19 maart 2019

Sjaak Zevenhoven (Okee): “Met housekeeping app realiseren we optimale aandacht voor de gasten”

“We zijn enthousiast over de Leviy-app”, vertelt Sjaak Zevenhoven, directeur van Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn. “Hiermee realiseren we optimale aandacht voor de gasten van Van der Valk Avifauna.” In februari liet onze redactie co-founder van Leviy, Sebastiaan van der Vinne, aan het woord. Vervolgens vertellen twee relaties over de toepassing van de housekeeping-app in hun hotel en welke invloed dit op hun medewerkers en gasten heeft. Op 28 februari kwam Saqlain Umer van Hotel Jakarta aan het woord. Ditmaal spreekt Sjaak Zevenhoven over zijn ervaringen. Een inspirerend drieluik.

Eind 2017 startte Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn met de schoonmaak in Van der Valk Avifauna. Directeur Sjaak Zevenhoven blikt terug naar de start: “Voor ons was het hotel-schoonmaakonderhoud nieuw, met het contract met Avifauna begon een mooie leerperiode.”

Voordelen werden waarheid
“Een van de zaken die we direct aanpakten, was housekeeping. Alle activiteiten gebeurden nog handmatig, met formulieren. Je had er gewoon een fulltime administratief medewerker voor nodig. Dit moest toch handiger kunnen. Ik ben gaan zoeken voor een efficiënte oplossing en kwam via internet in contact met Leviy. Op basis van de voordelen die Leviy schetste, heb ik de beslissing genomen om met de housekeeping-app te gaan werken. En de voordelen zijn waarheid geworden. Bovendien werken we nu papierloos.”

Oud versus nieuw
Sjaak schetst inzicht: “Ter vergelijking beschrijf ik een dag in de ‘oude’ situatie: de leidinggevende arriveert 30 minuten eerder dan de medewerkers. Zij haalt een lijst, vier A4-printjes, van blijvende/vertrekkende gasten op bij receptie, maakt een verdeling en schrijft handmatig gegevens over op acht nieuwe lijsten voor de schoonmaakmedewerkers. De medewerkers nemen de lijsten in ontvangst en gaan aan de slag. De leidinggevende gaat terug naar de receptie voor een nieuwe statuslijst, gaat met deze lijst de schoonmakers langs en verwerkt handmatig de actuele status over vertrek gasten, of de kamers schoon zijn etc. Deze actuele gegevens geeft zij weer door aan de receptie en begint weer opnieuw. Een omslachtig proces.”

De nieuwe situatie ten opzichte van de oude scheelt zo’n 4 à 5 uur werk per dag voor de leidinggevende.

Optimale aandacht voor de gast
“Nu hebben we de app. Een huidige dag uit het leven van een leidinggevende ziet er heel anders uit. Zij komt 10 minuutjes eerder dan de medewerkers. Op dat moment is het systeem al gevoed vanuit het reserveringssysteem. Zij wijst simpel online de uit te voeren werkzaamheden aan medewerkers toe. De medewerkers klikken op ‘start’ bij aanvang van de kamerschoonmaak, en op ‘stop’ als hij/zij klaar is. Deze info is direct bij receptie in systeem zichtbaar. Als er op dat moment gasten willen inchecken, is duidelijk in welke kamer dat wel/niet kan. Geen onnodige communicatie met wie dan ook nodig. Optimale aandacht voor de gast.”

De nieuwe situatie ten opzichte van de oude scheelt zo’n 4 à 5 uur werk per dag voor de leidinggevende. Zij kan nu doen wat haar functie zegt te doen: leidinggeven aan en ondersteunen van de medewerkers, checken van de kamers, de medewerkers voorzien van goed materiaal. De kwaliteit van de service is hierdoor gestegen”, stelt Sjaak.

Al snel enthousiast
“De overstap naar de app kende een korte gewenningsperiode. Bij de start van het contract met Avifauna hebben we de in dienst zijnde medewerkers overgenomen. Zij moesten natuurlijk even aan het werken met de app wennen, zoals ieder nieuw systeem een verandering betekent. De eerste dagen hadden zij vooral het gevoel enorm gecontroleerd te worden, alsof iedere voetstap geregistreerd werd. Na een week was dit over en omgedraaid in enthousiasme over de duidelijkheid die de app biedt. Zelf gebruik ik de app ook, nu hoef ik niet altijd naar het hotel toe om te weten wat er gebeurt. Ik kan op afstand zien wat de status is. Dat geeft een gevoel van rust.”

Support en ontwikkeling
“Tijdens de opstart hebben we op support en ondersteuning van Leviy mogen rekenen. Ik had zelf nog wat op-en aanmerkingen. De jongens van Leviy luisterden goed en droegen direct oplossingen aan. Zo zie je dat het systeem in ontwikkeling is. Leviy is een fijne partij om mee samen te werken. En we breiden deze samenwerking uit, het volgende hotel komt eraan!”

Op de foto Sjaak Zevenhoven en Herma Penders, hoofd housekeeping Van der Valk Avifauna. De foto is gemaakt door Hester Sier.

Over de Leviy housekeeping app
Een tevreden gast; dat is waar het in een hotel om draait. Om een gast een fijne beleving te kunnen geven, is het noodzakelijk dat de hotelprocessen optimaal verlopen. Hoe kun je deze processen efficiënt inrichten zodat medewerkers hun volledige focus op de gast kunnen richten? Met inzicht in kwaliteit, voortgang en onderhoudsproblemen. Ook met betrekking tot schoonmaak en onderhoud. Leviy biedt met zijn housekeeping-app een oplossing voor hotels.

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 september 2024

Wie wint op 3 september de Duurzame Dinsdag Prijs?

Uit de honderden duurzame initiatieven die het afgelopen jaar zijn ingediend, heeft de jury er zeven geselecteerd die kans maken op een van de Duurzame Dinsdag prijzen. Deze initiatieven...

02 november 2022

Diversiteit bij Captains of Cleaning op 10 november

Er is meer bewustzijn over diversiteit en inclusie nodig in de wereld van hygiëne/schoonmaak en in de facilitaire dienstverlening. Dat stellen steeds meer bedrijven vast. Maar hoe bewerkstelligen we...

01 januari 2024

Inschrijving Schoonmaker van het Jaar-verkiezing is gestart

Vorig jaar hingen we op 5 mei Bevrijdingsdag de vlag uit. In top. Dit jaar knallen we op 1 januari het jaar in. Met en voor onze schoonmaakSTERREN. Schoonmaakbedrijven...

13 november 2018

Jim van Heyningen (DSO) trendsetter in kantoorloos werken?

Pingpongtafels, loungeplekken, stomerijservice en faciliteiten voor pakketpost; het traditionele kantoorgebouw met een receptie, lange gangen, vele verdiepingen en rijen ‘hokjes’ waarin mensen achter hun bureau zitten te werken, is...

08 maart 2025

Internationale vrouwendag: Zij verdient beter

Op donderdag 6 maart 2025 trapten Women Inc, Bureau Clara Wichmann en Het Potentieel Pakken Internationale Vrouwendag af met het event ‘Zij verdient beter…’.Werkgevers, brancheorganisaties, beleidsmakers en andere professionals...

16 september 2024

Schoonmaak Vakdagen maakt kennisprogramma bekend

Over zeven weken openen de deuren van de Schoonmaak Vakdagen zich. Dit jaar presenteert de organisatie op 5 en 6 november 2024 een interessant programma. Voor iedere schoonmaakprofessional...

14 maart 2022

NS Stations continueert samenwerking ICS Groep

NS Stations gunt de Europese aanbesteding voor het schoonmaakonderhoud van 138 stations aan facilitair dienstverlener ICS Groep. Het contract gaat per 1 juli 2022 in voor een periode van...

03 november 2022

“Medewerkers staan dankzij onze nieuwe gespreks- en evaluatiemethode veel meer centraal”

De wereld en daardoor ook het bedrijfsleven veranderen in rap tempo. Enerzijds wordt werk flexibeler en is thuiswerken meer gemeengoed geworden. Anderzijds is er een groot personeelstekort en krijgen...

19 januari 2022

Webinar ‘Cleaning and the Digital Future’

Wil je meer weten over schoonmaakrobots, digitalisering en ‘data-driven cleaning’? Op 8 februari 2022 van 14 tot 16 uur organiseert Interclean Amsterdam het online webinar ‘Cleaning and the Digital...

29 januari 2025

Saxion studenten ervaren unieke leeruitdaging bij Asito

Asito gaf 70 tweedejaars studenten Commerciële Economie van Saxion Hogeschool, met het profiel Sales als basis, de uitdagende opdracht om belangrijke leads te definiëren binnen de segmenten industrie, retail...