Blog: De schoonmaak heeft het gedaan!
Ja, we hebben het weer geklaard deze zomer. Met dank aan alle schoonmakers die tijdens de zomermaanden een tandje hebben bijgezet. En met dank aan de vele zomer-vakantiewerkers! In het hele land zijn vele tienduizenden zo niet honderdduizenden meters vloeronderhoud uitgevoerd. Op menig dag onder tropische weersomstandigheden. Door het harde werken en vakkundig vloeren reinigen zitten de kinderen sinds enkele weer in schone scholen en zijn de gebouwgebruikers, uitgerust na hun vakantie, met frisse moed weer aan de slag op hun schone werkplekken. Dank, dank, dank!
Hoe positief de inzet en resultaat ook zijn, het is erg jammer dat er na zo’n schone zomer mensen iets zien wat niet goed is en het al snel is: “de schoonmaak heeft het gedaan”. Terwijl het euvel ook door een naaste collega, een conciërge, medewerker van een technisch bureau of wie dan ook veroorzaakt kan zijn.
Gedwee worden klachten aangehoord en voor waar aangenomen. Als de klachten terecht zijn en de schoonmaak heeft het ook echt gedaan, dan ben ik de eerste die zijn excuses maakt. Wat mij stoort aan de negatieve lading van “De schoonmaak heeft het gedaan!”, is het gemak waarmee de schoonmaak als schuldige wordt aangewezen. Nee, beste gebouwgebruikers, de schoonmaak is vaak niet de enige die werkzaamheden verrichtte in de zomervakantie.
Ja, wij hebben het gedaan, de schoonmaak. Wij hebben gezorgd voor een heerlijk fris welkom na de vakantie. En natuurlijk gaat er wel eens iets mis, maar net zoals iedereen maken ook schoonmakers fouten. Heel menselijk. En die fouten trekken we ook weer recht.
We gaan weer positief verder en hopelijk hoor ik vaak: “De schoonmaak heeft het gedaan! Chapeau”.
Edgar van Engelen,
directeur Clear4Clean