15 oktober 2021

Compass Group behaalt de hoogste trede op de PSO-prestatieladder!

Compass Group is op het gebied van sociaal ondernemerschap gegroeid naar Trede 3; de hoogst haalbare erkenning op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Compass Group is hiermee koploper als het gaat om het bieden van werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie. Uit de onafhankelijke toetsing door een certificerende instelling blijkt dat we op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en bij voorkeur samenwerken met organisaties die dit ook doen of nastreven. Daarmee leveren wij op duurzame wijze een bovengemiddelde bijdrage op het gebied van sociaal inclusief ondernemen; een belangrijk thema in onze duurzaamheidsstrategie.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) beoogt een vorm van ondernemen waarbij de aandacht voor sociaal-ethische normen (People), milieu (Planet) en winst (Profit) met elkaar in balans zijn. People, Planet en Profit worden ook wel de drie pijlers van MVO genoemd. Het verschil tussen de PSO en MVO is dat de PSO expliciet gericht is op de arbeidsparticipatie binnen de pijler ‘People’: het bieden én vergroten van kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit specifieke onderdeel binnen het People onderdeel, wordt steeds vaker ‘sociaal inclusief ondernemen’ genoemd. “Wij zijn van mening dat iedereen een kans verdient op de arbeidsmarkt. Vanuit ons beleid zijn werkplekken gecreëerd voor een bovengemiddeld aantal personen met een afstand tot de arbeidsmarkt”, vertelt HR Adviseur personeelsmanager Nicole Moes. “We zijn ontzettend trots dat we in twee jaar tijd dit geweldige resultaat hebben mogen bereiken.”

Trede 3 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO)
Doel van de PSO is om meer mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie op een duurzame en kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Dit doen we niet alleen door in onze eigen organisatie werkplekken te faciliteren, maar ook door onze leveranciers en opdrachtnemers te stimuleren om sociaal te ondernemen. Wij kiezen er bewust voor producten of diensten in te kopen bij SW-bedrijven en/of andere PSO-gecertificeerde organisaties. Dit wordt ook wel ketenstimulering genoemd. Door meer organisaties socialer te laten ondernemen groeien we samen naar een inclusievere samenleving toe.

De PSO kent vier prestatieniveaus: Aspirant-status, Trede 1, Trede 2, en Trede 3. De gedachte achter de Trede-benadering is dat organisaties de mogelijkheid hebben om door te groeien op de PSO-Prestatieladder. Met het behalen van de derde en hoogste trede maakt Compass zichtbaar in haar grootteklasse tot de best presterende bedrijven te behoren op het gebied van sociaal ondernemerschap, conform de PSO-normen. “Voor de toekomst hebben wij het streven dit resultaat te handhaven. Wij willen dit bereiken door actief banen te creëren voor deze doelgroep, samenwerkingen aangaan met diverse bureaus als Colour Kitchen. Daarnaast zullen wij actief gaan werven zodat wij nieuwe collega’s kunnen verwelkomen die behoren tot deze doelgroep”, vertelt Nicole.

Klik hier voor meer informatie over Compass Group.

Op de foto van links naar rechts: Vera Procee en Nicole Moes van Compass Group

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 mei 2024

’Co-bot’ wordt collega van schoonmaker’

De Telegraaf en andere nieuwssites delen de reactie van Robert Stelling, directeur Interclean, over de rol van de robots in schoonmaak. “Schoonmakers in Nederland hoeven de opkomst van robots...

08 augustus 2023

Best Practice Award: De stem van de schoonmaker

Op 7 december 2023 vindt de uitreiking van de Best Practice Awards 2023 plaats. Thema dit jaar is ‘De stem van de schoonmaker’. Het gaat vaak over de opdrachtgevers...

29 mei 2024

Gezien in de media: Seepje zegt Sorry

‘In een paginagrote advertentie in de Volkskrant, Trouw en Het Parool biedt Seepje zijn excuses aan. De handzeep blijkt namelijk niet 100 procent natuurlijk, maar ‘slechts’ 99,3 procent. En...

19 december 2023

RAS deelt uitkomsten onderzoek ‘oplopende leeftijd’ tijdens congres in 2024

Het afgelopen jaar heeft Déhora in opdracht van RAS onderzoek gedaan naar de vraag of de medewerkers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche een grotere werklast ervaren naarmate zij ouder...

10 juli 2019

Toename fraude dienstencheques

In 2018 zijn meer gevallen van inbreuk in de dienstenchequesector vastgesteld: bij ruim de helft van de 254 uitgevoerde controles. In vergelijking met 2015 gaat het hier om een...

24 november 2024

#FAVORITES Vebego viert 23 x 25 jaar en 575 ervaring

Een unicum, 23 jubilarissen die allen 25 jaar voor Vebego bij de Nederlandse Spoorwegen werken. Wat een mijlpaal. Van harte gefeliciteerd! Vebego vierde dit moment samen met alle kanjers...

03 februari 2023

“Koester de overeenkomsten en omarm de verschillen”

De schoonmaakbranche is een mensensector bij uitstek. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers kunnen floreren en gezond hun pensioen halen? Als iemand dat weet, dan is het Marjolein...

31 mei 2023

Honderden oplossingen op de beursvloer

De deelnemers aan de 24ste editie van Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer op 7, 8 en 9 juni 2023 in Jaarbeurs Utrecht zijn samen goed voor honderden oplossingen op het...

26 juni 2023

Professionele reiniging en voorbereiding van moppen: duurzaam en rendabel

Het implementeren van ecologisch duurzame en tegelijkertijd economisch gunstige werkprocessen is een van de grootste uitdagingen van vandaag. Ook de schoonmaakbranche krijgt hiermee te maken en speelt tegelijkertijd op...

28 november 2019

28 november: podium voor Schoonmaakteam, Leidinggevende en Schoonmaker van het Jaar

Vandaag is het feest in Buitenplaats Kameryk in Kamerik. Daar worden namelijk drie prijzen uitgereikt: de Schoonmaker van het Jaar, het Schoonmaakteam van het Jaar en de Leidinggevende van...