Henk Toering over Toekomst Schoonmaak: “Covid-19 verandert de kijk op facilitair en schoonmaak”

“Een aantal weken geleden zat ik nog volop in het leven, elke dag een volle agenda, vroeg van huis om de file te ontwijken en in de avond proberen na de spits te rijden. Wat later eten met de familie en aan tafel onze bezigheden van de dag vertellen. En dan opeens staat alles stil…”, vertelt Henk Toering. In onze themaserie De toekomst van schoonmaak blikten we eind 2019, begin 2020 met diverse gasten 5 jaar terug en 5 jaar vooruit. Inmiddels is de wereld in- en opgepakt door het coronavirus; 5 jaar vooruitkijken is nu niet te doen, elke dag kan het immers anders zijn. Dat weten en beseffen we. Toch zet de redactie van Schoonmaakjournaal met Henk een stapje vooruit: “Perspectieven worden ineens anders, we volgen elke dag het nieuws en hopen op een positief bericht. Wat we met elkaar weten, is dat we nu geschiedenis schrijven, want er is een nieuwe wereld na corona, dat denk ik tenminste.”

“Hoe voelt die stilte bij u en uw organisatie? Hoe houdt u uw organisatie bijeen en zorgt u dat de operatie blijft draaien? Hoe zorgt u dat u straks klaar bent voor de nieuwe toekomst? Het zijn vragen die ik mezelf stel. Ja, het is moeilijk om juist nu de operatie gaande te houden, je bedrijf te redden en ook nog eens na te denken over de toekomst. Het is een lastige tijd, ik kan het weten. Maar het is niet het einde van de wereld. Ik blijf positief en zie kansen. Juist nu is het belangrijk om de koppen bij elkaar te steken (digitaal) en met elkaar te sparren. Het is belangrijk om een ‘change mindset’ te hebben. En om jezelf toe te staan in het onbekende te blijven.”

30 jaar inzicht in facilitair leiderschap
Henk Toering is al bijna 30 jaar met de facilitaire branche verbonden. Hij bekleedde diverse directie- en managementfuncties bij onder meer Alpheios, Diversey en i-team Global. Als kenner van de markt en de mogelijkheden, ziet Henk perspectieven: “Juist in ons vakgebied facilitair en met name in schoonmaak zal de toekomst moeten veranderen, de waarde van schoonmaak zal moeten evolueren. Schoonmaak was, is en wordt nog veel belangrijker. Straks helemaal, als het coronavirus onder controle is en moet blijven.”

“Laten we samen de nieuwe toekomst bepalen”

Niemand is het ontgaan dat schoonmaak eindelijk de erkenning krijgt, die het verdient. Die waardering, en een groot applaus, voor alle schoonmaakhelden dat moeten we vasthouden, is ook de overtuiging van Henk: “Eén ding is zeker: Covid-19 zal de manier waarop de wereld naar facilitair en schoonmaak kijkt voor altijd veranderen!”

“Elke crisis leidt tot vernieuwing, omdat de situatie om oplossingen vraagt die er niet waren”

“Het is goed om onszelf wat onzekerheid, stilte en bedenktijd te gunnen. Maar geen paniek. Gun uzelf wat bedenktijd om te zien wat er daarna komt”, vervolgt Henk. “Ik stel mij voor hoe het zal zijn: na deze pandemie zullen onze klanten willen zien, dat bedrijven professioneel ingericht zijn, effectieve communicatiemethoden gebruiken, medewerkers betrokken blijven en klanten aangesloten zijn. Tevens zal de norm om professionele reinigingsapparatuur en -methoden te gebruiken worden verhoogd. Worden ouderwetse, ineffectieve schoonmaakmiddelen en -methoden door de overgrote meerderheid van de bedrijven niet langer geaccepteerd? Ik kan het me voorstellen.”

Kansen voor iedereen
“Al geruime tijd zeggen we tegen elkaar dat we anders zouden moeten werken. Nu zijn we anders gaan werken, omdat het niet anders kan. Elke crisis leidt tot vernieuwing, omdat de situatie om oplossingen vraagt die er niet waren. Deze periode biedt een kans voor alle bedrijven om serieus na te denken. Hoe kan professionele schoonmaak hieraan een bijdrage leveren en de hygiënegraad en risico’s, zoals we nu meemaken, beperken? Juist nu, waar bedrijven zich moeten voorbereiden op het keiharde terugkomen, is het goed om te investeren in de toekomst van je bedrijf.”

In de serie Toekomst schoonmaak verschenen eerder op Schoonmaakjournaal zes interviews met:

Charles Scholte van SVS: “Eisen aan de schoonmaker nemen steeds verder toe”
Michel de Bruin van Greenspeed: “Onze markt zal verder vergroten”
Leen Camerlynck van CleanDeal: “Prijzenoorlog of onderscheidende factor?”
Ronald Boesjes van i-solution: “Schoonmaakbedrijven worden nog meer managementorganisaties”
Rogier Moorman van Numatic: “Schoonmaak wordt sneller, beter en productiever”
Jan van Triest van Biofriends: “Traditionele schoonmaak gaat verdwijnen”

 

Premium

De kracht van klein: Total Cleaning Products en ABC Products ontwikkelen unieke all-in-one hygiënezuil

“De mondiale vraag naar desinfectiezuilen explodeerde door het coronavirus, maar de uitdaging ook: veel...