Blinck Schoon: “De marktprijs is inelastisch geworden”

Belevingsschoonmaak wordt steeds belangrijker, met name in projectschoonmaak. Als schoonmaakbedrijf in de rol van partner kruipen en écht meedenken en inspelen op de specifieke wensen van klant én schoonmaakmedewerker, dat maakt schoonmaak op maat. Dat maakt schoonmaak bovendien leuk: schoonmaken met een lach. En dat maakt schoonmaak interessant en bovendien lucratief. In gesprek met twee generaties Vinck, Anton en David, die samen het managementteam van Blinck Schoon vormen, het mkb-schoonmaakbedrijf met 150 ‘uitblinckers’ of eigenlijk bel(i)evers.

“Toevallig hebben we gisteren geëvalueerd met een klant, een groot projectmanagementbureau. Sinds een jaar doen we een stuk dienstverlening voor hen, namelijk projectschoonmaak. We hebben nu zo’n 15 opdrachten uitgevoerd. En tot grote tevredenheid van de klant”, vangt directeur Anton Vinck ons gesprek aan. Die tevredenheid blijkt onder meer te zitten in de wijze van communiceren, het feit dat Blinck Schoon dichtbij bij de klant staat, dat het schoonmaakbedrijf uit Almere en Arnhem een aanpakker is en dus snel reageert.

Trends
Het is een trend dat daar waar bouwprojecten vijf jaar geleden nog een jaar doorlooptijd kende, een soortgelijk project nu slechts voor een halfjaar wordt ingepland. “Dat heeft ook consequenties voor de opleveringsschoonmaak in aanpassing, flexibiliteit en snelheid. Klanten verwachten steeds meer, terwijl de schoonmaakdoorlooptijd steeds kleiner wordt. De verwachting naar ons toe wordt ook anders. De sitemanagers van het projectmanagementbureau op de bouw hebben zo veel aan hun hoofd, dan is het aan ons om ze op een goede manier te ontzorgen. Zij kunnen zich dan focussen op de eindfase van de bouw”, legt David Vinck, projectleider bij Blinck Schoon uit.

“De beleving van schoonmaak wordt anders”

De gunning wordt groter
“De beleving van schoonmaak wordt anders”, vervolgt David. “Die beleving zit ‘m in dat zij niet meer met schoonmaak bezig hoeven zijn. Dat zij snel een schoon pand op moeten en willen leveren. Ze leggen daarvoor het vertrouwen bij ons neer. Dat gaat goed, dus wordt de gunning dan groter.”

 Natuurlijk is en blijft de schoonmaak van ondergeschikte waarde: bij een bouwproject van € 2 miljoen telt de schoonmaak slechts voor een zeer klein bedrag mee. Toch zit er zeker ook een positieve kant aan deze belevingsschoonmaak op maat. Anton: “De markt van prijsvechters zie je veranderen. Je mag gelukkig iets verdienen. En ja, goed werk heeft een prijs. De markt afstruinen voor een goedkoop schoonmaakbedrijf, gebeurt niet meer. In ieder geval minder. De prijs is inelastisch geworden. De klantverhouding wordt anders: een schoonmaakbedrijf is niet meer het schoonmaakbedrijf, maar veel meer de partner: als vertrouwenspersoon met elkaar overleggen, meedenken en in het voortraject meedoen.”

“Ik wil het kunnen doen, ik wil het waar kunnen maken”

De praktijk
“Goede voormannen vormen het aanspreekpunt voor de sitemanager”, vertelt David over de bouwprojectschoonmaak in de praktijk. “Onze voormannen (en -vrouwen) moeten ervaring hebben, rust uitstralen en communicatief sterk zijn. Iemand met een lach op z’n gezicht. Ze moeten kunnen ‘levelen’ met de bouwjongens. Harde werkers, die 80% werk mogen leveren, maar 100% tevredenheid. Dat laatste wordt steeds belangrijker. Je merkt dat de klant andere aandacht wil. Ze willen geen contact met manager die alles doorgeeft, ze willen een leuke, aanpakkende schoonmaker zien.”

Dat deze rol niet voor iedereen is weggelegd, weet de mannen Vinck ook: “Het gaat om de juiste man op de juiste plek. Soms is een schoonmaker in het ene pand heel goed en in het andere pand functioneert hij/zij niet of minder. Het gaat om de match. Om beleving.” Anton tot slot: “Als je het als schoonmaakbedrijf goed doet, word je eigenlijk de hofleverancier van zo’n projectmanagementbureau.”

×