25 augustus 2020

Bas Bönhke (Carel Lurvink): “Is disposable schoonmaakdoek duurder dan textiel?”

Het gevecht om de beste handendroging in een toiletgroep – papier, katoen of lucht – was jarenlang een kwestie van gesponsorde onderzoeken met gemanipuleerde uitkomsten. De corona-uitbraak dit voorjaar keerde abrupt het tij: papier is echt de meest betrouwbare manier voor hygiënische handdroging. Het betreft natuurlijk wel wegwerp-handdroging, dat dan wel. Met disposable cleaning-producten is het niet anders: wegwerp of single use schoonmaakdoeken bieden de garantie voor hygiëne: altijd een nieuw product, altijd 100% schoon. Essentieel in een tijdperk dat geheel bepaald wordt door angst, besmetting, hygiëne en beleving. En toch… het draait vaak of bijna altijd om de centen, maken we uit ons gesprek met Bas Bönhke, sectormanager facility bij Carel Lurvink, op.

“De eerste vraag die ik in een gesprek altijd gesteld krijg: wat is de prijs, wat kost het? Ik stel dan direct een tegenvraag: wat kost het om een textiel doek te wassen? Het logistieke proces, de handling, het schoonmaakresultaat; ze hebben alle invloed op het aantal werkuren: meer doen met minder mensen, en dus minder kosten. Aan het einde van het verhaal blijkt dat men goedkoper uit kan zijn met disposable. Daarbij aangetekend: de specifieke situatie en verschillende factoren in een pand zijn van invloed, bijvoorbeeld als de waslogistiek goed en doordacht is ingericht. Als inkoper moet je dus niet enkel kijken naar de aanschafprijs, maar naar de hele keten van gebruik: van productie tot afvalverwerking.”

Geef het een kans: vraag een gratis proefpakket disposable cleaning via deze link bij Carel Lurvink aan.

Is een disposable doek duurder dan de uitwasbare variant?
“De aanschaf van een enkele disposable doek is stukken goedkoper dan een textielen variant. Maar kun je de disposable doek slechts een enkele keer gebruiken en heb je uiteindelijk meer doeken nodig voor een locatie/pand, dan ben je dus qua aanschaf duurder uit. Eén geruststelling: met een disposable schoonmaakdoek heb je altijd een nieuwe en dus schone doek die optimaal werkt. En er zijn geen waskosten.”

Waarin zit het verschil?
“Ten eerste hoeft er geen logistiek wasproces te worden opgezet. Men hoeft de doeken en moppen niet in te zamelen, te transporteren, te wassen, te drogen en weer terug te brengen. Uit berekeningen blijkt dat dit per doek of mop gemiddeld € 0,60 tot € 1,00 per wasbeurt kost. Daarnaast gaan doeken in de praktijk vaak minder lang mee dan beloofd, omdat ze bijvoorbeeld niet op de juiste manier gewassen worden. En als laatste blijkt helaas dat er zeer veel doeken en moppen ‘verdwijnen’, soms wel duizenden per organisatie per jaar.”

Milieu-onvriendelijkheid ligt een stuk genuanceerder
“Ondanks dat het steeds weggooien van disposable doeken meer afval betekent, ligt de werkelijkheid van milieu-onvriendelijkheid ook een stuk genuanceerder. Denk maar eens aan de nadelige effecten van het logistieke proces, bijvoorbeeld alle vervoersbewegingen van de werkplek naar de waslocatie, en het wassen en drogen van doeken en moppen.”

Overstap op disposable cleaning vergt geen grote investeringen
“Een disposable is altijd schoon, maar de schoonmaker bepaalt het uiteindelijke schoonmaakresultaat. Hoe simpeler je het kunt maken, hoe beter, maar ondersteuning blijft belangrijk. Werken met de pre-prepared microvezelmethode verdient uitleg en training, dat kost tijd, maar disposable cleaning vergt geen grote investeringen. Je kunt gemakkelijker overstappen en het is een waarborg voor hygiëne.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 december 2022

Carel Lurvink neemt activiteiten mr. Safe & Clean over

Carel Lurvink heeft de activiteiten van mr. Safe & Clean in Oldenzaal overgenomen. Deze week hebben de directies van beide bedrijven de vereiste stukken ondertekend. Het professionele assortiment van...

17 september 2023

#FAVORITES #Worldcleanupday

𝗪𝗼𝗿𝗹𝗱 𝗖𝗹𝗲𝗮𝗻 𝗨𝗽 𝗱𝗮𝘆. Zaterdag 16 september 2023 was een dag waarop velen erop uit gingen om het zwerfafval op straten, parkeerplekken, in bossen, parken en wateren op te...

01 juni 2020

Gerrit Malipaard (MTS Euro Products) over toekomst ondernemen: “Inspelen op de markt, snel schakelen en relevant blijven”

De zorg voor morgen vertaalt zich op persoonlijk vlak in alertheid en/of smetvrees voor touchpoints en in handhygiëne, zakelijk in nieuwe businessmodellen. Want welk bedrijf wordt niet getroffen door...

02 juni 2023

Carel Lurvink gaat dichter bij huis produceren

Onlangs zette Carel Lurvink een handtekening voor een kavel op bedrijventerrein Jufferbeek-Zuid in Oldenzaal. In het jaar dat het familiebedrijf 130 kaarsjes uitblaast spreidt het zijn vleugels uit naar...

31 maart 2020

Meerwaarde schoonmaak: disposable microvezel

Microvezel is sinds de jaren negentig niet meer weg te denken uit de professionele schoonmaak; anno 2020 is er een doekje dat niet gewassen hoeft te worden maar na...

18 maart 2020

Blog: Welke wegwerphandschoenen beschermen wel en welke niet tegen coronavirus?

Naast mondkapjes zijn wegwerphandschoenen de bekendste en meest ingezette beschermingsmiddelen tegen virussen, zoals het coronavirus. Er zijn veel verschillende wegwerphandschoenen verkrijgbaar, ze beschermen lang niet allemaal tegen virussen. Bovendien...

30 maart 2022

Groen is goed doen

Bij Carel Lurvink gaan duurzaam ondernemen en bedrijfseconomisch rendement hand in hand. Voor deze schoonmaakgroothandel hoort maatschappelijk verantwoord ondernemen bij een professionele en duurzame vorm van ondernemerschap. Dat komt...

06 mei 2019

#nieuwsnotendop met Gom, Carel Lurvink, Hago, VSR en Wecovi

Ahold Delhaize zet met Gom stap naar geïntegreerd facilitair beleid Per 1 januari is Gom de nieuwe schoonmaakpartner voor distributiecentra en hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Nederland. Het contract...

25 juli 2022

Nieuwe webshop voor Carel Lurvink

Het Enschedese familiebedrijf Carel Lurvink vindt het belangrijk dat elke organisatie zich bij hen thuis voelt, ook op de webshop. Daarom heeft zij haar website omgezet naar een nieuw...

03 mei 2020

Top 3 meest populaire blogs in april: virusvrije marketing, wegwerphandschoenen en schoonmaken met bacteriën

In april sierde positief kritische blogs en vlogs de website van Schoonmaakjournaal. Dit zijn de drie meest populaire: 1. Virusvrije marketing door Petra de Bruin, Schoonmaakjournaal Blog: Virusvrije marketing...