28 december 2021

‘De factor mens verdwijnt niet, maar wordt wel minder’

In de serie ‘Young ones’ spreken we met Ernst-Jan Karels, één van de young professionals (<40 jaar) in de schoonmaakbranche. Een nieuwe generatie die zich verenigt in het platform #FMNextGen. Ernst-Jan begon zijn loopbaan in de schoonmaak bij OspreyDeepclean en werkte daarna onder meer bij Kärcher en Groveko voordat hij in maart 2021 bij Makita terecht kwam.

Je bent verkoopadviseur bij Makita, wat houdt je werk in?
“Ik ben inderdaad op die functie binnen gekomen, maar eigenlijk ben ik meer een accountmanager die daarnaast verkoopadvies en demo’s geeft. Voor mijn werk heb ik bijvoorbeeld contact met schoonmaakbedrijven maar ook met dealers en groothandels. Daarnaast ben ik actief met pionieren en ga ik met veel plezier op zoek naar nieuwe klanten. Makita is een bekend merk als het aankomt op snoerloze machines, maar we zijn pas vier jaar geleden in de schoonmaakbranche begonnen en daarom zijn we druk bezig om onze producten te promoten bij de groothandels. Het gaat heel goed, want inmiddels zijn er 35 dealers die Makita leveren.”

Op jullie website staat dat Makita snoerloze schoonmaakproducten verkoopt, wat is hier uniek aan?
“Het is niet uniek, maar een snoerloos product in combinatie met de scherpe prijs en het feit dat de accu op de 250 andere machines van Makita past, maakt het een sterk concept en daardoor een interessante optie voor schoonmaakbedrijven.”

Welke schoonmaakproducten hebben jullie in het assortiment?
“Makita is begonnen met een rugstofzuiger. Die wordt met name gebruikt in ruimtes waar je tempo moet maken en waar weinig stroomvoorzieningen zijn, denk aan gezamenlijke vve-ruimtes, ziekenhuizen, portieken en bioscopen. Ook zijn de steelstofzuigers erg populair, we zien duidelijk dat de vraag naar dit product toeneemt.”

Hoe komt dat?
“De schoonmaak verandert en wordt steeds minder taakgericht. Door het hybride werken worden ruimtes minder intensief gebruikt. Het is niet alleen onzin om een ongebruikte ruimte schoon te maken, ook is het onnodig uitputtend om daarvoor dan een zware stofzuiger achter je aan te slepen. Een snoerloze steelstofzuiger is een stuk lichter en kan je zo aan je werkwagen hangen. Naast de steelstofzuiger komt begin volgende jaar onze slimme robot op de markt die je door middel van wifi tot 10.000 vierkante meter kunt instellen.”

“Er is een groot personeelstekort. Een robot kan het werk deels overnemen”

Is er veel vraag naar robots in de schoonmaak?
“Ja, die vraag is er zeker. Er is een groot personeelstekort. Werk zal dus anders moeten worden ingedeeld en deels kan dat door een robot worden overgenomen. Robotisering zal een grotere rol gaan spelen, maar mensen blijven natuurlijk wel altijd nodig voor het fijne werk en de schoonbeleving. De factor mens verdwijnt dus niet, maar wordt wel minder.”

Zijn er volgens jou nog meer opmerkelijke trends?
“Niet echt een trend, maar omdat de economie goed blijft draaien en het personeelstekort toeneemt, nemen de vacatures in de schoonmaak ook snel toe. Helaas staan we ongewild laag op de maatschappelijke lader, terwijl schoonmaakbedrijven juist nu een rol kunnen spelen. Wat je ook steeds meer ziet is dat er een beroep wordt gedaan op mensen met afstand tot de arbeidsmarkt die voorheen eigenlijk geen kansen kregen op de reguliere markt, maar bijvoorbeeld bij een SW-bedrijf werkten. Juist deze mensen zijn vaak erg gemotiveerd om deze kans te pakken en voor het slagen hiervan is een goede begeleiding van groot belang. Ik denk dat een buddysysteem van begeleiders dat kan worden uitgewisseld tussen verschillende schoonmaakbedrijven een interessant idee kan zijn. Belangrijk is met name dat het schoonmaakwerk als volwaardig gezien blijft worden. Dat schoonmakers te horen krijgen ‘jullie doen er toe’ en dat ze steeds uitgedaagd blijven worden met opleidingen en cursussen. Schoonmaken blijft een vak.”

“Het is een ons-kent-ons-wereldje en een grijzemannenbolwerk”

Wat valt je als ‘jongere’ op in de schoonmaakbranche?
“Dat het een ons-kent-ons-wereldje is. Je komt op beurzen vaak dezelfde mensen tegen. Het is misschien een grote industrie waar veel geld in omgaat, maar iedereen kent elkaar wel. Aan de andere kant vind ik het echt een grijzemannenbolwerk en is het tijd voor een nieuwe generatie.”

Waarom is een nieuwe generatie volgens jou belangrijk?
“Jongeren houden zich bezig met duurzaamheid en vinden het belangrijk om werk leuker te maken voor medewerkers. Ook is het voor jongeren, met name de generatie onder mij, al heel gangbaar om na te denken hoe je een gebouw aan de hand van smart solutions kunt schoonmaken. Uurtje factuurtje en alleen nog meer mensen met de goedkoopste werkkar inzetten om zoveel mogelijk marge te draaien? Dat gaat dus echt verdwijnen.”

Makita werd in 1915 door de Japanner Mosabura Makita in Nagoya City gestart en groeide uit tot multinational op het gebied van elektrische gereedschappen. Sinds 1974 is Makita in Nederland actief. Het bedrijf verkoopt ruim 250 apparaten met een accu. Sinds vier jaar verkopen ze daarbij ook machines voor de schoonmaak.

Wil je meer interviews met young professionals in de schoonmaakbranche lezen? Klik dan hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 januari 2019

Alpheios en gamend leren met VR-bril: schoonmaken in een wereld zonder er echt te zijn!

Opleiden in het schoonmaken van Stof- en Kiemarme ruimtes (SKAR) met een Virtual Reality-bril op… Dat opent de ogen. Dat biedt mogelijkheden. Dat geeft inzicht. Alpheios maakt er sinds...

12 januari 2022

De captains van de toekomst

Naast Yannick de Roos zullen ook Frank Huizenga, Pernilla Orij, Marjan Smit, David Vinck en Jan Kreeft de gasten zijn van presentator Rens de Jong tijdens de uitzending ‘Manager...

20 augustus 2023

Schoonmaakbaan stijgt in populariteit onder jongeren

Het Financieele Dagblad kopt op zondag 20 september met het artikel: ‘Je bent jong en je wilt wat: werken als schoonmaker’. In het artikel gaat het FD in op...

16 september 2022

Realityserie: De vuilste jobs van Nederland

RTL5 volgt in een nieuwe realityserie mensen met smerig werk. De Vuilste Jobs Van Nederland geeft een kijkje in het werk van rioolreinigers, vuilnisverwerkers en rattenvangers. Echte verhalen staan...

16 maart 2022

CAO 2022-2024

Het nieuwe CAO boekje voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche is beschikbaar. Online en offline. Duidelijke informatie met alle afspraken die voor de periode 2022-2024 zijn gemaakt. Wil je het...

01 september 2022

Arbeidscampagne ‘Schoonmaak Je Rijk’ start op 5 september

Het aftellen is begonnen. Maandag 5 september start Schoonmakend Nederland met de online advertentiecampagne Schoonmaakjerijk.nl. Doel van de campagne is studenten te interesseren voor werk in onze branche. Dit...

10 oktober 2025

OPROEP: Doe mee met de RAS fotoshoot!

RAS bouwt aan een nieuwe beeldbank met foto’s van schoonmaakbedrijven en schoonmakers in actie. Deze beelden gebruikt de organisatie voor haar website, social media en andere communicatiemiddelen. Bouw jij...

05 maart 2022

Oh, wat een week (9)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 27 februari: #Favorites: Er werd weer carnaval gevierd! Ook op de Universiteit van Maastricht. Daar werkt Marij Yerna van...

09 mei 2023

“Een bijdrage leveren aan een betere maatschappij telt voor mij”

Chahira de Keijzer is districtsmanager binnen CSU en verantwoordelijk voor een groot gebied binnen het openbaar vervoer, de evenementenbranche en zakelijke dienstverlening. Ze geeft direct leiding aan de projectmanagers,...

02 februari 2023

GEZOCHT: werkgevers voor onderzoek kort verzuim schoonmaakbranche

De RAS doet een oproep voor medewerking aan het onderzoek naar kort verzuim dat Bureau Bartels gaat uitvoeren. Met als doel om het kort verzuim in de sector verder...