8 oktober 2020

CSU Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie: zoektocht naar impact corona

Via de Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie 2021 onderzoekt CSU voor het derde jaar op rij hoe innovatief facilitair Nederland is. Dit jaar wordt er verder ingezoomd op innovaties rond duurzaamheid, hospitality en smart building & workplace management. En wat de impact van corona daarop is.


Het hoofdthema is ook dit jaar facilitaire innovatie. Eind 2019 gaf 80 procent van de facilitair managers aan bezig te zijn met innovatieve toepassingen. Duurzaamheid stond, naast klant- en medewerkerstevredenheid, nog nooit zo hoog op de agenda’s van directie en Facilitair Management. Maar hoe is dat nu? Laat het komende jaar andere prioriteiten zien, kiezen we voor bestaande oplossingen of gebruiken we juist vaker facilitaire innovaties?

Impact coronacrisis
“Ongetwijfeld heeft de coronacrisis impact op de facilitaire agenda en de budgetten van veel organisaties”, zegt Esmeé Ficheroux, lid raad van bestuur van CSU. “Facility managers krijgen te maken met allerlei nieuwe uitdagingen, maatregelen en aanpassingen. We zijn ontzettend benieuwd hoe zij in deze tijd met deze veranderingen omgaan.”

Dé grote vraag in het benchmarkonderzoek van 2021 is of de coronacrisis impact heeft op de inzet van facilitaire innovaties op het gebied van duurzaamheid, hospitality en smart building & workplace management. Ficheroux: “Denk daarbij aan slimme sensoren die het gebruik van het gebouw weergeven en het optimaal inrichten van werkplekken. Beide zijn in deze tijd heel waardevol. Daarnaast wil CSU graag meer inzicht geven in het effect van de crisis op de facilitaire budgetten en of facility managers zich in deze bijzondere tijd gesteund voelen door hun directie.”

Trends en uitdagingen
Het onderzoek van 2021 laat zien hoe innovaties op het gebied van facilitair management een bijdrage leveren aan de uitdagingen van elke organisatie. In 2020 deelden facility managers van 170 toonaangevende organisaties in Nederland hun plannen op innovatiegebied met CSU.

Ficheroux: “De opvallendste trends waren toen duurzaamheid, klantgerichtheid en technologie. Ook kostenverlaging stond hoog op de agenda’s. De grootse uitdagingen lagen bij het vinden en binden van mensen, onderhoud van gebouwen en het verbeteren van het gebruik van de aanwezige ruimtes. We zijn benieuwd of de pandemie de facilitaire innovaties op scherp zet, versnelt of juist afremt.”

Deelnemen kan tot 15 november
Met interesse kijkt CSU uit naar de uitdagingen van organisaties op het gebied van facilitair management. Facilitair managers zijn daarom van harte uitgenodigd om mee te doen aan het benchmarkonderzoek. Deelnemen aan het onderzoek kan tot en met 15 november 2020. Voor meer informatie en deelname klik hier.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 december 2022

Schoonmaakpakketten voor de voedselbanken

CSU Cleaning Services en Tzorg hebben 6.500 schoonmaakpakketten aan de Voedselbank gedoneerd.  Al drie jaar op rij doneren zij duizenden van deze pakketten aan de voedselbanken, want: Schoon geeft een goed...

23 april 2020

Schoonmaak en arbeidskrapte (1): “Erkenning door coronavirus vergroot binding en aantrekkingskracht ook voor langere tijd”

Tot begin maart waren we als schoonmaakbranche vol van arbeidskrapte. We hadden er veel kopzorgen over. En wat zien we nu, nog geen 2 maanden later? Het FNV signaleert...

10 maart 2023

Roompot en CSU betalen geen extra reiskostenvergoeding voor schoonmakers meer

Schoonmakers op Roompot Vakantieparken, die in dienst zijn van schoonmaakbedrijf CSU, krijgen sinds 1 februari geen extra reiskostenvergoeding meer. De regeling is stopgezet, lazen de schoonmakers in een brief...

20 december 2023

Asito, CSU en Gom zorgen samen voor fors minder CO₂-uitstoot met duurzame handschoen

Drie grote landelijke schoonmaakbedrijven Asito, CSU en Gom stappen gezamenlijk over op duurzame handschoenen als alternatief voor de gangbare nitril wegwerphandschoen. De nieuwe handschoenen, de Gloovy Eco Gloves, worden...

20 oktober 2020

Jury Golden Service Awards 2020 maakt 20 finalisten bekend

Na een moeilijke, maar zorgvuldige afweging heeft de jury van de Golden Service Awards twintig finalisten bekendgemaakt. In elke categorie – Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar...

30 december 2018

Oproep FM Next Generation genereert hoogste bereik op LinkedIn in 2018

“We zijn heel trots op het bereik met onze company page op LinkedIn, waarop we dit jaar bijna 250 exclusieve en eigen producties posten. Maar ook op het feit...

17 februari 2025

BLOG Diane van Dijk (CSU): “Hoe heet jouw schoonmaker?”

Diane van Dijk (CSU) trapt onze nieuwe blogserie ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ af met een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: Ken de namen van de mensen die elke dag zorgen...

07 januari 2025

Met een dikke 8 verlengen CSU en Golden Green Hotels hun samenwerking

CSU en de Golden Green Hotel Groep verlengen hun partnerschap met minstens drie jaar. De hotelgroep, met vestigingen in het centrum van Leiden, noemt de constante hoge kwaliteit, uitstekende...

27 januari 2020

CSU neemt Dolmans Schoonmaak Diensten over: garantie voor continuïteit

Schoonmaakbedrijf CSU neemt per 27 januari de schoonmaakactiviteiten voor 360 opdrachtgevers van Dolmans Schoonmaak Diensten uit IJsselstein over. Circa 1000 betrokken medewerkers, direct leidinggevenden en stafmedewerkers treden in dienst...

09 november 2018

Trainingsplatform Warp Industries wint eerste Cor van der Heijden Award

Op 8 november vond in De Efteling de eerste uitreiking van de Cor van der Heijden Award plaats. Een initiatief van schoonmaakbedrijf CSU dat het meest innovatieve idee voor...