15 oktober 2024

Van het stadion naar de fabrieksvloer: De invloed van sportkleding op werkkleding

Er is veel kennis vereist voor de ontwikkeling van sportkledij. Dynamische pasvormen vergroten de bewegingsvrijheid, terwijl ademende en elastische stoffen sporters nog efficiënter maken. Veel van deze innovaties zijn ook terug te vinden in werkkleding. Ook het concept ‘duurzaamheid’ houdt beide textielsectoren bezig.

Wat we op onze huid dragen tijdens trainingen en wedstrijden is al decennia onderhevig aan steeds toenemende eisen. Niet alleen sporters hebben hier baat bij maar ook werknemers in de handel en industrie genieten van de voordelen van deze evolutie. De werkkleding van tegenwoordig verbergt vaak textieltechnologie die oorspronkelijk werd ontwikkeld voor competitiesporten.

Meer functionaliteit met nieuwe materialen
Van zwemkleding gemaakt van zwaar katoen tot badpakken die je nauwelijks voelt als je ze draagt: er is de afgelopen eeuw veel gewijzigd op het gebied van sportkleding. “Het gebruik van synthetische vezels zoals polyester of polyamide heeft ertoe geleid dat kledingstukken aanzienlijk lichter en meer rekbaar werden. Dit heeft het draagcomfort enorm verbeterd en dit vooral bij lichamelijke inspanning,” legt Mark Weber uit. Als hoofd productontwikkeling bij textieldienstverlener Mewa zijn hij en zijn team verantwoordelijk voor nieuwe werkkledingconcepten.

Elastische materialen maken nu deel uit van bijna alle werkkleding.
Moderne textielvezels kunnen nog grotere uitdagingen aan, licht Mark toe. Een combinatie van synthetische stoffen met katoen zorgt er bijvoorbeeld voor dat transpiratie beter kan worden geabsorbeerd, waardoor ook de lichaamsgeur wordt geminimaliseerd. Een nog andere stofstructuur uit de sportsector wordt bij Mewa eveneens benut voor het vervaardigen van de collectie ‘Peak’ die werkkleding bevat voor medewerkers die een ambacht uitoefenen of actief zijn in de industrie. Hiervoor benut men polyestervezels met partikels actieve kool die vocht en warmte kunnen absorberen of afgeven. De thermoregulerende eigenschappen verminderen transpiratie, waardoor de kleding droger blijft en de typische kilte van bezwete kleding wordt vermeden.

Afgestemd op de praktijk

Kledingconcepten voor werkkleding zijn afgestemd op de vereisten die horen bij een welbepaalde werkomgeving. De kleding krijgt zijn specifieke functionaliteit door ergonomische snitten en door het gebruik van verschillende materialen. Als een zogenaamd hybride product wordt hedendaagse werkkleding voorzien van zowel verwarmende als verkoelende zones en elastische of beschermende zones, legt Weber uit. Bij werkkleding voor productiewerk worden vooral zwaar belaste plekken zoals knieën, ellebogen en schouders, uitgerust met versterkt en slijtvaste weefsels.

Hetzelfde principe duikt op bij wandeljassen in de zones van rugzakriemen of bij broeken voor de paardensport. Zowel bij werkkleding als sportkledij zorgen elastische inzetstukken voor maximale bewegingsvrijheid en ventilatieritsen zorgen voor de gewenste luchtstroom. Ook de laagjeslook, een ander principe uit de sport- en vrijetijdssector doet zijn intrede bij werkkleding. “Voor wisselende werkplekken en weersomstandigheden hebben we onze collecties zo opgebouwd dat shirts, vesten en jassen, evenals korte en lange broeken, visueel en qua snit goed met elkaar gecombineerd kunnen worden. Hierdoor kan een uniforme teamuitstraling het gehele jaar gegarandeerd worden”, dixit Mark.

De juiste outfit straalt professionaliteit uit
Naast de functionaliteit, telt nu meer dan ooit ook de look. Werkleding voor handarbeid was in de jaren 70 uniform blauw en wijd gesneden. In het nieuwe millenium wint het uiterlijk aan belang. Innovaties zijn niet enkel meer het gevolg van innovatieve technologieën, maar ook het gevolg van modetrends. “In de textielsector kennen we nu andere ontwerpmogelijkheden dan vroeger,” legt Mark uit. Constructieve details in het ontwerp van sportkleding zoals een comfortabele halslijn, de functionele vorm van een capuchon of een zak met drukknopen zijn inmidddels ook overgewaaid naar werkkleding. Tegenwoordig willen vakmensen een modieuze en vakbekwame uitstraling. Dat bleek uit een opiniepeiling die in 2023 werd uitgevoerd in opdracht van Mewa. Dit vertaalt zich naar een trend van sportieve, aansluitende pasvormen en donkergrijze of blauwtinten bij de kleurkeuze, aldus Mark. Heldere kleuren of neon wensten de ondervraagden slechts spaarzaam als accent te zien. “Ook al zijn er veel overeenkomsten tussen werk- en sportkleding, men kan toch niet alles overnemen”, stelt Mark. Bij werkkleding primeert immers nog steeds veiligheid boven stijl.

Werkkleding is geen ‘fast fashion’
Bij werkkleding combineert men mode en imago met beschermingsfuncties en andere kwaliteitsvereisten. Bovendien wordt de duurzaamheid van kleding steeds belangrijker voor de dragers en beleidsbepalers. Om aan deze vraag tegemoet te komen heeft Mewa ook de ‘Peak’ collectie voor industrie en productie ontworpen, waarbij ongeveer 75 procent duurzame materialen worden gebruikt. “Vanuit ons oogpunt is het in de eerste plaats duurzaam om te zorgen voor een zo lang mogelijke levensduur van werkkleding, aangezien de productie van textiel de grootste ecologische voetafdruk creëert,” legt Mark Weber uit. Deze lange levensduur kan worden bereikt door te opteren voor een hoge kwaliteit in materiaal en verwerking en door reparatiemogelijkheden te voorzien. Daar worden ecologische voordelen aan toegevoegd, die ontstaan doordat een textielservice zoals Mewa het wassen en onderhouden van de werkkleding overneemt. “Door de professionalisering ontstaan heel andere verbruikswaarden dan wanneer elke werkoutfit afzonderlijk in een privéwasmachine zou worden gewassen,” aldus Mark. Water- en energiebesparende wasprocedures, hergebruiksystemen en pilot projecten voor klimaatneutrale distributie zijn kenmerkende productieprocessen bij Mewa, die bovendien ook al meerdere keren werden bekroond.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 april 2024

ANWB Zakelijk: 8 op de 10 ondernemers verwacht over te stappen op deelmobiliteit

Meer dan acht op de tien ondernemers (82%) verwacht over te stappen van het bezitten naar het delen van vervoersmiddelen. Dit blijkt uit een jaarlijks onderzoek van ANWB Zakelijk...

14 december 2022

Schoonmaakrobot R3 voor een nog schoner zwembad

Nationaal zwemcentrum de Tongelreep in Eindhoven, een zwembad waar dagelijks veel van de nationale (zwem)sporters trainen om een topprestatie neer te kunnen zetten. Een sportaccommodatie van de Gemeente Eindhoven,...

07 april 2020

Volgt legionella corona op als sluipmoordenaar? Houd ‘m nu al buiten!

Een fleurige beurs – de Westfriese Flora in Bovenkarspel, een bubbelbad en een lang niet gebruikte brandslang in stilstaand water: de legionellaramp uit 1999 herinneringen velen zich nog als...

15 oktober 2024

Breedweer en Impact door Groei: Samen naar systeemverandering

Breedweer Facilitaire Diensten en Impact door Groei, een programma van FNO, slaan de handen ineen om het financiële systeem en de inkoopprocessen te veranderen. “We hebben een transitiebudget tot...

29 januari 2024

Gom België en Leviy kiezen voor intensievere samenwerking in 2024

Met trots vertellen Gom België en Leviy dat zij in 2024 hun samenwerking versterken en verder kijken dan alleen digitalisering. Gom België, onderdeel van Facilicom België, maakt al jarenlang...

25 mei 2020

Total Cleaning Products en ABC Products ontwikkelen unieke all-in-one hygiënezuil

“De mondiale vraag naar desinfectiezuilen explodeerde door het coronavirus, maar de uitdaging ook: veel meer vraag dan concreet aanbod. Dus staken we de koppen bij elkaar en dachten we...

30 januari 2023

Verschil in loonsverhoging is te groot

138 Schoonmakers in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) boden op 30 januari aan de ziekenhuisdirectie een petitie aan, waarin zij vragen om meer loon. “De schoonmakers willen dit...

15 december 2023

#FotoFriday Glazenwassers hebben Hart voor de Zorg (1)

Meerdere glazenwassers laten tijdens de actieweek, geinitieerd door Schoonmakend Nederland, hun Hart voor de Zorg zien. Met lekkers en gezelligheid verrassen zij tussen 11 en 22 december bewoners van...

03 oktober 2025

Breedweer wederom winnaar European Cleaning & Hygiene Awards 2025

“𝙔𝙚𝙨, 𝙬𝙚 𝙙𝙞𝙙 𝙞𝙩 𝙖𝙜𝙖𝙞𝙣: 𝙀𝙪𝙧𝙤𝙥𝙚𝙖𝙣 𝘾𝙡𝙚𝙖𝙣𝙞𝙣𝙜 𝘼𝙬𝙖𝙧𝙙 2025”, roept Breedweer uit na het winnen van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025 in de categorie Best Initiative Raising...

29 mei 2023

Briefje van Peet: Beste belever/Dear believer

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....