22 januari 2019

Blog: Basisinkomen positief of negatief?

Laatst had ik met vrienden en familieleden een discussie over een basisinkomen voor alle Nederlanders. Wat is een basisinkomen? Welk effect zou het hebben op de economie? Wat doet een basisinkomen met de ontwikkeling van het individu? Het leverde een mooie discussie op!

Een vast basisinkomen voor alle Nederlanders zou dat een positief effect of negatief effect hebben op de schoonmaakbranche? Voordat ik daar op in ga, eerst een uitleg wat een basisinkomen is:

Een basisinkomen is een gegarandeerd inkomen dat elke burger/inwoner krijgt van de overheid. Met basisinkomen wordt over het algemeen een onvoorwaardelijk basisinkomen (OBi) bedoeld, waarbij iedere burger hetzelfde krijgt ongeacht over welke overige inkomsten of over welk vermogen hij of zij beschikt.
(Bron:Wikipedia)

Verloop schoonmaakmedewerkers?
Is een basisinkomen een bedreiging voor schoonmaakbedrijven voor het behouden van medewerkers? Medewerkers in de schoonmaak kun je grofweg in twee groepen delen: groep 1 zijn medewerkers die werken, omdat ze willen werken en daar zelf voldoening uithalen’; en groep 2 zijn medewerkers die moeten werken, omdat ze inkomen nodig hebben maar geen of onvoldoende voldoening uit de schoonmaak halen.

Bij een basisinkomen zullen medewerkers die werken om daar zelf voldoening uit te halen zeker blijven. Medewerkers die werken omdat ze geld moeten verdienen om hun vaste lasten te kunnen betalen zullen sneller hun baan op zeggen. Immers, ze krijgen geld. Een groot voordeel is dat deze medewerkers zich geen zorgen hoeven te maken over het betalen van hun vaste lasten. Dan is het salaris wat ze verdienen met schoonmaakwerk extra; ze kunnen ervan sparen of leuke dingen van doen.

Betekent dit een grote leegloop van medewerkers? Ik denk zelf van niet, omdat de mens van nature sociaal is en graag andere mensen om zich heen heeft en voldoening uit hun werk haalt. Als je naar de piramide van Maslow kijkt, wordt met de basisinkomen voldaan aan de tweede behoefte, namelijk veiligheid en zekerheid. De derde behoefte is sociaal contact dat bereikt kan worden in een werkomgeving. Daarnaast zullen medewerkers veel meer ontspannen zijn als ze komen werken, omdat geldzorgen, in de basis, er niet meer zijn. Ziekteverzuim, die gerelateerd is aan geldzorgen en stress, zal ook lager zijn.

Voordelen voor schoonmaakwerkgevers?
Door de basisinkomen zal de structuur van de relatie tussen werkgever en werknemer veranderen. De Cao voor de schoonmaak zal anders worden; deze zal meer een sociale cao worden. Gericht op de behoefte van een sociale werkomgeving, waarin medewerkers zich kunnen ontwikkelen, interactie met collega’s en klanten hebben, maar ook de wijze van het aannemen en ontslaan (ontslag nemen) van medewerkers zal veranderen. Doordat de medewerkers, in dienst, van de schoonmaakbedrijven, gemotiveerder zijn om zich te ontwikkelen.

Heeft een basisinkomen nadelen voor de schoonmaakbranche?
Het kan zijn dat er minder aanbod van medewerkers is. Maar de medewerkers die wel in de schoonmaakbranche willen werken, zullen zich meer inzetten. Dus volgens mij is het win-winsituatie.

Om een basisinkomen in te voeren, komt veel bij kijken. Voordat de basisinkomen geaccepteerd wordt in Nederland dan wel ingevoerd wordt, daar gaat veel tijd overheen. De maatschappij moet er klaar voor zijn én het bedrijfsleven. Ik denk dat we moeten kijken naar en leren van landen waar het basisinkomen is ingevoerd. En hoe dat gaat, zoals Alaska.

Ik zie voordelen in een basisinkomen. Zeker als ik deze afzet tegen de piramide van Maslow: veiligheid, zekerheid en sociaal contact. Onze branche wordt nóg mooier met nog meer enthousiaste en gemotiveerde medewerkers. En gemotiveerde medewerkers zijn goede medewerkers. Zij zijn goud waard!

Edgar van Engelen,
directeur Clear4Clean

Regelmatig blogt Edgar voor Schoonmaakjournaal. Dit is een van zijn blogs uit 2018:

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 december 2021

92% van Siev-leden juicht eerder stoppen met werken toe

De Cao voor het Schoonmaak- en Glasbewassingsbedrijf 2022-2024 bereikte op 10 december een principe-akkoord. Hoger uurloon, eerder stoppen met werken, duurzame inzetbaarheid voor het gezond houden van schoonmaakmedewerkers, introductie...

31 januari 2020

De koplopers van januari op Schoonmaakjournaal

Een strakke en veelzijdige start van het nieuwe decennium, jaar en marketing. Met het 6e FM Next Generation event op de Horecava in Amsterdam, de 22e Vakbeurs Facilitair in...

23 december 2021

Leden CNV Schoonmaak stemmen in met cao-akkoord

De branche komt steeds dichter bij een nieuwe cao. Want naast de leden van werkgeversorganisatie Schoonmakend Nederland, stemt ook 85% van de leden van CNV schoonmaak in met het...

24 juni 2022

“Visie en verantwoordelijkheid ontbreken, verdeeldheid neemt toe”

“Er zijn op dit moment tal van complexe maatschappelijke uitdagingen. Dit soort tijdelijke oplossingen, ondoordacht, niet breed gedragen, zonder enige visie en regie zorgen voor een nog grotere verdeeldheid....

24 april 2019

Blog: Schoonmaak schenkt vreugde

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....

11 april 2023

CBS: Grootste cao-loonstijging in 40 jaar

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bericht dat de stijging van de cao-lonen in het eerste kwartaal van 2023 een nieuw hoogtepunt bereikte: ‘Met 5% lag de ontwikkeling...

06 december 2018

Cao schoonmaak: werkgevers komen met loonbod van 7,7%

In de vijfde onderhandelingsronde over een nieuwe cao voor de schoonmaak heeft brancheorganisatie OSB een bod voor een driejarige cao aan CNV en FNV uitgebracht. De onderhandelingsdelegatie van de...

11 december 2019

Blog: Spoedcursus werkgeluk

NIET UITVEGEN! Dat staat met grote letters bovenaan het whiteboard op mijn kamer. Daaronder tien tekeningen die de basis vormen van de Werkgelukpresentatie die ik geef. Je ziet ladeblokken,...

23 oktober 2019

Blog: Op weg naar 10.000 doden per jaar?

Op de Internationale Dag van het Handen wassen (op 15 oktober) kwamen op de derde editie van het Hygiëneforum nationale en internationale experts samen om te praten over verontrustende...

03 mei 2020

Top 3 meest populaire blogs in april: virusvrije marketing, wegwerphandschoenen en schoonmaken met bacteriën

In april sierde positief kritische blogs en vlogs de website van Schoonmaakjournaal. Dit zijn de drie meest populaire: 1. Virusvrije marketing door Petra de Bruin, Schoonmaakjournaal Blog: Virusvrije marketing...