Anderhalve meters maken (1): Back to school: hoera, hoezee of duivelse dilemma’s?

Ouders back in business, kinderen eindelijk back to school; hoera, hoezee of staan zij voor duivelse dilemma’s? Na 13 mei is de kans kleiner dat je kinderen op de achtergrond van je collega hoort, terwijl jullie in een belangrijke Teams-meeting zitten. De kinderen mogen weer naar school! Tijd voor een lenteschoonmaak in alle schoolgebouwen. Een heel bijzondere schoonmaak. Een onvergetelijke. In de serie Anderhalve meters maken nemen Kimberley Roersma, business development manager bij EW Facility Services, en Kirsten van der Vaart, sales consultant bij Asito, de gevolgen van de 1,5-metersamenleving onder de loep. Als eerste het segment onderwijs, samen met facilitair manager Eric Catz van scholengemeenschap Het Rhedens. Hij vertelt over uitdagingen, zoals persoonlijke aandacht en contact, minder leerlingen en meer lessen voor de leerkracht, en omgekeerde logistieke stromen.

Tijdens de persconferentie van premier Rutte op 21 april waren de verlossende woorden dan eindelijk daar: basisscholen, kinderopvang en speciaal onderwijs heropenen na de meivakantie. Ook gaat hoogstwaarschijnlijk het voortgezet onderwijs 2 juni weer van start

Duivelse dilemma’s 
Voor veel ouders feest, opluchting en blijdschap, dat opvoeding, thuisonderwijs en kinder-entertainment weer overgedragen kunnen worden aan juffen en meesters. Tegelijkertijd heerst er ook onduidelijkheid, onzekerheid en angst over de rol van kinderen en de mogelijk gerelateerde effecten en impact. Het RIVM acht scholen veilig en claimt dat kinderen een kleine rol spelen in de verspreiding van het virus. Maar wat is de definitie van een kleine rol? Zo ontstaat het volgende duivelse dilemma: kinderen terug naar school met mogelijke risico’s van dien of voorlopig thuis nog even afzien?

Protocol en andere verplichtingen 
We starten uiteraard met het protocol, het populaire en onmisbare woord van dit seizoen. Ook onderwijsorganisaties ontkwamen er niet aan en vrijwel direct na de verlossende woorden van Rutte is deze gepubliceerd. Zo wordt aanbevolen voor basisscholen, dat steeds maximaal de helft van de leerlingen naar school gaat. Dit betekent dat de helft van de reguliere lestijd daadwerkelijk op school wordt doorgebracht. Hoe de groepen verdeeld en verspreid worden door het gebouw en welke groep wanneer naar school gaat, mag men zelf bepalen. Deze beperkingen gelden niet voor de kinderopvang en het speciaal onderwijs.

In elk klaslokaal zijn desinfecterende handgel, een zeeppompje, papieren tissues en een oppervlaktespray verplicht. Daarnaast is het voor ouders niet toegestaan het schoolplein en schoolgebouw te betreden en worden speciale en gespreide haal- en brengtijden gehanteerd. De anderhalvemeterregel geldt niet voor leerlingen. De anderhalvemeterregel geldt wel zo veel mogelijk tussen leerkrachten en leerlingen en te allen tijde tussen leerkrachten onderling.

Voortgezet en basisonderwijs
De verwachting is dat de scholen in het voortgezet onderwijs op 1 juni weer open gaan. Zij hebben andere uitdagingen dan in het basisonderwijs. Facility manager Eric Catz van Scholengemeenschap Het Rhedens zegt hierover: “We hebben een school van bijna 1900 leerlingen, verdeeld over drie locaties. We zijn nu bezig met alle mogelijke voorbereidingen, zoals looplijnen, desinfectie en de invulling hiervan. En ik denk na over de praktische invulling, bijvoorbeeld of dat leraren in plaats van leerlingen zich moeten verplaatsen. Neem de anderhalve meter in een klaslokaal: een simpele berekening leert dat 30 leerlingen in één klaslokaal zich reduceert tot 12. Kan dit tot een volgend dilemma leiden: moet een leraar  3 keer dezelfde les gaan geven?”

Persoonlijke aandacht is nodig 
Het Rhedens bekijkt welke onderdelen prioriteit nodig hebben of dat onderwijs op school plaatsvindt of dat ze dit toch op afstand blijven doen. Eric Catz: “Online lesgeven was wennen, maar dat werkt nu goed. Het is belangrijk dat de mentor contact houdt met zijn leerlingen. Sommige leerlingen vinden de situatie lastig of verdwijnen in deze periode uit beeld; juist nu is er persoonlijke aandacht nodig”.

In afwachting van de uitspraak van Rutte op 20 mei treft de school de nodige voorbereidingen, zo ook voor de schoonmaak. Glenn Timmer, salesconsultant onderwijs bij Asito: “Sinds 1 mei 2020 zijn we de nieuwe partner van Het Rhedens. Het is raar om tijdens de coronacrisis op te starten, maar door op dit moment goed in contact te zijn met de klant, helpen wij mee om straks de scholen weer veilig te openen”. Eric: “Ik verwacht dat we straks, hopelijk na 1 juni, overdag meer schoonmaak gaan inzetten. Het sanitair en alle andere contactpunten behoeven nu veel meer aandacht.”

Eric denkt dat bij leerlingen op het voortgezet onderwijs het besef van afstand houden groter is dan bij kinderen op de basisschool. Hij verwacht dat door goede richtlijnen en regels dit uiteindelijk wel gaat werken. Maar hoe gaat het als je straks je klasgenoten weer na een lange tijd ziet op het schoolplein? Dan zal het wel even lastig zijn om die afstand te houden.

Van speelgoed tot sanitair: voor alles schoonmaakprocedures 
Wanneer we specifiek kijken naar schoonmaakprocedures wordt aanbevolen speelgoed, leermiddelen, sanitair, tafels enzovoorts regelmatig te ontsmetten en parallel daaraan dagelijks intensief schoon te maken. Het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen is niet nodig. De exacte definitie van dagelijks intensieve schoonmaak wordt niet gegeven en ook de frequentie van ontsmetting laat men in het midden. Kortom, commerciële, creatieve en effectieve oplossingen zullen ook hier als paddenstoelen uit de grond schieten. Kennis, kunde en gezond verstand zijn ook in deze situatie van cruciaal.

Wat de effecten van de versoepelde maatregelen binnen het onderwijs zijn, is alles behalve met zekerheid te zeggen. Wel houden we de effecten en de impact van de versoepelingen haarscherp in de gaten.

Kimberley en Kirsten publiceren de komende weken blogs over de toekomst van schoonmaak in cruciale marktsegmenten. Na dit artikel over onderwijs volgen bijdragen over hotels, leisure, kantoren en retail. Opdrachtgevers, experts en fanaten worden wekelijks geïnterviewd over de definitie van het #nieuwenormaal.
Tot volgende week!

Reageren? Mail Kirsten: k.vandervaart@asito.nl en Kim: kroersma@ew.nl

Premium

Bas Bönhke (Carel Lurvink): “Is disposable schoonmaakdoek duurder dan textiel?”

Het gevecht om de beste handendroging in een toiletgroep – papier, katoen of lucht...