22 mei 2022

Een bacterievrije BBQ

Wist je dat een BBQ twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril bevat?
De eerste dagen met zomerse temperaturen betekent voor menig Nederlander één ding: tijd om de barbecue weer tevoorschijn te halen. Borstel over de gril, inkopen doen en aansteken? Think again. Naar schatting maakt slechts 3 tot 6% van de Nederlanders hun barbecue goed schoon. Niet hygiënisch en al helemaal niet veilig. BBQ-SPA biedt als eerste professionele barbecue deep cleaning service van Nederland, de oplossing en reinigt barbecues door heel Nederland.

Ons land behoort tot de top zes barbecue landen ter wereld. 95% van ons doet dit minimaal een keer per jaar en 75% van de Nederlanders heeft er minimaal één in huis. Wie denkt dat we dan wel voldoende aandacht zouden besteden aan de schoonmaak voor de beste ervaring, heeft het mis. “Minimaal 94% van de Nederlandse barbecues wordt niet goed genoeg schoongemaakt, wat enorme negatieve gevolgen kan hebben. Met BBQ-SPA zijn we op een missie om van Nederland een leuker, veiliger en gezonder barbecueland te maken. Wij rijden door heel Nederland om barbecues met professioneel gereedschap de benodigde grondige jaarlijkse poetsbeurt te geven,” aldus Diederik Warmelink, oprichter van BBQ-SPA.

Twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril

Op de eerste plaats creëert een slechte schoonmaak van de barbecue een onhygiënische situatie vol bacteriën en kankerverwekkende stoffen. De gemiddelde barbecue bevat zelfs meer dan twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril. Er zitten niet alleen veel oude etensresten, schimmels en opgehoopte koolstofresten; ongedierte zoals maden in de barbecue is absoluut geen zeldzame situatie. Steek je de barbecue aan? Dan komt de walm hiervan vanzelf in het eten terecht. Geen wonder dus dat duizenden Nederlanders na barbecue-sessies voedselvergiftiging hebben. Ook de opvang van vet wordt veelal overgeslagen, wat ook nog eens een gevaarlijke situatie tot gevolg kan hebben zoals steekvlammen en vetbranden. Naar schatting kost dit de Nederlanders in totaal zo’n 2.5 tot 3 miljoen euro per jaar aan brandschade. En over geld gesproken; een schone barbecue gaat dubbel zo lang mee. Waar barbecues al niet goedkoop waren, is de gemiddelde aanschafwaarde in de afgelopen jaren bijna verdubbeld en daarbij besteden we 50 tot 200 euro aan eten per keer dat we barbecueën. Tel uit je winst bij een schone barbecue.

De schoonmaak als meest lastige onderdeel van barbecueën
Dat bovenstaande scenario’s geen uitzondering zijn bij het overgrote deel van de barbecues in Nederland is geen wonder. De schoonmaak van de barbecue vinden we massaal het meest lastige onderdeel van barbecueën en 26% van ons vindt het zelfs een reden om het helemaal niet te gaan doen, blijkt uit het Nationaal BBQ-onderzoek Nederland. Daarbij komt dat we ons beperken tot het borstelen van het rooster en de resterende onderdelen laten voor wat het is, terwijl juist daar de grotere problemen zich voordoen.

Gezond en veilig barbecueën vraagt om een jaarlijkse grondige schoonmaakbeurt om al het vet en etens- en koolresten te verwijderen en dat hebben wij simpelweg niet allemaal in huis. Voor Diederik Warmelink het startschot om Nederland hierbij een handje te helpen. Ruim een jaar geleden lanceerde hij BBQ-SPA als eerste Nederlandse bedrijf gespecialiseerd in deep cleaning van barbecues. Dit met als doel om alle Nederlanders veilig en hygiënisch te laten genieten tijdens de zonnige dagen, en de barbecues zo lang mogelijk te kunnen gebruiken. En waar het bedrijf zowel op eigen locatie werkt, als bij mensen thuis komt wordt het realiseren van een veilige en hygiënische barbecue een makkie. Binnen twee tot drie uur is de barbecue brandschoon. Time to fire up the grill.

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 mei 2024

VSR Voorjaarsevent (28 mei) in teken van inspireren van ‘De Mens’

Ben je ook zo benieuwd hoe anderen hun medewerkers begeleiden en hen faciliteren in hun ontwikkeling? Hoe ze in mensen investeren en opleiden? Kom dan op dinsdagmiddag 28 mei...

27 juni 2019

Huub Kattenpoel van Kleentec over co-creatie Innovi: “Samen bijdragen aan verbeteringen reinigingsproces”

“Ik omring me graag met ondernemers die innovatief zijn, die denken in oplossingen om processen te verbeteren.” Business unit directeur van Kleentec, Huub Kattenpoel, noemt als voorbeeld Gerrit Visser,...

28 oktober 2022

#FotoFriday: Een heerlijke wasdag

Het team van Qleaning en vaste partner Clean Up Facilities hadden afgelopen week een heerlijk wasdag bij het Stadhuis van Deventer. Deze mooie foto getuigt van het teamwerk. Eigenaar...

07 maart 2022

Gezond & veilig werken

Verkeerd schoonmaken is belastend voor je lijf. Daarom maakt de RAS instructiefilmpjes met tips hoe je het best elke dag gezond en veilig werkt in de Schoonmaak. Werken in...

01 maart 2023

Compliment & Waardering

“Sorry, ik maak een beetje veel lawaai, zei Meryem, terwijl ze onze 4e verdieping weer superschoon maakt en de stofzuiger achter zich aan trekt. Ach, zei ik, zoveel lawaai...

15 mei 2022

Inschrijving Boskalis Beach Cleanup Tour 2022 geopend

Schrijf je in voor de jaarlijkse Boskalis Beach Cleanup Tour en help mee om ons strand op te ruimen. In de periode van 1 tot en met 15 augustus...

02 oktober 2024

Schoonmakend Nederland gestart met “Glans, de podcast”

Van hogedruk- tot dieptereiniging en alles daartussen in. Maak kennis met de podcast “Glans”, de nieuwe podcast serie van Schoonmakend Nederland. In deze serie nemen Tamara van Ark, voorzitter...

10 oktober 2022

Blog: Expert op het thema duurzaamheid?

GWS dé schoonmaker neemt deze week de redactie van Schoonmaakjournaal over. Erg leuk en een mooie gelegenheid om ons als expert in duurzaamheid te presenteren. Maar zijn we dat...

11 december 2023

Veranderingen taaltrajecten per 1 januari 2024

In de schoonmaaksector werken veel mensen met verschillende achtergronden en vanuit verschillende culturen. Niet iedereen daarvan beheerst de Nederlandse taal voldoende. Om goed redzaam te zijn en professioneel bekwaam...

08 januari 2024

Marco Vegers (Wecovi): “Al 35 jaar een trotse ‘schoonmaakfreak’”

“Het mooie van het schoonmaakvak is dat we altijd de uitdaging hebben om zo duurzaam mogelijk schoon te maken.” Marco Vegers is een gedreven schoonmaakman, een ‘schoonmaakfreak’ zoals hij...