7 september 2025

Week lezen en schrijven: Laaggeletterdheid bespreekbaar maken, ook op de werkvloer

Ruim 3 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden. Dat blijkt uit een uitgebreid onderzoek van journalist Allart van der Woude voor De Groene Amsterdammer. Het zijn cijfers die ook de schoonmaakbranche raken: laaggeletterdheid is overal, óók op de werkvloer. Deze Week van lezen en schrijven (8-15 september) is een goed moment om erbij stil te staan. Met voorbeelden van Gradez en Ul-Team.

De gevolgen zijn groot. Mensen die moeite hebben met basisvaardigheden lopen een hoger risico op armoede, hebben vaker gezondheidsproblemen, en missen kansen om zich verder te ontwikkelen in werk en maatschappij.

Toch blijft een groot deel van hen onzichtbaar. Vooral Nederlanders die in hun moedertaal zijn opgegroeid (de zogenoemde NT1’ers) weten hun lage taalvaardigheid vaak jarenlang te verbergen. Dit is een groep van zo’n 800.000 mensen. Schaamte en negatieve ervaringen met onderwijs en de bemoeienis van de overheid spelen hierin een grote rol.

Hoe bereik je deze groep?

Stichting Lezen en Schrijven benadrukt dat het bespreekbaar maken van laaggeletterdheid cruciaal is. Dat kan alleen door samenwerking in een sterk netwerk, ook binnen de schoonmaakbranche. Want wie dagelijks in contact staat met medewerkers, collega’s of klanten, kan signaleren, doorverwijzen en ondersteunen.

Het vraagt om krachtenbundeling in het sociaal domein en in bedrijven. Schoonmaakorganisaties die laaggeletterdheid op de agenda zetten, investeren niet alleen in hun mensen, maar ook in duurzame kwaliteit en betrokkenheid.

Lees het volledige artikel van Allart van der Woude in De Groene Amsterdammer.

Week van Lezen en Schrijven
Deze week, van 8 t/m 15  september 2025, vindt de Week van Lezen en Schrijven plaats. Dat is hét moment om binnen organisaties stil te staan bij dit thema, het gesprek aan te gaan en samen te werken aan oplossingen. Want alleen door laaggeletterdheid zichtbaar te maken, creëren we nieuwe kansen voor medewerkers, voor bedrijven en voor de samenleving.

Een voorbeeld van een bijdrage aan de Week van Lezen en Schrijven is Gradez. Eigenaar Leon Habraken deelt: In Nederland hebben 3 miljoen mensen moeite met lezen en schrijven. In de schoonmaakbranche geldt dit zelfs voor 40% van de medewerkers. Dat betekent dat bijna de helft van alle schoonmakers dagelijks tegen obstakels aanloopt. Bijvoorbeeld bij het lezen van het werkprogramma. Daarom hebben we in Gradez een module toegevoegd die taken niet alleen in woorden uitlegt, maar vooral met duidelijke pictogrammen. Zo is voor de medewerker in één oogopslag duidelijk wat er moet gebeuren. Tijdens de Week van Lezen en Schrijven, van 8 t/m 15 september, zetten we dit extra in de spotlight.”

Ook UL-Team draagt er zorg voor dat alle schoonmakers die zij opleiden de opleiding kunnen volgen: ” Een paar jaar geleden maakten we samen met Stichting Lezen en Schrijven de Woordkaarten Schoonmaak: een praktische set met 250 veelvoorkomende woorden, elk voorzien van een duidelijke foto. Deze woordkaarten worden ingezet als voorbereiding op de basisvakopleiding schoonmaak. Zo oefenen deelnemers vooraf met de belangrijkste vaktermen, waardoor ze de lesstof beter begrijpen en met meer vertrouwen aan de slag kunnen in de praktijk. De kaarten zijn eenvoudig in gebruik en sluiten aan bij verschillende taalniveaus en leerstijlen. Ze maken vaktaal visueel en toegankelijk.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 december 2022

Schoonmaakrobot R3 voor een nog schoner zwembad

Nationaal zwemcentrum de Tongelreep in Eindhoven, een zwembad waar dagelijks veel van de nationale (zwem)sporters trainen om een topprestatie neer te kunnen zetten. Een sportaccommodatie van de Gemeente Eindhoven,...

08 september 2025

Janna Steinbusch nieuwe algemeen directeur Gom

Per 15 september treedt Janna Steinbusch aan als algemeen directeur van Gom Schoonhouden. Zij volgt daarmee Olivier Laméris op, die algemeen directeur is geworden van Facilicom Solutions. Janna staat...

08 juni 2023

De Arbodienst: de vrouw centraal in ‘Femme Vitaal’ programma

De overgang, zwangerschap en werk en moederschap zijn onderwerpen waar vrouwen uit jouw organisatie mee te maken kunnen krijgen. Dit kan invloed hebben op de inzetbaarheid van jouw medewerker....

15 augustus 2023

Verrassing, enthousiasme, blijdschap en emotie: 10 finalisten verkozen voor Schoonmaker van het Jaar

“Wat een verrassing. Wat een enthousiasme. Wat een blijdschap. En wat een emotie!” Het organisatieteam Esther van der Lelie en Petra de Bruin hebben de 10 uitblinkers door heel...

25 februari 2025

Henk van Eijk (Breedweer) helpt Team Leeuwarden met schoonmaak

“Goedemorgen, welkom in het mooie gemeentehuis van Leeuwarden!” Met een stralende glimlach schudt ambulant objectleider Veronique de hand van directeur Henk van Eijk van Breedweer Facilitaire Diensten. Het Team...

25 juni 2025

Alpheios: “Schoonmakers verdienen het om uit te blinken”

Ondanks dat schoonmakers cruciaal zijn voor onze samenleving, werken ze vooral in de schaduw en staan ze zelden op een podium. Met haar videoserie ‘Uitblinkers’ brengt Alpheios hier beetje...

26 mei 2025

Danielle Bal (1nergiek) over de match met UL-Team: “Vanaf dag één was er een klik.”

Opleidingsbureau UL-Team bestaat dit jaar, in 2025, 15 jaar. Een mooi moment om stil te staan bij de impact van hun werk in de praktijk. Wie kan daar beter...

03 oktober 2025

Dit zijn de winnaars van European Cleaning & Hygiene Awards 2025

De winnaars van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025 zijn op 2 oktober bekendgemaakt tijdens een feestelijke ceremonie in het National Museum of Scotland in Edinburgh. Met onder...

17 oktober 2021

‘Tribute to Cleaning’ op Dutch Design Week

Barbora Stredova wil schoonmaak zichtbaar maken en het de waardering geven die het verdient. Zij heeft een ‘Tribute to Cleaning’ gemaakt. Met dit project is zij afgestudeerd aan de...

01 juli 2024

5,5% Loonsverhoging voor schoonmakers

Omdat werkgevers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche vorig jaar zagen dat schoonmakers steeds meer moeite hadden met de duurdere boodschappen, kwamen Schoonmakend Nederland en de vakbonden FNV en CNV...