20 juni 2019

In 2018 meer omzet Facilicom door strategische inzet op werkgeluk

Familiebedrijf Facilicom Group heeft vorig jaar een lichte omzetstijging gerealiseerd naar 1.264 miljoen euro (+ 2%). De nettowinst kwam uit op 7,5 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2018. Strategisch zette de onderneming extra in op het thema werkgeluk, dat duidelijk maakt dat facilitaire dienstverlening een toegevoegde waarde creëert voor de samenleving.

“Een jaar met twee gezichten:, zo typeert Geert van de Laar, CEO van Facilicom Group, het verslagjaar 2018. Het familiebedrijf vertaalde de missie – samenwerken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen – naar een expliciete inzet op werkgeluk om de prestaties van medewerkers en klanten te verbeteren. Hier stond tegenover dat de operationele bedrijfsresultaten achterbleven bij de doelstellingen.

Maatschappelijke meerwaarde
“Onze strategische focus op operational excellence, datagedreven werken, marktgericht werken en vernieuwend organiseren leverde diverse onderscheidende projecten en initiatieven met maatschappelijke meerwaarde op”, licht Van de Laar de maatschappelijke impact toe. De lancering van de sociale onderneming Buitengewoon, waarmee Facilicom Group mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt doorgeleidt naar een volwaardige baan, is daarvan een voorbeeld.

Daarnaast toonde de inzet op werkgeluk zich een belangrijke verbindende factor tussen de verschillende markten waarop Facilicom Group actief is. Met de dienstverlening op het vlak van catering, schoonmaak, beveiliging, integraal facility management, en zorg en welzijn geven de vijf divisies concreet invulling aan de pay-off Happy people make happy people. Er gingen in 2018 bijvoorbeeld diverse pilots van start om medewerkers meer zelfstandig invulling te laten geven aan de uitvoering van hun werk, bijvoorbeeld via zelfroostering.

Sterke merken
De meeste divisies hebben de omzetdoelen behaald, maar de totale winstgevendheid van Facilicom Group is achtergebleven bij de verwachtingen, zegt Van de Laar over de reden dat 2018 uiteindelijk niet een jaar met uitsluitend positieve kanten was. De geconsolideerde omzet nam toe met bijna 2% tot 1.264 miljoen euro. De operationele winst daalde tot 17 miljoen euro en bedroeg daarmee 1,3% van de omzet. De nettowinst kwam na belasting uit op 7,5 miljoen euro.

Marktdynamieken
Facilicom Group had in 2018 op diverse markten te maken met uitdagende omstandigheden, licht Van de Laar toe. “Net als andere grote werkgevers in Nederland merken we de gevolgen van de groeiende krapte op de arbeidsmarkt, de stijgende loonkosten en het toenemende ziekteverzuim. Als mensenbedrijf met bijna 31.000 medewerkers in dienst raken deze ontwikkelingen ons buitengewoon sterk.”

Van de Laar ziet de inzet op werkgeluk als essentieel onderdeel. “Als familiebedrijf zit het commitment bij welzijn en werkgeluk van medewerkers in ons DNA. Maar we zetten het thema nu expliciet en structureel op de agenda. Dat doen we nadrukkelijk vanuit de wetenschap dat als onze medewerkers goed in hun vel zitten, zij zich meer verbonden voelen met onze organisatie en optimaal presteren bij onze opdrachtgevers. Werkgeluk is dus goed voor de medewerkers van Facilicom Group, vervolgens ook voor de medewerkers van onze klanten – en daarmee uiteindelijk voor de werkprocessen en resultaten van onze opdrachtgevers.”

Werken aan Sustainable Development Goals
Voor het eerst rapporteert Facilicom Group in het jaarverslag over de bijdrage die de onderneming levert aan de Sustainable Development Goals. Als familiebedrijf heeft Facilicom Group van oudsher een langetermijnvisie op ondernemerschap met een positieve impact op mens en milieu. Vooral op het terrein van gezondheid, welvaart, inclusiviteit, duurzaamheid en veiligheid – de thema’s die centraal staan in Sustainable Development Goals 3, 8 en 11 – levert Facilicom Group een onderscheidende bijdrage aan de wereldwijde doelstellingen van de Verenigde Naties (VN).

In lijn met Sustainable Development Goal 11 maakt Facilicom Group tempo met verduurzaming. De onderneming streeft ernaar in 2030 – dus twintig jaar eerder dan is afgesproken in het Klimaatakkoord van Parijs – CO2-neutraal zijn. “Daar waren we vorig jaar al keihard mee aan de slag”, benadrukt Van de Laar. “We zetten steeds nieuwe stappen om de milieuprestaties van onze activiteiten te verbeteren en nemen extra maatregelen om onze gebouwen en ons wagenpark energiezuiniger te maken.” Met het oog op de CO2-doelstelling gaat Facilicom Group 100% duurzaam opgewekte elektriciteit en warmte inkopen en daarnaast zelf grootschalig schone energie opwekken, onder andere met zonnepanelen en windmolens. De expertise en ervaring die het bedrijf opdoet met alle duurzame initiatieven stellen Facilicom Group ook in staat om opdrachtgevers te ondersteunen om hun klimaatdoelstellingen te behalen.

Sterke marktpositie versterken
Met een solvabiliteit van ruim 40% noemt Van de Laar de financiële positie van Facilicom Group “zeer solide”. In het komende jaar wordt de succesvolle inzet op operational excellence, datagedreven werken, customer focus en vernieuwend organiseren verder voortgezet. De excellente uitvoering en het thema werkgeluk krijgen hierbij bijzondere aandacht. “Hiermee laten we duidelijk zien dat facilitaire dienstverlening geen kostenpost is, maar toegevoegde waarde levert aan de medewerkers en werkprocessen die voor onze opdrachtgevers zo belangrijk zijn. We hebben daarom alle vertrouwen dat onze investeringen in werkgeluk zich uiteindelijk terugvertalen in een nog sterkere marktpositie van onze divisies en een gezonde winstgevendheid van Facilicom Group.”

Lees hier het volledige jaarverslag 2018 van Facilicom Group.

Over Facilicom Group
Facilicom Group is een familiebedrijf, echt Nederlands van oorsprong. Met meer dan 31.000 medewerkers is een uitdaging ons niet snel te groot. In facilitaire dienstverlening en in zorg en welzijn laat Facilicom Group zien hoe je het beste in mensen naar boven haalt. Bekend zijn we van merken als Albron, Trigion, Incluzio en Gom. Samen werken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen. Dat is onze missie, dáár doen we het voor.

Leestip

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 december 2018

Versnelde transitie ISS naar key account organisatie kost 100.000 banen

Vanmorgen heeft ISS Group bekend gemaakt dat zij de komende 2 jaar wereldwijd een programma gaat doorvoeren om de transitie naar een key account-organisatie te versnellen. In cijfers betekent...

29 september 2022

‘Onze medewerkers maken iedere dag het verschil’

Vanaf 1 juni is Wendy Aendekerk de nieuwe HR-directeur van Facilicom Group. Zij stapte over van Ordina, waar ze HR-directeur was. Hiervoor heeft zij HR management- en directiefuncties bekleed...

24 november 2023

#FILMFRIDAY: Gom vindt robots van toegevoegde waarde

Robotisering is niet meer weg te denken uit de schoonmaakbranche. Gom weet dit en past dit toe. Een gloednieuwe video laat zien wat de visie van Gom op het...

07 november 2018

Tweede traineegroep van start bij Facilicom Group

Op 1 oktober zijn elf trainees gestart bij facilitair dienstverlener Facilicom Group. De trainees leggen een tweejarig traject af om daarna mogelijk een mooie functie te gaan bekleden op...

12 september 2019

#nieuwsnotendop met ATCS, Kärcher, Masterkey, NVZ en Reputatiefabriek

Gunning aanbesteding schoonmaak en glasbewassing van kunstwerk voor Asito en Fortron MasterKey heeft Beeld en Geluid in Hilversum begeleid bij de Europese aanbesteding voor schoonmaak en glasbewassing van haar...

25 juni 2019

Wegens succes geprolongeerd: serie Familiebedrijven

“Vorig jaar initieerden we met succes de serie Familiebedrijven. Deze zomer gaan we weer op zoek naar schoonmaakbedrijven en schoonmaakgelateerde bedrijven met familie in de roots en genen. Familiebedrijven...

10 februari 2020

Directiewijzigingen Facilicom, ISS Facility Services en Visschedijk

De afgelopen weken leverde drie veranderingen in directies van gerenommeerde schoonmaak- en facility bedrijven op. In onze wekelijkse #nieuwsnotendop daardom ditmaal: John van Bunt, Albert van der Meulen en...

08 februari 2019

5e EW event maakte ultimate journey: creatie van hospitality verwarrend eenvoudig?

Traditiegetrouw organiseerde EW Facility Services begin februari het event The Power of Hospitality. Voor de vijfde maal op rij verwelkomde de organisatie op 5 februari ongeveer 200 gasten uit...

09 november 2022

550 mensen te gast op jubilarissenfeest Facilicom Group

Familiebedrijf Facilicom Group uit Schiedam zette afgelopen donderdag ruim 550 gasten in het zonnetje tijdens het jubilarissenevent in het Beatrix Theater in Utrecht. Dit jaar zijn binnen Facilicom Group...

11 december 2019

Blog: Spoedcursus werkgeluk

NIET UITVEGEN! Dat staat met grote letters bovenaan het whiteboard op mijn kamer. Daaronder tien tekeningen die de basis vormen van de Werkgelukpresentatie die ik geef. Je ziet ladeblokken,...