28 oktober 2024

Jacco Vonhof: “Ondernemen moet weer leuker en makkelijker worden”

‘Nederland let op uw zaak!’ Die waarschuwing uitte voorzitter Jacco Vonhof tijdens het jaarcongres van MKB-Nederland in oktober in Zwolle.” Hij laat weten te vrezen voor verlies van het ondernemerschap dat Nederland nodig heeft door de overname van middenbedrijven door (buitenlandse) private equity partijen, de onvoldoende doorgroei van kleinere bedrijven én het zeer hoge aantal zzp’ers dat geen werkgever wil worden. “Bedrijven die lokaal zijn geworteld en met grote betrokkenheid bij hun omgeving opereren, die de oplossingen en innovaties hebben voor de grote transities. Als we dat soort ondernemerschap in toenemende mate kwijtraken, is de impact groter dan alleen economisch. We zijn nu nog op tijd om deze trend te keren. Het kabinet heeft een aantal goede plannen, maar die moeten nog wel gerealiseerd worden.” MKB Nederland deelt zijn verhaal.

Vonhof constateert dat een toenemend aantal ondernemers ermee stopt en niet doorgroeit omdat ze de benodigde investeringen niet kunnen doen. De toekomst is onzeker, financiering is moeilijk, bedrijfsoverdracht binnen de familie is ingewikkeld, en personeel bijna niet te vinden. Hij maakt zich zorgen over de consolidatie die momenteel optreedt. ‘Ik zie en hoor in toenemende mate dat middenbedrijven worden gekocht door private equity, en vaak vanuit het buitenland. Het gevolg is dat we die bedrijven feitelijk kwijtraken. Ze groeien niet meer in Nederland, innovaties vinden niet per definitie nog in ons land plaats, en ze raken hun wortels in de samenleving kwijt. En we weten allemaal wat er gebeurt als we wortels uit de grond trekken. Dan treedt erosie op, spoelt vruchtbare grond weg. En er groeit niets meer voor terug.’

Maatschappelijke rol mkb
Die zorg wordt versterkt doordat kleinere bedrijven al jaren onvoldoende doorgroeien en er nauwelijks nog ondernemers zijn die ook werkgever willen worden. Zij blijven liever zelfstandig zonder personeel. ‘Opgeteld leidt dat tot verlies van ondernemerschap met grotere gevolgen dan alleen economisch. We raken daarmee ook de maatschappelijke en sociale rol van mkb-bedrijven kwijt. Bedrijven die zorgen voor leefbaarheid, sociale cohesie, die het lokale verenigingsleven sponseren en waarin mensen naar elkaar omkijken.’

Drempel werkgeverschap
Ondernemen moet weer leuker en makkelijker worden, aldus de voorzitter van MKB-Nederland. Hij verwees daarbij naar de Ondernemersagenda die hij vlak voor de zomer heeft gepresenteerd, en waarin tal van maatregelen staan die het mkb lucht geven, en die het kabinet zo kan overnemen. Hij sprak ook de aanwezige minister Van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan. ‘Nergens is de regeldruk zo hoog als in het sociale domein. De drempel om nog werkgever te willen worden is veel te hoog. Tal van verplichtingen en verantwoordelijkheden gaan al in zodra je je eerste werknemer aanneemt. Daar kan en moet dit kabinet iets aan doen.’

Personeelstekort

Vonhof wil ook samen met het kabinet aan de slag om ervoor te zorgen dat we al het potentieel op onze krappe arbeidsmarkt kunnen benutten. Het tekort aan personeel is immers een van de grote groeibrekers voor het mkb. ‘Iedereen is het er bijvoorbeeld over eens dat werken of meer werken altijd moet lonen. Maar laten we er dan voor zorgen dat dat ook echt gebeurt. De prikkels in de systemen moeten de goede kant op staan.’ Ondernemers moeten zelf ook aan de bak, want werknemers hebben de banen voor het uitzoeken. ‘Dat vereist boven alles goed werkgeverschap. Ook moeten we meer investeren in arbeidsbesparende technologie en creatiever zijn bij het invullen van vacatures.’

Zzp en ondernemerschap

De voorzitter van MKB-Nederland maakte verder nog het punt dat veel van het zzp-schap, zoals in de zorg en het onderwijs, in ons land niets met ondernemerschap te maken heeft. Hij vindt dat huidige ondernemersfaciliteiten zoals de zelfstandigenaftrek en de mkb-winstvrijstelling daarom moeten worden omgezet in plaats van er steeds met de kaasschaaf overheen te gaan totdat er niets meer overblijft. ‘Richt die faciliteiten niet meer op het zíjn van ondernemer, maar op het gedrag van de ondernemer. De maatschappelijke bijdrage van ondernemers is dat zij met investeren, innoveren en werkgeverschap de motor zijn achter brede welvaart. Dát moeten we fiscaal belonen.’

Bron: MKB Nederland

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 augustus 2025

Webinar Ontdek de Schoonmaak op 23 september: Bereik je doelgroep met online ads

Eerder dit jaar organiseerde Ontdek de Schoonmaak al twee webinars over het schrijven van betere vacatureteksten en meer inzicht in data. Met succes. Er was veel belangstelling en deelname....

20 augustus 2024

Crohill introduceert innovatieve vloerreiniger: Crohill topvloerreiniger

Crohill werkt gestaag aan een duurzamere schoonmaakbranche. Het bedrijf ontwikkelde in het verleden onder andere Crohill slimmer schoon en Crohill schoner schoon. Om het werk voor schoonmakers lichter en...

13 juni 2025

Ontdek de Schoonmaak zet opnieuw campagne ‘Schoon maak je rijk’ in voor werven vakantiekrachten

Na het eerdere succes is de campagne Schoon maak je rijk opnieuw van start gegaan. De zomerse wervingscampagne van Ontdek de Schoonmaak is gericht op jongeren die op zoek...

14 januari 2020

Themaserie Marktbalans: Total Cleaning Products draait topomzet en overtreft verwachtingen

“2019 was een topjaar. We groeiden van € 2,1 miljoen naar € 2,9 miljoen. Dat is bijna 40%”, vertellen Dennis Vos en Marco Harijgens van Total Cleaning Products met...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

30 april 2025

Jeffrey van de Plas (GOM): “Glazenwassen is veel meer dan ramen wassen”

Jeffrey van de Plas begon zijn carrière als glazenwasser. Toen dit werk na een ziekte niet meer lukte, bood zijn werkgever hem de kans om ambulant objectleider te worden....

23 december 2019

Toekomst schoonmaak Ronald Boesjes (i-solution): “Schoonmaakbedrijven worden nog meer managementorganisaties”

Gemak is het ‘een ding’. Gemak waar het in de wereld om draait. Als we ons oor bij enkele schoonmaakrelaties te luisteren leggen, naar 5 jaar later kijken en...

04 juni 2025

Moeder Tosca en dochter Ornella: “Mensen zijn echt blij als we er zijn!”

Moeder Tosca Verkooijen (55) en haar 27-jarige dochter Ornella Karagiannis wonen niet alleen samen, ze werken ook samen! Bij Brabant In- en exterieurverzorging om precies te zijn. "Toen ik...

13 maart 2020

Mkb-branchevereniging SieV verzet de themadag en de ALV

“Toen we onze eerste landelijke themadag Arbeidskrapte drie weken geleden aankondigden, hadden we niet kunnen bevroeden dat het coronavirus in Nederland zo snel zo’n impact zou hebben. We willen...

03 december 2024

Organic Cleaning Solutions, Qualis Insight & NCS bundelen krachten voor duurzame schoonmaakoplossingen

Organic Cleaning Solution, Qualis Insight en NCS hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend om samen kennis te delen en innovatie te stimuleren rondom het gebruik van Bio-Organic Catalyst in de schoonmaakbranche.