27 november 2022

“Green Friday? Alle bijdragen aan een betere wereld helpen, hoe klein ook”

Vrijdag was het Black Friday, de vrijdag in de Verenigde Staten die na Thanksgiving valt en wordt gezien als het startschot voor de feestdagen waarop men inkopen gaat doen. Winkels geven dan hoge kortingen als lokkertje. Inmiddels kan je in Nederland ook niet meer om dit fenomeen heen. Toch is er een kentering zichtbaar, namelijk met het tegengeluid Green Friday. Schoonmaakleverancier Alpheios doet hieraan mee. Schoonmaakjournaal sprak met Jackie Raes, manager Marketing en Communications.

Hoe kwamen jullie op het initiatief Green Friday uit?
“Duurzaamheid is een van de vijf hoofdthema’s voor Alpheios. Wij geloven dat je als organisatie pas bestaansrecht hebt als je bijdraagt aan een betere wereld. Veel organisaties praten over ‘het beperken van de negatieve gevolgen’. Wij denken dat schoonmaakorganisaties die het aandurven om ‘positieve gevolgen’ te veroorzaken, het échte verschil maken. Dat regel je natuurlijk niet van de ene dag op de andere, dat is een zoektocht. Ook voor ons! Daarom zijn we altijd op zoek naar initiatieven die aansluiten bij onze filosofie. We kwamen dit jaar Green Friday tegen en besloten mee te doen.”

Waarom gingen jullie overstag?
“Black Friday is een dag waarop vooral gestunt wordt met consumer goods. Natuurlijk zijn we ons ervan bewust dat we niet de nieuwste iPhone of hippe outfits verkopen, maar producten die simpelweg nodig zijn voor goede schoonmaak in een organisatie. Het initiatief Green Friday vinden we een sterk statement tegen overconsumptie in de maatschappij en sluit daarom perfect aan bij onze filosofie. Door mee te doen en aandacht te vragen voor duurzaamheid, hopen we ook in de schoonmaak meer mensen bewust te maken.”

Hoe werkt het precies?
“Door mee te doen beloof je om tijdens Black Friday geen kortingsacties op je assortiment te doen. In plaats daarvan bedenk je een andere actie en doneer je op basis daarvan bomen. Wij hebben ervoor gekozen om in plaats van een kortingsactie in onze webshop, wat we voorheen wel eens deden met Black Friday, een boom te doneren voor elke bestelling via de webshop op die dag (tot een maximum van 200 bomen). We zijn tijdens Green Friday ook met een paar medewerkers gaan helpen bij het aanplanten van het Green Friday Forest.”

Wat zouden jullie tegen andere schoonmaakorganisaties willen zeggen met betrekking tot Green Friday?
“Misschien zie je niet helemaal hoe je Green Friday kunt toepassen op jouw organisatie, maar dan zijn er vast andere initiatieven die je kunt ondersteunen of stappen die je binnen je eigen organisatie kunt nemen. Denk bijvoorbeeld aan World Cleanup Day. Want elk bijdrage die je doet voor een duurzamere wereld helpt. En alleen samen kunnen we de wereld echt beter maken.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 november 2019

Ook Katrin Hygiënepapier op Schoonmaak Vakdagen met grootse boodschap

“Een kleine stand, maar we hebben een belangrijke, grootse boodschap. Een met impact”, prikkelt Ralph Vodegel, sales director Benelux. Katrin is de hygiënepapiertak van Metsä Tissue, onderdeel van Metsä...

27 december 2022

Trend: duurzaamheid wordt steeds oprechter en breder toegepast

Duurzaam werken was afgelopen jaar één van de trends. Ook in het nieuwe jaar zal deze trend doorzetten, waarbij de ‘marketingsaus’ steeds verder naar de achtergrond zal treden, het...

17 december 2019

2020 trends in schoonmaak op Interclean: robotica, data en duurzaamheid

Twee jaar is behoorlijk lang als het gaat om innovatie. Tegen de tijd dat Interclean Amsterdam op dinsdag 12 mei 2020 zijn deuren opent, staan deze drie onderwerpen centraal:...

26 augustus 2022

Oproep: wat doe jij aan duurzaamheid?

Voor de nieuwe rubriek ‘Op de stoel’ is de redactie van het Schoonmaakjournaal op zoek naar bedrijven en organisaties in de schoonmaak die zich bezighouden met duurzaamheid en daar...

03 februari 2020

HYGENIQ reinigingsmiddelen: het 100% effectieve, 100% veilige en 100% ecologische alternatief

Iedere dag gebruikt de professionele schoonmaakbranche wereldwijd naar schatting 25 miljoen kilogram schadelijke reinigingsproducten. Bedenk hoe positief de impact op mens en milieu is, als dit milieuvriendelijke producten zijn....

04 januari 2019

Wintergast (5) Yannick de Roos (Hago Next): “Innovaties aanpakken om te overleven”

Van positief onderscheiden in het bevorderen van duurzame inzetbaarheid van medewerkers tot de ontwikkeling van datagedreven schoonmaak. Yannick de Roos, innovator bij Hago Next, benoemt waarmee hij en het...

02 april 2019

Even voorstellen: Hygiënepapier.nl, de online nummer 1 in de Benelux

Maak kennis met Hygiënepapier.nl, de nummer 1 van de Benelux als het gaat om de online verkoop van hygiënepapier. Maar hoe is het bedrijf gekomen waar het nu is,...

22 maart 2022

75% besparen op reinigingsmiddelen en 97% op water

Asito doet onderzoek naar inzet stoomreiniging van Innovi Duurzaamheid en stoomreiniging staan genoemd in het eerder op Schoonmaakjournaal.nl gepubliceerde artikel ‘5 professionele schoonmaaktrends 2022’. Bij Innovi uit Vroomshoop komen...

16 mei 2019

Chris De Vuyst (Werner & Mertz): “We zien om ons heen nog altijd een zelfvernietigend model van produceren”

Vileda Professional, Alpheios Belgium, CleanDeal, Care en Arseus Medical: in het profiel van Chris De Vuyst herkennen we twee rode draden: schoonmaak en familiebedrijven. Deze twee facetten komen samen...

31 oktober 2022

Doe maar duurzaam! Zo pakken deze organisaties het aan.

Zonnepanelen op het dak, niet onnodig of zelfs helemaal niet meer printen en verantwoorde koffiebonen in de koffieautomaat in de kantine. Veel bedrijven zetten de stap naar duurzaamheid. Hoe...