17 februari 2020

Sandra Roso Sanchez over 1e Hago Zorg Innovatiedag: “Dienstverlening en techniek perfecte combinatie”

De oudste, grootste en meest innovatieve schoonmaakdienstverlener in de zorg? 160 enthousiaste professionals van Hago Zorg – de 53-jarige schoonmaakspecialist in de zorg – vierden de eerste Zorgcategorie Innovatiedag in de Prodentfabriek. Daar waar bijna 80 jaar de welbekende Prodent tandpasta werd geproduceerd, stond de blik op 11 februari gericht op zorg, innovatie en toekomst. “Een dag vol interactie met onze zorgcategoriemanagers, gastsprekers en 17 leveranciers/partners, die ons via pecha kucha pitches en een interactieve beurs meenamen in de wereld van trends, ontwikkelingen en innovaties. Het bijzondere is dat we op veel verschillende zorglocaties al innovaties inzetten”, vertelt Sandra Roso Sanchez, commercieel directeur van Hago Zorg. De Zorgcategorie Innovatiedag was dus zeker geen ‘ver van ons bed-show’.

Sinds 2012 is Hago Zorg de enige landelijke speler die zich volledig op de zorg richt én de grootste schoonmaker in de zorg. Sinds 1 maart 2019 vaart Hago Zorg haar nieuwe koers met positieve impact op ieder mens in de zorg en zet de organisatie een stap verder naar gespecialiseerde dienstverlening voor vijf verschillende zorgcategorieën: ouderenzorg, ziekenhuizen, geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg en academische ziekenhuizen.

Mensgericht
“We denken en handelen vanuit een matrix model, waarin de brede klantorganisatiegedachte centraal staat. Je kunt namelijk niet én je klant tevreden houden, én je mensen én nieuwe concepten bedenken en implementeren vanuit één en dezelfde functie. We hebben dat vertaald naar een mensgerichte aanpak, waarbij commercie samen met de klantorganisatie verantwoordelijk is voor het doorontwikkelen van onze klanten, bijvoorbeeld door toepassing van innovatie. De 5 zorgcategorieën van onze organisatie kennen allen specifieke thema’s en onderwerpen die spelen. Omdat overal in het land kennis wordt opgedaan, is het belangrijk om die kennis te delen. Als je bijvoorbeeld in een ziekenhuis in Groningen iets bedenkt, moet dat ook in een zorgcentrum in Maastricht bekend zijn. Die kennis coördineren we in de persoon van onze zorgcategoriemanagers Jasper Mol, Maurice Frijns, Sjoerd Dijkstra en Patrick de Gram”, legt Sandra uit.

Indrukwekkend
Leviy, Fortron , Hago Next, TopTaal, Alpheios, VoegXpert,  KPN Health, Returnity, Rentokil: een greep uit de 17 leveranciers en partners op de interactieve innovatiebeurs van Hago Zorg. Met alle innovaties doen jullie ergens op een zorglocatie ervaring op: welke innovatie maakte de meeste indruk? Sandra: “De robots van smartrobot.solutions. Een levensgrote en vriendelijke robot die ons tijdens de lunch het eten serveerde. Maar ook de combinatie van sensoren en de analyse van big data met daaraan onze ‘menselijke’ dienstverlening gekoppeld.”

De perfecte combi
“Het is mooi om te zien dat dienstverlening en technologie perfect gecombineerd kunnen worden”, vervolgt Sandra. “Neem bijvoorbeeld het Intellifi track & trace systeem, waarmee je 24/7 weet waar al het rollend materieel van een zorgorganisatie is. Van infuuspaal tot alle benodigdheden in een operatiekamer. Een ander voorbeeld is de virtual reality in een OK: via e-learning direct een schoonmaakopleiding voor cleanrooms en OK’s beschikbaar hebben. Mooi toch?!”

De Zorgcategorie Innovatiedag smaakt naar meer. “Zeker”, reageert Sandra. “Daarom vertalen we deze interne dag met collega’s naar een innovatiedag met klanten. Na de zomer. Ik kijk er nu al naar uit!”

De missie van Hago Zorg 
Toen Hago in 1967 bij haar eerste zorgorganisatie ging schoonmaken, deed ze dat omdat de zorg bijzondere aandacht verdient. Niet alleen vanwege het grote belang van hygiëne en de protocollen die daarbij horen, maar ook omdat de zorg om mensen draait. En juist die twee aspecten spreken Hago aan. Tot op de dag van vandaag gebruiken we onze kennis én ons sociale dna om het verschil te maken. Onze grote uitdaging: een positieve impact brengen op ieder mens in de zorg: van opdrachtgevers en hun medewerkers tot en met bewoners, patiënten, cliënten en natuurlijk onze eigen medewerkers.

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 mei 2020

Ronald Boesjes, Ben van de Scheur en Frank van de Ven (i-team Global) over onderscheiden in nieuwe schoonmaakeconomie

“Als je technologie, data en traditionele oplossingen combineert, dan kun je je als bedrijf altijd onderscheiden.” Dat klinkt goed, maar in de schoonmaak zijn we meer van de praktijk,...

01 november 2019

Huiskamer AaRiverside op Schoonmaak Vakdagen symbool voor toegankelijke automatisering

“Kennis over wat de markt aan het doen is, hoe deze verandert en wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen. De mogelijkheid om een verzorgde golfdag te winnen. En...

28 januari 2019

Alpheios en gamend leren met VR-bril: schoonmaken in een wereld zonder er echt te zijn!

Opleiden in het schoonmaken van Stof- en Kiemarme ruimtes (SKAR) met een Virtual Reality-bril op… Dat opent de ogen. Dat biedt mogelijkheden. Dat geeft inzicht. Alpheios maakt er sinds...

20 maart 2018

Van prullenbak naar partnerschap: Schoonmaakbedrijven door LEVIY op ander niveau aan tafel”

“Een goede relatie tussen het schoonmaakbedrijf en de klant is essentieel voor een optimaal schoonmaakresultaat en beleving. Maar door een gebrek een inzicht in de dagelijkse werkzaamheden en goede...

14 maart 2022

De Kroon Facilitaire Diensten wint aanbesteding Mitros, perceel Nieuwegein Zuid

Na een gefundeerd aanbestedingstraject, waaraan verschillende facilitaire dienstverleners hebben deelgenomen, heeft De Kroon Facilitaire Diensten de definitieve gunning in de wacht mogen slepen. Het schoonmaakbedrijf mag het schoonmaakonderhoud van...

02 mei 2023

The Future is NOW

Op vrijdag 24 april organiseerde Numatic haar Future Friday voor schoonmaakbedrijven. Tweejaarlijks maakt de fabrikant en distributeur van professionele en consumenten reinigingsmachines tijd om haar relaties een week lang...

21 februari 2020

Kijktip: zo werkt de nieuwe standaard in schoonmaak Enozopro

Enozopro, de nieuwe naam voor de magische sprayflacon Hygiea, haalt 99,9% van de bacteriën weg. Hoe werkt deze nieuwe standaard in de schoonmaak? Maak in 35 seconden kennis.  ...

17 september 2023

#FAVORITES #Worldcleanupday

𝗪𝗼𝗿𝗹𝗱 𝗖𝗹𝗲𝗮𝗻 𝗨𝗽 𝗱𝗮𝘆. Zaterdag 16 september 2023 was een dag waarop velen erop uit gingen om het zwerfafval op straten, parkeerplekken, in bossen, parken en wateren op te...

27 januari 2022

De impact van The Good Roll

The Good Roll ging langs bij de Postillion hotels om de impact van het afgelopen jaar te laten zien. Met het rollen hebben ze 197 bomen bespaard, 4 toiletten...

16 december 2021

Verlenging contract Kärcher en Effektief

Negen jaar geleden sloegen Kärcher Nederland en schoonmaakbedrijf Effektief voor het eerst de handen in elkaar, na de aanbestedingen van ZIggoDOme en AFAS Live. Het begin van een mooie...