17 februari 2020

Sandra Roso Sanchez over 1e Hago Zorg Innovatiedag: “Dienstverlening en techniek perfecte combinatie”

De oudste, grootste en meest innovatieve schoonmaakdienstverlener in de zorg? 160 enthousiaste professionals van Hago Zorg – de 53-jarige schoonmaakspecialist in de zorg – vierden de eerste Zorgcategorie Innovatiedag in de Prodentfabriek. Daar waar bijna 80 jaar de welbekende Prodent tandpasta werd geproduceerd, stond de blik op 11 februari gericht op zorg, innovatie en toekomst. “Een dag vol interactie met onze zorgcategoriemanagers, gastsprekers en 17 leveranciers/partners, die ons via pecha kucha pitches en een interactieve beurs meenamen in de wereld van trends, ontwikkelingen en innovaties. Het bijzondere is dat we op veel verschillende zorglocaties al innovaties inzetten”, vertelt Sandra Roso Sanchez, commercieel directeur van Hago Zorg. De Zorgcategorie Innovatiedag was dus zeker geen ‘ver van ons bed-show’.

Sinds 2012 is Hago Zorg de enige landelijke speler die zich volledig op de zorg richt én de grootste schoonmaker in de zorg. Sinds 1 maart 2019 vaart Hago Zorg haar nieuwe koers met positieve impact op ieder mens in de zorg en zet de organisatie een stap verder naar gespecialiseerde dienstverlening voor vijf verschillende zorgcategorieën: ouderenzorg, ziekenhuizen, geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg en academische ziekenhuizen.

Mensgericht
“We denken en handelen vanuit een matrix model, waarin de brede klantorganisatiegedachte centraal staat. Je kunt namelijk niet én je klant tevreden houden, én je mensen én nieuwe concepten bedenken en implementeren vanuit één en dezelfde functie. We hebben dat vertaald naar een mensgerichte aanpak, waarbij commercie samen met de klantorganisatie verantwoordelijk is voor het doorontwikkelen van onze klanten, bijvoorbeeld door toepassing van innovatie. De 5 zorgcategorieën van onze organisatie kennen allen specifieke thema’s en onderwerpen die spelen. Omdat overal in het land kennis wordt opgedaan, is het belangrijk om die kennis te delen. Als je bijvoorbeeld in een ziekenhuis in Groningen iets bedenkt, moet dat ook in een zorgcentrum in Maastricht bekend zijn. Die kennis coördineren we in de persoon van onze zorgcategoriemanagers Jasper Mol, Maurice Frijns, Sjoerd Dijkstra en Patrick de Gram”, legt Sandra uit.

Indrukwekkend
Leviy, Fortron , Hago Next, TopTaal, Alpheios, VoegXpert,  KPN Health, Returnity, Rentokil: een greep uit de 17 leveranciers en partners op de interactieve innovatiebeurs van Hago Zorg. Met alle innovaties doen jullie ergens op een zorglocatie ervaring op: welke innovatie maakte de meeste indruk? Sandra: “De robots van smartrobot.solutions. Een levensgrote en vriendelijke robot die ons tijdens de lunch het eten serveerde. Maar ook de combinatie van sensoren en de analyse van big data met daaraan onze ‘menselijke’ dienstverlening gekoppeld.”

De perfecte combi
“Het is mooi om te zien dat dienstverlening en technologie perfect gecombineerd kunnen worden”, vervolgt Sandra. “Neem bijvoorbeeld het Intellifi track & trace systeem, waarmee je 24/7 weet waar al het rollend materieel van een zorgorganisatie is. Van infuuspaal tot alle benodigdheden in een operatiekamer. Een ander voorbeeld is de virtual reality in een OK: via e-learning direct een schoonmaakopleiding voor cleanrooms en OK’s beschikbaar hebben. Mooi toch?!”

De Zorgcategorie Innovatiedag smaakt naar meer. “Zeker”, reageert Sandra. “Daarom vertalen we deze interne dag met collega’s naar een innovatiedag met klanten. Na de zomer. Ik kijk er nu al naar uit!”

De missie van Hago Zorg 
Toen Hago in 1967 bij haar eerste zorgorganisatie ging schoonmaken, deed ze dat omdat de zorg bijzondere aandacht verdient. Niet alleen vanwege het grote belang van hygiëne en de protocollen die daarbij horen, maar ook omdat de zorg om mensen draait. En juist die twee aspecten spreken Hago aan. Tot op de dag van vandaag gebruiken we onze kennis én ons sociale dna om het verschil te maken. Onze grote uitdaging: een positieve impact brengen op ieder mens in de zorg: van opdrachtgevers en hun medewerkers tot en met bewoners, patiënten, cliënten en natuurlijk onze eigen medewerkers.

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 december 2019

Nilfisk Liberty SC50: baanbrekende robotica

De afgelopen jaren was veel te doen rondom autonome reiniging, waarbij grote spelers belangrijke voordelen verwachten. Velen keken uit naar het moment van consistente reiniging en een hogere productiviteit...

05 november 2018

OSB steunt FNV: Helpling werkt als een schoonmaakbedrijf

De werkgeversorganisatie in de schoonmaakbranche OSB kan zich vinden in de visie van de FNV, dat het bedrijf Helpling in de praktijk functioneert als een schoonmaakbedrijf. Dat betekent dat...

25 juli 2023

Doe je mee aan de Beach Cleanup 2023?

Zwerfafval op stranden en in zee is een groot probleem. Hoewel uit onderzoek blijkt dat de Noordzee de afgelopen jaren steeds schoner wordt, is het probleem nog lang niet...

20 mei 2022

Schoonmaak in Volendam

Het magazine Vrouw, de bijlage van de Telegraaf, stond eerder in mei in het teken van Volendam. En daar kon Succes Schoonmaakbedrijf natuurlijk niet in ontbreken. Er stond een...

16 april 2025

WVS Schoonmaak in top drie verkiezing Beste Leerbedrijf 2025

WVS Schoonmaak heeft een prachtige prestatie geleverd door te eindigen in de top drie van de landelijke verkiezing voor het Beste Leerbedrijf 2025 in de sector entree. Ze behaalde...

28 mei 2019

Review (2) VSR Kennisdag: “Van facilitair manager naar grondstoffenmanager”

Yvette Watson (PHI-Factory), Rob Stevens (WEPA Nederland) en Frank Dobbelsteijn (Returnity) namen het stokje van ZKH prins Carlos de Bourbon de Parme over op de VSR Kennisdag Circulariteit op...

22 februari 2024

Nieuwe generatie bereik je met social selling: 5 focus-punten

Wil je weten hoe je Generatie Z (1985-2015) het beste kunt bereiken? Het antwoord is via social selling. Frankwatching heeft de vijf focuspunten op een rij gezet. Laat je...

03 april 2025

Blog Edgar van Engelen: “De Schoonmaakheld: Wie maken er schoon, waar en hoe?”

Wanneer je een kantoor binnenloopt, een hotelkamer betreedt of zelfs een ziekenhuis bezoekt, sta je er misschien niet bij stil, maar achter de glanzende vloeren en frisse ruimtes schuilt...

24 oktober 2023

#KIJKTIP: RADAR bezoekt vieze hotels

Edgar van Engelen van Qualis Insight heeft meegewerkt aan het programma Radar van de AVROTROS. Het item ging over vieze hotelkamers. “Er zijn hotels die hygiene niet hoog in...

20 december 2019

UWV, landelijke werkgevers, Vermaatgroep en EW gaan samen voor landelijke aanpak langdurig werkzoekenden

UWV en het Schakelpunt Landelijke Werkgevers ondersteunen de Vermaatgroep en EW Facility Services om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gemakkelijker bij hen aan het werk te krijgen....