6 november 2018

Erick Huizing op aanstaand FMG congres: “Ik wil infectiepreventie smart hebben”

Wie in de gezondheidszorg werkt en de richtlijnen voor infectiepreventie wil en moet handhaven, heeft met ellelange lijsten te maken. “Je wordt er duizelig van”, stelt Erick Huizing van hygiëne-adviesbureau H&H Management. Om de Inspectie aan te tonen dat infectiepreventie ook binnen een instelling of organisatie daadwerkelijk gebeurt, zijn de lijsten nodig. Of toch niet? “Eén A3tje per maand, is voldoende voor de uitvoering en de borging. Dat leidt tot minder workload, maar ook tot een verbetering in infectiepreventie”, ervaart Huizing. Ervaringen en resultaten die hij deelt op het congres van FMGezondheidszorg en Dr. Weigert Nederland Think (C)Lean not mean, op donderdag 22 november in het Van der Valk Hotel/Restaurant Lent bij Nijmegen.

Erick Huizing was 21 jaar docent diëtiek, toegepaste huishoudwetenschappen en facilitaire wetenschappen aan de Hanze Hogeschool in Groningen. Het opzetten van een mensa, dagelijks 700 eters te gast, een 6- of 7-gangendiner; het is ‘gesneden koek’. In ons gesprek over het aanstaande congres van FMGezondheidszorg en Dr. Weigert Nederland Think (C)Lean not mean wordt al snel duidelijk, dat voedselveiligheid en hygiëneregels een soort tweede natuur van Huizing zijn. “We hebben daar het hele HACCP-systeem in vroeg stadium ingevoerd en gefinetuned. Wat ik daar tegen kwam, waren heel veel en uitgebreide documenten. Ik vind het onplezierig om allerlei lijstjes en dingen te hebben waaraan je je moet houden. Dus heb ik me daarover gebogen en nagedacht hoe het beter kan. Die lijstjes heb ik teruggebracht tot één A3’tje met daarop alles wat voor inspectie en infectiepreventie dient te worden gecontroleerd en uitgevoerd door wie en wanneer.”

Succesvol
Huizing en het team van Hanze Hogeschool zijn destijds niet over één nacht ijs gegaan, mag het tijdspad bevestigen. “Het finetunen doen we al 25 jaar gedaan. En nog elke dag. Het resulteerde in een lijstje of eigenlijk één A3tje, waarmee complete verpleegafdelingen van zorginstellingen en ziekenhuizen werken.”

“Deze aanpak werpt vruchten z’n af. De kwartjes beginnen te vallen”, concludeert Huizing. “Alle facilitaire processen ‘in control’ met zo weinig mogelijk papierwerk. Van 101 lijstjes naar 1 lijstje. Je toont de inspectie ook aan, dat de preventierichtlijnen worden uitgevoerd. En afgezien van minder workload, creëren we meer betrokkenheid van de medewerkers en ervaren we een verbetering in infectiepreventie. Doordat leidinggevenden hun verantwoordelijkheid nemen, er groepsgesprekken plaatsvinden, mensen elkaar op zaken aanspreken. De mensen die kantjes eraf lopen, vallen door de mand. Je wilt erbij horen, dus doe je mee.”

Over de leverancierskant zegt Huizing tot slot: “Producenten kunnen van alles aandragen, maar ze moeten iets toevoegen, zeep kun je overal kopen. Kortom, ontzorging en samenwerking. Ik wil infectiepreventie smart hebben.”

Congres Think (C)Lean, not mean
Met het prikkelende en uitnodigende thema Facility Management Think (C)Lean, not mean nodigen beroepsvereniging FMGezondheidszorg en Dr. Weigert haar leden en overige facility managers in de gezondheidszorg uit voor een middag praktische voorbereiding op de toekomst. De congresdatum: donderdagmiddag 22 november; de locatie: Hotel-Restaurant Van der Valk Lent bij Nijmegen. Nieuwsgierig? Klik op deze link. Aanmelden? Klik op deze link.

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 oktober 2019

Arrestant mensensmokkel heeft band met schoonmaakbedrijf

Vandaag is een 33-jarige Amsterdammer aangehouden op verdenking van mensensmokkel, fraude en witwassen. Het vermoeden is dat hij onder valse voorwendselen Marokkaanse mannen naar Nederland heeft gehaald, waardoor zij...

24 juni 2019

Ketenpartners Blankers Schoon en Land van Horne wanen zich buiten bekende paden

Mooi voorbeeld van regionaal partnership in de gezondheidszorg: stichting Land van Horne en schoonmaakspecialist Blankers Schoon tekenden op maandag 3 juni een samenwerkingsovereenkomst voor het reguliere schoonmaakonderhoud. Raoul Bakkes...

27 september 2020

Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd: “Investeer in actuele kennis over infectiepreventie”

Het is een van de vele aanbevelingen die de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) doet op basis van haar 1700 contacten met bestuurders, zorgmedewerkers, behandelaren en cliëntenraden in de...

05 juni 2020

#film Niels Peeraer van Alpheios: “Beter goed reinigen dan slecht desinfecteren”

Wellicht word je overspoeld door de hoeveelheid informatie over zin en onzin van desinfectie voor COVID-19. Daarom geeft Niels Peeraer, schoonmaakspecialist in de zorg met expertise over vloeren en...

05 februari 2019

21 februari: Vileda organiseert Hygiëne Symposium over infectiepreventie en zorghygiëne

Onafhankelijke wetenschappers en vakgenoten, vier actuele en interessante onderwerpen: op donderdag 21 februari organiseert Vileda Professional de tweede editie van haar Hygiene Symposium Vlaanderen. “Het is een kleinschalig symposium...

10 april 2020

4 waardevolle momenten: fijne Paasdagen!

Natuurlijk, de maatregelen en adviezen voor#blijfthuis kunnen heel vervelend zijn. Zeker als het gemis van en de zorg over familie en vrienden groot is en het voorjaar lonkt. Om...

04 maart 2020

Inspectie controleert horeca Maastricht: bijna alle bedrijven overtreden inzet schoonmakers

Bij een controle door de Inspectie SZW bij 11 horecaondernemingen in Maastricht werden vermoedelijk bij 10 bedrijven overtredingen geconstateerd als het gaat om de schoonmakers. Vier horecabedrijven hadden een...

04 mei 2020

Paul Harleman van Vileda Professional: “Routinematig desinfecteren is niet zinvol. Niet doen”

“We moeten de situatie waarin we nu als gevolg van het SARS-CoV-2 virus zitten niet onderschatten, maar we moeten het ook niet overschatten en overreageren”, verduidelijkt Paul Harleman van...

16 maart 2020

Albert Vegter (Alpheios): “Ook schoonmakers zijn waardevol in levens redden”

“Alles begint bij hygiëne.” Een statement die staat als een huis, juist in deze tijd van corona en in deze Week van Zorg & Welzijn. Wordt het dan nu...

07 januari 2020

Customer journey case Franciscus Gasthuis en opleider UL-Team: “Het welzijn van de patiënt staat voorop”

Franciscus Gasthuis & Vlietland is een topklinisch ziekenhuis, dat met een top team met facilitaire krachten, medewerkers en artsen staat voor top zorg, dichtbij huis. Heel veel top, een...