22 juli 2019

Dankzij ProfiBright serveren Hilton Hotels geen plastic soep meer

In 2017 lanceerde André Vonk het idee om meer te gaan doen aan duurzaamheid voor de reinigingsindustrie. “Alleen al in de schoonmaakwereld genereren we miljoenen ton aan afvalflacons en afvalcans. Dus hoogtijd om die grote hoeveelheden recyclebare kunststof afvalflacons en cans terug te dringen. Wereldwijd heeft dit inmiddels tot zeer ernstige problemen voor mens en milieu geleid, met als gevolg dat de plastic soep in de oceanen de flora en fauna vernietigd.” Hilton Hotels Nederland is grootverbruiker van reinigingsmiddelen die kind- en diervriendelijk én biologisch afbreekbaar zijn. Met de missie en producten voor ogen is het milieuvriendelijke ProfiBright een logische keuze.

Wereldwijd heeft de plastic afvalberg inmiddels tot zeer ernstige problemen voor mens en milieu geleid, met als gevolg dat de plastic soep in de oceanen de flora en fauna vernietigd. Dat besef dringt inmiddels langzaam door in de gehele maatschappij. “Fantastisch om te zien dat verschillende producenten en distributeurs hierin hun verantwoordelijkheid nemen. In de schoonmaakwereld  hebben onder andere Diversey, Werner & Mertz en distributeurs als Hijman Schoonmaakartikelen van inzameling en recycling een speerpunt gemaakt”, vertelt André Vonk, advisory consultant van Ricca Clean Nederland.

“Het besef van de vernietiging van mens en milieu dringt langzaam door in de gehele maatschappij”

Stappen nemen en zetten
In nauw overleg met de directie van Ricca Clean Nederland zijn stappen genomen om ook de diverse gebruikers van de ProfiBright reinigingsmiddelen, geproduceerd door Ricca Clean Nederland, na verbruik terug te nemen van relaties en met innovatieve toepassingen voor hernieuwde energie te hergebruiken. “Kunststoffen worden namelijk vervaardigd uit onder meer petroleum en hoeven niet meer uitsluitend verbrand te worden waarbij onnodige CO2-uitstoot in het milieu terugkomt’, legt André uit.

Voldoende alternatieven
Alternatieven zijn voldoende voorhanden om petroleum terug te winnen uit gebruikte kunststoffen en als alternatieve brandstofbron te hergebruiken. Reinier van den Berg, meteoroloog en RTL weerman, is als ambassadeur verbonden aan Ricca Clean Nederland. “Reinier is met zijn achtergrond als meteoroloog sterk en actief betrokken bij het terugdringen van het kunststofgebruik en terugwinnen van petroleum, als basis grondstof van alle kunststoffen. ProfiBright heeft als enige producent en distributeur in Nederland van reinigingsmiddelen voor de B2B markt, haar dienstverlening  hiermee verder uitgebreid, zodat een daadwerkelijke bijdrage geleverd kan worden aan een milieuvriendelijke oplossing van het begin tot het eind in het proces van >vervaardiging>productie>gebruik>retourname>energie terugwinning en hergebruik>.  Circulair ondernemen begint immers altijd bij de producent die haar verantwoordelijkheid moet nemen.

Goed voorbeeld doet volgen
Hilton Hotels Nederland, grootverbruiker van reinigingsmiddelen die kind- en diervriendelijk én biologisch afbreekbaar zijn, heeft ook gekozen voor het milieuvriendelijke ProfiBright. “Reeds bestaande relaties die naar tevredenheid met de ProfiBright-producten werken vormden een mooi referentiekader. Daarmee weet Hilton Hotels zeker dat er een einde gemaakt kan worden aan de verdere vervuiling en toename van de plastic soep in de oceanen. Profibright maakt het daadwerkelijke verschil met haar missie.”

Op de foto van links naar rechts: Patrick Klooster, directeur en reinigingsspecialist bij ProfiBright, Marinka Plaatsman, Room Division Manager bij Hilton Hotel Rotterdam en haar collega circulariteit

 

 

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 februari 2020

Werner & Mertz schenkt gewonnen milieuprijs van € 250.000 aan veengebied in Indonesie

Reinhard Schneider, CEO van Werner & Mertz, doneert € 250.000 aan Borneo Orangutan Survival Deutschland (BOS). Dat geld won Schneider in oktober 2019 toen hij door de Duitse Federale Stichting...

20 november 2019

28 november: FMGezondheidszorg symposium Circulariteit: van afdankers naar kanshebbers

Voor de één was een bezoek aan een textielververij 20 jaar geleden, waar honderden liters vervuild water voor slechts vier t-shirts werden geloosd, het moment waarop hij werd ‘gevangen’...

24 juli 2019

Sociaal en duurzaam ondernemen: Kärcher helpt met recyclage festivalmateriaal

Een vertrouwd beeld helaas: elk jaar opnieuw laten festivalgangers bergen afval en spullen achter. Maar op enkele Belgische festivals krijgen die spullen nu een tweede leven via het project...

21 mei 2019

Groene koplopers: Numatic en TRIBOO zetten schoonmaakbranche op zijn circulaire kop

Numatic neemt verantwoordelijkheid voor grondstoffen in haar eigen producten en in haar eigen kantoor. Tijdens de 2-jaarlijkse Dealerdagen presenteerde het bedrijf haar  lijn van schoonmaakproducten die volledig zijn gemaakt...

02 juli 2019

Clear4Clean vaart met ecolabel haar eigenwijze koers

Clear4Clean zet weer een nieuwe stap. “Per 1 mei zijn we verhuisd naar ons nieuwe kantoor aan de Kamelingh Onnesweg 14 in Dordrecht en nu komen met ons eigen...

30 augustus 2019

SCJohnson filmboodschap over plastic solutions: “We moeten het samen doen”

Middenin de prachtige natuur van de White Salmon River in Washington doet SCJohnson – wereldwijd producent van huishoudelijke en industriële producten voor schoonmaak, opslag, luchtverfrissing, insectenbestrijding en schoenverzorging – een beroep...

30 juli 2019

Partners Hazet en Hotel Okura Amsterdam gaan verwachting gasten overtreffen

Per 1 augustus gaat Hazet een driejarig partnership aan met het internationale vijfsterrenhotel Hotel Okura Amsterdam. “De toegevoegde waarde van onze service, flexibiliteit en vooruitstrevende IT-oplossingen passen uitstekend bij...

27 december 2019

Toekomst schoonmaak met Rogier Moorman (Numatic): “Schoonmaak wordt sneller, beter en productiever”

De toekomst van schoonmaak: met 5 gasten blikken we terug naar hun verwachtingen 5 jaar geleden, de hedendaagse trends en ontwikkelingen en hun visie op 5 jaar. Een van...

07 november 2021

The Hermit Crab

Een kunstwerk volledig gemaakt van plastic afval uit de Noordzee en de Rotte. Dat is ‘The Hermit Crab’ van Eddy Kaiser. Dit kunstwerk was ontstaan vanuit een initiatief met...

05 februari 2020

Van vier naar één merk met heldere missie: Hygeniq Professional

HYGENIQ voerde in het verleden voor de professionele markt vier vertrouwde merken: Ecodish, Mekaniq, Ecoklin en Sandss. In 2019 lanceerde HYGENIQ een eigen consumentenlijn, vooruitlopend op de gedachte om...