28 oktober 2024

Jacco Vonhof: “Ondernemen moet weer leuker en makkelijker worden”

‘Nederland let op uw zaak!’ Die waarschuwing uitte voorzitter Jacco Vonhof tijdens het jaarcongres van MKB-Nederland in oktober in Zwolle.” Hij laat weten te vrezen voor verlies van het ondernemerschap dat Nederland nodig heeft door de overname van middenbedrijven door (buitenlandse) private equity partijen, de onvoldoende doorgroei van kleinere bedrijven én het zeer hoge aantal zzp’ers dat geen werkgever wil worden. “Bedrijven die lokaal zijn geworteld en met grote betrokkenheid bij hun omgeving opereren, die de oplossingen en innovaties hebben voor de grote transities. Als we dat soort ondernemerschap in toenemende mate kwijtraken, is de impact groter dan alleen economisch. We zijn nu nog op tijd om deze trend te keren. Het kabinet heeft een aantal goede plannen, maar die moeten nog wel gerealiseerd worden.” MKB Nederland deelt zijn verhaal.

Vonhof constateert dat een toenemend aantal ondernemers ermee stopt en niet doorgroeit omdat ze de benodigde investeringen niet kunnen doen. De toekomst is onzeker, financiering is moeilijk, bedrijfsoverdracht binnen de familie is ingewikkeld, en personeel bijna niet te vinden. Hij maakt zich zorgen over de consolidatie die momenteel optreedt. ‘Ik zie en hoor in toenemende mate dat middenbedrijven worden gekocht door private equity, en vaak vanuit het buitenland. Het gevolg is dat we die bedrijven feitelijk kwijtraken. Ze groeien niet meer in Nederland, innovaties vinden niet per definitie nog in ons land plaats, en ze raken hun wortels in de samenleving kwijt. En we weten allemaal wat er gebeurt als we wortels uit de grond trekken. Dan treedt erosie op, spoelt vruchtbare grond weg. En er groeit niets meer voor terug.’

Maatschappelijke rol mkb
Die zorg wordt versterkt doordat kleinere bedrijven al jaren onvoldoende doorgroeien en er nauwelijks nog ondernemers zijn die ook werkgever willen worden. Zij blijven liever zelfstandig zonder personeel. ‘Opgeteld leidt dat tot verlies van ondernemerschap met grotere gevolgen dan alleen economisch. We raken daarmee ook de maatschappelijke en sociale rol van mkb-bedrijven kwijt. Bedrijven die zorgen voor leefbaarheid, sociale cohesie, die het lokale verenigingsleven sponseren en waarin mensen naar elkaar omkijken.’

Drempel werkgeverschap
Ondernemen moet weer leuker en makkelijker worden, aldus de voorzitter van MKB-Nederland. Hij verwees daarbij naar de Ondernemersagenda die hij vlak voor de zomer heeft gepresenteerd, en waarin tal van maatregelen staan die het mkb lucht geven, en die het kabinet zo kan overnemen. Hij sprak ook de aanwezige minister Van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan. ‘Nergens is de regeldruk zo hoog als in het sociale domein. De drempel om nog werkgever te willen worden is veel te hoog. Tal van verplichtingen en verantwoordelijkheden gaan al in zodra je je eerste werknemer aanneemt. Daar kan en moet dit kabinet iets aan doen.’

Personeelstekort

Vonhof wil ook samen met het kabinet aan de slag om ervoor te zorgen dat we al het potentieel op onze krappe arbeidsmarkt kunnen benutten. Het tekort aan personeel is immers een van de grote groeibrekers voor het mkb. ‘Iedereen is het er bijvoorbeeld over eens dat werken of meer werken altijd moet lonen. Maar laten we er dan voor zorgen dat dat ook echt gebeurt. De prikkels in de systemen moeten de goede kant op staan.’ Ondernemers moeten zelf ook aan de bak, want werknemers hebben de banen voor het uitzoeken. ‘Dat vereist boven alles goed werkgeverschap. Ook moeten we meer investeren in arbeidsbesparende technologie en creatiever zijn bij het invullen van vacatures.’

Zzp en ondernemerschap

De voorzitter van MKB-Nederland maakte verder nog het punt dat veel van het zzp-schap, zoals in de zorg en het onderwijs, in ons land niets met ondernemerschap te maken heeft. Hij vindt dat huidige ondernemersfaciliteiten zoals de zelfstandigenaftrek en de mkb-winstvrijstelling daarom moeten worden omgezet in plaats van er steeds met de kaasschaaf overheen te gaan totdat er niets meer overblijft. ‘Richt die faciliteiten niet meer op het zíjn van ondernemer, maar op het gedrag van de ondernemer. De maatschappelijke bijdrage van ondernemers is dat zij met investeren, innoveren en werkgeverschap de motor zijn achter brede welvaart. Dát moeten we fiscaal belonen.’

Bron: MKB Nederland

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 mei 2024

Onderzoek: De maatschappelijke bijdrage van familiebedrijven

Familiebedrijven vergroten de economische stabiliteit van Nederland. Ook verkleinen ze de effecten van economische dips, werkloosheid en faillissementen, blijkt uit onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek van SEO Economisch Onderzoek. Bij familiebedrijven...

02 oktober 2025

Maak kennis met FMNextGen lid: Milan van Groenigen (Midwest Rubber)

Milan van Groenigen is lid van  FMNextGen. We vroegen hem waarom hij zich heeft aangesloten bij het jongerenplatform? Maak kennis met Milan, wat hij doet in de schoonmaakbranche en...

31 januari 2020

De koplopers van januari op Schoonmaakjournaal

Een strakke en veelzijdige start van het nieuwe decennium, jaar en marketing. Met het 6e FM Next Generation event op de Horecava in Amsterdam, de 22e Vakbeurs Facilitair in...

29 maart 2024

Druk bezette ALV met discussie, saamhorigheid en positivisme

SIEV hield een succesvolle ALV, waarbij naast huldiging van leden onderwerpen als de CAO, het Keurmerk en de ontwikkelingen in de branche ter sprake kwamen. Tevens werd het eerste...

09 juni 2025

Terugblik Numatic Days 2025: Cleaning in motion

Op 20 t/m 23 mei organiseerde Numatic haar tweejaarlijkse Numatic Days in Alphen aan den Rijn. Voorheen waren deze dagen exclusief voor dealers, sinds enkele jaren was er ook...

05 juni 2025

De snelle opkomst van artificiële intelligentie biedt kansen

De snelle opkomst van artificiële intelligentie (AI) biedt kansen voor het verdienvermogen van Nederland. Maar AI verandert onze economie, arbeidsmarkt en samenleving ook ingrijpend. Daarom moeten we ervoor zorgen...

18 december 2025

Interview Patricia Dreves (Tork): “Het toilet zegt meer over een horeca-gelegenheid dan gedacht”

De invloed van de sanitaire ruimte op de totale gastervaring wordt nog vaak onderschat. Dat zegt Patricia Dreves, Regional Segment Marketing Manager Horeca bij Tork, die zich momenteel voorbereidt...

25 augustus 2022

SLIM subsidie per 1 september weer beschikbaar

De arbeidsmarkt is volop in beweging en de manier waarop we werken verandert. Ook voor het (schoonmaak-)mkb heeft dit gevolgen. Bijvoorbeeld bij het vinden van nieuwe mensen en het...

08 mei 2025

Vileda Professional lanceert eerste Vermop-producten in Vileda-stijl tijdens LIVE EXPERIENCE event

Op 7 mei konden relaties zelf de eerste Vermop-producten in Vileda-stijl ervaren. Bij Liemes in Utrecht was het een fijne sfeer, waar aandacht voor de nieuwe ontwikkeling ,...

20 februari 2025

Tweede Kamer stemt in met plan voor 20% minder regeldruk voor het MKB

Het kabinet moet voor eind 2026 zorgen voor een vermindering van 20% van de onnodige regeldruk in negen mkb-sectoren. Dit is het resultaat van een motie van de VVD,...