22 mei 2022

Een bacterievrije BBQ

Wist je dat een BBQ twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril bevat?
De eerste dagen met zomerse temperaturen betekent voor menig Nederlander één ding: tijd om de barbecue weer tevoorschijn te halen. Borstel over de gril, inkopen doen en aansteken? Think again. Naar schatting maakt slechts 3 tot 6% van de Nederlanders hun barbecue goed schoon. Niet hygiënisch en al helemaal niet veilig. BBQ-SPA biedt als eerste professionele barbecue deep cleaning service van Nederland, de oplossing en reinigt barbecues door heel Nederland.

Ons land behoort tot de top zes barbecue landen ter wereld. 95% van ons doet dit minimaal een keer per jaar en 75% van de Nederlanders heeft er minimaal één in huis. Wie denkt dat we dan wel voldoende aandacht zouden besteden aan de schoonmaak voor de beste ervaring, heeft het mis. “Minimaal 94% van de Nederlandse barbecues wordt niet goed genoeg schoongemaakt, wat enorme negatieve gevolgen kan hebben. Met BBQ-SPA zijn we op een missie om van Nederland een leuker, veiliger en gezonder barbecueland te maken. Wij rijden door heel Nederland om barbecues met professioneel gereedschap de benodigde grondige jaarlijkse poetsbeurt te geven,” aldus Diederik Warmelink, oprichter van BBQ-SPA.

Twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril

Op de eerste plaats creëert een slechte schoonmaak van de barbecue een onhygiënische situatie vol bacteriën en kankerverwekkende stoffen. De gemiddelde barbecue bevat zelfs meer dan twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril. Er zitten niet alleen veel oude etensresten, schimmels en opgehoopte koolstofresten; ongedierte zoals maden in de barbecue is absoluut geen zeldzame situatie. Steek je de barbecue aan? Dan komt de walm hiervan vanzelf in het eten terecht. Geen wonder dus dat duizenden Nederlanders na barbecue-sessies voedselvergiftiging hebben. Ook de opvang van vet wordt veelal overgeslagen, wat ook nog eens een gevaarlijke situatie tot gevolg kan hebben zoals steekvlammen en vetbranden. Naar schatting kost dit de Nederlanders in totaal zo’n 2.5 tot 3 miljoen euro per jaar aan brandschade. En over geld gesproken; een schone barbecue gaat dubbel zo lang mee. Waar barbecues al niet goedkoop waren, is de gemiddelde aanschafwaarde in de afgelopen jaren bijna verdubbeld en daarbij besteden we 50 tot 200 euro aan eten per keer dat we barbecueën. Tel uit je winst bij een schone barbecue.

De schoonmaak als meest lastige onderdeel van barbecueën
Dat bovenstaande scenario’s geen uitzondering zijn bij het overgrote deel van de barbecues in Nederland is geen wonder. De schoonmaak van de barbecue vinden we massaal het meest lastige onderdeel van barbecueën en 26% van ons vindt het zelfs een reden om het helemaal niet te gaan doen, blijkt uit het Nationaal BBQ-onderzoek Nederland. Daarbij komt dat we ons beperken tot het borstelen van het rooster en de resterende onderdelen laten voor wat het is, terwijl juist daar de grotere problemen zich voordoen.

Gezond en veilig barbecueën vraagt om een jaarlijkse grondige schoonmaakbeurt om al het vet en etens- en koolresten te verwijderen en dat hebben wij simpelweg niet allemaal in huis. Voor Diederik Warmelink het startschot om Nederland hierbij een handje te helpen. Ruim een jaar geleden lanceerde hij BBQ-SPA als eerste Nederlandse bedrijf gespecialiseerd in deep cleaning van barbecues. Dit met als doel om alle Nederlanders veilig en hygiënisch te laten genieten tijdens de zonnige dagen, en de barbecues zo lang mogelijk te kunnen gebruiken. En waar het bedrijf zowel op eigen locatie werkt, als bij mensen thuis komt wordt het realiseren van een veilige en hygiënische barbecue een makkie. Binnen twee tot drie uur is de barbecue brandschoon. Time to fire up the grill.

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 juli 2022

1nergiek nominatie Grootste stijger: net geen winnaar, wel enorm trots

“Het was spannend: onze derde nominatie en na twee keer winnaar voor Medewerkerbeleving Award ook de award voor Grootste stijger in ontvangst mogen nemen? Nee, we grepen net mis:...

25 juli 2022

Nieuwe webshop voor Carel Lurvink

Het Enschedese familiebedrijf Carel Lurvink vindt het belangrijk dat elke organisatie zich bij hen thuis voelt, ook op de webshop. Daarom heeft zij haar website omgezet naar een nieuw...

12 augustus 2019

Themaweek Week van het Werkgeluk: boost voor positiviteit

Werkgeluk, bedrijfscultuur, bedrijfsresultaat, faillissement: ze hebben wel degelijk een relatie met elkaar. In deze Week van het Werkgeluk duiken we daarop in; een themaweek om blij en gelukkig van...

29 september 2022

Inschrijving European Cleaning & Hygiene Awards geopend

Het is weer tijd om de spotlights te zetten op innovaties in de schoonmaakbranche. European Cleaning Journal, de organisator van de European Cleaning & Hygiene Awards, roept bedrijven op...

21 februari 2024

Professionals in poetsen: “Aan viezigheid wen je, het zijn de verhalen die indruk maken”.

Lees de verhalen van Conny, David, Michel en Marja. Zij maken schoon waar anderen zich niet wagen. Conny Verschoor (67) werkt al dertig jaar als toiletdame in het uitgaansleven....

10 juli 2025

Social Cleania vult 4 vacatures van Hijman in

Nieuwe collega’s vinden? Dat kan sneller, makkelijker én betaalbaarder dan je denkt. Dat bewijst de samenwerking tussen Hijman, leverancier voor de schoonmaakbranche, en Social Cleania. In korte tijd werden...

29 januari 2019

Zorgbeurs Soins et Santé: Nilfisk richt zich op ergonomie en gebruiksgemak

De gezondheidszorg is een van de belangrijkste doelgroepen van Nilfisk. Daarom neemt het bedrijf op donderdag 7 en vrijdag 8 februari deel aan de 4e editie van zorgbeurs Soins...

22 december 2022

‘’We willen menstruatiearmoede uit de taboesfeer halen’’

CWS heeft een nieuw product gelanceerd: de CWS tampondispenser – in samenwerking met Period Pack. Deze nieuwe dispenser maakt tampons in sanitaire ruimtes gratis beschikbaar. CWS wil hiermee bijdragen...

03 mei 2019

Blog: Handen wassen: altijd doen en goed!

Hygiëne is een verzamelnaam voor alle handelingen, die ervoor zorgen dat mensen gezond blijven. Op 5 mei is het de Internationale Dag van de Handhygiëne. Een dag om extra...

04 januari 2019

Wintergast (5) Yannick de Roos (Hago Next): “Innovaties aanpakken om te overleven”

Van positief onderscheiden in het bevorderen van duurzame inzetbaarheid van medewerkers tot de ontwikkeling van datagedreven schoonmaak. Yannick de Roos, innovator bij Hago Next, benoemt waarmee hij en het...