15 oktober 2024

Van het stadion naar de fabrieksvloer: De invloed van sportkleding op werkkleding

Er is veel kennis vereist voor de ontwikkeling van sportkledij. Dynamische pasvormen vergroten de bewegingsvrijheid, terwijl ademende en elastische stoffen sporters nog efficiënter maken. Veel van deze innovaties zijn ook terug te vinden in werkkleding. Ook het concept ‘duurzaamheid’ houdt beide textielsectoren bezig.

Wat we op onze huid dragen tijdens trainingen en wedstrijden is al decennia onderhevig aan steeds toenemende eisen. Niet alleen sporters hebben hier baat bij maar ook werknemers in de handel en industrie genieten van de voordelen van deze evolutie. De werkkleding van tegenwoordig verbergt vaak textieltechnologie die oorspronkelijk werd ontwikkeld voor competitiesporten.

Meer functionaliteit met nieuwe materialen
Van zwemkleding gemaakt van zwaar katoen tot badpakken die je nauwelijks voelt als je ze draagt: er is de afgelopen eeuw veel gewijzigd op het gebied van sportkleding. “Het gebruik van synthetische vezels zoals polyester of polyamide heeft ertoe geleid dat kledingstukken aanzienlijk lichter en meer rekbaar werden. Dit heeft het draagcomfort enorm verbeterd en dit vooral bij lichamelijke inspanning,” legt Mark Weber uit. Als hoofd productontwikkeling bij textieldienstverlener Mewa zijn hij en zijn team verantwoordelijk voor nieuwe werkkledingconcepten.

Elastische materialen maken nu deel uit van bijna alle werkkleding.
Moderne textielvezels kunnen nog grotere uitdagingen aan, licht Mark toe. Een combinatie van synthetische stoffen met katoen zorgt er bijvoorbeeld voor dat transpiratie beter kan worden geabsorbeerd, waardoor ook de lichaamsgeur wordt geminimaliseerd. Een nog andere stofstructuur uit de sportsector wordt bij Mewa eveneens benut voor het vervaardigen van de collectie ‘Peak’ die werkkleding bevat voor medewerkers die een ambacht uitoefenen of actief zijn in de industrie. Hiervoor benut men polyestervezels met partikels actieve kool die vocht en warmte kunnen absorberen of afgeven. De thermoregulerende eigenschappen verminderen transpiratie, waardoor de kleding droger blijft en de typische kilte van bezwete kleding wordt vermeden.

Afgestemd op de praktijk

Kledingconcepten voor werkkleding zijn afgestemd op de vereisten die horen bij een welbepaalde werkomgeving. De kleding krijgt zijn specifieke functionaliteit door ergonomische snitten en door het gebruik van verschillende materialen. Als een zogenaamd hybride product wordt hedendaagse werkkleding voorzien van zowel verwarmende als verkoelende zones en elastische of beschermende zones, legt Weber uit. Bij werkkleding voor productiewerk worden vooral zwaar belaste plekken zoals knieën, ellebogen en schouders, uitgerust met versterkt en slijtvaste weefsels.

Hetzelfde principe duikt op bij wandeljassen in de zones van rugzakriemen of bij broeken voor de paardensport. Zowel bij werkkleding als sportkledij zorgen elastische inzetstukken voor maximale bewegingsvrijheid en ventilatieritsen zorgen voor de gewenste luchtstroom. Ook de laagjeslook, een ander principe uit de sport- en vrijetijdssector doet zijn intrede bij werkkleding. “Voor wisselende werkplekken en weersomstandigheden hebben we onze collecties zo opgebouwd dat shirts, vesten en jassen, evenals korte en lange broeken, visueel en qua snit goed met elkaar gecombineerd kunnen worden. Hierdoor kan een uniforme teamuitstraling het gehele jaar gegarandeerd worden”, dixit Mark.

De juiste outfit straalt professionaliteit uit
Naast de functionaliteit, telt nu meer dan ooit ook de look. Werkleding voor handarbeid was in de jaren 70 uniform blauw en wijd gesneden. In het nieuwe millenium wint het uiterlijk aan belang. Innovaties zijn niet enkel meer het gevolg van innovatieve technologieën, maar ook het gevolg van modetrends. “In de textielsector kennen we nu andere ontwerpmogelijkheden dan vroeger,” legt Mark uit. Constructieve details in het ontwerp van sportkleding zoals een comfortabele halslijn, de functionele vorm van een capuchon of een zak met drukknopen zijn inmidddels ook overgewaaid naar werkkleding. Tegenwoordig willen vakmensen een modieuze en vakbekwame uitstraling. Dat bleek uit een opiniepeiling die in 2023 werd uitgevoerd in opdracht van Mewa. Dit vertaalt zich naar een trend van sportieve, aansluitende pasvormen en donkergrijze of blauwtinten bij de kleurkeuze, aldus Mark. Heldere kleuren of neon wensten de ondervraagden slechts spaarzaam als accent te zien. “Ook al zijn er veel overeenkomsten tussen werk- en sportkleding, men kan toch niet alles overnemen”, stelt Mark. Bij werkkleding primeert immers nog steeds veiligheid boven stijl.

Werkkleding is geen ‘fast fashion’
Bij werkkleding combineert men mode en imago met beschermingsfuncties en andere kwaliteitsvereisten. Bovendien wordt de duurzaamheid van kleding steeds belangrijker voor de dragers en beleidsbepalers. Om aan deze vraag tegemoet te komen heeft Mewa ook de ‘Peak’ collectie voor industrie en productie ontworpen, waarbij ongeveer 75 procent duurzame materialen worden gebruikt. “Vanuit ons oogpunt is het in de eerste plaats duurzaam om te zorgen voor een zo lang mogelijke levensduur van werkkleding, aangezien de productie van textiel de grootste ecologische voetafdruk creëert,” legt Mark Weber uit. Deze lange levensduur kan worden bereikt door te opteren voor een hoge kwaliteit in materiaal en verwerking en door reparatiemogelijkheden te voorzien. Daar worden ecologische voordelen aan toegevoegd, die ontstaan doordat een textielservice zoals Mewa het wassen en onderhouden van de werkkleding overneemt. “Door de professionalisering ontstaan heel andere verbruikswaarden dan wanneer elke werkoutfit afzonderlijk in een privéwasmachine zou worden gewassen,” aldus Mark. Water- en energiebesparende wasprocedures, hergebruiksystemen en pilot projecten voor klimaatneutrale distributie zijn kenmerkende productieprocessen bij Mewa, die bovendien ook al meerdere keren werden bekroond.

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 oktober 2025

Asito, CSU en Gom winnen European Cleaning & Hygiene Award 2025: Best Practice Service Provider

Tijdens de prestigieuze uitreiking van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025 in het National Museum of Scotland in Edinburgh zijn Asito, CSU en Gom uitgeroepen tot winnaar in...

27 mei 2019

Review (1) VSR Kennisdag ZKH Prins Carlos over Circulariteit: “Van luxe naar noodzaak”

Op 21 mei vond in Circl in Amsterdam het VSR Kennisevent 2019 plaats. Het centrale thema: Circulariteit. Acht sprekers belichtten het thema van diverse kanten: van de bouwstenen van...

24 december 2019

Stralende schoonmaaksterren schitteren aan de kerstboom

Op sociale media als Facebook en zelfs op LinkedIn barst het van de digitale kerstkaarten en nieuwjaarsgroeten. Schoonmaakjournaal pikte drie opvallende en schitterende sterren aan de schoonmaakkerstboom: de help-armoede-de-wereld-uit-actie...

25 november 2024

Robotisering, van pionieren tot omarmen. BOMA vertelt.

Jeroen Evers en Jeroen Stoof zijn de aanjagers van BOMA Nederland op het gebied van robotisering. Vanaf de pioniersfase tot de huidige omarming. Zij maakten de ontwikkelingen mee en...

02 mei 2025

Stem jouw favoriete finalist naar de titel van Schoonmaker/Schoonmaakteam van het Jaar 2025 (1)

De finalisten van de Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2025 zijn bekend:  6 schoonmaakTOPPERS en 4 schoonmaakTOPTEAMS. Nu de jury haar werk heeft gedaan, is het de beurt aan...

22 november 2022

Vileda Professional presenteert nieuwe generatie Swep Class met livestream

Op 29 november om 16:00 uur kun je via een livestream de presentatie bijwonen van de nieuwe generatie van het Swep vloerconcept van Vileda Professional Van het prille begin...

03 juli 2019

FD: “Het wordt tijd om de bezem uit de kast te halen”

Wat is er toch aan de hand met onze grote schoonmaakbedrijven? Columnist Bartjens van het Financieele Dagblad vraagt het zich af. In zijn column De bezem erdoor beschouwt hij...

01 november 2024

#VacatureVrijdag: Interclean zoekt Brand Marketing Manager

JOB alert! Interclean zoekt een Brand Marketing Manager die haar merk wereldwijd gaat uitbouwen en sterker in de markt gaat zetten.

06 november 2023

Qualis Insight introduceert MVO Social Impact Label

Het jaar 2023 was en is voor Qualis Insight spannend met nieuwe uitdagingen. Na de overname door Edgar van Engelen is er een reeks belangrijke audit- en certificeringsprojecten opgestart....

03 oktober 2022

Blog: Ben jij al #SterkMetStoom?

Sinds het voorjaar van 2022 werk ik bij Innovi. Een nieuwe uitdaging in een mooie branche. Na enkele maanden van verdieping in de markt, ons bedrijf en de machines,...