8 maart 2019

Blog: Liefdevolle zorg in strikte isolatie

Ruimte in het hoofd en in het hart

Dit klinkt als een enorme tegenstelling, een dilemma dat in veel zorgorganisaties speelt. Vanuit de verschillende kwaliteitskaders die in de zorg gelden, zoals het kwaliteitskader verpleeghuiszorg waardigheid en trots, zien we een enorme focus op liefdevolle zorg en aandacht, het creëren van een veilige zorgomgeving, welzijn van de cliënt en patiënt, deskundigheidsbevordering, verbeteren en innoveren.

Ook zien we dat ondanks al deze focus en aanwezigheid van professionaliteit, er nog steeds  organisaties onder verscherpt toezicht staan na inspectie van IGJ. En in 2019 zet de IGJ het toezicht onverminderd voort. Uit de inspectierapporten blijkt dat dit onder andere ook te maken heeft met het feit, dat reiniging en desinfectie in de basis niet goed georganiseerd zijn.

Hoe kan dit? Is dáár dan geen aandacht voor, vindt niemand dit belangrijk? Kost liefdevol zorgen dan te veel tijd?  Botsen de strikte, kille protocollen met de huiselijke, warme sfeer die we beogen?

Dit zou niet zo moeten zijn. Infectiepreventie, goede schoonmaak en desinfectie gaan juist heel goed samen met het creëren van een veilige zorgomgeving, waar welzijn voorop staat. Alles valt of staat met een stevig fundament, de basis op orde! Door de integrale aanpak in zorginstellingen zien we dat dit fundament minder aandacht krijgt. Schoonmaakonderhoud bijvoorbeeld is vaak het kind van de rekening, het raakt ondergesneeuwd als je het er ‘en passant even’ bij moet organiseren in je zorgteam.

Wij zien dat organisaties het niet lastig vinden om te faciliteren; de medewerkers voorzien van protocollen, middelen, materialen, handenwasinstructies et cetera. Maar wel om dit vervolgens te operationaliseren en te continueren, met een blijvend goed resultaat.

We helpen dagelijks organisaties met juist dat laatste; met soms heel kleine maar effectieve interventies in het proces of in de organisatie kun je grote slagen maken. Je moet er dan wel even met een andere blik naar kijken, maar doe je dat eenmaal dan ontstaat ruimte!

Als de basis op orde is, ontstaat er ruimte in de organisatie, in het hoofd én in het hart om goede zorg te verlenen én een schone en veilige omgeving te creëren.

Tijdens Zorgtotaal – op dinsdag 12, woensdag 13 en donderdag 14 maart in de Jaarbeurs Utrecht, gaan we hierover graag met u in gesprek. Liever op een ander moment? Dat kan natuurlijk ook.

Rita Brouwer, manager service concepts,
op de foto zittend rechts) namens haar collega’s (op de foto staand) Albert en Anniek, en (zittend) Eric en Aswin

In aanloop naar Zorgtotaal sprak ons redactieteam met Rita over in control komen. Onze leestip:

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 november 2018

Samenvatting congres FMG en Dr. Weigert: “Make hands matters”

De opkomst van meer dan 100 leden bevestigde de interesse en vooral het grote belang van infectiepreventie. Want gevaar ligt overal op de loer: in binnen- en buitenland, thuis...

06 november 2018

Erick Huizing op aanstaand FMG congres: “Ik wil infectiepreventie smart hebben”

Wie in de gezondheidszorg werkt en de richtlijnen voor infectiepreventie wil en moet handhaven, heeft met ellelange lijsten te maken. “Je wordt er duizelig van”, stelt Erick Huizing van...

01 maart 2019

Interactie op Zorgtotaal: FMGezondheidszorg verbindt heden met toekomst facilitair en zorg

Een ontdekkingsreis in de toekomstige wereld van zorg: beroepsvereniging FMGezondheidszorg organiseert op woensdag 13 maart een (gratis) event op vakbeurs Zorgtotaal in de Jaarbeurs in Utrecht. Met de blik...

01 mei 2020

Hago over post-corona tijdperk: “Wordt hygiëne het systeem tegen toekomstige pandemieën?”

Dat we nu op de blaren zitten, dat voelen we allemaal. Maar op een zeker moment komen we in het post-coronatijdperk. Wat is de impact op businessmodellen? Wordt hygiëne...

27 september 2019

#film: Alpheios, Werk Succesvol en St. Anna Zorggroep: Het effect van succes

Hoge klanttevredenheid, krachtige teamontwikkeling, minder ziekteverzuim: het effect van succes in de zorg en schoonmaak, het kan! Een indrukwekkend traject dat Alpheios, Werk Succesvol en St. Anna Zorggroep samen...

05 mei 2020

Jaap Niezen start Zorg Voor Hygiëne Nederland met een missie

Onder veel mensen heerst er angst voor besmetting. Wanneer ze een supermarkt binnengaan, met collega’s in één ruimte samenwerken of met een vriend of kennis op de tennisbaan een...

08 mei 2020

Blog: Hygiënisch handen drogen, hoe dan?

Handhygiëne heeft de wereld in z’n greep, we ervaren dat allemaal. Maar hoe krijgen we weer grip op ons leven? Een goede handhygiëne is de absolute basis, handdroging maakt...

07 januari 2020

Customer journey case Franciscus Gasthuis en opleider UL-Team: “Het welzijn van de patiënt staat voorop”

Franciscus Gasthuis & Vlietland is een topklinisch ziekenhuis, dat met een top team met facilitaire krachten, medewerkers en artsen staat voor top zorg, dichtbij huis. Heel veel top, een...

18 november 2018

Care cleanroom app iClean grijpt net naast Europese hoofdprijs

In Hotel Palace in Berlijn was het grand gala op donderdagavond 15 november ter gelegenheid van The European Cleaning and Healthcare Awards verkiezing 2018. Met haar nominatie met de...

24 september 2019

Chief Happiness Officer Paul Raaijmakers (St. Anna Zorggroep): “Human capital is een groot goed”

Hoe krijg je je personeelsbestand op orde? Hoe krijg je de patiëntbeleving op torenhoog niveau? “Investeren in human capital wordt steeds belangrijker. Human capital is een groot goed, voor...