3 juli 2025

GPH in transitie: Van prijsvechter naar de beste ontzorger van de schoonmaakbranche

Ooit begon GPH (Gooise Papier Handel) als prijsvechter in schoonmaakartikelen. Maar de afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf niet stilgezeten: onder leiding van Sanne Smallenburg en haar partner Paul Rijneke groeide GPH uit tot full service groothandel, met een heldere missie: schoonmaakbedrijven ontzorgen. In dit interview vertellen Sanne en Paul over deze ontwikkelingen, hun gedeelde ondernemersdrang en over slimme innovaties die het verschil maken.

Van garagebox tot groothandel
Sanne Smallenburg is in de schoonmaakbranche opgegroeid. “Vanaf mijn achttiende werkte ik bij verschillende schoonmaakbedrijven, vooral op kantoor. Toen mijn vader zijn eigen schoonmaakbedrijf begon, werkte ik ook voor hem op de administratie, maar ook op de werkvloer.” Al snel kreeg ze vragen van klanten: “Heb jullie ook papier?” Het werd het startpunt van GPH, dat begon met wat dozen in een garagebox. “We belden schoonmaakbedrijven in de regio en vroegen: willen jullie bij ons bestellen?”

De verkoop groeide door de strategie snel. “We positioneerden ons als prijsvechter, maar dat bleek op termijn geen houdbare koers.” Toen Sanne het bedrijf vier jaar geleden overnam, besloot ze het roer om te gooien. “We wilden weg uit de race naar de bodem en echte service bieden. Daarin zijn we ook marketingtechnisch hard aan de slag gegaan om GPH opnieuw te positioneren.”

Van partners thuis naar zakenpartners
In die koersverandering speelde ook haar levenspartner Paul Rijneke een belangrijke rol. Hij werkte jarenlang bij ABN AMRO, maar besloot tweeëneenhalf jaar geleden de overstap te maken naar GPH. “Sanne en ik bedachten dat wij naast levenspartners, ook zakelijk partners konden zijn.” Vanaf dat moment denken ze samen nog actiever na wat ze met GPH willen uitstralen en welke positie ze in de markt willen innemen.

Paul is enthousiast over de branche en de mensen: “Van zzp’er tot facilitair manager, je kunt echt iets voor ze betekenen. Wij helpen ze vooruit.” De omslag van prijsvechter naar dienstverlener blijkt een schot in de roos: “We doen het anders dan de traditionele groothandels. Flexibel, digitaal, en met gevoel voor de dynamiek in de sector.”

 

Drie ontwikkelingen die het verschil maken
Die dynamiek vertaalt zich naar drie belangrijke vernieuwingen bij GPH:

1. Koppeling met Nocore

GPH mag dan ooit begonnen zijn met een bescheiden webshop en een scherpe prijs, inmiddels is het bedrijf technisch en strategisch volwassen geworden. Een groot bewijs daarvan is de koppeling met Nocore. “Zonder die software haakten potentiële klanten vaak af,” vertelt Sanne. “Dat was frustrerend, want we hadden de producten, de service, maar geen aansluiting.” Dankzij nauwe samenwerking met Nocore is de automatische bestelkoppeling er nu wel, waardoor het bestelproces eenvoudiger wordt, en beter aansluit bij klantprocessen. “Het opent deuren bij klanten en voelt ook als erkenning. We worden serieus genomen.”

2. AI-gestuurde leveringsvoorspellingen

Met behulp van data-optimalisatie en AI ontwikkelt GPH een tool die niet wacht op bestellingen, maar voorspelt wat een klant nodig heeft. Paul vertelt erover: “Rayonmanagers van schoonmaakbedrijven zijn enorm druk, dus wij willen hen vóór zijn en werk uit handen nemen. Een servicegerichte vorm van ontzorgen. De tool stuurt een melding: ‘Volgende week leveren we dit, akkoord?'” Door data slim te benutten – inclusief seizoensinvloeden – kan GPH proactief leveren, met voordelen voor klant en logistiek. “Het is efficiënter, goedkoper en duurzamer. En uiteraard zetten we hierdoor weer een stapje extra voor de klant.”

3. Femme-project tegen menstruatiearmoede

Sanne heeft de afgelopen tijd ook hard gewerkt aan een maatschappelijk project binnen GPH: betere toegang tot menstruatieproducten in sanitaire ruimtes. “In Nederland blijft één op de tien vrouwen tijdens hun menstruatie thuis. Omdat er geen voorzieningen zijn.” GPH is nu in een testfase met Branderhorst Facilitaire Diensten voor de ontwikkeling van een compleet pakket voor dameshygiëne, inclusief dispensers, navulling en bewustwording. “En er staan meerdere klanten te wachten totdat zij er ook aan mee kunnen doen. De reacties zijn hartverwarmend. Dit gaat verder dan schoonmaak, dit raakt mensen.”

Het Femme-project is, naast dat het een maatschappelijk project is, ook een totaalconcept met luchtverfrissers, urinoirmatten en lediging van damesverbandcontainers. Eigenlijk alles wat in dames- en herentoiletten te vinden is, uitgevoerd door GPH op een vaste frequentie.

Toekomstambities
GPH wil in de toekomst graag verder groeien, maar niet sec om het groeien. “We willen niet de grootste zijn, wel de beste ontzorger,” zegt Sanne resoluut. Inmiddels telt het team twaalf mensen en is de basis op orde: “We hebben goed personeel kunnen vinden, en dat maakt uitbreiding haalbaar.”

Daarnaast wil de groothandel komende jaren graag landelijke dekking realiseren. “In sommige regio’s zijn we nog nauwelijks actief. Met de nieuwe tools, het slimme voorraadbeheer en onze servicegerichtheid kunnen we dat nu waarmaken.”

Tegelijkertijd verandert het beeld van GPH langzaam in de markt. “We hebben de afgelopen jaren keihard gewerkt om het beeld van GPH opnieuw te laden, op niveau te komen en nu zijn we klaar om meer te kunnen dan veel gevestigde namen.”

“De schoonmaakbranche verjongt, maar is nog altijd een mannenwereld,” merkt Sanne op. “Wij doen het anders. Samen. Met aandacht, met visie en met de drive om het écht beter te doen. Voor onze klanten en voor de wereld eromheen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 november 2022

Deelname Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023 geopend

Hoe innovatief is facilitair Nederland? Dat onderzoekt schoonmaakbedrijf CSU voor het vijfde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023. In welke mate spelen innovaties en duurzaamheid...

10 juni 2024

Jacco Vonhof: ‘Meer mensen met arbeidsbeperking aan ‘gewone baan’? Maak regels eenvoudiger’

“De overheid wil meer mensen met een arbeidsbeperking aan een baan bij een ‘gewone’ werkgever krijgen. Maar daarvoor is versoepeling nodig van regels.” Hiervoor pleit Jacco Vonhof in zijn...

06 april 2023

Antonio Kouwenberg: “Klien-IT-Systems net ´ff anders”

Scherp op software, scherp op gemak, scherp op prijs. Software lijkt saai, schoonmaak lijkt ook saai. De inflatie neemt toe. Te weinig mensen beseffen dat schoonmaak enorm belangrijk is...

15 januari 2025

Nieuw hoofdkantoor voor Spectro

In het afgelopen jaar werd hard gewerkt aan het nieuwe hoofdkantoor van Spectro. Inmiddels is de bouw afgerond en op 10 januari 2025 opende Alexis van Maerchke officieel het...

07 oktober 2022

Captains of Cleaning: hygiëne in ziekenhuizen

Op 29 september gingen 4 Captains uit de wereld van schoonmaak en ziekenhuizen met elkaar in gesprek over het belang van hygiëne. Presentator Rens de Jong sprak aan tafel...

18 juli 2023

Wie wint dit jaar het NK Glazenwassen?

Tijdens het NK Glazenwassen op de Schoonmaak Vakdagen op 16 november 2022 werden er niet één, maar maar liefst twee winnaars gekozen. Stefan Struyck van Degenaar/Gom én Niklaas Larkens...

03 januari 2023

Laetitia Simonis (1nergiek): “Coronatijd moeilijk? Heerlijk juist die dynamiek!”

Onze serie over vrouwelijk leiderschap vervolgen we met een interview met Laetitia Simonis. Ze rolde vijftien jaar geleden per toeval de sector in, schopte tegen heel wat heilige huisjes...

13 mei 2025

Ontdek de schoonmaak



29 mei 2023

Briefje van Peet: Beste belever/Dear believer

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....

28 december 2022

Podcast Women in Cleaning

Op 8 december jongstleden introduceerde Consensus Group een nieuw wereldwijd platform ‘ Women in Cleaning’ voor vrouwen in de hygiëne- en gezondheidsindustrie. Het nieuwe platform is ontworpen voor vrouwen...