1 juli 2019

Zomergast Tugrul Cirakoglu (Frisse Kater): expert en menslievende influencer in extreme reiniging

Met 10,8K volgers op Facebook, 35 vlogs op YouTube die 10K views halen en een kop ‘Schoonmaakbedrijf ruimt 150 kilo poep uit badkamer op’ elders in de media ben je op z’n minst een bedrijf dat opvalt. Dat zich onderscheidt en zelfs uniek is. Een bedrijf met meerwaarde. Dat laat zien dat er niche markten zijn, waar ‘wat’ te verdienen valt. Dat bedrijf heet Frisse Kater, expert en een begrip in de wereld van extreme reiniging. Initiator en inspirator is Tugrul Cirakoglu, geboren Amsterdammer, fan van hét jongerenplatform voor schoonmaak en facility management FM Next Generation en gast in onze serie Zomergasten.

“In tegenstelling tot andere reinigingsbedrijven houden wij ons (bijna) uitsluitend bezig met de reiniging van extreme en uitzonderlijke situaties. Hierin zijn we beslist uniek in Nederland. Door deze specialisatie kunnen we onze klanten compleet ontzorgen en de persoonlijke aandacht geven die zij verdienen. Onze dienstverlening is altijd persoonlijk, met een ongeëvenaarde standaard van kwaliteit en service”, introduceert Tugrul Cirakoglu ‘zijn’ Frisse Kater.

Hoe schokkend kan het zijn
De projecten van de Frisse Kater kunnen schokkend zijn. De vlogs en filmpjes op het YouTube-kanaal van de Frisse Kater zijn hartverwarmend (zoals de hulp aan een Syrische familie in nood), spreken boekdelen en doen denken aan tv-afleveringen van Hoe schoon is jouw huis?, waarin in gore zwijnenstallen orde op zaken wordt gesteld en de reinheid wordt teruggebracht. Over het artikel van RTVA vertelt Tugrul: “We hebben de klus geklaard en zette een discrete vlog op internet met een indruk van de bizarre schoonmaakwerkzaamheden, maar die ging viraal. De redactie kreeg tips van buurtbewoners over het adres en respecteerden de privacy van de bewoner niet. Uit respect voor de bewoner en verhuurder hebben we de video en alle foto’s offline gehaald.’’

Hoe Frisse Kater begon
“We opereren landelijk en zijn 24/7, 365 dagen per jaar inzetbaar. In september 2014 startte ik met slechts € 300,- startkapitaal. Initieel was het idee en concept om schoon te maken na huisfeesten in combinatie met een vers ontbijt, vandaar ook de naam Frisse Kater. Het concept was een instant-hit. Al in de eerste week klopte de Spits! aan en stond Frisse Kater landelijk in de krant, niet veel later volgden ook andere media, waaronder NOS, RTL, Q Music en NU.nl”, blikt Tugrul terug.

Na enkele succesvolle proefmaanden had Tugrul de smaak te pakken. “We begonnen een waar begrip te worden in Amsterdam en omstreken. De vele positieve reacties van klanten waren de aanleiding om de onderneming verder te professionaliseren en uit te breiden, zodat steeds meer mensen kennis konden maken met de diensten van de Frisse Kater.”

Hoe bijzonder: eenmalige opdrachten
Frisse Kater is geen traditioneel schoonmaakbedrijf. “In tegenstelling tot onze concurrenten hebben wij geen vaste schoonmaakcontracten maar voeren alleen maar eenmalige opdrachten uit en richten we ons (haast) uitsluitend op de reiniging van extreme en uitzonderlijke situaties. We zijn dan ook telkens op zoek naar nieuwe manieren om onze specialistische kennis verder uit te breiden en blijven constant nieuwe ervaringen opdoen”, vertelt Tugrul.

Hoe inspirerend: de influencer van Tugrul
Tugrul is 29 jaar en heeft de afgelopen jaren veel van de wereld gezien, voor zijn studie BA in International & Management studies en MA in Management woonde en werkte hij tussen 2009 – 2014 onder meer in Zuid-Korea, Turkije, China, Thailand en Engeland. “Na mijn afstuderen lagen de banen helaas niet voor het oprapen, daarom besloot ik mijn eigen baan te creëren. Na enig onderzoek stuitte ik op een feestschoonmaakdienst in Amerika, die in korte tijd veel successen had behaald. Ik dacht: ‘Dat kan ik ook, sterker nog, dat kan ik veel beter!’ En daarmee was het idee voor de Frisse Kater geboren.”

Tugrul is nog steeds de drijvende kracht achter de groei en ontwikkeling van de Frisse Kater. Een ware specialist, die met een klein team een echt begrip in extreme reiniging en op de schoonmaakmarkt is!

Leestip:

Blog: Ieder mens vindt het fijn om gewaardeerd te worden

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 september 2024

Bert van Boggelen: Meld je aan om de Werkdrukmeter te testen

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de schoonmaak volgt op de voet wat er gebeurt in de schoonmaakbranche. Zeker als het gevolgen heeft voor de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer...

19 oktober 2021

Dag 2 CAO onderhandelingen schoonmaak- en glazenwassersbranche

Op 14 oktober zijn in Zeist de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche voortgezet. In een constructieve sfeer zijn de wederzijdse voorstellen verder verkend en...

09 februari 2024

#FotoFriday WOW schoonmaak-kunstwerken

WOW wat een gaaf project! Karcher en Gros Hygiene hebben samen mooie kunstwerken laten ontwerpen. Karcher deelt op LinkedIn trots foto’s van de trolleys en meldt: “Collega Mike van...

10 mei 2024

#FOTOFRIDAY De opbouw van i-team Global

Interclean gaat bijna van start. Afgelopen week werd al hard gewerkt aan de standbouw. Zo ook bij i-team Global. Al vroeg in de ochtend ging het bouwteam op dinsdag...

03 juni 2025

De 26ste editie van Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer van start

Op 3, 4 en 5 juni 2025 vindt de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer plaats. Het is de 26ste editie dat deze driedaagse vakbeurs voor werkomgeving, -plekken en gebouwbeheer. De...

20 april 2023

Veilig, intercultureel samenwerken biedt groei

“Veilig werken is werken binnen een integere sfeer waar je open kunt zijn en respect hebt voor elkaars mening of cultuur.” Maar in de praktijk blijkt dat samenwerken met...

15 januari 2024

Hasan Manav (TPA Cleaning Services) gaat vol vertrouwen op naar 30 jaar schoonmaak

Ruim 29 jaar geleden, op 11 januari 1995, startte Hasan Manav als schoonmaakkracht. Hij deed dit tijdens zijn studiejaren en verdiende destijds 4,96 gulden bruto per uur. Hij groeide...

20 maart 2020

Anton Witte (Asito) over coronacrisis in FD: “Van juridische disputen worden alleen advocaten wijzer”

“Bedrijven moeten centraal afspraken met hun klanten maken over het vermijden van juridische conflicten, nu duizenden werknemers werkloos thuis komen te zitten.” Die oproep doet Anton Witte, directeur HR...

07 juni 2023

Laat Burgman je meenemen in de wereld van hygiëne

Vandaag, 7 juni 2023, start Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Drie dagen lang dompelen bezoekers zich onder in de schoonmaak- en facilitaire oplossingen van de circa 200 aanwezige exposanten. Ook...

19 december 2024

Michiel Kok wordt nieuwe klantdirecteur bij Vebego Airport Services

Per 1 januari 2025 wordt Michiel Kok de nieuwe klantdirecteur bij Vebego Airport Services. Hij volgt Rob Westerlaken op die de komende maanden zijn werkzaamheden aan Michiel zal overdragen....