17 augustus 2025

Maak kennis met Shane Dingena (Balans) als nieuw lid FMNextGEN

Wie is Shane Dingena en waarom heeft hij zich aangesloten bij jongerenplatform FMNextGen? Maak kennis met Shane, wat hij doet bij in de schoonmaakbranche en vooral waarom. In voorjaar 2025 werd hij lid van het jongerenplatform, net zoals zijn collega Achint Atwal en andere jongeren Leslie Okyere, Ward van Zanten en Ton Funke. Ben jij de volgende die zich aansluit?

Wie ben jij?
“Ik ben Shane Dingena, 34 jaar en inmiddels bijna zeven jaar werkzaam bij Balans. Na mijn studie Commerciële Economie ben ik vier jaar actief geweest bij Unilever. Toch miste ik iets: ik wilde werken in een omgeving waar je écht ziet wat je doet, waar de lijnen kort zijn en je direct verschil maakt. In 2018 stapte ik daarom over naar Balans als junior accountmanager. Inmiddels ben ik doorgegroeid tot salesmanager en stuur ik zowel ons salesteam, als ook onze officeafdeling aan.
Wat ik mooi vind aan Balans? Het is een groeiend bedrijf, bruisend van jonge energie. We gaan elke dag voor elkaar door het vuur om onze gezamenlijke doelen te halen. Het voelt vertrouwd en familiair, een tweede thuis waar je met plezier deel van uitmaakt.”

Wat vind je leuk aan werken bij Balans en in de schoonmaakbranche?
“Bij de salesafdeling van Balans houdt het werk niet op na de verkoop. We volgen het hele traject tot in de uitvoering. Ik sta dagelijks in contact met zowel het operationele team, als de opdrachtgevers. Dat maakt het werk tastbaar en afwisselend. Daarbij kunnen we met deze betrokken werkwijze onze verkoopbeloften goed waarmaken.
En de schoonmaakbranche zelf? Die is allesbehalve saai. Het is een dynamische wereld waarin je snel moet schakelen en elke dag anders is. Je werkt met mensen, voor mensen, van onze eigen collega’s tot de opdrachtgevers die we bedienen. En het mooiste is: je ziet het resultaat van je werk direct. Een frisse, schone omgeving creëren geeft meteen een gevoel van voldoening, zowel bij de opdrachtgevers als bij onszelf. Het is tastbaar, zichtbaar en betekenisvol.”

Waarom ben je lid geworden van FMNextGen?
“Voor mij draait FMNextGen om inspiratie én actie. Het is waardevol om jonge mensen te ontmoeten die net zo gedreven zijn om de branche verder te brengen. We werken allemaal in dezelfde sector, maar vaak op een totaal andere manier. Door daarover te sparren, krijg je nieuwe inzichten die je direct kunt toepassen in je eigen werk. Bovendien is het gewoon leuk om ervaringen te delen met mensen die snappen hoe veelzijdig en uitdagend schoonmaak en faciliteiten écht zijn.”

Wat wil je samen met andere jongeren in de branche initiëren?
“Ik wil vooral laten zien hoeveel kansen er in deze branche liggen, zeker voor jonge mensen die willen groeien en verantwoordelijkheid willen nemen. Het is een sector waar je veel kunt leren over mensen, processen en ondernemen. Als we dat verhaal goed vertellen en elkaar helpen ontwikkelen, maken we de sector aantrekkelijker voor de volgende generatie.”

Ook zij werden in 2025 lid van FMNextGen. Lees hier waarom:

Lid worden van FMNextGen?
Ben jij ook tussen de 20-40 jaar en werkzaam in de schoonmaakbranche? En ben je benieuwd wat ons platform FMNextGen jou kan brengen? Stuur ons een bericht ([email protected]) en wij nodigen je uit voor ons eerstvolgende event, dit najaar 2025. Lees hier meer over ons diner dat in april plaatsvond.

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 juli 2025

Medewerkers werven in de zomer? Social Cleania zegt: doen!

“Is het wel slim om een campagne in de zomer te draaien?” Volgens Stef Martens van Social Cleania wel. `Mensen zitten altijd op hun telefoon. Ook tijdens de zomer.`...

03 juli 2025

GPH in transitie: Van prijsvechter naar de beste ontzorger van de schoonmaakbranche

Ooit begon GPH (Gooise Papier Handel) als prijsvechter in schoonmaakartikelen. Maar de afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf niet stilgezeten: onder leiding van Sanne Smallenburg en haar partner Paul...

13 december 2019

Blinck Schoon stelt veiligheid personeel voorop: “Belangrijke reden om voor CleanJack te kiezen”

“Dat we de veiligheid van onze schoonmakers vergroten, is een voorname reden waarom we met de terminals van CleanJack gaan werken. Als ze ‘s avonds alleen bezig zijn en...

14 januari 2025

Goed leiderschap vraagt om écht te luisteren

MT/Sprout publiceerde een artikel met 4 experts over wat er in 2025 op de werkvloer van 'leiders’ wordt verwacht. De trends benadrukken vaardigheden die goed aansluiten bij de sterktes...

27 november 2023

VLS neemt Selectclean over

De VLS Groep uit Zwijndrecht heeft per 6 november 2023 de activiteiten van Selectclean overgenomen. VLS zegt hierdoor nog meer slagkracht te krijgen in de regio Noord-Brabant en Gelderland....

24 september 2019

Chief Happiness Officer Paul Raaijmakers (St. Anna Zorggroep): “Human capital is een groot goed”

Hoe krijg je je personeelsbestand op orde? Hoe krijg je de patiëntbeleving op torenhoog niveau? “Investeren in human capital wordt steeds belangrijker. Human capital is een groot goed, voor...

16 november 2019

Schoonmaak Vakdagen 2019: ben jij gespot?

De Schoonmaak Vakdagen 2019 zitten erop. Wat een succesvolle co-creatie van Clean Totaal, Prosu Media Producties en Schoonmaakjournaal: het aantal exposanten vedubbelde zich ruimschoots en het aantal bezoekers ging...

30 juli 2025

Mevrouw Norma viert 25 jaar bij Vebego

“We zetten een hele bijzondere collega in het zonnetje: mevrouw Norma heeft haar jubileum van maar liefst 25 jaar!” Dat meldt Jamilla van Bodegraven, Operationeel Manager bij Vebego Airport...

22 juli 2025

Blog Edgar van Engelen: “Schoonmaakinnovaties: Schoonmaken is een vak in ontwikkeling”

Voor velen lijkt het eenvoudig en vanzelfsprekend, maar wie in de branche werkt, weet beter: schoonmaken is een écht vak. Een vak dat draait om precisie, discipline, hygiëne én...

28 december 2023

Paul Fok (SIEV): “We hebben de sleutel tot positieve verandering zelf in handen”

Paul Fok is sinds 28 september de ‘leading man’ bij MKB-branchevereniging SIEV. Hij geniet van deze nieuwe rol in een branche waarin hij al 40 jaar actief is en...