16 april 2024

Van stressvol toiletbezoek naar welzijnsboost in Hoog Catharijne Utrecht

Tijdens de Dutch Health Week, op woensdag 10 april 2024,vond de officiële opening plaats van de ONE HUNDRED restrooms hub in het drukste winkelcentrum van Nederland: Hoog Catharijne. Het rustgevende toilet concept biedt naast een comfortabele toilet ervaring ook gratis well-being services aan.  De missie van de Nederlandse scale-up is dan ook om een toiletbezoek in publieke ruimtes te veranderen van een stressvol moment naar een well-being moment voor jezelf.

Vlnr Mariëlle Romeijn, Rinus Griep en Bram Gleichman

De toiletten werden officieel geopend door het onthullen van ‘the ONE HUNDRED moon’ door Rinus Griep, Shopping Center Director van Hoog Catharijne, samen met Mariëlle Romeijn medeoprichter en Chief Brand Officer van ONE HUNDRED restrooms. Hoog Catharijne is na Maremagnum (ES), L’Esplanade (BE) en Alexandrium (NL) de vierde shopping mall van Klépierre waar ONE HUNDRED een samenwerking mee aangaat.

Rinus Griep vertelt: “Wij zijn Hoog Catharijne continu aan het verbeteren, we hebben een grote moderniseringsslag gemaakt met onze verbouwing van de afgelopen jaren. Steeds meer bezoekers weten ons te vinden, daarom was een nieuwe extra toilet locatie hard nodig. Met deze nieuwe locatie verwachten wij een verdere boost te kunnen geven aan de wens en beleving voor onze bezoekers. Deze locatie is een toevoeging aan het aanbod van Hoog Catharijne.

De toiletten bevinden zich op de eerste verdieping van het Godebaldkwartier, tegenover het stiltecentrum. Mariëlle Romeijn legt uit: “In de nieuwe ONE HUNDRED well-being hub in Hoog Catharijne
laten wij op ruim 150m2 zien dat we onszelf steeds opnieuw uitvinden door altijd te blijven innoveren met nieuwe design elementen, nieuwe branding, verbeterde accessibility en nieuwe wellbeing services zoals een AI huidanalyse waar bezoekers van onze toiletten gratis gebruik van kunnen maken. De eerste reacties zijn overweldigend, bezoekers noemen het een Spa ervaring, voor ons een bevestiging dat we op de goede weg zijn”.

Well-being services
Bezoekers komen binnen in de reload zone waar ze meteen gebruik kunnen maken van de gratis well-being services zoals de gezondheidscheck waarmee onder andere de bloeddruk, BMI en temperatuur gemeten kan worden. De drinkwatertap biedt gratis gekoeld en gefilterd water met de optie om een klein bedrag te doneren aan waterprojecten in ontwikkelingslanden in samenwerking met Made Blue en Roca’s We are Water. Daarnaast biedt ONE HUNDRED exclusief in Hoog Catharijne een AI selfie check kiosk waarmee je een gezichtsanalyse kunt uitvoeren. De ‘selfie check’ geeft inzicht in verschillende kenmerken van je huid zoals pigmentatie, poriën, roodheid en rimpels.

Het doel van alle well-being services is om de aandacht voor fysieke en mentale fitheid te vergroten. Bij binnenkomst valt ook meteen de indrukwekkende vending wall met zelftesten op. ONE HUNDRED is voor de zelftesten een exclusieve samenwerking met Vivoo aangegaan, zij ontwikkelen urinetesten met als missie om het mogelijk te maken voor mensen om controle te nemen over hun eigen welzijn. Door regelmatig te testen en de resultaten bij te houden in de Vivoo-app kunnen gebruikers de behoeften van hun lichaam leren kennen en voedings- en levensstijladvies ontvangen. Het Vivoo assortiment bestaat uit een complete test die de urine op 9 gebieden analyseert en 4 losse testen (Vitamine C, proteïne, hydratatie en vaginale pH) elk bestaand uit 30 urinestrips. In opdracht van ONE HUNDRED heeft MSI Consultants onderzoek gedaan naar de behoefte onder de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder om meer regie te krijgen over hun eigen welzijn en gezondheid. 47% van 18 tot 35-jarigen wil meer regie nemen over eigen hun welzijn en gezondheid door te investeren in mentale/emotionele gezondheid. Uit de overige resultaten kwam onder andere naar voren voor welke aspecten van de gezondheid een zelftest in overweging wordt genomen; cholesterol, vitamines en mineralen, vermoeidheid en darmfunctie werden het vaakst genoemd. Op basis van deze resultaten is
ONE HUNDRED ook een samenwerking aangegaan met De Medische Tester, zij verkopen CE-gecertificeerde zelftesten die goed aansluiten bij de resultaten van het onderzoek.

Toilet concept
Het gevoel van welzijn wordt versterkt door indirecte verlichting, een aangename geur, de comfortabele inrichting en rustgevende muziek. In de toiletcabines is mind boosting muziek te horen van de meditatie en mood muziek app Sines. Daarnaast zijn de toiletten volledig uitgerust met contactloze oplossingen en waterbesparende spoelsystemen. Ook wordt er voor slechtzienden gebruikgemaakt van speciale tactiele communicatie. De comfort crew is tijdens openingstijden aanwezig om bezoekers te verwelkomen en de sanitaire ruimtes continu schoon te houden. Ook biedt ONE HUNDRED een aparte ruimte voor mindervalide personen, een familiekamer met kindertoilet en een speelhoek en een nursery waar de allerkleinsten in alle rust verschoond, verzorgd en gevoed (inclusief magnetron) kunnen worden.

Bezoekers van ONE HUNDRED betalen €1,- voor hun toiletbezoek, in ruil daarvoor kunnen ze – naast alle well-being services – gebruik maken van kortingen bij Cinnabon, Manneken Pis, Salsa Shop of Schuttevaer. Van april t/m juni 2024 krijgen Hoog Catharijne Premium members 50% korting. Daarnaast ontvangt de bezoeker nog meer voordelen die te ontdekken zijn via de QR-code op de voucher. Boven op de voordelen die te vinden zijn op de papieren vouchers kunnen klanten de QR-code op hun ticket scannen waarmee ze toegang krijgen tot een shop met aantrekkelijke well-being uitjes en
aanbiedingen in Nederland. “Ons concept is erop gericht om zoveel mogelijk waarde toe te voegen voor de bezoeker, waardoor een bezoek aan ONE HUNDRED gezien wordt als een hele goede deal. Onze hoge ratings en snelle groei in Europa laten zien dat deze formule werkt.”, aldus Bram Gleichman medeoprichter en CCO van ONE HUNDRED restrooms.

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 januari 2025

Nationale CSRD-Enquête: 70% van de bedrijven klaar voor nieuwe duurzaamheidsregels

Uit de Nationale CSRD-Enquête blijkt dat 70% van de grote bedrijven in Nederland goed voorbereid is op de nieuwe duurzaamheidsregels, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn, die...

15 januari 2024

Hasan Manav (TPA Cleaning Services) gaat vol vertrouwen op naar 30 jaar schoonmaak

Ruim 29 jaar geleden, op 11 januari 1995, startte Hasan Manav als schoonmaakkracht. Hij deed dit tijdens zijn studiejaren en verdiende destijds 4,96 gulden bruto per uur. Hij groeide...

22 mei 2025

Onderzoek: ondernemersvertrouwen omlaag door verslechterde economische verwachtingen, personeelstekort blijft de grootste belemmering

Het ondernemersvertrouwen is in het tweede kwartaal van 2025 opnieuw gedaald, tot -7,5. Vooral in de groothandel, handelsbemiddeling en zakelijke dienstverlening ging het vertrouwen sterk omlaag. Tegelijkertijd blijft het...

11 maart 2025

DBS Schoonmaakdiensten neemt werkzaamheden Buurs Cleaning over

Na 15 jaar in de schoonmaakbranche kiest Jeffrey Buurs van Buurs Cleaning voor een nieuw avontuur. Zijn werkzaamheden worden overgenomen door DBS Schoonmaakdiensten, dat hiermee een mooie kans ziet...

22 juni 2023

Praktijkcase: zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarage

Sinds de zomer van 2022 draait bij Q-Park een proef met zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarages. Een uitdaging op gebied van techniek, resultaat, personeelsinzet en veiligheid voor klanten in...

27 februari 2025

Asha (Vebego Cleaning Services) maakt met passie en trots schoon

Teamleider én kwaliteitscontroleur Asha Binda werkt al de helft van haar leven bij Vebego Cleaning Services. En dat doet ze, naar eigen zeggen, met veel passie en trots. Met...

23 mei 2025

JINC Bazen van morgen bij 1nergiek en Raggers

Op 3 juni is het weer zover: dan nemen leerlingen door heel Nederland plaats op de stoel van een directeur, CEO of politicus tijdens JINC Baas van Morgen. Ook...

20 juni 2019

Veel Hollandse haring op internationaal ISSA event bij gastheer Vendor

ISSA, de wereldwijde association voor de schoonmaakindustrie, groeit qua leden in Nederland. Dat werd op 20 juni bevestigd door de belangstelling voor de inmiddels traditionele haringparty, ditmaal gehost door...

20 januari 2025

Op zoek naar hygiënepartijen op de Horecava

De redactie van Schoonmaakjournaal bezocht de Horecava 2025 in RAI Amsterdam. Om persoonlijk te ‘checken’ hoe het met de belangstelling voor hygiëne in de horeca staat. Dat bleek een...

19 december 2022

Carel Lurvink neemt activiteiten mr. Safe & Clean over

Carel Lurvink heeft de activiteiten van mr. Safe & Clean in Oldenzaal overgenomen. Deze week hebben de directies van beide bedrijven de vereiste stukken ondertekend. Het professionele assortiment van...