inschrijving voor de 8e editie CSU Innovatie Award is geopend. CSU nodigt start ups, ondernemers, studenten en professionals uit om betekenisvolle innovaties en slimme praktische oplossingen voor de...

11 maart 2019

Vakbonden roepen op tot pensioenstaking op 18 maart

In de ochtendspits van maandag 18 maart gaan metro, trams en stadsbussen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag 66 minuten staken. Ook in andere sectoren wordt het werk neergelegd:...

28 april 2025

Succesvolle samenwerking Wessels Schoonmaakdiensten, Keus Schoonmaak en Woningstichting Tubbergen

Dinand Wessels en Jeroen Keus hebben hun handtekening gezet onder een nieuwe Resultaatgerichte Samenwerkings Overeenkomst met Woningstichting Tubbergen. Hiermee zetten zij de samenwerking voort die al sinds 2007 loopt....

22 juni 2023

MT500: Welk schoonmaakbedrijf heeft de beste reputatie?

Jaarlijks vraagt MT/Sprout duizenden managers naar de reputatie van hun relaties. Die meningen komen samen in de MT500, het onderzoek naar de 500 grootste bedrijven met de beste reputatie....

05 september 2023

25 jaar Duurzame Dinsdag

Dit jaar bestaat Duurzame Dinsdag, de Prinsjesdag van de Duurzaamheid, 25 jaar. Dat wordt gevierd op 5 september, de eerste dinsdag in september waarop traditiegetrouw het duurzame koffertje wordt...

01 juli 2022

Seiso wandelt 24 uur voor De Kindervallei

Seiso Facilitair Advies heeft haar doel bereikt. Met de Homewalk op 25 en 26 juni 2022 wandelden het 10-koppige team in 24 uur 120 km. Onderweg aangemoedigd door cheerpoints...

18 september 2019

Blog: Hoe schoonmakers patiënten helpen herstellen…

Ruim een jaar geleden was het zover. Samen met Alpheios hadden we de eerste directe ontmoeting met de schoonmakers van het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop. Wij – Wim...

31 december 2021

Donatie aan voedselbank

Op LinkedIn laat Facility Trade Group weten afgelopen week twee volle pallets met mondkapjes gedoneerd te hebben aan Voedselbank Apeldoorn. Ferry en Ruben mochten de pallets afleveren waarmee maar...