22 november 2023

FMNextGen op Schoonmaak Vakdagen: de innovatiekracht van techniek

Op de Schoonmaak Vakdagen zijn er ieder jaar weer innovaties bij de stands van exposanten te ontdekken. Ook bij het event van FMNextGen, de jongerencommunity tot veertig jaar van het Schoonmaakjournaal, draaide het om innovatie. In het kennistheater verzamelden de leden en luisterden zij naar  Steffen Morrison (oprichter van PeeWipe), Stef Martens (oprichter van Social Cleania) en Jan-Willem Spuij, (CTO van Nocore) met hun presentaties over de kracht van techniek in de schoonmaakbranche.

Steffen (Dosoe) Morrison (PeeWipe): “Het product moest hufterproof, maar ook esthistsch zijn”
Steffen (Dosoe) Morrison was lange tijd salesmanager bij Monster Board, maar besloot eind 2009 het roer om te gooien en zijn passie voor muziek te volgen. In 2013 kreeg hij dankzij The Voice of Holland een nummer één hit, ontmoette vervolgens Tjeerd Oosterhuis met wie hij een platenlabel opzette waarna het muzikale balletje hard begon te rollen. “Ik mocht optreden in de Ziggo Dome, op het North Sea Jazzfestival en nog veel meer leuke plekken. Maar ik liep overal tegen hetzelfde probleem aan. Want ik moet voordat ik het podium opga altijd een zenuwplas doen en bij elk urinoir had ik dezelfde vraag: wat doe ik nou met die restdruppels?” Morrison besloot research te doen (één op de vijf mannen maakt blijkbaar vanwege privacy, hygiëne en fysieke beperkingen geen gebruik van een urinoir!), sprak erover met bandleden en later ook hoteliers. “Al snel bleek dat ik helemaal niet de enige was met dit probleem en ik besloot dat ik graag waardevol met een innovatief product wilde bijdragen aan de persoonlijke en omgevingshygiëne van mannen.” Hij kwam op het idee om een zacht, biologisch afbreekbaar doekje te ontwikkelen dat je met een simpele beweging uit een dispenser trekt waarna je na het plassen de achtergebleven urinedruppels kunt wegvegen en het doekje ten slotte in een touchless afvalbakje kunt weggooien. “Het product moest in de eerste plaats hufterproof, maar ook esthetisch zijn, daarnaast een groot gebruikersgemak hebben en naast een urinoir passen. Ook moet het kunnen worden gecustomized, zodat een museum er bijvoorbeeld stickers van schilderijen uit de huidige collectie op kan plakken.” Hij deed marktonderzoek, er volgde een ontwerp en inmiddels is de PeeWipe in gebruik bij een aantal genormeerde bedrijven en hotels in Amsterdam. “En mooi nieuws, we hebben onlangs een RVO-patent octrooi gekregen en eerlijk, daar ben ik heel trots op.”

Stef Martens (Social Cleania): “Ik richt me via mijn social mediacampagnes op de latent werkzoekende”
Ook Stef Martens besloot het roer om te gooien en techniek in te zetten voor een groter gebruikersgemak en bereik. “Toen ik in de coronatijd veel tijd over had, ben ik cursussen gaan volgen over social media en dataverzameling. Ik heb enige jaren in de schoonmaak gewerkt en ik dacht: er is een groot personeelstekort in de schoonmaak, waarom zet ik dit niet in voor deze branche?” Hij sprak met een oud-werkgever die tegen hem zei dat hij eens mee moest naar de Schoonmaak Vakdagen om te netwerken. “Dit was vorig jaar en voor ik het wist had ik een klantenkring opgebouwd. Kijk, zo’n tien procent is actief op zoek naar een baan, die vind je vooral op online vacaturebanken. Maar vijftig procent is latent werkzoekende en ik richt me onder meer via Facebook op deze groep. Mijn dienstverlening bestaat uit gericht targetten en vervolgens laagdrempelig laten solliciteren door middel van een sollicitatiefunnel, met eenvoudige vragen, zoals heb je al ervaring in de branche, heb je een rijbewijs en laat hier je NAW-gegevens achter.” In een jaar tijd heeft Martens 43 schoonmaakbedrijven geholpen, 120 Facebookcampagnes gedraaid en 2500-3000 sollicitanten gegenereerd en daar stopt het niet. “Ik heb het idee om dit ook voor de beveiligingswereld op te zetten en heb een funnel ontwikkeld voor Whatsapp waar je aan de via een QR-code kunt komen. Hier loopt de kandidaat ook een sollicitatieproces door en is er meer ruimte voor leuke foto’s en filmpjes. Ik heb besloten om te stoppen met mijn andere werk en ga me vanaf volgend jaar volledig op mijn bedrijf richten. Het is spannend hoe het gaat lopen, maar ook als het anders uitpakt dan ik had gehoopt, dan heb ik het in elk geval geprobeerd.”
(Van de redactie: Stef Martens nam de plaats in van de aangekondigde Gavin Raaijen (Gavin Cleany) die helaas door ziekte geveld was.)

Jan-Willem Spuij (Nocore): “ChatGPT kan nu al secuurder antwoorden dan een vermoeide chirurg, waar staan we over vijf jaar?
Ten slotte sprak Jan-Willem Spuij over de kansen van AI voor de schoonmaakbranche. “Momenteel worden er in de Verenigde Staden proeven gedaan om de Tesla-auto écht zelfstandig te laten rijden aan de hand van Google Maps. Als een auto volledig zelf kan rijden dan duurt het niet lang totdat een robot ook volledig autonoom kan handelen, waarbij hij rekening houdt met obstakels en preciezer kan schoonmaken zonder interventie van de mens. Boston Dynamics heeft bijvoorbeeld al een robot ontwikkeld die bijna net zo verfijnd als een mens kan bewegen, en het bedrijf Somatic heeft een robot gemaakt die zelfstandig een toilet kan reinigen.” Ook de online chatbot ChatGPT laat hij niet onbesproken. “Een mooi voorbeeld is dat ChatGPT in de medische wereld al wordt ingezet om vragen van patiënten te beantwoorden. Uit testen is zelfs gebleken dat hij dit secuurder en met meer empathie kan dan de gemiddelde arts, die na een dag werken moe is. Dit kan nu al, dus het is de vraag waar we over vijf jaar staan.” Andere innovaties op het gebied van AI zijn volgens hem Microsoft Co-Pilot waarmee je automatisch een brief kunt opstellen, Einstein GPT van het bedrijf Salesforce waarmee je afgestemd op de klant marketingacties opzet, maar ook dat er met een infraroodcamera gedetecteerd kan worden waar mensen hebben gezeten zodat er gerichter schoongemaakt kan worden en dat er steeds meer op het gebied van sensoren mogelijk is. “Met sensoren kan worden gemeten wanneer iemand in een ruimte is geweest, maar je kunt ook berekenen wat verwarmen kost en dan op basis daarvan AI laten bepalen of een ruimte verwarmd moet worden.” De voordelen van AI zijn volgens hem bij velen bekend, zoals een verhoogde productiviteit in een krappe arbeidsmarkt, betere kwaliteit en stabiliteit als je het goed doet tenminste en snellere time to market. “Maar er zijn ook risico’s. Er moet altijd controle blijven, ethiek en privacy blijft een aandachtspunt en AI moet altijd worden verbeterd en geoptimaliseerd.” Besluitend: “Vertrouw in elk geval niet blind op wat AI je vertelt, maar doe zelf altijd aanvullend research.”

Laurens Metternich (Spectro), één van de aanjagers van het jongerenplatform, dankte de sprekers en nodigde de FMNextGen’rs uit voor de netwerkborrel op de stand van Nocore. Daar stonden de hapjes en drankjes al klaar en werd volop nagepraat.

Vooruitblik 2024
De organisatie dankt de sprekers, Nocore, de organisatie van de Schoonmaak Vakdagen en alle FMNextGen’rs die aanwezig waren. We kijken terug op een geslaagd event en kijken er naar uit om de leden in 2024 weer op twee mooie events te kunnen ontmoeten. Ben je tussen de 25-40 jaar en wil je lid worden van FMNextGen? Lees hier meer over het jongerenplatform en/of stuur een mail naar [email protected].
Wil je meer lezen over de events, leden en supporters? Klik hier.

Supporters
De initiatieven van FMNextGen worden mede mogelijk gemaakt door: Interclean, Total Cleaning ProductsUl-Team en Nocore.

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 september 2019

Blog: Inspirerend

Laatst is een boek verschenen over de oprichtster van het schoonmaakbedrijf MAS Dienstverleners.  ‘Tout’ schoonmaakland was lovend en vond het verhaal inspirerend. Nu ben ik eerlijk dat ik over...

09 februari 2024

#FotoFriday WOW schoonmaak-kunstwerken

WOW wat een gaaf project! Karcher en Gros Hygiene hebben samen mooie kunstwerken laten ontwerpen. Karcher deelt op LinkedIn trots foto’s van de trolleys en meldt: “Collega Mike van...

28 oktober 2022

#FotoFriday: Een heerlijke wasdag

Het team van Qleaning en vaste partner Clean Up Facilities hadden afgelopen week een heerlijk wasdag bij het Stadhuis van Deventer. Deze mooie foto getuigt van het teamwerk. Eigenaar...

25 november 2019

#nieuwsnotendop Uitbreiding Key-Quality, nieuwe identiteit hectas, overname door Gom en nieuw partnership Facility Trade Group

Anouk Rehaen wordt directeur Key-Quality  Onderzoeks-, consultancy- en kwaliteitscontrolebureau in facility management Key-Quality zet volgende stap in haar ontwikkeling. Per 1 maart start Anouk Rehaen als directeur bedrijfsvoering. Anouk...

23 april 2024

Blog Maurice Rutgrink (deel 2): Aansprakelijkheid zzp’ers bij inhuur

In mijn eerste blog belichtte ik de risico’s voor opdrachtgevers bij inhuur van zzp’ers. Het is ook goed om de andere kant, die van de ingehuurde zzp’ers te belichten....

04 juni 2019

Jobalert vakantiebanen: hoe win jij deze zomer schoonmaakvakmensen?

Ook schoonmaakbedrijven staan weer voor de uitdaging om de planning in de vakantieperiode rond te krijgen en (vak)mensen te werven én winnen voor een (goed) betaalde #vakantiebaan in de #schoonmaak....

04 januari 2023

Podcast ‘De Werkprofessor’: “AI gaat mensen niet vervangen”

In de podcast van MT/Sprout ‘De Werkprofessor’, van 27 november, sprakt hr-strateeg Wendy van Ierschot met wetenschapper Maarten Steinbuch over AI. Hij ziet dat technologische ontwikkelingen snel gaan, maar...

21 januari 2020

Wetenschap wijst uit: schoonmaak heeft impact op werkplezier en kwaliteit van leven

De impact van facility management services op werkplezier is wetenschappelijk aantoonbaar, blijkt uit onderzoek van Sodexo (wereldwijd leider in services die de Quality of Life bevorderen) en Erasmus Happiness...

31 oktober 2023

HTC Advies, Atir en Consumatics vormen samen CONTRAST

HTC Advies, Atir en Consumatics gaan vanaf 1 november 2023 verder als CONTRAST. Onder deze merknaam gaan de expertisegebieden Facility + Hospitality integraal samenwerken. De consultants van CONTRAST ontwerpen,...

17 december 2021

Oliebollen traktatie

Geheel in kerststijl heeft Vitos Specialistische Reiniging uit Leek ruim 1000 oliebollen uitgedeeld aan personeel en bewoners van Lentis in Zuidlaren. Een leuk en lekker gebaar als bijdrage aan...