2019 het jaar van het Digitale Doolhof: wat schiet de schoonmaak hiermee op?

Volgens trendwatchers Lieke en Richard Lamb wordt 2019 het jaar van het Digitale Doolhof. Er komen steeds meer digitale verplichtingen, voor ons als personen en voor bedrijven. De controle over het eigen leven raakt min of meer kwijt, terwijl overheid en instanties over steeds meer gegevens beschikken. Men is op zoek naar de balans: gemak, gebruiksvriendelijkheid en gegevensbescherming. Voeg daar de trend van hypersonalisatie – digitale klantdata benutten in internetstrategie – aan toe en alle aandacht verschuift meer en meer naar online werken. Herkennen we deze ontwikkelingen in de schoonmaakbranche?

“Eind vorig jaar initieerden we de themaserie Digitale Doolhof, omdat in de hedendaagse business alles om data en automatisering lijkt te draaien. Ook de schoonmaak lijken we niet meer zonder Internet of Things te kunnen”, vertelt Petra de Bruin. “Maar what’s in it for you? In november, december en januari pakten Kärcher, Adlatus, ICE Benelux, LEVIY, i-team Global, CleanJack en Cleanfix de mogelijkheid aan om hun digitale aandeel in de markt te presenteren. Van contractplatform tot robotreinigingsmachines. Maar hebben zij voor helderheid en inspiratie gezorgd?

Men is het er unaniem over eens: digitalisering betekent efficiëntie

Je maakt het verschil
Volgens alle deelnemers aan de themaserie, betekent digitalisering efficiënter werken. Als schoonmaakbedrijf heb je meer data waarop je kunt sturen. Of het nu gaat om een online platform of een machines. Op basis van de data kun je je processen optimaliseren en de werkzaamheden hierop inrichten. Ook komen contract en uitvoerend medewerkers dichter bij elkaar, tussenschakels zijn niet altijd meer nodig. Zoals Sebastiaan van der Vinne, CEO & co-founder van LEVIY vertelt: “Met ons platform verbinden wij gebruikers en technologie om samen het verschil te maken. Bijvoorbeeld in de zo belangrijke gastbeleving in een hotel of op een bungalowpark. Alle betrokkenen staan via onze app in verbinding met elkaar, waardoor samenwerking optimaal wordt gestimuleerd.”

Volgens Rob Stokkel van ICE Benelux kan met data van slimme schrob- en veegmachines (i-Synergie-modellen) gestuurd worden op feiten in plaats van aannames. “Dit geeft direct handvatten ter verbetering van kwaliteit en bespaart op kosten door beter in te zetten met de juiste (maat) machines, de transparantie van de data draagt bij tot betere nauwkeuriger calculeren.”

Conclusie: bij juiste inzet kan een platform en een intelligente machine zeker voor efficiëntie zorgen.
Vraagtekens: benutten we daadwerkelijk de data of is het een mooie marketingtool? Schakelen we door data en verbinding met technologie een aansturende tussenlaag uit? Of zetten we deze medewerkers in om meer in te spelen op bredere klantvragen en bij te dragen aan een betere beleving?

Verrijking van kennis en kwaliteit
Roland de Korte
, algemeen directeur Cleanfix Benelux, is enthousiast over de zelfstandige vloerreinigingsrobot: trendsetter RA 660 NAVi: “Een schoonmaakbedrijf kan in plaats van mensen, de robot inzetten voor bijvoorbeeld het schrobben van onder meer gangen, sporthallen , logistieke ruimten, winkelcentra en supermarkten. De samenwerking tussen de mens en robot zorgt ervoor dat het eentonige werk door de robot wordt gedaan. De mens fungeert voor de robot als operator en zorgt ervoor, dat de robot zo efficiënt en effectief mogelijk functioneert. De schoonmaaktaak is verrijkt met technische kennis, planning en kwaliteit.”

Ook op het gebied van digitaal contractmanagement is de samenwerking tussen systeem en mens essentieel. Volgens Niels van den Berg, CEO van CleanJack, levert het contractmanagementsysteem, schoonmaakbedrijven belangrijke informatie over de kwaliteit en bestede tijd per klant en locatie. Met deze informatie kan een schoonmaakbedrijf de kosten per klant en locatie meten en het schoonmaakproces slimmer organiseren. “CleanJack maakt communicatie tussen operationele managers, klanten en schoonmakers gemakkelijk.”

Conclusie: samenwerken tussen mens, machine en systeem blijft ‘key’ in iedere ontwikkeling.
Vraagtekens: hoe staan de schoonmaakmedewerkers hierin? Zijn de machines echt gebruiksvriendelijk of is er een drempel om mee te gaan werken? Nemen we de medewerkers voldoende mee in de ontwikkeling om hen van de voordelen van samenwerken met bijvoorbeeld een reinigingsrobot te overtuigen?

“Je kunt als bedrijf de investering van onze schoonmaakrobot binnen 1,2 jaar terugverdienen”

Voordeel en gemak
Minder repeterend werk, betere aansturing door data, directe communicatie tussen betrokken partijen én financieel voordeel halen. Volgens Peter Kwestro van Adlatus kun je als bedrijf de investering van hun geheel zelfstandig werkende Adlatus schoonmaakrobot met servicestation, binnen 1,2 jaar terugverdienen. “Niet alleen financieel, ook op het gebied van personeel. “Met ons concept kunnen we schoonmakers ontlasten van langdurig, saai en repeterend werk en kunnen we het tekort aan schoonmaakkrachten in beschikbare tijd deels oplossen in objecten met meer dan circa 2500 vierkante meter. De kwaliteit is consequent en het imago van het schoonmaakbedrijf, de schoonmakers en opdrachtgever verandert naar trendsetter en innovatief ondernemer. Ook bezoekers reageren hierop zeer positief en waarderen de ‘schone beleving’ van geautomatiseerde schoonmaak. Kortom, het levert voor alle betrokkenen zeer veel voordelen op.”

Conclusie: de investering voor een robot of internet-systeem is vaak hoog. In de praktijk zie je aanschaf bij grotere en prestigieuze projecten, het visitekaartje van een bedrijf. Goed om op deze manier mooie voorbeelden te zien en ervaring op te doen.
Vraagtekens: de marges in schoonmaakland zijn niet torenhoog, waardoor niet alle bedrijven direct in staat zijn over te stappen op innovatieve ontwikkelingen. Ontstaat er zo een afstand tussen de steeds groter wordende schoonmaakbedrijven of clusters en de kleinere mkb-bedrijven? Of zien we juist kansen door misschien gezamenlijk met een aantal bedrijven een reinigingsrobot aan te schaffen of te leasen?

Neemt technologie controle schoonmaakkwaliteit over?
Meten is weten. Zijn er nu nog veel kwaliteitscontroleurs op pad om de schoonmaakkwaliteit aan de gestelde eisen te toetsen? In de toekomst lijkt de technologie deze controle over te nemen. Met sensoren, uitstrijkjes en glansmeters. i-team Global heeft hierin een start gemaakt. Niels van der Sanden legt uit: “Het ATP-systeem kan worden gebruikt om snel te controleren of een oppervlak grondig schoongemaakt is. Slip alert is ontworpen om het de klant gemakkelijk te maken om de te controleren factoren te meten: de slipweerstand van de vloer en de slipweerstand van verontreiniging op de vloer. De ‘vuil challenge’ demonstreert hoe weinig water onze machines daadwerkelijk gebruiken en hoeveel vuil het uit de voegen en de vloer haalt. Met de glansmeter kan de toestand en het uiterlijk van de vloeren worden gecontroleerd. In de toekomst is het de bedoeling dat data die wordt verzameld via de i-know kit door WiFi-signalen beschikbaar gesteld wordt. Volgens i-team kan door het plaatsen van sensors en de i-team producten in een ruimte inzicht hoe schoon de verschillende dimensies van een ruimte zijn, hoe druk ze worden bezocht en dus ook of het schoonmaak protocol toereikend is. “

Conclusie: we krijgen steeds meer tools om de kwaliteit te meten, slimme tools die meer meten dan we voorheen wisten. Het is wel belangrijk om een keuze te maken uit welke tools je echt nodig hebt en wilt gebruiken. Gaat het om echt schoon of kosten? Er zijn meerdere aanbieders met een scala aan mogelijkheden, die elkaar ook kunnen tegenwerken of dubbel zijn.
Vraagtekens: welke kwaliteitsmeting wordt straks voorgeschreven? Hoe ver gaan we in het verkrijgen van data middels digitalisering om een voldoende te krijgen? Wat wordt de rol van de controleur in de toekomst, een dataspecialist?  Hoe gaan we om met bescherming van data?

Meebewegen
Op de vraag of schoonmaakbedrijven mee moeten in het data-driven tijdperk, reageerde elke partij met: “ja”! De ontwikkelingen gaan hard; wie niet meegaat, mist straks aansluiting met de markt en de mensen. Dit hoeft niet meteen groots en met nog grotere investeringen. Met kleine stapjes kun je ook al beginnen. Ook Jean-Paul Christy van Kärcher zei ‘ja’: “Dit data-driven tijdperk leidt onder andere tot meer transparantie. Als je als schoonmaakbedrijf je klanten optimaal wilt blijven bedienen, heb je data nodig.” Privé zijn we ook allemaal al om: “Wie boekt er tegenwoordig niet zijn of haar hotel of vliegtickets online? Of regelt bijvoorbeeld online dat de boodschappen thuis worden bezorgd op het gewenste tijdstip? Het is toch ook vanzelfsprekend dat de schoonmaak meer en meer de richting van digitalisering op gaat”, besluit Jean Paul.

Conclusie: ieder bedrijf in schoonmaakland ‘moet’ op zijn of haar eigen manier de digitalisering en robotisering omarmen en nagaan waarom en hoe de innovaties in het eigen bedrijf zijn toe te passen. Data, bedrijfsmatig of klantgegevens, gaan een hoofdrol spelen.
Denk in kansen, niet in belemmeringen. Praat erover met elkaar en aanbieders. En neem de medewerkers in de overwegingen en ontwikkelingen mee, zodat wat eng lijkt, dichtbij komt en eigenlijk best wel leuk wordt. Want wie wil er nu niet met de nieuwste robotmachine werken? Of een big smile ontvangen, omdat de calamiteit van een klant al direct verholpen is door de snelle app-communicatie!

Discussieer mee!
Wil je mee praten over de in dit artikel genoemde conclusies en vraagtekens? Reageer dan via onze LinkedIn-pagina. Kennisdelen en samenwerken om samen kansen te benutten. Zo kunnen we elkaar helpen in het jaar van het Digitale Doolhof.

 

×