5 maart 2018

Blog: Autoverkoper

De autoverkoper. Eerlijk is eerlijk, hij (want ik ken helaas geen vrouwelijke) heeft meestal geen goede reputatie. Maar ze zijn er wel, de autoverkopers die wel verstand van zaken hebben, weten wat er te koop is, met je meedenken én je een klantwaardig gevoel geven. Respect noem ik dat.

Waarom respect? Waarom de link met de autoverkoper? Tja, ter voorbereiding op het thema Marktwerking dat we deze maand extra aandacht geven op onze website (en op sociale media als LinkedIn), sprak ik met diverse mensen over aanbestedingen anno 2018. Maar ook over kwaliteitsmetingen. En over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. De rol van de inkooporganisatie of facilitair adviseur blijkt belangrijk; de macht vele malen groter. Want wie kijkt er echt naar wat de eindgebruiker of pandbewoner wil als het schoonmaakonderhoud, het reinigingsmachinepark of de toilethygiëne opnieuw wordt aangekocht of aanbesteed?

Eind vorig jaar kocht ik een andere auto. Diegenen die mij kennen, weten dat ik dol op auto’s ben. Als meisje vond ik de skelter van m’n broer al zoveel interessanter dan een barbiepop. En diegenen die mij kennen, weten ook dat ik al cabrio reed voordat de ‘hele wereld’ met een ‘open dakkie’ op een zonnige zondag over Neêrlands wegen toerde. Na 17 jaar ruilde ik m’n trotse blauwe Japanner afgelopen november in voor een merkgenoot van een ander kaliber: een kleine crossover. Waarom deze keuze? Een strak karretje met een eigentijdse kleur en stoere velgen. Maar ook comfortabel, veilig, zuinig, betrouwbaar en luxe.

Als je een auto koopt, kijk je naar je wensenlijstje: kies je voor comfort of stoer? Je kijkt naar het aantal km’s: wordt het diesel, benzine of elektrisch? Je kijkt naar je portemonnee en naar veel meer zaken. Kortom, je bereidt je voor op je aankoop. De autoverkoper van de Mazda-dealer in Goes voelde dit feilloos aan. Hoe verwonderlijk – of is bizar hier beter op z’n plaats? – is het, dat eindgebruikers bij aanbestedingen van (overheids)organisaties niet of nauwelijks betrokken worden bij het nieuw aan te schaffen product of de dienst.

In onze gesprekkenreeks merkte iemand op: “Wat we veel zien, is dat de uitvragen gewoon eigenlijk allemaal kopieën van elkaar zijn. Dezelfde uitvraag voor gemeente x als voor gemeente y. Hoeveel tijd steekt een inkooporganisatie in het schrijven van een klantspecifieke tender? En welke adviezen geven ze de klant voor het kunnen maken van een weloverwogen keuze?” Ik begrijp het gewoonweg niet. Waarom kijken we privé wel naar onze aankoop en maken we een keuze op basis van onze wensen en behoeftes? Zelfs bij de aankoop van een pak melk wegen we nog af: welk merk, welke prijs en welke soort. Waarom is de zakelijke win-winsituatie vaak zover te zoeken?

Toen ik in 2010 – met een andere hoofdredacteurspet op – onderzoek deed naar en met diverse ‘klokkenluiders’ sprak over aanbesteden en inkopen in de schoonmaakwereld, kreeg deze publicatie de titel De vergeten derde macht mee. Nu 7,5 jaar later blijkt er nog niet zo heel veel veranderd. Wederom zijn we genoodzaakt om ervaringen over aanbestedingen anoniem met u te delen. Bijzonder. Nee, bizar! Gelukkig dragen onze gesprekspartners ook ditmaal oplossingen aan. In de loop van deze maand volgen deze en andere publicaties over marktwerking. Met als rode draad: respect!

Petra de Bruin,
hoofdredacteur Schoonmaakjournaal

P.S. De foto is gemaakt op een van Schoonmaaktourdagen. Dit jaar organiseren we de Schoonmaaktourdag op vrijdag 8 juni samen met Metech Reiniging en Midwest Rubber, en toeren we over de Veluwe. Binnenkort meer info op website, Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram.

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 december 2024

Nieuwsgierig naar v𝗼𝗼𝗿𝗯𝗲𝗲𝗹𝗱𝗲𝗻 𝘂𝗶𝘁 𝗱𝗲 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗷𝗸 𝘃𝗮𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗮𝗮𝗻𝗯𝗲𝘀𝘁𝗲𝗱𝗲𝗻? Luister deze podcast!

“Bijzondere voorbeelden uit de praktijk van het aanbesteden zijn er in ruime mate. We kunnen er meerdere podcasts mee vullen”, laat Octavia Siertsema weten. En dat deed ze. In...

03 februari 2020

Blog: Jinek

“Ik moest direct aan Jinek denken”, reageerde een gewaardeerde relatie en doorgewinterde marketeer onlangs tijdens onze videomeeting op de nieuwe stap van Schoonmaakjournaal. “Waarom?”, vroeg ik. “Omdat de talkshow...

31 december 2024

Code Schoonmaak geeft Fijnder groene kaart

Code schoonmaak volgt actief de aanbestedingsmarkt. Zo kunnen ze opdrachtgevers contacten in het geval ze niet aansluiten bij het gedachtegoed van de code. Dan gaan ze in gesprek met...

28 juni 2019

#filmFriday Op customer journey met Asito Digitaal Service Platform

Een app voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met schoonmaaktaken en verstoringen. Wouter Arkink...

29 januari 2019

Kirsten van der Vaart (Asito) over gele kaart Petten: “Aanbesteden op prijs dupeert de schoonmaakkracht”

Gunnen op prijs: waar en waarom gaat het bij aanbestedingen mis qua criteria? Moet je als schoonmaakbedrijf kiezen om toch in te schrijven; sta je met je rug tegen...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

22 mei 2017

Onderzoek codecommissie naar beter aanbesteden: “Bij opdrachtgevers moet grote omslag nog komen”

Aanbestedingen worden langzaamaan weer steeds beter en meer verantwoord uitgezet, met oog voor kwaliteit en de mens die het werk doet. En dat was hard nodig. Dat blijkt uit...

04 februari 2019

Sebastiaan van der Vinne (LEVIY): “Hotel heeft er belang bij dat de gast zo lang mogelijk verblijft”

“Een kleine revolutie”, typeert Van der Valk Hoorn de intrede van de LEVIY housekeeping app. Ieder hotel is elke dag weer op zoek naar de meest efficiënte manier van...

14 juli 2020

Primeur in aanbesteding Schouw On!ine, voordelen voor opdrachtgever en opdrachtnemer

Bijzaak, partner voor facilitaire vraagstukken, introduceert Schouw On!ine: de nieuwe, moderne en toekomstbestendige manier van schouwen en informatie-uitwisseling tijdens Europese en onderhandse facilitaire tendertrajecten. Met het nieuwe concept Schouw...

08 mei 2025

VFM en Code Schoonmaak geven praktische handvatten prijsindexatie IFM-contracten

Prijsindexaties.. het blijft een lastig thema – dat (helaas) elk jaar terugkomt…Voor single-services zijn er handvatten van Code Verantwoordelijk Marktgedrag maar voor integrale contracten met meerdere diensten én managementtaken...