25 juni 2019

Het Alpheios geheim ontfutseld: Sint Anna Zorggroep op weg naar 9+

“Het Sint Anna Ziekenhuis in Geldrop wil naar een 9+. Daarom was de vraag aan Alpheios ‘help ons?!’ een jaar geleden. Het was geen vraag over producten, maar over het verbeteren van organisaties en het ontwikkelen van mensen, een mooie vraag voor Alpheios dus. Na een jaar hebben we het resultaat van co-creatie, zichtbaarheid van schoonmaak, teamspirit, talenten ontdekken en inzetten op feestelijke wijze gepresenteerd. Want er viel heel wat te vieren. Zo was de NPS (net promoter score) van 80,5 naar 86,2 gestegen en het ziekteverzuim met 60%  gedaald. Een enorme prestatie!”, concludeert Rita Brouwer, manager Service Concepts bij Alpheios. Hoe werden deze resultaten bereikt? Het Alpheios-geheim ontfutseld.

Samen op reis gegaan met alleen een stip op de horizon, niet met een dichtgetimmerd plan, maar door co-creatie. Rita Brouwer: “9+ gaat niet meer over technische schoonmaak en het gaat eigenlijk ook niet om het juiste gastvrijheidsconcept of de juiste gastvrijheidstraining, maar vooral over bewustwording van het effect van eigen gedrag en het gedrag van de ander, eigenaarschap, trots en teamspirit”, steekt Rita van wal.

Het effect van eigen gedrag
Rita vervolgt: “We zijn vooral aan de slag gegaan met bewustwording van het effect van eigen gedrag op anderen, de manier waarop je op je eigen manier invulling kunt geven aan de kernwaarden van Sint Anna Ziekenhuis: Persoonlijk Professioneel Verbindend Vindingrijk. De verschillende menstypen die er zijn, de benadering die je dan kiest en de vrijheid voelen en nemen om oprecht aandacht te kunnen geven aan patiënten.”

“Teamspirit, iets voor elkaar over hebben en ‘gewoon’ er elke dag voor gaan, dat is het geheim”

Het effect van samen aan de slag
In het traject vormde zich een co-creatie met Werk Succesvol, opleider in duurzame inzetbaarheid van mensen. “Werk Succesvol biedt competenties en vaardigheidstrainingen voor de ontwikkeling en verbetering van communicatie. We ontdekten wat werkt en wat niet. Samen hebben we gewerkt aan de zichtbaarheid van de schoonmaakdienst, onder meer door een eigen glossy uit te geven die nu door het hele ziekenhuis te lezen is door patiënten en collega’s.”

Het effect van talentvolle teams
Alpheios, Werk Succesvol en Sint Anna Ziekenhuis gingen ook met de teams aan de slag: “Talenten bij elkaar zoeken met een werkprofielindicator, vaste teams formuleren, teamspirit creëren, lean-elementen toevoegen als dagstart en verbeterbord. Daardoor kwamen verbeteringen in versnelling, dat geeft energie!”

Het effect van succes
“Eigenlijk hebben we naar boven gehaald wat de medewerkers al in zich hadden en nu veel bewuster toepassen”, concludeert Rita. Terugkijkend op de feestelijke bijeenkomst op 17 juni vertelt ze: “We zijn 1 jaar later en de resultaten zijn daar.  We hebben ze op feestelijke wijze gepresenteerd. Nicole Muntendam, manager Hotelservices, presenteerde de route die we hadden afgelegd en de resultaten. Zo was de NPS – een managementtool die gebruikt kan worden om de klantloyaliteit te meten – van een 80,5 naar een 86,2 gestegen en het ziekteverzuim met 60% gedaald. Een enorme prestatie. Ook was er een rondetafelsessie met interviews met medewerkers en teamleider over hun ervaringen in het afgelopen jaar. Iedereen is trots en dat mag ook! Teamspirit, iets voor elkaar over hebben en ‘gewoon’ er elke dag voor gaan, dat is het geheim.”

Rita tot slot: “Jorcho van Vlijmen gaf ook een presentatie over zijn onderzoek naar het effect van onzichtbaarheid. WerkSuccesvol sloot af met een hilarische sketch over wat als de menstypen hun kwaliteit overdrijven of zich van hun slechte kant laten zien tijdens het werk!

Al met al een mooie dag, geen afsluiting, maar een moment van reflectie om vervolgens weer een  volgende stap te zetten. Hiervoor zien de medewerkers nog kansen genoeg!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 juni 2023

#TIP: kijk uitzending Captains of Cleaning terug

Donderdag 22 juni jongstleden was het weer tijd voor een nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. In deze uitzending werd de sociale kant van schoonmaken, het belang van innovatie...

11 februari 2019

Blog: Vieze plekjes

Wat zijn de jakkie-jakkie plekken die je zoal in het dagelijkse leven tegen kunt komen? Waar loop je een verhoogd risico om ziekmakende bacteriën en virussen tegen het lijf...

16 januari 2024

Horecava 2024 laat zien hoe snel verandering gaat, ook in hygiene

“Een goede Horecava betekent een goed jaar” stelt een exposant van de organisatie van de Horecava, de professionals horeca-vakbeurs die van 8 t/m 11 januari plaatsvond in RAI Amsterdam. Deze...

27 september 2024

FOTOFRIDAY: De duurzame dispensers van Tork

“Het klopt dat onze dispensers van kunststof zijn. Niet zo duurzaam, zou je denken? Toch wel”, erkent Mayke Groenendaal, Customer Marketing Activation Manager Tork Benelux. Mayke: “Ik leg onze...

22 december 2023

#FotoFriday Glazenwassers hebben hart voor de Zorg (2)

Meerdere glazenwassers laten tijdens de actieweek, geinitieerd door Schoonmakend Nederland, hun Hart voor de Zorg zien. Met lekkers en gezelligheid verrassen zij tussen 11 en 22 december bewoners van...

07 maart 2025

GVB zet schoonmaakteam in het zonnetje

Na een succesvolle aanbesteding werd het schoonmaakteam van GVB in het zonnetje gezet. De nieuwe gunning betekent niet alleen continuïteit in het werk, maar ook een erkenning van de...

01 november 2022

Met welke blik kijk jij naar jezelf en de wereld om je heen?

Op 15 november 2022 vindt weer een FMNextGen-event plaats. Op de SchoonmaakVakdagen. Het wordt een event met power, interactie en ook confrontatie voor de young professionals in de schoonmaakbranche....

14 november 2022

Hoogste trede Prestatieladder Socialer Ondernemen voor ISS

Facilitair dienstverlener ISS heeft de hoogste trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen behaald. ISS Nederland behoort hiermee tot de 10% best presterende bedrijven op het gebied van Diversiteit &...

14 januari 2019

Geslaagde zorgweek glazenwassers voor bewoners zorgcentra 

Verschillende glazenwassersbedrijven deden tussen 10 en 21 december mee aan de actieweek Glazenwassers hebben hart voor de zorg, geïnitieerd door OSB. De glazenwassers brachten aan ongeveer 20 zorgcentra een...

18 juli 2024

Klein deel Nederlandse bedrijven al volledig klimaatneutraal

Een relatief klein deel van de bedrijven in Nederland is nu volledig klimaatneutraal, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit betekent dat er nog een lange weg...