23 april 2024

Paul Fok vertelt waarom SIEV de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar steunt

De verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar krijgt steun van meerdere schoonmaak-partners. Wie zijn deze partners? Om een aantal beter te leren kennen, stelde de organisatie van de verkiezing hen vijf vragen. Zo ook aan Paul Fok van mkb-branchevereniging SIEV. Lees hoe hij in aanraking kwam met de schoonmaakbranche en waarom hij en zijn SIEV-bestuur collega’s de verkiezing een warm hart toedragen.

Wanneer ben je de schoonmaakwereld ingestapt en besmet geraakt met het schoonmaakvirus?
“Als student in 1984 kwam ik in het warme bad van de schoonmaak terecht en er nooit meer uit willen komen. Via het schoonmaken van kantoorpandjes en het trappenhuisbusje, ben ik via specialistisch werk al vrij snel als inspecteur aan het werk gegaan. En heb vervolgens alle facetten, de mooie en zeker ook de heel slechte kanten van het vak gezien. Maar nog steeds ben ik iedere dag verliefd op dit doldwaze schoonmaakvak.”

Wat is de kracht van jullie bedrijf/brancheorganisatie?
“SIEV is als branchevereniging volledig georiënteerd op het mkb. Daar vind je voornamelijk ondernemers die in het begin of vaak nog steeds ook op de werkvloer te vinden zijn. Onze kracht is de kennis van het vak schoonmaak en daarbij wat het betekent om iedere dag weer een vervuild pand schoon te maken, met elkaar te delen en elkaar te ondersteunen.”

Wat was, is en blijft jouw compassie met de schoonmakers?
“Het woord ‘compassie’ heeft voor mij niet de juiste lading. Dat klinkt alsof we een soort medelijden moeten hebben, terwijl schoonmakers juist trots mogen zijn op het werk dat ze uitvoeren. En die trotsheid draag ik vanaf dag één met mij mee en zie ik bij mijn SIEV-collega’s ook terug. Schoonmakers worden afgerekend op een veelal iets beperktere opleiding, een feitelijk niet erg ruim loon en een negatieve perceptie vanuit de omgeving, omdat iedereen denkt te weten wat schoonmaken is totdat men het vak schoonmaken zelf écht ervaart. Ik denk dat er maar weinig mensen mijn die voor een controlebeurt zouden slagen….”

Wat is jouw meest populaire blog of column?
“Ik heb er veel geschreven en nog veel meer gelezen. Leuk voor de aandacht en de geschiedenisboekjes. Ik noem geen meest populair exemplaar, want schrijven is leuk, maar elkaar spreken is veel belangrijker. Stap vandaag nog op een schoonmaker af en ga eens in gesprek. Dat is veel meer waard dan al dat geschrijf erover.”

Waarom vind je de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar belangrijk?
“Eerlijk gezegd heb ik moeite met het houden van wedstrijden, omdat je dan altijd veel meer verliezers aanduidt dan winnaars. Voor mij is iedereen die zich serieus inzet voor het vak schoonmaken elke dag een winnaar. Ik grijp de dag vooral aan, omdat het licht niet genoeg kan schijnen op ons schoonmaakwerk en de fantastische mensen die het werk uitvoeren. Ik kom samen met mijn SIEV-collega’s op 18 juni kijken naar een zaal vol winnaars en denk aan iedereen die niet genomineerd is, maar uiteindelijk op deze dag toch ook een winnaar is! Dat zijn er 120.000😊”

Lees meer over de verkiezing:
10 finalisten verrast met een podiumplek op 18 juni tijdens de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar 2024
actualiteiten over de verkiezing

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 maart 2022

Groeiende groep werknemers zoekt werk dichter bij huis

De hoge brandstofprijzen, in combinatie met een ontoereikende reiskostenvergoeding, zorgen voor problemen bij grote groepen werknemers. CNV Vakmensen heeft hier afgelopen weken honderden signalen over gekregen van leden. Een...

14 november 2024

Gezien in de media: Robot leert van mensen hoe hij een wastafel moet schoonmaken

Onderzoekers van de TU Wien hebben een robot ontwikkeld die kan leren schoonmaken door mensen na te doen. Dit kan een oplossing bieden voor de complexiteit van taken zoals...

21 december 2021

Blycolin maakt impact met Hotels for Trees

De internationale specialist in linnenservice voor de hospitalitybranche Blycolin biedt de stichting Hotels for Trees financiële steun ten behoeve van de verdere Europese groei. Verder zal de specialist het...

13 september 2019

#film Herman Busch 1e vlog: samen zijn we VIP

Hago Zorg heeft een nieuwe koers ingezet, waarvan het cultuurprogramma ‘Samen zijn we VIP’ onderdeel is. VIP staat voor Vakmanschap Interactie en Plezier. Herman Busch, directeur van Hago Zorg,...

03 mei 2024

#FilmFriday Uitzending Captains of Cleaning

Heb je de nieuwste aflevering van Captains of Cleaning al gezien? In deze uitzending gaat Rens de Jong in gesprek met Marco Gramser, Directeur Social & Public Affairs bij...

23 oktober 2022

Nieuw tv-format: de beste schoonmaker van Nederland

De Gelderlander kopte afgelopen week met een artikel dat oppert dat er een nieuw programma op de Nederlandse televisie komt: ‘de beste schoonmaker van Nederland’. In het artikel wordt...

07 november 2018

Mona Pieters wint CSU en Qmusic winactie Feestje op je werk

Mona Pieters is de hoofdprijswinnaar van CSU’s winactie Feestje op je werk. De winactie is onderdeel van de hernieuwde sponsoring van het schoonmaakbedrijf aan de spannende Qmusic radioquiz Het...

27 december 2019

Toekomst schoonmaak met Rogier Moorman (Numatic): “Schoonmaak wordt sneller, beter en productiever”

De toekomst van schoonmaak: met 5 gasten blikken we terug naar hun verwachtingen 5 jaar geleden, de hedendaagse trends en ontwikkelingen en hun visie op 5 jaar. Een van...

10 oktober 2022

Margriet van Zijl Brand & Marketing Director Vebego Group

Op 1 oktober is Margriet van Zijl benoemd tot Brand & Marketing Director Vebego Group. Dit is een nieuwe rol binnen Vebego, die aansluit bij de strategische keuze om...

20 juni 2022

“Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen”

Moeder Suzan en dochter Monique Bongers runnen samen SBS+ waar ze met hun team zo’n 150 klanten bedienen. Hun droom? Vaker vervuilde woningen schoonmaken om daarmee de bewoners verder...