27 februari 2025

Chantal van Amerongen (Raggers): “Leiderschap draait om aanvulling en gelijkwaardigheid”

Voor de reeks over Vrouwelijk Leiderschap interviewde onze redactie Chantal van Amerongen, commercieel directeur van G. Raggers & Zn bv. Voor haar draait vrouwelijk leiderschap niet om verschil, maar om samenwerking en aanvulling. Lees dit inspirerende interview over haar reis van receptioniste tot commercieel directeur en haar kijk op de toekomst van de schoonmaakbranche.

Met 25 jaar ervaring binnen het familiebedrijf Raggers en als commercieel directeur sinds 2021, weet Chantal van Amerongen als geen ander hoe het is om in de schoonmaakbranche te groeien. Schoonmaakbedrijf G. Raggers & Zn. bv werd in 1935 opgericht en viert dit jaar haar 90-jarig bestaan. Opgegroeid binnen het bedrijf van haar vader en Gitta, heeft Chantal vrijwel alle facetten van de organisatie doorlopen. Leiderschap ziet ze niet als een kwestie van man of vrouw, maar als een samenspel van kwaliteiten waarin iedereen doet waar hij of zij goed in is. In dit interview deelt Chantal haar visie op leiderschap, samenwerking en de kracht van een familiebedrijf.

Van receptioniste tot commercieel directeur
“Ik ben letterlijk in het bedrijf gegroeid,” vertelt Chantal. “Van het helpen van de receptioniste tot het ondersteunen van de administratie, personeelszaken en de commerciële afdeling. Op een gegeven moment begon ik met sales: ik reed rond om foto’s te maken van panden, maakte mailings en leerde zo het commerciële vak. Dat ging steeds verder, totdat ik samen met mijn broer de directie vormde.” In januari 2021 namen Chantal en haar broer Peter officieel het stokje van hun vader en Gitta over. “Dat was spannend, midden in de coronaperiode. Gelukkig blijven zij betrokken en ondersteunen ze ons met advies. We staan er niet alleen voor.”

De kracht van een familiebedrijf
Raggers viert dit jaar haar 90-jarig bestaan en telt inmiddels 350 medewerkers. “Wat ons echt een familiebedrijf maakt, is het samenhorigheidsgevoel. We hebben een sterk beleidsteam en betrokken medewerkers. Problemen lossen we samen op, er is een echt teamgevoel. Dat maakt ons sterk.” De specialisatie van Raggers ligt naast regulier schoonmaakonderhoud ook in technisch schoonmaken: “Denk aan bagageafhandelingssystemen, transportbanden, liften en roltrappen. Dat is een niche waarin wij echt uitblinken.”

Geen wollige verhalen, maar eerlijk zaken doen
Chantal is een leider die dichtbij haar mensen staat. “Ik zit het liefst tussen de jongens in. Natuurlijk ben ik verantwoordelijk voor offertes en klantcontact, maar ik ken mijn team en weet dat ze het werk écht waarmaken. Wij beloven niets wat we niet kunnen nakomen. Geen wollige verhalen, gewoon eerlijk zaken doen.”

Vrouwelijk leiderschap: aanvullen in plaats van onderscheiden
“Mijn broer en ik vullen elkaar perfect aan. Hij is zakelijk, kan knopen doorhakken, terwijl ik meer het empathische deel op mij neem. Medewerkers moeten zich gehoord voelen, hun zorgen kunnen delen. Maar als het nodig is, hak ik ook de knopen door.”

Chantal ziet vrouwelijk leiderschap daarom niet per se als iets dat losstaat van goed leiderschap in het algemeen. “Voor mij draait het niet om nadruk op vrouw-zijn in leiderschap, maar om de kracht van samenwerking en aanvulling. Bij ons is de directie altijd 50/50 geweest: eerst mijn vader en Gitta, nu mijn broer en ik. We benutten elkaars sterke punten, en juist die balans maakt ons

succesvol. Iedereen heeft zijn of haar eigen talenten, en door die op de juiste plek in te zetten, haal je het beste uit een team.”

Veranderingen in de branche
De schoonmaakbranche verandert, mede door de arbeidskrapte. “We zien een verschuiving naar dagschoonmaak, wat zorgt voor meer beleving en interactie met klanten. Onze servicemedewerkers doen meer dan schoonmaken: ze verzorgen ook technisch onderhoud, begeleiden rondleidingen of brengen de post rond.” Ook is Chantal trots op de nieuwe aanwinsten, jonge vrouwen die in de branche komen werken. “We hebben een tweeling in dienst, twee pittige dames die hun ‘mannetje’ staan. De jongere generatie weet goed wat ze wil. Als je hen een gevoel van waardering geeft, bloeien ze op.”

Leiderschap gaat verder dan werk
“Als we dan toch verschillen benoemen, zitten die verschillen tussen mannen en vrouwen vaak in details. Als er iets speelt bij een medewerker, stuur ik een kleinigheidje of regel ik iets extra’s. Ik organiseer ook familiedagen en ons jubileumfeest, waarbij we rekening houden met alle culturen en gezinnen. Die betrokkenheid is belangrijk.” Binnen Raggers is gelijkheid de norm. “Equal payday is hier niet nodig. We maken geen onderscheid in salaris tussen mannen en vrouwen. Mijn broer en ik verdienen precies hetzelfde.”

Wat is jouw advies voor vrouwen in de schoonmaakbranche? “Wees jezelf en maak gebruik van je eigen kracht. En vooral: zorg dat je op de juiste plek zit en werk met plezier!”

Wil je meer interviews lezen over vrouwelijk leiderschap? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 augustus 2024

Zomer-sport-serie (4): Doorwerken, hard sporten en mooie doelen behalen

In de schoonmaakbranche wordt hard gewerkt. Vooral omdat deze wereld zich laat zien als professioneel en de wil heeft om alles tot in de puntjes te regelen. Het doorzettingsvermogen,...

16 september 2024

Schoonmaak Vakdagen maakt kennisprogramma bekend

Over zeven weken openen de deuren van de Schoonmaak Vakdagen zich. Dit jaar presenteert de organisatie op 5 en 6 november 2024 een interessant programma. Voor iedere schoonmaakprofessional...

08 juni 2023

Women in Cleaning Interclean Amsterdam

“We nodigen alle vrouwen uit de hygiëne-, gezondheids- en horeca-industrie van over de hele wereld uit om samen te komen en samen te werken om een verschil te maken”,...

06 september 2024

Ineke van den Bemt: “Tork levert betere hygiëne voor betere business”

“De uitdagingen waar schoonmaakbedrijven en hun opdrachtgevers momenteel voor staan zijn de stijgende kosten en personeelskrapte. Dit zet hun business onder druk. Het vraagt om kostenbesparing en het verbeteren...

08 december 2022

Women in cleaning

Consensus Group lanceert ‘Women in Cleaning’. Een platform en e-book om de verhalen van vrouwen in de schoonmaakbranche te delen. “In de loop der jaren hebben we samengewerkt met...

23 januari 2025

Schoonmakend Nederland blij met vereenvoudiging wet Banenafspraak

Schoonmakend Nederland is blij met de vereenvoudiging van de Wet Banenafspraak: "Alles wat drempels weghaalt om werken voor mensen mogelijk te maken, juichen we toe."

31 december 2024

Robert Stelling blikt terug op 2024 als jaar van groei, innovatie en inspiratie

Robert Stelling, directeur van Interclean, kijkt aan het begin en eind van 2024 vooruit en terug op de gebeurtenissen in de schoonmaakbranche. Zo deelde hij in januari '10 sparkling...

22 oktober 2024

Surprise: Schoonmaker van het Jaar 2025 start op 5 december 2024

Op donderdag 5 december 2024 start de inschrijving voor de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar 2025: "We zorgen voor een verrassing, een surprise voor uitblinkende en gespecialiseerde hygiënehelden,...

02 september 2024

Interview Claudia Cornelissen-Lübke: “De investering in medewerkers moet een vast onderdeel van je bedrijfsvoering zijn”

Claudia Cornelissen - Lübke groeide als dochter van een schoonmaakondernemer op in een echt familiebedrijf en is naar eigen zeggen ‘gewoon geboren in de schoonmaak’. Inmiddels runt ze twintig...

04 april 2024

Female Leaders in Cleaning maakt eerste spreker event bekend: Annemarie van den Thillart

Op 15 mei 2024 vindt tijdens Interclean het allereerste Female Leaders in Cleaning Event plaats. Vandaag kondigt de organisatie met trots de eerste spreker aan voor haar nationale evenement:...