3 juli 2025

GPH in transitie: Van prijsvechter naar de beste ontzorger van de schoonmaakbranche

Ooit begon GPH (Gooise Papier Handel) als prijsvechter in schoonmaakartikelen. Maar de afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf niet stilgezeten: onder leiding van Sanne Smallenburg en haar partner Paul Rijneke groeide GPH uit tot full service groothandel, met een heldere missie: schoonmaakbedrijven ontzorgen. In dit interview vertellen Sanne en Paul over deze ontwikkelingen, hun gedeelde ondernemersdrang en over slimme innovaties die het verschil maken.

Van garagebox tot groothandel
Sanne Smallenburg is in de schoonmaakbranche opgegroeid. “Vanaf mijn achttiende werkte ik bij verschillende schoonmaakbedrijven, vooral op kantoor. Toen mijn vader zijn eigen schoonmaakbedrijf begon, werkte ik ook voor hem op de administratie, maar ook op de werkvloer.” Al snel kreeg ze vragen van klanten: “Heb jullie ook papier?” Het werd het startpunt van GPH, dat begon met wat dozen in een garagebox. “We belden schoonmaakbedrijven in de regio en vroegen: willen jullie bij ons bestellen?”

De verkoop groeide door de strategie snel. “We positioneerden ons als prijsvechter, maar dat bleek op termijn geen houdbare koers.” Toen Sanne het bedrijf vier jaar geleden overnam, besloot ze het roer om te gooien. “We wilden weg uit de race naar de bodem en echte service bieden. Daarin zijn we ook marketingtechnisch hard aan de slag gegaan om GPH opnieuw te positioneren.”

Van partners thuis naar zakenpartners
In die koersverandering speelde ook haar levenspartner Paul Rijneke een belangrijke rol. Hij werkte jarenlang bij ABN AMRO, maar besloot tweeëneenhalf jaar geleden de overstap te maken naar GPH. “Sanne en ik bedachten dat wij naast levenspartners, ook zakelijk partners konden zijn.” Vanaf dat moment denken ze samen nog actiever na wat ze met GPH willen uitstralen en welke positie ze in de markt willen innemen.

Paul is enthousiast over de branche en de mensen: “Van zzp’er tot facilitair manager, je kunt echt iets voor ze betekenen. Wij helpen ze vooruit.” De omslag van prijsvechter naar dienstverlener blijkt een schot in de roos: “We doen het anders dan de traditionele groothandels. Flexibel, digitaal, en met gevoel voor de dynamiek in de sector.”

 

Drie ontwikkelingen die het verschil maken
Die dynamiek vertaalt zich naar drie belangrijke vernieuwingen bij GPH:

1. Koppeling met Nocore

GPH mag dan ooit begonnen zijn met een bescheiden webshop en een scherpe prijs, inmiddels is het bedrijf technisch en strategisch volwassen geworden. Een groot bewijs daarvan is de koppeling met Nocore. “Zonder die software haakten potentiële klanten vaak af,” vertelt Sanne. “Dat was frustrerend, want we hadden de producten, de service, maar geen aansluiting.” Dankzij nauwe samenwerking met Nocore is de automatische bestelkoppeling er nu wel, waardoor het bestelproces eenvoudiger wordt, en beter aansluit bij klantprocessen. “Het opent deuren bij klanten en voelt ook als erkenning. We worden serieus genomen.”

2. AI-gestuurde leveringsvoorspellingen

Met behulp van data-optimalisatie en AI ontwikkelt GPH een tool die niet wacht op bestellingen, maar voorspelt wat een klant nodig heeft. Paul vertelt erover: “Rayonmanagers van schoonmaakbedrijven zijn enorm druk, dus wij willen hen vóór zijn en werk uit handen nemen. Een servicegerichte vorm van ontzorgen. De tool stuurt een melding: ‘Volgende week leveren we dit, akkoord?'” Door data slim te benutten – inclusief seizoensinvloeden – kan GPH proactief leveren, met voordelen voor klant en logistiek. “Het is efficiënter, goedkoper en duurzamer. En uiteraard zetten we hierdoor weer een stapje extra voor de klant.”

3. Femme-project tegen menstruatiearmoede

Sanne heeft de afgelopen tijd ook hard gewerkt aan een maatschappelijk project binnen GPH: betere toegang tot menstruatieproducten in sanitaire ruimtes. “In Nederland blijft één op de tien vrouwen tijdens hun menstruatie thuis. Omdat er geen voorzieningen zijn.” GPH is nu in een testfase met Branderhorst Facilitaire Diensten voor de ontwikkeling van een compleet pakket voor dameshygiëne, inclusief dispensers, navulling en bewustwording. “En er staan meerdere klanten te wachten totdat zij er ook aan mee kunnen doen. De reacties zijn hartverwarmend. Dit gaat verder dan schoonmaak, dit raakt mensen.”

Het Femme-project is, naast dat het een maatschappelijk project is, ook een totaalconcept met luchtverfrissers, urinoirmatten en lediging van damesverbandcontainers. Eigenlijk alles wat in dames- en herentoiletten te vinden is, uitgevoerd door GPH op een vaste frequentie.

Toekomstambities
GPH wil in de toekomst graag verder groeien, maar niet sec om het groeien. “We willen niet de grootste zijn, wel de beste ontzorger,” zegt Sanne resoluut. Inmiddels telt het team twaalf mensen en is de basis op orde: “We hebben goed personeel kunnen vinden, en dat maakt uitbreiding haalbaar.”

Daarnaast wil de groothandel komende jaren graag landelijke dekking realiseren. “In sommige regio’s zijn we nog nauwelijks actief. Met de nieuwe tools, het slimme voorraadbeheer en onze servicegerichtheid kunnen we dat nu waarmaken.”

Tegelijkertijd verandert het beeld van GPH langzaam in de markt. “We hebben de afgelopen jaren keihard gewerkt om het beeld van GPH opnieuw te laden, op niveau te komen en nu zijn we klaar om meer te kunnen dan veel gevestigde namen.”

“De schoonmaakbranche verjongt, maar is nog altijd een mannenwereld,” merkt Sanne op. “Wij doen het anders. Samen. Met aandacht, met visie en met de drive om het écht beter te doen. Voor onze klanten en voor de wereld eromheen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 januari 2025

SBLPlus verrast ‘sterren van de werkvloer’ met gouden enveloppe loyaliteitsbonus

De medewerkers van  SBLPlus werden verrast met een goed gevulde 'gouden' enveloppe en een mooi boeket bloemen. Op deze manier deelden directie en management van het schoonmaakbedrijf de loyaliteitsbonus...

04 maart 2024

Actief Cleaning Services stroomlijnt bedrijfsprocessen met BI-tool van Nocore en I8

”De Nocore BI-oplossing is voor ons een uitstekend checksysteem. We hebben met één druk op de knop inzicht in de lopende zaken en het stelt ons in staat om...

13 november 2023

Han Strijbos is Head of Marketing ISS Facility Services

ISS Facility Services heeft Han Strijbos per 1 november benoemd als Head of Marketing. Han was eerder werkzaam in marketingfuncties bij onder andere Ericsson Telecommunicatie, Vodafone, Heyday en recentelijk...

05 augustus 2025

Blog Bert van Boggelen (Code Schoonmaak): Gun ruimte voor kwaliteit -neem tijd tussen Nota van Inlichtingen en gunning

Rust is kwaliteit, haast is risico. Als voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak zie ik dagelijks hoe de principes van samenwerking, respect en vakmanschap hun weg moeten vinden...

08 november 2023

Hygiëne specialisten op de Recreatie Vakbeurs

De 𝗥𝗲𝗰𝗿𝗲𝗮𝘁𝗶𝗲 𝘃𝗮𝗸𝗯𝗲𝘂𝗿𝘀 gaat weer bijna van start in evenementenhal Hardenberg. Deze beurs tovert Hardenberg van 𝟭𝟰 𝘁/𝗺 𝟭𝟲 𝗻𝗼𝘃𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿 om tot het infocentrum voor de recreatiebranche. Onder de...

14 februari 2023

Inschrijving ‘ISSA Pulire Product van het Jaar Award’ en Hackathon geopend

Vanaf heden kun je inschrijven voor twee competities die plaatsvinden tijdens de 26e editie van ISSA PULIRE van 9 t/m 11 mei 2023; de eerste is de voor het...

15 januari 2023

#Favorites Gulle Gift

Wat zal de schoonmaker met deze kaart en gulle gift verrast zijn! We lazen dit mooie bericht van Wido Haver, business development manager Asito, op LinkedIn: “Beste reiziger met...

30 oktober 2025

Maarten van Rijn (Van Rijn Facilities) over de start van zijn schoonmaakbedrijf: “Ik wil iets bouwen waar mijn kinderen trots op kunnen zijn”

Maarten van Rijn werkt al sinds zijn 22ste in de schoonmaakbranche. Na vijftien jaar ervaring bij verschillende bedrijven, van CSU tot BOMA en B2 Cleaning, koos hij begin dit...

10 april 2025

Terugblik diner FMNextGen: ‘Genieten van Italiaanse gerechten en levendige tafelgesprekken’

Op 2 april vond het FMNextGen-tafeldiner plaats bij UL-Team in Culemborg. Een bijzondere avond voor jongeren in de schoonmaakbranche. Aan tafel zaten zo’n dertig deelnemers, afkomstig van schoonmaakbedrijven, toeleveranciers...

06 mei 2025

Stem jouw favoriete finalist naar de titel van Schoonmaker/Schoonmaakteam van het Jaar 2025 (2)

De finalisten van de Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2025 zijn bekend:  6 schoonmaakTOPPERS en 4 schoonmaakTOPTEAMS. Nu de jury haar werk heeft gedaan, is het de beurt aan...