22 februari 2024

Eindrapport RAS ‘Onderzoek oplopende leeftijd’ in relatie tot werklast en productiviteit

In opdracht van sociale partners heeft RAS een onderzoek laten uitvoeren met de vraag of met de oplopende leeftijd van schoonmakers de werklast voor schoonmakers toeneemt en de productiviteit afneemt. Dit onderzoek is de afgelopen periode uitgevoerd door Déhora. Inmiddels is het eindrapport opgeleverd.

Het onderzoek van Déhora bestond uit literatuuronderzoek, expertinterviews, focusgroepen met schoonmakers en glazenwassers uit verschillende subbranches, roosteranalyse en een (beperkte) tijdstudie. Hoewel de werklast in de schoonmaak algemeen als hoog wordt ervaren, de fysieke belastbaarheid met de jaren afneemt en de klachten toenemen, is uit het onderzoek niet de conclusie te trekken dat de productiviteit van oudere werknemers afneemt. Dit betekent niet dat deze relatie er ook niet is; hij is alleen in dit onderzoek niet aangetoond. Door het relatief kleine aantal deelnemers aan het onderzoek en de mogelijke invloed van het healthy worker effect kan niet uitgesloten worden dat er over de hele schoonmaak- en glazenwassersbranche toch een leeftijdseffect op de productiviteit bestaat.

Om die reden bevat het rapport geen aanbevelingen die specifiek op oudere medewerkers gericht zijn. Gezien de hoge werklast in de schoonmaak, is het voor alle schoonmakers belangrijk om de werklast te verminderen. De aanbevelingen staan in onderstaand schema samengevat. In het rapport zijn deze verder uitgewerkt.

Hoewel de aanbevelingen niet geheel verrassend zijn, valt er in de sector op deze punten nog veel te verbeteren. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de opdrachtgever, het schoonmaakbedrijf en de schoonmakers.

Wil je het eindrapport lezen? Klik hier voor een download.

Heb je vragen over het onderzoek, neem dan contact op met Jan Maarten Schellekens ([email protected]) of Ellen Dekkers ([email protected]).

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 oktober 2025

Toekomst Schoonmaakbedrijven behaalt bij klant L-Founders of Loyalty als eerste het vernieuwde Keurmerk Verantwoord Schoon

Toekomst Schoonmaakbedrijven behaalt bij hun klant L-Founders of Loyalty als eerste organisatie in Nederland het Keurmerk Verantwoord Schoon nieuwe stijl. Zonder een enkele verstoring. Dit keurmerk, uitgevoerd door onafhankelijke...

20 oktober 2025

Interview Joyce Tieben (Gom): “Echte aandacht gedurende de hele reis van de medewerker”

Sinds een jaar is Joyce Tieben HR-directeur bij Gom Schoonhouden. Met haar achtergrond in de operatie, management en mensontwikkeling combineert ze zakelijke scherpte met oprechte betrokkenheid. In haar rol...

03 oktober 2022

Blog: Wie neemt de redactie over?

Welk bedrijf heeft duurzaamheid in zijn DNA en wil daarover meer vertellen, vijf dagen achter elkaar op Schoonmaakjournaal.nl? Dat was het idee van ons, als redactie van Schoonmaakjournaal.nl, om...

12 februari 2024

#OPROEP RAS: Wie doet mee met de pilot werkdrukmeter?

Hoge werkdruk kan leiden tot lichamelijke en mentale klachten, verminderde productiviteit en (langdurig) ziekteverzuim. Dat is uiteindelijk ook vaak terug te zien in de kwaliteit van het werk en...

18 januari 2024

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche? Tirza Dingelstad (CSG/Kaleidon) vertelt over haar aanpak.

In december 2023 deden we een oproep aan de jongeren in de schoonmaaksector om te horen hoe zij de branche ‘opschudden’. We ontvingen enthousiaste reacties die we graag met...

27 juli 2023

Facilicom Group en Stichting Nelis zetten samen talent in

Facilicom Group en Stichting Nelis, onderdeel van sociale onderneming Nelis Company, gaan samenwerken. Er is op het thuishonk van Stichting Nelis een overeenkomst getekend waarin de stichting 50 kandidaten...

09 oktober 2019

OSB: “Schoonmaak herkent zich niet in negatieve beeld SCP”

Bedrijven in de schoonmaaksector nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus door volop kansen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In beginsel is iedereen van harte welkom...

17 oktober 2019

Schoonmaakjournaal stapt in advertentieloos tijdperk

Opnieuw pakt Schoonmaakjournaal de primeur. In 2012 was Schoonmaakjournaal het eerste ‘dedicated’ online vakmedium, in 2019 maakte het de overstap van nieuwswebsite naar contentplatform en in 2020 zegt Schoonmaakjournaal...

23 januari 2023

Eerste sprekers Hygiëneforum bekend

Op 17 mei 2023 vindt in RAI Amsterdam het vijfde Hygiëneforum plaats, met als thema ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. De organisatie maakt nu de eerste...

03 maart 2025

Herstel overnamemarkt zet door

De Nederlandse overnamemarkt is in het afgelopen half jaar verder hersteld. In de tweede helft van 2024 steeg het aantal verkooptransacties met 4% en liep de gemiddelde verkooprijs van...