1 maart 2019

Blog: Dag van het Compliment

Plezierig werken? Start juist deze dag met een compliment!

Een compliment geven is een mooi voorbeeld van “kleine moeite, groot plezier”. Met een compliment laat je zien, dat jij oprechte aandacht hebt voor de ander. Het is een vorm van positieve feedback: je geeft aan de ander terug wat jij vindt van het gedrag of werk van de ander. Feedback geven is een belangrijk onderdeel van het communicatieproces. Dus maak gebruik van deze vorm van feedback en beloon vandaag jouw collega, medewerker of klant met een oprecht compliment.

Een compliment betekent persoonlijke aandacht en waardering. Het maakt de ander blij, dat zijn/haar werk of gedrag wordt opgemerkt. Een compliment stimuleert, geeft energie en verbetert de relatie! Een fantastisch instrument voor het verhogen van productiviteit, kwaliteit en werkplezier!

Het mooie van een compliment is, dat het ook de complimentgever een goed gevoel geeft. Een ander blij maken, zorgt voor een goed humeur. Als je bewust bezig bent met het geven van complimenten, ben je gericht op zaken die goed gaan. Je kijkt dan op een andere manier naar jouw collega, medewerker of klant. Een win-win situatie!

Hoe geef je een oprecht compliment?

Spreek vanuit jezelf. Daarmee laat je horen, dat het jouw persoonlijke mening is.
Maak je compliment specifiek. Dus benoem precies wat de ander zo goed heeft gedaan. “Dank je wel” of “Goed gedaan” is te algemeen.
Zorg voor verrassing. Geef een compliment op een onverwacht moment. Dan pas laat je echt zien, dat je het gedrag van de ander opmerkt en waardeert.

Aan wie geef jij vandaag – De dag van het compliment – een compliment?

Feedback is een essentieel onderdeel in de communicatie. Toch blijkt het vaak een uitdaging om dit op een effectieve manier te doen. Niet voor niets is feedback geven en ontvangen, een belangrijk onderdeel in al onze communicatie- en leidinggevende trainingen. Welke feedback wil jij aan ons kwijt? Wat is jouw brandende vraag? Mail ons: i[email protected]

Belinda Dekkers,
directeur UL-Team facilitaire opleidingen

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 januari 2019

UL-Team steunt leerproject Girls First met kerstgift van relaties

UL-Team steunt graag projecten met het thema leren en ontwikkelen. Wat is er mooier dan 2019 te starten met een schenking aan het project Girls First van Plan Nederland? ...

02 oktober 2019

Blog: Een medewerker ziek… en nu?

Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het...

03 april 2020

Toppers van maart 2020 op Schoonmaakjournaal

En toen was daar het allesbepalende coronavirus en werd het opeens stil… Op straat, maar niet in de media en op het platform van Schoonmaakjournaal. Niet eerder bereikten we...

26 februari 2020

Blog Imago schoonmaak

Ja, we weten het allemaal: onze schoonmaakbranche loopt niet over van een positief imago. Zo ook Zeeland, de provincie waar ik sinds 3,5 jaar met trots woon. Maar de...

10 februari 2023

Blog: ‘Minder schoonmakers, maar niet minder mensen die het zouden kunnen’

“In het artikel “Minder schoonmakers maar niet minder werk” van 31 januari 2023 werd het alom en gevreesde feit beschreven, dat het aantal schoonmaakmedewerkers met 10% is gedaald in...

03 oktober 2022

Blog: Ben jij al #SterkMetStoom?

Sinds het voorjaar van 2022 werk ik bij Innovi. Een nieuwe uitdaging in een mooie branche. Na enkele maanden van verdieping in de markt, ons bedrijf en de machines,...

24 april 2019

Met nieuwe UL-Team training online aan het werk met kleefdoek en mop

Hoewel microvezel de standaard is in schoonmaakland, zijn er nog altijd veel locaties waar het dagelijks vloeronderhoud met kleefdoek en strengenmop wordt uitgevoerd. Deze techniek vraagt specifieke vaardigheden en...

18 juli 2022

Blog: Een inspiratievolle zomer voor onze schoonmaak community

Lijstjes van trends, tips en how to. We zijn er allemaal dol op. Zakelijk en privé. Waarom? Omdat het zo lekker weg leest en je in korte tijd veel...

04 juli 2023

Blog: Opleiden… zinvol of onzin?

Is Artikel 36* (en 38 sub2**) in de CAO een vloek of een zegen? ‘Ik heb een groepje medewerkers die opgeleid moeten worden, omdat het in de CAO staat’....

27 december 2022

Blog: “Terugkijkend naar 2022 en vooruitkijkend naar 2023”

Geert van de Laar, voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag, neemt tijdens de feestdagen tijd voor bezinning. Lees zijn blog over terug- en vooruitkijken: Terugblik “Je kunt je het haast niet...