24 juni 2024

Blog Bert van Boggelen: ‘Aanpakken van de arbeidskrapte doe je samen’

Een grote uitdaging waar we mee worden geconfronteerd is de arbeidsmarktkrapte. Of het nu gaat over het zorgen voor ouderen, het bouwen van huizen of het schoonhouden van de ziekenhuizen, overal wordt geworsteld met de vraag hoe er voldoende gekwalificeerd personeel gevonden kan worden. Vaak betreft dit een worsteling die vooral de werkgever bezighoudt. Maar met dit blog nodig ik de schoonmaaksector uit om deze discussie anders in te gaan steken. Wat de schoonmaaksector interessant maakt, is dat de schoonmaker zijn werk voornamelijk uitvoert op een locatie (ver) weg van zijn werkgever. Vaak als ik schoonmakers spreek hoor ik dan ook dat ze werken voor Schiphol, het Maasstadziekenhuis of de NS. Pas bij het doorvragen ontvang je de naam van het schoonmaakbedrijf waarvoor ze werken.

Dit biedt een zeer interessant inzicht over hoe schoonmakers de binding met het werk ervaren. In dit blog wil ik opdrachtgevers dan ook uitdagen om hier goed over na te denken, kijkend naar de arbeidsmarktkrapte. Als het over behoud van schoonmakers gaat, het vinden van voldoende uitvoerende krachten en het waarderen van de schoonmakers wordt vaak namelijk nog alleen gekeken naar het schoonmaakbedrijf. Alleen wat zeer duidelijk ook een rol voor de schoonmaker speelt, is wáár ze hun werk doen. Graag zien we dan ook in de branche, dat samen naar deze uitdaging gekeken wordt in plaats van te hopen dat je als opdrachtgever hier volledig in ontzorgt zal worden door het schoonmaakbedrijf. Waarderen, boeien en behouden van schoonmakers gebeurt namelijk in onze ogen door opdrachtgever en opdrachtnemer samen. Wij geloven dan ook dat je veel winst kan behalen door dergelijke problemen samen aan te pakken. Hier staan wij dan ook voor als Code Schoonmaak. Oog voor elkaars belangen en samen optrekken bij gezamenlijke uitdagingen. Ga dus vooral in gesprek hoe je dit samen aanpakt!

Bert van Boggelen
Voorzitter Code Schoonmaak

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 november 2021

Blog: op weg naar het eerste schoonmaak-community-nieuwsplatform

In haar laatste blog vertelde Petra de Bruin over het overdragen van de fakkel van Schoonmaakjournaal aan een nieuwe redactie. Trots kan ik jullie laten weten dat ik het...

21 februari 2022

Kärcher introduceert nieuwe rugstofzuiger en mobiele dieptereiniger

Klaslokalen, kantoren, magazijnen, trappenhuizen of vervoermiddelen van bus tot vliegtuig: de toepassingen voor lichte en compacte stofzuigers zijn talrijk. De nieuwe accu-aangedreven rugstofzuiger BVL 5/1 Bp van Kärcher is...

11 september 2023

Robert Stelling over de waardevolle rol van jongeren in de schoonmaakbranche

Al ruim voordat het jongerenplatform FMNextGen in 2018 werd opgericht, zette Robert Stelling, directeur Interclean Global Events, zich in om jongeren in de schoonmaakbranche te verbinden. Nu is hij...

20 maart 2024

De eerste CAO onderhandelingsdag draaide om het ‘wat en waarom’ van de voorstellen

De eerste CAO onderhandelingsdag vond plaats op 19 maart 2024. “De sfeer was goed, de gesprekken verliepen in goede harmonie”, noemt Fedde Monsma, Manager Cao, Arbeidsverhoudingen en Projecten van...

17 april 2023

Blog: Schoon Genoeg

We hebben iets met schoon, het woord en wat we ermee willen duiden. We zeggen met schoon iets over onze omgeving, situaties of mensen. Van Dale duidt schoon o.a....

06 mei 2025

Blog Paul Harleman (Vileda Professional): Liefde

Zo af en toe zit ik nog wel eens met mijn vrouw of vrienden te mijmeren over de liefde. Wat is liefde? Wanneer is er sprake van echte liefde...

01 mei 2022

Meest gelezen in april 2022

Benieuwd naar welke artikelen jullie in april 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen. Eén ding...

20 november 2018

Innovatietafel: biedt het kantoorloze schoonmaakbedrijf toekomst en andere tijden?

De managementlaag halveren. Technologie gebruiken en mensen binden. Arbeidskrapte het hoofd bieden. Ervaringen, maar ook voor iedereen kansen? Met vijf stemmen voor ‘kansrijk’ en drie stemmen voor ‘kansloos’ startten...

01 september 2022

Arbeidscampagne ‘Schoonmaak Je Rijk’ start op 5 september

Het aftellen is begonnen. Maandag 5 september start Schoonmakend Nederland met de online advertentiecampagne Schoonmaakjerijk.nl. Doel van de campagne is studenten te interesseren voor werk in onze branche. Dit...

29 november 2024

#FotoFriday ‘Gewoon’ ineens 12,5 jaar voorbij!

Wecovi vierde op dinsdag 12 november het jubileum van collega Michel. Want hij was ‘gewoon’ ineens 12,5 jaar in dienst. Gefeliciteerd! Op LinkedIn deelde Wecovi, leverancier van schoonmaakproducten uit...