28 oktober 2024

Jacco Vonhof: “Ondernemen moet weer leuker en makkelijker worden”

‘Nederland let op uw zaak!’ Die waarschuwing uitte voorzitter Jacco Vonhof tijdens het jaarcongres van MKB-Nederland in oktober in Zwolle.” Hij laat weten te vrezen voor verlies van het ondernemerschap dat Nederland nodig heeft door de overname van middenbedrijven door (buitenlandse) private equity partijen, de onvoldoende doorgroei van kleinere bedrijven én het zeer hoge aantal zzp’ers dat geen werkgever wil worden. “Bedrijven die lokaal zijn geworteld en met grote betrokkenheid bij hun omgeving opereren, die de oplossingen en innovaties hebben voor de grote transities. Als we dat soort ondernemerschap in toenemende mate kwijtraken, is de impact groter dan alleen economisch. We zijn nu nog op tijd om deze trend te keren. Het kabinet heeft een aantal goede plannen, maar die moeten nog wel gerealiseerd worden.” MKB Nederland deelt zijn verhaal.

Vonhof constateert dat een toenemend aantal ondernemers ermee stopt en niet doorgroeit omdat ze de benodigde investeringen niet kunnen doen. De toekomst is onzeker, financiering is moeilijk, bedrijfsoverdracht binnen de familie is ingewikkeld, en personeel bijna niet te vinden. Hij maakt zich zorgen over de consolidatie die momenteel optreedt. ‘Ik zie en hoor in toenemende mate dat middenbedrijven worden gekocht door private equity, en vaak vanuit het buitenland. Het gevolg is dat we die bedrijven feitelijk kwijtraken. Ze groeien niet meer in Nederland, innovaties vinden niet per definitie nog in ons land plaats, en ze raken hun wortels in de samenleving kwijt. En we weten allemaal wat er gebeurt als we wortels uit de grond trekken. Dan treedt erosie op, spoelt vruchtbare grond weg. En er groeit niets meer voor terug.’

Maatschappelijke rol mkb
Die zorg wordt versterkt doordat kleinere bedrijven al jaren onvoldoende doorgroeien en er nauwelijks nog ondernemers zijn die ook werkgever willen worden. Zij blijven liever zelfstandig zonder personeel. ‘Opgeteld leidt dat tot verlies van ondernemerschap met grotere gevolgen dan alleen economisch. We raken daarmee ook de maatschappelijke en sociale rol van mkb-bedrijven kwijt. Bedrijven die zorgen voor leefbaarheid, sociale cohesie, die het lokale verenigingsleven sponseren en waarin mensen naar elkaar omkijken.’

Drempel werkgeverschap
Ondernemen moet weer leuker en makkelijker worden, aldus de voorzitter van MKB-Nederland. Hij verwees daarbij naar de Ondernemersagenda die hij vlak voor de zomer heeft gepresenteerd, en waarin tal van maatregelen staan die het mkb lucht geven, en die het kabinet zo kan overnemen. Hij sprak ook de aanwezige minister Van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan. ‘Nergens is de regeldruk zo hoog als in het sociale domein. De drempel om nog werkgever te willen worden is veel te hoog. Tal van verplichtingen en verantwoordelijkheden gaan al in zodra je je eerste werknemer aanneemt. Daar kan en moet dit kabinet iets aan doen.’

Personeelstekort

Vonhof wil ook samen met het kabinet aan de slag om ervoor te zorgen dat we al het potentieel op onze krappe arbeidsmarkt kunnen benutten. Het tekort aan personeel is immers een van de grote groeibrekers voor het mkb. ‘Iedereen is het er bijvoorbeeld over eens dat werken of meer werken altijd moet lonen. Maar laten we er dan voor zorgen dat dat ook echt gebeurt. De prikkels in de systemen moeten de goede kant op staan.’ Ondernemers moeten zelf ook aan de bak, want werknemers hebben de banen voor het uitzoeken. ‘Dat vereist boven alles goed werkgeverschap. Ook moeten we meer investeren in arbeidsbesparende technologie en creatiever zijn bij het invullen van vacatures.’

Zzp en ondernemerschap

De voorzitter van MKB-Nederland maakte verder nog het punt dat veel van het zzp-schap, zoals in de zorg en het onderwijs, in ons land niets met ondernemerschap te maken heeft. Hij vindt dat huidige ondernemersfaciliteiten zoals de zelfstandigenaftrek en de mkb-winstvrijstelling daarom moeten worden omgezet in plaats van er steeds met de kaasschaaf overheen te gaan totdat er niets meer overblijft. ‘Richt die faciliteiten niet meer op het zíjn van ondernemer, maar op het gedrag van de ondernemer. De maatschappelijke bijdrage van ondernemers is dat zij met investeren, innoveren en werkgeverschap de motor zijn achter brede welvaart. Dát moeten we fiscaal belonen.’

Bron: MKB Nederland

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 juli 2025

SIEV Schoonmaakdebat over veiligheid en verantwoordelijkheid op de Schoonmaak Vakdagen

Hoe veilig is veilig genoeg? Wie draagt de verantwoordelijkheid als het tóch misgaat? Tijdens de Schoonmaak Vakdagen houdt het SIEV-bestuur in samenwerking met de Schoonmaak Vakdagen op dinsdag 18...

20 februari 2025

Asito en Schiphol verlengen samenwerking met 8 jaar

Asito en Schiphol zetten hun langdurige samenwerking voort. De komende 8 jaar blijft Asito verantwoordelijk voor het onderhoud van inrichtingselementen op de luchthaven. Zij vierden dit met een donatie...

08 mei 2025

Vileda Professional lanceert eerste Vermop-producten in Vileda-stijl tijdens LIVE EXPERIENCE event

Op 7 mei konden relaties zelf de eerste Vermop-producten in Vileda-stijl ervaren. Bij Liemes in Utrecht was het een fijne sfeer, waar aandacht voor de nieuwe ontwikkeling ,...

11 november 2024

Tork lanceert Tork OptiServe® Toiletpapier Systeem

Met haar nieuwe Tork OptiServe® Toiletpapier Systeem helpt Tork de efficiëntie van facilitair managers en hun teams verbeteren en de impact op het milieu verminderen. Het hulsloze toiletpapier zorgt...

17 mei 2019

Filmimpressie 1e Newmatic Future Friday

Interactie, future islands, updates, proeven en zelf ervaren. Dat was de beleving van Newmatic Future Friday op 10 mei, waarmee Numatic haar Dealerdagen 2019 afsloot. Een speciale dag, die...

04 november 2024

Ecolab introduceert MAXX Synbiotic productlijn met (alles)reinigers voor wc, vloer en sanitair

Ecolab biedt al langer dan 100 jaar innovatieve oplossingen voor effectieve, hygiënische en duurzame reiniging. "De nieuwe MAXX Synbiotic productlijn omvat allesreinigers en reinigers voor wc, vloer en sanitair...

19 november 2019

Op Dag van de Ondernemer 2020 Schoonmaakjournaal thematafel

Afgelopen vrijdag, 15 november, initieerde MKB Nederland De Dag van de Ondernemer. Een succesvolle dag die heel veel aandacht kreeg. De hashtag #dagvandeondernemer ging viraal op de sociale media:...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

24 december 2024

Neem jij op 2 april deel aan het FMNextGen tafeldiner met boeiende sprekers?

Ben jij tussen de 20-40 jaar? Dan ben je op woensdag 22 januari 2025 van harte welkom bij het FMNextGen tafeldiner bij UL-Team in Culemborg. Een bijzonder diner met...

22 oktober 2024

Surprise: Schoonmaker van het Jaar 2025 start op 5 december 2024

Op donderdag 5 december 2024 start de inschrijving voor de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar 2025: "We zorgen voor een verrassing, een surprise voor uitblinkende en gespecialiseerde hygiënehelden,...