4 april 2018

LEVIY inspiring stories: “Center Parcs ontwikkelt zich sterk in digitalisering voor gasten en processen”

50 jaar geleden opende het eerste park van Center Parcs. Nu zijn er 22 parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Anderhalf jaar geleden kwam Ilse Lemmerlijn, cleaning manager bij Center Parcs, in contact met Sebastiaan van der Vinne, CEO van LEVIY. Ilse Lemmerlijn: “Ik zag dat dit systeem ons verbeteringen kon brengen in het schoonmaakproces. Weg met losse papieren en lijsten.” Van voorzichtig één park ontstond er een ambitieuze visie om binnen twee jaar alle parken zoveel mogelijk te digitaliseren.

Center Parcs is tot en met september bezig met de uitrol van LEVIY in Nederland. In België zijn twee parken al live en volgt in het voorjaar het derde park. Frankrijk is ook reeds gestart met de uitrol. In het najaar gaan Center Parcs en LEVIY kijken of ook in Duitsland de live gang kan worden gerealiseerd. Ilse: “Voor ons is dit een mega operatie. Denk maar aan het aantal smartphones dat geïnstalleerd moeten worden en de trainingen die gegeven worden voor de ongeveer 3000 medewerkers die hiermee gaan werken.”

“De kracht van LEVIY: de betrokkenheid en nieuwsgierigheid om ook van ons te leren”

Start samenwerking
“Center Parcs ontwikkelt zich zeer sterk op het gebied van digitalisering, zowel richting onze gasten als binnen interne processen. Om met de afdeling Housekeeping en daarmee uiteindelijk ook andere afdelingen, zoals receptie en technische dienst, aan te sluiten bij dit digitaliseringsproces heb ik verschillende oplossingen bekeken. Maar geen partij bood dat wat LEVIY kon bieden. Ze waren verder dan andere softwareoplossingen.” Ilse vervolgt haar verhaal met een lach: “Ik kan nu wel zeggen dat LEVIY in de tussenliggende periode ook veel van ons heeft geleerd. Onder andere doordat we zoveel medewerkers op het systeem aansloten, geloof ik dat we samen het product ook weer sterker hebben gemaakt. Dat is toch super!”

Spannend: een eerste pilot
Center Parcs startte klein met één schoonmaakteam in één park in België. Ilse: “De eerste pilot was spannend. Hoe gaan medewerkers reageren? Komen er veel meldingen of blijft het stil?” Het bleef zeker niet stil bij Center Parcs! Meldingen stroomden vanaf dag één binnen en het zorgde voor grote positiviteit onder medewerkers. “Medewerkers waren enthousiast over het systeem, over de mogelijkheid die zij kregen om meldingen te maken en over de gebruiksvriendelijkheid,” vervolgt Ilse. “Om een voorbeeld te geven, in het verleden gingen schoonmaakmedewerkers aan de slag, schreven per technische melding een bonnetje en de technische dienst kon pas aan de slag wanneer zij de bonnetjes van het schoonmaakteam overgedragen kregen. Nu maakt de medewerker met de app een melding in een huisje en binnen no time staat de technische dienst op de stoep.”

Dat medewerkers heel enthousiast over het gebruik van LEVIY zijn, ziet Ilse terug in het aantal meldingen: “Het aantal meldingen van medewerkers stijgt drastisch, medewerkers zien direct de impact van de melding die zij maken. Meldingen worden correct opgepakt door andere afdelingen en vaak opgelost in de tijd dat de schoonmaakmedewerkers aan het werk zijn en dat motiveert om te blijven melden. Zo creëert dit een mooie opwaartse spiraal. Ik was in het begin wellicht wat huiverig voor medewerkers die geen smartphone hebben. Zeer onterecht! Ook zij begrijpen het systeem snel, vinden het leuk om met de smartphone en de tool te werken. Daarnaast maakt het elke medewerkers trots. Trots dat ze met de smartphone aan het werk zijn. Dit stukje professionalisering begint bij hen.”

“We vragen ons nu af, waarom hebben dit niet eerder gedaan?”

De ogen van onze organisatie
“Onze schoonmaakmedewerkers zijn de ogen van de organisatie. Zij komen overal, in elk huisje en zien alles. Vandaar dat wij ervoor hebben gekozen om onze medewerkers uit te rusten met een smartphone en te laten werken met LEVIY. We blijven niet hangen op het niveau van ‘supervisor’. Nee, het moest door naar het niveau van schoonmaakmedewerker om efficiëntie te behalen. Zonder schakels er tussen en dus met korte communicatielijnen. De melding moet op de juiste plek gedaan worden en op de juiste plek terecht komen, daar geloof ik in.”

Een juiste keuze zo blijkt uit de klanttevredenheid. “Gasten beoordelen de kwaliteit beter en het aantal klachten ligt lager. Onze schoonmaakteams maken dus meer meldingen en onze gasten minder. Precies zoals het hoort. We vragen ons nu af, waarom hebben we dit niet eerder gedaan?”, aldus Ilse.

Tips voor uitrol
Ilse heeft nog tips voor bedrijven die LEVIY willen gaan uitrollen. “Start met een kleine pilot. Wij starten nu nog steeds in ieder park met een pilot, vaak beginnen we met twee schoonmaakteams die live gaan. In elk park zijn er weer bedrijfsspecifieke dingen en lopen processen of taken soms net even anders. Pas na zes weken rollen we het over een heel park uit. Maar doordat je dan de kleine verschillen er al uit hebt gehaald, loopt de live gang veel spoeler. Pilots zijn nu veel meer minder spannend dan die allereerste, maar dat neemt niet weg dat we bij ieder park weer starten met een pilot.”

Nieuwsgierigheid om te leren
“LEVIY bestaat uit een enthousiaste club mensen. De afgelopen anderhalf jaar heb ik ze hard zien groeien. De kracht van LEVIY is dat dit aanpakkers zijn, ze zijn betrokken, springen actief in op de klantvraag en de snelheid en flexibiliteit waarmee dat gaat, dat is heel fijn. Daarnaast onderscheiden ze zich door de nieuwsgierigheid om van ons te leren! Hun doel is om telkens weer een beter product te maken. En dat betere product helpt ons met onze dienstverlening en zorgt uiteindelijk voor een betere gast beleving. En dat is waar het bij ons allemaal omdraait: de gast!” aldus Ilse.

Gezamenlijk succes
“Toen we voor Center Parcs met een pilot mochten starten, voelde dat als een prachtige stap én kans. Center Parcs is een imposante naam en een autoriteit binnen de leisure branche”. Sebastiaan van der Vinne (CEO LEVIY) is trots op deze mooie samenwerking: “Dat we nu, anderhalf jaar later, zulke ambitieuze plannen hebben, maakt ons enorm trots! De samenwerking is vanaf dag één: open, duidelijk en vooral ook heel erg ‘samen’. We hebben een gezamenlijk doel voor ogen en het voelt ook als een gezamenlijk succes. Dat Center Parcs daarbij aangeeft dat de resultaten voor zichzelf spreken en dat vooral ook de medewerkers trots en gelukkig zijn met LEVIY… dat gaat verder dan zakelijk succes. Dan maak je voor veel mensen echt een beetje het verschil. Mooier kan het niet!”

Over LEVIY inspiring stories
LEVIY werkt samen met gerenommeerde klanten en dit levert inspirerende verhalen op. Tijd om een aantal van deze verhalen met u te delen. Want waarom kiezen klanten voor ons? Wat heeft de samenwerking met LEVIY voor hun opgeleverd? En hebben zij nog tips bij het uitrollen van LEVIY binnen de organisatie? Wij stellen u in deze reeks graag voor aan een aantal mooie klanten en wellicht helpt dit u ook in het efficiënter, transparanter en dynamischer maken van uw processen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 februari 2019

2019 het jaar van het Digitale Doolhof: wat schiet de schoonmaak hiermee op?

Volgens trendwatchers Lieke en Richard Lamb wordt 2019 het jaar van het Digitale Doolhof. Er komen steeds meer digitale verplichtingen, voor ons als personen en voor bedrijven. De controle...

27 januari 2020

CSU neemt Dolmans Schoonmaak Diensten over: garantie voor continuïteit

Schoonmaakbedrijf CSU neemt per 27 januari de schoonmaakactiviteiten voor 360 opdrachtgevers van Dolmans Schoonmaak Diensten uit IJsselstein over. Circa 1000 betrokken medewerkers, direct leidinggevenden en stafmedewerkers treden in dienst...

08 oktober 2019

100% enige waarde van nieuw cleanroom schoonmaakbedrijf TRU

TRU Cleanroom Cleaning, een nieuw schoonmaakbedrijf opgericht door ondernemers uit Limburg en gevestigd in Vilvoorde en Genk. TRU is het enige bedrijf dat zich voor 100% focust op het...

03 juli 2020

Romaro Schoonmaakgroep neemt Mommers Schoonmaak over: “Samen kom je verder!”

Mommers Schoonmaak in Nieuwerkerk aan den IJssel gaat verder onder de paraplu van Romaro Schoonmaakgroep uit Ridderkerk. Beide bedrijven vertegenwoordigen ruim 100 jaar schoonmaakondernemerschap: Mommers is een familiebedrijf van...

05 juli 2019

#vlogvrijdag Sam van Beercoo vlogt over De Dag van de Schoonmaker

Waarom is De Dag van de Schoonmaker zo belangrijk én leuk? Rayonleidster Sam van Beercoo Schoonmaakgroep motiveert, blikt terug en neemt alvast een aanloopje naar de 5e editie, op...

26 september 2023

Fris & Rein sluit zich aan bij Romaro Schoonmaakgroep

Fris & Rein Schoonmaakdiensten gaat verder onder de paraplu van Romaro Schoonmaakgroep uit Ridderkerk. Met de aansluiting bij Romaro Schoonmaakgroep beoogt Fris & Rein de volgende stap te maken...

04 december 2019

Oproep: hoe ziet de toekomst van de schoonmaak eruit?

Nog even en we stappen een nieuw decennium in: 2020 een magisch getal die aan het denken zet. Wat gaan de komende jaren brengen? Welke ontwikkelingen, innovaties en trends...

24 april 2024

Schoonmaakbedrijf Raggers bij Harry Mens

Chantal van Amerongen, commercieel directeur van schoonmaakbedrijf Raggers laat in een uitzending van BusinessClass van Harry Mens zien hoe leuk het is om bij het familiebedrijf te werken. Er...

01 april 2019

1-aprilvlog: Samantha (Beercoo) lanceert innovatie housekeeping

Beercoo Schoonmaakgroep zet de hotelschoonmaak op z’n kop. Na maanden van voorbereiding wordt vandaag, 1 april, de innovatie onthuld die het werk van housekeepers een stuk aangenamer én leuker maakt....

10 december 2018

Versnelde transitie ISS naar key account organisatie kost 100.000 banen

Vanmorgen heeft ISS Group bekend gemaakt dat zij de komende 2 jaar wereldwijd een programma gaat doorvoeren om de transitie naar een key account-organisatie te versnellen. In cijfers betekent...