17 juli 2025

Stages belangrijk voor werving nieuwe medewerkers

Jongeren een goede start op de arbeidsmarkt willen bieden en toekomstige werknemers zelf opleiden. Dat zijn de voornaamste beweegredenen van bedrijven om stagiairs aan te nemen, zo blijkt uit het onderzoek Mbo-stages in beeld dat VNO-NCW en MKB-Nederland in het kader van het Stagepact hebben laten uitvoeren door KiesKompas. Een ruime meerderheid van 84 procent van de ondervraagde bedrijven geeft aan stagevergoedingen te betalen. Die liggen in de meeste gevallen tussen de 200 en 500 euro per maand.

Het bedrijfsleven speelt een essentiële rol in de beroepsopleiding van jongeren. Juist in de praktijk leren zij het vak het best. Nederland telt ongeveer 250.000 erkende leerbedrijven die daarvoor zorgen. Om mbo-stages verder te verbeteren, hebben VNO-NCW, MKB-Nederland samen met de MBO Raad, SBB en het ministerie van OCW in 2023 hun handtekening gezet onder het Stagepact. Daarin is onder meer afgesproken dat de verschillende partijen zich nog sterker gaan maken voor het verbeteren van de stagebegeleiding, het uitbannen van stagediscriminatie en het bieden van passende vergoedingen voor stagiairs. Twee jaar na dato hebben de ondernemersorganisaties een uitvraag onder ruim 1.100 bedrijven gedaan over de stand van zaken.

Open voor stagiairs
Bijna zes op de tien bedrijven in het onderzoek hebben momenteel stagiairs of die eerder gehad. Van de bedrijven die nog geen ervaring hebben met stagiairs, staat 40 procent daar wel voor open. Meer informatie over de stages, extra tijd voor begeleiding en intensiever contact met scholen kunnen hen helpen om die stap te zetten. De meest genoemde redenen van bedrijven die nooit stagiairs hebben gehad is dat het werk binnen het bedrijf niet goed aansluit bij mbo-stages of dat zij niet de tijd hebben om de student te begeleiden.

Nieuwe inzichten
Bedrijven vinden het vrijwel allemaal belangrijk om jongeren middels een stageplek een goede start op de arbeidsmarkt te bieden. Voor 74 procent speelt (ook) de krapte op de arbeidsmarkt een grote rol. Stages zijn een manier om toekomstige medewerkers te werven en zelf op te leiden. Vier op de tien bedrijven werken ook graag met stagiairs vanwege hun frisse, nieuwe inzichten.
Voor de meeste ondervraagden is een gesprek de belangrijkste manier om stagiairs te selecteren. Het cv vinden zij daarbij van ondergeschikt belang.

Passende stagevergoeding
In het Stagepact is de afspraak gemaakt dat werkgevers een passende vergoeding moeten bieden die tenminste de onkosten van de stagiair dekt. De overgrote meerderheid van de stagebedrijven doet meer dan dat. Bijna 85 procent betaalt een stagevergoeding, die in de meeste gevallen tussen de 200 en 500 euro ligt. Een kleine 10 procent houdt het bij een onkostenvergoeding. Stagiairs binnen hetzelfde bedrijf krijgen doorgaans dezelfde vergoeding. Als er wel verschil wordt gemaakt, dan is dat meestal op basis van opleidingsniveau, ervaring of kwaliteiten van de stagiair. Bedrijven die geen stagevergoeding bieden, vinden dat niet nodig vanuit de gedachte dat studenten stage lopen om te leren of geven aan dat niet te kunnen betalen.

Stagediscriminatie, ook een aandachtspunt in het Stagepact, komt volgens veruit de meeste ondervraagden in hun eigen bedrijf niet voor. Minder dan 10 procent geeft aan dat het wel eens is voorgevallen. Vier op de tien bedrijven hebben actief beleid of maatregelen om het te voorkomen. De bedrijven die dat niet hebben, vinden zichzelf daarvoor doorgaans te klein.

Drie contactmomenten met school
Voor optimale begeleiding van de student tijdens de stageperiode is goed contact nodig tussen het leerbedrijf, de begeleider vanuit de school en de student. Volgens het Stagepact moeten de scholen gedurende de stageperiode minimaal drie keer contact hebben met het stagebedrijf, waarvan een keer fysiek. Bij meer dan de helft van de bedrijven zijn er ook drie (of meer) contactmomenten en bij 70 procent komt de stagebegeleider van school ook op bezoek. Een kwart heeft alleen contact bij de start en het einde van de stage.

Duidelijke stageopdrachten
Bedrijven zijn over het algemeen (redelijk) tevreden over de manier waarop de school de stagiair begeleidt. Bijna drie op de tien echter vinden die begeleiding onvoldoende of slecht. Oorzaken zijn onder meer dat de school te weinig zichtbaar is, stagiairs niet goed zijn voorbereid en niet duidelijk is wat de leerdoelen, stageopdracht en verwachtingen zijn. Stagebedrijven (61 procent) vinden juist duidelijke stageopdrachten de belangrijkste vorm van ondersteuning vanuit school voor een succesvolle stage, gevolgd door regelmatig contact met de stagebegeleider (55 procent) en een snelle reactie bij problemen (40 procent).

Bron: MKB-Nederland

 

Lees ook deze artikelen:

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 mei 2023

Digitaal vloerpaspoort van Factos biedt zekerheid, transparantie en waardering

Welk periodiek vloeronderhoud is er in de afgelopen jaren gedaan? Hoe en waarmee? Hoe bepaal je wat het onderhoud moet zijn van de vloeren in je pand of die...

23 december 2022

#FotoFriday Een Fantastisch Kerstfeest

“We hebben een fantastische kerstviering gehad voor onze Asito medewerker(sters)”, vertelt Marian Veenstra, objectleidster bij Asito. “Zowel Bravisziekenhuis RSD als Bravis BOZ samen met de undermanagement collega’s bij elkaar...

17 september 2025

VSR Zomerevent: van inhoudelijke updates tot een warm gesprek met goeiegast Martijn Verspeek

Op woensdag 10 september kwamen leden en partners samen bij UP Events in Amsterdam voor het VSR Zomerevent. In een grote tent werd teruggeblikt op lopende onderzoeken en projecten...

07 januari 2025

Met een dikke 8 verlengen CSU en Golden Green Hotels hun samenwerking

CSU en de Golden Green Hotel Groep verlengen hun partnerschap met minstens drie jaar. De hotelgroep, met vestigingen in het centrum van Leiden, noemt de constante hoge kwaliteit, uitstekende...

29 mei 2023

Briefje van Peet: Beste belever/Dear believer

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....

20 juni 2019

Oproep voor Schoonmaakjournaal Zomergasten: influencers

Voor het derde achtereenvolgende jaar zet de redactie van Schoonmaakjournaal zich deze zomer met enthousiasme in voor haar veel gelezen serie Zomergasten. Ditmaal is het podium voor influencers: mensen...

17 maart 2025

Schrijf jouw nieuwe medewerkers snel en foutloos in met NOCORE ONLINE

Nocore en Recruition vereenvoudigden het wervingsproces voor schoonmaakbedrijven door vacatures automatisch te publiceren en sollicitaties centraal te beheren. Nu zetten ze een stap verder: met Nocore Online de...

18 december 2023

Robot Lotte ontlast (schoonmaak)collega’s op Landal Landgoed ’t Loo

Landal Landgoed ’t Loo heeft als eerste recreatiepark in Europa een zelfrijdende bezorgrobot ‘in dienst’. “De robot staat garant voor efficiënte bezorging en ophaling van linnengoed in recreatiewoningen, zodat...

13 maart 2025

Geneesmiddelenbedrijf MSD kiest voor Sodexo

Geneesmiddelenbedrijf MSD heeft gekozen voor Sodexo dat het Integrated Facility Management (IFM) van de vestiging van MSD in Haarlem gaat verzorgen. Het gaat om een grote productie- en verpakkingslocatie...

23 augustus 2023

Götz Group, Brain Corp en Tennant samen in reinigingsrobots

Brain Corp, een bedrijf op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) dat transformatieve kerntechnologieën in robotica ontwikkelt, heeft onlangs samen met Tennant Company de inzet aangekondigd van autonome reinigingsrobots...