9 juni 2020

Mr. Excentr Niek Besuijen over toekomst ondernemen: “2020 zou het jaar voor ons worden”

“Met de opening van ons nieuwe hoofdkantoor in Breda, de verhuizing van onze productie naar een ander pand in Heinkenszand, de viering van ons 5-jarig bestaan en de Interclean Amsterdam in het verschiet met diverse productlanceringen, zou 2020 hét jaar voor ons worden”, blikt Mr. Excentr Niek Besuijen terug. Wat begon met zorgelijke berichten over corona van onze partners uit Azië en het Midden-Oosten, volgde zich al snel op met signalen dat ook Europa de dans niet zou ontspringen. “De daarop volgende ‘wat als-strategie?’ werkten we begin februari uit voorzorg uit. We hadden toen nog het gevoel dat het allemaal wel goed zou komen. Hadden we deze impact van de coronapandemie verwacht? Nee. Het leed en de horror die gepaard gaan met dit virus, zijn ongelofelijk en zet veel problemen in perspectief. Met dat in het achterhoofd lopen wij als fabrikant van reinigingsmachines uiteraard ook tegen veel uitdagingen aan.”

Excentr is momenteel in zo’n 40 landen actief, veelal via een dealernetwerk, en deze dealers hebben op dit moment allemaal iets gemeen: de focus ligt volledig op desinfectie- en persoonlijke beschermingsmiddelen. Daarnaast worden door de economische krimp en onzekerheid veel grote uitgaven naar de toekomst uitgesteld. “Dit is iets wat wij goed merken”, deelt Niek. Voor het team van 15 toppers, waarvan 6 productie- en ontwikkelinggerelateerd, zijn dit spannende tijden. De afzet van schrobmachines is wereldwijd drastisch gekrompen en onze productie draait op een minimale bezetting.”

Kostendekkend blijven
Onderdeel van de ‘’wat als-strategie?’ was het opnemen van producten waar tijdens een crisis een specifieke vraag naar ontstaat. Niek: “We pakten dit op en aan om kostendekkend te blijven en niet in de problemen te raken. Dit klinkt leuk, maar is natuurlijk ontzettend lastig. De specifieke vraag zorgt voor schaarste en zet de prijzen onder druk. Toch lukte het ons; tussen Excentr en Tevan, producent van professionele reiniging- en desinfecteermiddelen, ontstond een mooie samenwerking in het promoten, trainen en verkopen van gecertificeerde desinfectieproducten. Het delen van kennis en het promoten van hapklare methodieken in combinatie met gecertificeerde producten is, zeker in Duitsland, zeer goed aangeslagen.”

Hygiënestation met verrassende opties
“Onze ontwikkelingsafdeling was ook zeer druk met het vormgeven van een hygiënestation”, vervolgt Niek. “Ons hygiënestation is een uitgebreidere versie van de hygiënepalen zoals velen deze aanbieden. Met dit station zijn opties tot handdesinfectie, oppervlaktedesinfectie, minirol (papier), microvezel, handschoentjes, wet wipes, haarnetjes en een afvalbakje allemaal verwerkt in één net station.”

De ‘wat als-strategie’ van Excentr had meer in zich: “Door de lockdown konden onze commerciële mensen niet reizen en demonstraties en trainingen geven. We hebben geprobeerd die tijd zo goed mogelijk in te delen door te focussen op contentcreatie. Het maken van online productdemonstraties, methodetrainingen en dergelijke geeft zeker in een tijd waarin persoonlijk contact minder is, een leuke dynamiek aan het klantcontact. Van spraak naar beeld. Verschillende internationale markten reageren hier goed op; het werpt zijn vruchten af in sales. Dat is fijn.”

Vooruitkijkend…
“De komende tijd vraagt om een andere aanpak en benadering om succesvol te kunnen ondernemen als bedrijf. De kracht hebben om mee te kunnen bewegen met de situatie is ‘key’: hoe sneller, hoe beter. Onze inspanningen om betere online content te maken en verschillende investeringen die wij gedaan hebben in systemen, die het gemakkelijker maken om onze doelgroep te bereiken, stemmen ons positief over de toekomst. Wij zijn er klaar voor!”

Excentr, de techniek van de toekomst
Excentr is een Nederlandse fabrikant van hoogwaardige, innovatieve vloerbewerkingsmachines, producten en concepten die werken volgens de Excentr-methode’. Deze manier van werken geeft u 5 grote voordelen ten opzichte van de traditionele machinale reinigingsmethodes: 4x sneller, unieke vorm, ergonomisch verantwoord, milieuvriendelijk en dieptereiniging.

 

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 maart 2019

BOMA op Zorgtotaal: “Onze jarenlange ervaring maakt ons tot specialist in hygiëne en zorg”

Met hart en ziel voor de zorg is het thema van Zorgtotaal 2019, de vakbeurs voor zorgprofessionals die aankomende week in de Jaarbeurs in Utrecht plaatsvindt. Het doel van...

28 januari 2019

Zorgbeurs Soins et Santé: Vileda Professional presenteert 2 nieuwigheden

Op donderdag 7 en vrijdag 8 februari vindt de 4e editie van zorgbeurs Soins et Santé plaats in Namur Expo (België). Op hét ontmoetingsplatform voor 4000 professionals uit de...

13 maart 2020

Coronavirus maakt top 3 meest gelezen op Schoonmaakjournaal

Het coronavirus en alles wat ermee samenhangt, is populair op Google, in de media, op de tv, op straat, in de supermarkt, op het werk (als je nog aan...

13 mei 2020

Gerard Spoor (Carling Opleidingen) over schoonmaken in het nieuwe normaal: “Wat mensen vaak niet voor elkaar kregen, lukt corona wel”

Verandert schoonmaak na corona of toch niet? Er wordt heel veel geschreven over schoonmaak in relatie tot corona. Zeker ook als het gaat om het schoonmaken en desinfecteren. Nu...

24 juli 2020

Nieuw: Excentr Handhero: niet voor maar in de hand liggende machinale reiniger

Het is niet voor de hand liggend om een Excentr reinigingsmachine te ontwikkelen, waar je niet achter hoeft te lopen. En toch is er nu een: de Excentr Handhero...

05 december 2018

Numatic sluit Hetty jubileumactie af met donatie aan Pink Ribbon

We vieren vandaag, 5 december 2018, de verjaardag van Sinterklaas. Een dag dat velen worden verblijd met kadootjes. Numatic is geen Sinterklaas, maar geeft wel een mooi kado weg...

11 maart 2020

Blog: Handhygiëne en het coronavirus: desinfecteren of wassen?

Met de komst van het coronavirus staat handhygiëne extra in de aandacht. Handhygiëne is immers een van de belangrijkste manieren om de verspreiding van ziektes en infecties te voorkomen....

01 oktober 2020

Lichtpuntjes

Mondkapjes in publieke ruimtes, geen derde helft in de sportkantine, nog steeds of weer thuiswerken, potentiële optie tot 14 dagen bedrijfssluiting, alleen noodzakelijk reizen, minder vrienden en familie zien;...

01 mei 2015

CLP: nieuwe verordening voor gevarensymbolen op reinigingsmiddelen

Per 1 juni 2015 geldt CLP (Classification, Labelling and Packaging), een nieuwe communicatiemethode voor de gevaren van chemische stoffen en mengsels. Reeds sinds 2009 is GLP in werking getreden,...

20 februari 2019

Henk Toering, director cluster BeNeLux, verlaat Diversey

Op vrijdag 22 februari neemt Diversey afscheid van zijn zeer gewaardeerde en getalenteerde collega Henk Toering. Vijf jaar geleden trad Henk in dienst van Diversey om het Nederlandse salesteam...