7 september 2025

Week lezen en schrijven: Laaggeletterdheid bespreekbaar maken, ook op de werkvloer

Ruim 3 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden. Dat blijkt uit een uitgebreid onderzoek van journalist Allart van der Woude voor De Groene Amsterdammer. Het zijn cijfers die ook de schoonmaakbranche raken: laaggeletterdheid is overal, óók op de werkvloer. Deze Week van lezen en schrijven (8-15 september) is een goed moment om erbij stil te staan. Met voorbeelden van Gradez en Ul-Team.

De gevolgen zijn groot. Mensen die moeite hebben met basisvaardigheden lopen een hoger risico op armoede, hebben vaker gezondheidsproblemen, en missen kansen om zich verder te ontwikkelen in werk en maatschappij.

Toch blijft een groot deel van hen onzichtbaar. Vooral Nederlanders die in hun moedertaal zijn opgegroeid (de zogenoemde NT1’ers) weten hun lage taalvaardigheid vaak jarenlang te verbergen. Dit is een groep van zo’n 800.000 mensen. Schaamte en negatieve ervaringen met onderwijs en de bemoeienis van de overheid spelen hierin een grote rol.

Hoe bereik je deze groep?

Stichting Lezen en Schrijven benadrukt dat het bespreekbaar maken van laaggeletterdheid cruciaal is. Dat kan alleen door samenwerking in een sterk netwerk, ook binnen de schoonmaakbranche. Want wie dagelijks in contact staat met medewerkers, collega’s of klanten, kan signaleren, doorverwijzen en ondersteunen.

Het vraagt om krachtenbundeling in het sociaal domein en in bedrijven. Schoonmaakorganisaties die laaggeletterdheid op de agenda zetten, investeren niet alleen in hun mensen, maar ook in duurzame kwaliteit en betrokkenheid.

Lees het volledige artikel van Allart van der Woude in De Groene Amsterdammer.

Week van Lezen en Schrijven
Deze week, van 8 t/m 15  september 2025, vindt de Week van Lezen en Schrijven plaats. Dat is hét moment om binnen organisaties stil te staan bij dit thema, het gesprek aan te gaan en samen te werken aan oplossingen. Want alleen door laaggeletterdheid zichtbaar te maken, creëren we nieuwe kansen voor medewerkers, voor bedrijven en voor de samenleving.

Een voorbeeld van een bijdrage aan de Week van Lezen en Schrijven is Gradez. Eigenaar Leon Habraken deelt: In Nederland hebben 3 miljoen mensen moeite met lezen en schrijven. In de schoonmaakbranche geldt dit zelfs voor 40% van de medewerkers. Dat betekent dat bijna de helft van alle schoonmakers dagelijks tegen obstakels aanloopt. Bijvoorbeeld bij het lezen van het werkprogramma. Daarom hebben we in Gradez een module toegevoegd die taken niet alleen in woorden uitlegt, maar vooral met duidelijke pictogrammen. Zo is voor de medewerker in één oogopslag duidelijk wat er moet gebeuren. Tijdens de Week van Lezen en Schrijven, van 8 t/m 15 september, zetten we dit extra in de spotlight.”

Ook UL-Team draagt er zorg voor dat alle schoonmakers die zij opleiden de opleiding kunnen volgen: ” Een paar jaar geleden maakten we samen met Stichting Lezen en Schrijven de Woordkaarten Schoonmaak: een praktische set met 250 veelvoorkomende woorden, elk voorzien van een duidelijke foto. Deze woordkaarten worden ingezet als voorbereiding op de basisvakopleiding schoonmaak. Zo oefenen deelnemers vooraf met de belangrijkste vaktermen, waardoor ze de lesstof beter begrijpen en met meer vertrouwen aan de slag kunnen in de praktijk. De kaarten zijn eenvoudig in gebruik en sluiten aan bij verschillende taalniveaus en leerstijlen. Ze maken vaktaal visueel en toegankelijk.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 augustus 2025

Asito lanceert nieuw werkgeversmerk en landelijke campagne ‘Geen mooier werk dan schoonmaakwerk’

Iedereen kent het. Dat ene moment waarop je iets vies schoon maakt. De vlek verdwijnt, het oppervlak dat weer blinkt, en je voelt direct: dit is mooi. Precies dat...

28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet...

23 november 2021

Hoe gaaf is dit?!

De buitendienst van VvE schoonmaak verzorgde de glasbewassing bij een appartementencomplex. Eén van de bewoners trakteerde hen daarna op deze lekkernij. De verrassing werd door de medewerkers ontvangen als ‘fantastische...

16 november 2025

Schoonmaker van het Jaar, Jolanda Reedijk, opent Nationale Schoonmaakdebat

De ‘Schoonmaker van het Jaar’ Jolanda Reedijk van SVP Schoonmaak, zal met een interview op het podium door de gespreksleiders Bart Bakker en Rolien van Groeningen formeel het Nationale...

20 oktober 2025

Opnieuw misstanden in schoonmaaksector: honderden Georgiërs en Oekraïners illegaal aan het werk in hotels

De schoonmaaksector kampt opnieuw met misstanden. Na de onthullingen over uitbuiting bij de luxe sportschoolketen Saints & Stars blijkt nu dat ook in Nederlandse hotels op grote schaal illegale...

01 juli 2025

RAS geeft 𝘁𝗶𝗷𝗱 tot 1 oktober 2025 𝗼𝗺 𝗹𝗼𝘆𝗮𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁𝘀𝗯𝗼𝗻𝘂𝘀 𝘁𝗲 𝗱𝗲𝗰𝗹𝗮𝗿𝗲𝗿𝗲𝗻

Omdat RAS merkt dat de schoonmaakbedrijven nog niet allemaal tijd hebben gehad om de loyaliteitsbonus in te dienen, heeft zij besloten om het portaal voor declaraties open te houden...

08 december 2025

Beercoo verwelkomt Actief Cleaning Services en Van den Elzen Schoonmaak en versterkt haar positie in Brabant

Beercoo Schoonmaakgroep zet een nieuwe stap in haar groeiambitie. Met de toetreding van Actief Cleaning Services en Van den Elzen Schoonmaak breidt het bedrijf  niet alleen het werkgebied uit...

19 juli 2024

#FAVORITES ‘Who ya gonna call? De Schoonmaakhelden!

Sebastiano Janssen is super blij met het nieuwe t-shirt voor de specialisten bij Schoonmaakbedrijf R.Janssen bv en Alpha Gelens. Dit shirt laat meteen zien dat de specialisten 24/7 klaarstaan...

02 juni 2025

Overname activiteiten Willems Schoonmaakdiensten door CSU

Schoonmaakbedrijf CSU neemt de schoonmaakactiviteiten over van Willems Schoonmaakdiensten uit Wormer, waar 93 medewerkers werkzaam zijn. Met deze overname bundelen twee familiebedrijven hun krachten. De overname sluit goed aan...

23 september 2025

Interview Janna Steinbusch (Gom): “Met echte aandacht maak je het verschil”

Per 15 september is Janna Steinbusch officieel gestart als algemeen directeur van Gom Schoonhouden. Met een achtergrond als gezondheidspsychologe, een loopbaan bij de politie en jarenlange ervaring binnen Facilicom,...