7 september 2025

Week lezen en schrijven: Laaggeletterdheid bespreekbaar maken, ook op de werkvloer

Ruim 3 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden. Dat blijkt uit een uitgebreid onderzoek van journalist Allart van der Woude voor De Groene Amsterdammer. Het zijn cijfers die ook de schoonmaakbranche raken: laaggeletterdheid is overal, óók op de werkvloer. Deze Week van lezen en schrijven (8-15 september) is een goed moment om erbij stil te staan. Met voorbeelden van Gradez en Ul-Team.

De gevolgen zijn groot. Mensen die moeite hebben met basisvaardigheden lopen een hoger risico op armoede, hebben vaker gezondheidsproblemen, en missen kansen om zich verder te ontwikkelen in werk en maatschappij.

Toch blijft een groot deel van hen onzichtbaar. Vooral Nederlanders die in hun moedertaal zijn opgegroeid (de zogenoemde NT1’ers) weten hun lage taalvaardigheid vaak jarenlang te verbergen. Dit is een groep van zo’n 800.000 mensen. Schaamte en negatieve ervaringen met onderwijs en de bemoeienis van de overheid spelen hierin een grote rol.

Hoe bereik je deze groep?

Stichting Lezen en Schrijven benadrukt dat het bespreekbaar maken van laaggeletterdheid cruciaal is. Dat kan alleen door samenwerking in een sterk netwerk, ook binnen de schoonmaakbranche. Want wie dagelijks in contact staat met medewerkers, collega’s of klanten, kan signaleren, doorverwijzen en ondersteunen.

Het vraagt om krachtenbundeling in het sociaal domein en in bedrijven. Schoonmaakorganisaties die laaggeletterdheid op de agenda zetten, investeren niet alleen in hun mensen, maar ook in duurzame kwaliteit en betrokkenheid.

Lees het volledige artikel van Allart van der Woude in De Groene Amsterdammer.

Week van Lezen en Schrijven
Deze week, van 8 t/m 15  september 2025, vindt de Week van Lezen en Schrijven plaats. Dat is hét moment om binnen organisaties stil te staan bij dit thema, het gesprek aan te gaan en samen te werken aan oplossingen. Want alleen door laaggeletterdheid zichtbaar te maken, creëren we nieuwe kansen voor medewerkers, voor bedrijven en voor de samenleving.

Een voorbeeld van een bijdrage aan de Week van Lezen en Schrijven is Gradez. Eigenaar Leon Habraken deelt: In Nederland hebben 3 miljoen mensen moeite met lezen en schrijven. In de schoonmaakbranche geldt dit zelfs voor 40% van de medewerkers. Dat betekent dat bijna de helft van alle schoonmakers dagelijks tegen obstakels aanloopt. Bijvoorbeeld bij het lezen van het werkprogramma. Daarom hebben we in Gradez een module toegevoegd die taken niet alleen in woorden uitlegt, maar vooral met duidelijke pictogrammen. Zo is voor de medewerker in één oogopslag duidelijk wat er moet gebeuren. Tijdens de Week van Lezen en Schrijven, van 8 t/m 15 september, zetten we dit extra in de spotlight.”

Ook UL-Team draagt er zorg voor dat alle schoonmakers die zij opleiden de opleiding kunnen volgen: ” Een paar jaar geleden maakten we samen met Stichting Lezen en Schrijven de Woordkaarten Schoonmaak: een praktische set met 250 veelvoorkomende woorden, elk voorzien van een duidelijke foto. Deze woordkaarten worden ingezet als voorbereiding op de basisvakopleiding schoonmaak. Zo oefenen deelnemers vooraf met de belangrijkste vaktermen, waardoor ze de lesstof beter begrijpen en met meer vertrouwen aan de slag kunnen in de praktijk. De kaarten zijn eenvoudig in gebruik en sluiten aan bij verschillende taalniveaus en leerstijlen. Ze maken vaktaal visueel en toegankelijk.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 maart 2025

Laat je op 2 april inspireren door Lode van Hattum (Rolling Sushi): “TikTok zorgde ervoor dat de verkoop van 50 naar 1000 stuks per dag ging”

Op woensdag 2 april is ondernemer Lode van Hattum (22) één van de sprekers tijdens het exclusieve FMNextGen diner bij UL-Team in Culemborg. Lode zal als jonge ondernemer de...

30 november 2023

Schoonmaker van het Jaar 2024: doe je ook (weer) mee?

Op 1 januari 2024 start de inschrijving voor de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing: “Voor onze schoonmaakSTERREN knallen we het nieuwe jaar in. Het aanmelden van 3 uitblinker(s) kan tot...

21 juni 2023

Blog: Is dat meten wel zo ‘smart’?

De afgelopen decennia heeft onze sector een flinke groei gezien van allerlei meetsystemen. In eerste instantie gericht op de technische kwaliteit van de dienstverlening, daarna op tevredenheid van de...

29 augustus 2024

Blog Diane van Dijk: Goud voor schoonmaak!

Voorzitter VSR, Diane van Dijk, schreef een blog over topsport en schoonmaak: Glimmend gespierde lichamen. Een geconcentreerde blik op de bal. De voorovergebogen houding die explosief verandert in een...

18 juni 2024

VSR organiseert webinar over meten en mensen

Op 3 juli 2024 organiseert VSR een webinar waarbij de combinatie van meten en mensen centraal staat. Welke impact hebben meetmethoden in de schoonmaaksector op de schoonmaker, de eindgebruiker...

11 augustus 2025

Twee overnames door BOMA: Dekuyper Products én Automatic Clean

Trots deelt Gert Bresseleers, CEO BOMA, het nieuws van de overnames van niet één maar twee bedrijven. "Om onze geografische aanwezigheid in West-Vlaanderen te vergroten, hebben we Dekuyper Products...

06 mei 2025

Ontdek de schoonmaak

In de schoonmaak is altijd en voor iedereen werk. Ontdek jouw mogelijkheden om jouw vacatures goed zichtbaar te maken!

03 december 2021

Geen verhoging eindejaarsuitkering, wel netto inkomen

Branchevereniging SIEV streeft naar verhoging netto inkomen van schoonmakers in plaats van verhogen eindejaarsuitkering. “Niet omdat we tegen een goede beloning van onze medewerkers zijn, maar omdat deze regeling...

18 februari 2025

Gezien in de media: 𝗩𝗲𝗯𝗲𝗴𝗼 𝗖𝗹𝗲𝗮𝗻𝗶𝗻𝗴 𝗦𝗲𝗿𝘃𝗶𝗰𝗲𝘀 𝗶𝗻 𝗡𝗶𝗲𝘂𝘄𝘀𝘂𝘂𝗿

Op zondag 9 februari 2025 besteedde Nieuwsuur aandacht aan kunstmatige intelligentie (AI) op de werkvloer. Vebego Cleaning Services werd genoemd als een van de grote bedrijven die AI al...

28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet...