14 april 2020

Heyday maakt 1,5-meter economie op de werkvloer mogelijk met iBASX

Veel maatregelen die nu van kracht zijn om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, zijn waarschijnlijk voor langere tijd nodig. Dit betekent dat Nederland, ook in de werkomgeving, zich de komende tijd moet gaan voorbereiden op de 1,5-meter economie. Chantal Snijders, projectmanager bij HEYDAY: “Het is niet anders: ook op de werkvloer moeten collega’s afstand houden van elkaar. Ons softwaresysteem iBASX helpt organisaties en medewerkers hierbij.”

De werkomgeving zal, zodra de maatregelen versoepeld worden, zo moeten worden ingericht dat het veilig is voor medewerkers, gasten en leveranciers. 1,5 meter afstand blijft de norm. “Het opnieuw indelen van de werkomgeving kan meer ruimte tussen werkplekken creëren, maar biedt geen garantie voor succes. Het is ook zaak om het aantal personen in een pand goed te monitoren en medewerkers te helpen bij het bewaren van een veilige afstand,” legt Chantal uit. “Door duidelijke afspraken met medewerkers te maken en werkplekken alleen beschikbaar te stellen op basis van reservering kun je hier op sturen. Een medewerker mag dan alleen naar kantoor komen als er een werkplek is gereserveerd.”

Hoe werkt iBASX?
In de normale situatie verzamelt iBASX op basis van sensoren onder meer informatie over de bezetting en benutting van de werkomgeving. Op basis van deze data is het voor gebruikers ook mogelijk om real-time een werkplek of vergaderruimte te reserveren. Nu de werkomgeving klaargemaakt moet worden voor de 1,5 meter economie, kan iBASX ingezet worden om afstand te bewaren tussen collega’s. Via het platform zijn alleen werkplekken te reserveren die 1,5 meter afstand behouden. De werkplekken die niet aan deze afstand voldoen, zijn simpelweg buiten gebruik en dus ook niet te reserveren. Voor deze toepassing zijn sensoren niet benodigd, maar geven wel extra informatie over het gebruik van de werkplekken.

Garantie voor veilige werkplek
Chantal: “Een medewerker kan zo vanuit huis een werkplek reserveren voor de dag dat hij of zij op kantoor wil werken. Hij of zij is dan zeker van een werkplek op veilige afstand en heeft – net als de werkgever – de garantie dat er ook niet te veel mensen in het pand zijn. Daarnaast kunnen we, als er in een pand sensoren hangen, met iBASX controleren of de werkplekken die niet beschikbaar zijn, ook niet worden gebruikt. Op deze manier garanderen we elke medewerker een veilige werkplek en wordt beschikbare kantoorruimte optimaal benut.”

Over Heyday
Heyday Facility Management, facility- en vastgoedmanagement, heeft 17 jaar ervaring in de facilitaire markt. Het levert maatwerk – van single service tot integrale uitbesteding – voor grote, landelijke bedrijven en het mkb. Heyday is een zelfstandig opererende dochter van ADG dienstengroep.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 juni 2020

Ruud Danklof (Blankers Schoon) over nieuw dochterbedrijf Schoner Werken

Schoonmaakorganisatie Blankers Schoon lanceert Schoner Werken. De nieuwe dochterorganisatie is ontstaan vanuit de behoefte in de facilitaire en schoonmaakmarkt en kent een andere aanpak: omdenken in schoon. Schoner Werken...

23 juli 2020

FM-benchmark coronacrisis: preventieve diensten als schoonmaak hebben positieve impact

De facilitaire branche was altijd al in beweging, maar door de coronacrisis is ze in een stroomversnelling geraakt. Dit blijkt uit de Benchmark facility management, een initiatief van Asito...

29 april 2020

Back to work in het nieuwe normaal: ISS introduceert Stay Healthy Host

Nu steeds meer duidelijk wordt dat de anderhalve-meter-samenleving voorlopig de nieuwe standaard zal zijn, worden ook in de facilitaire branche voorbereidingen getroffen voor aanpassingen en richtlijnen voor het hervatten...

06 november 2019

Gerrit-Jan Vaatstra (Heyday FM): 4 must do’s voor een Paris proof kantoorpand

Plastic rietjes zijn verleden tijd, de eerste zonneauto heeft het levenslicht gezien en het gebruik van warmtepompen in Nederland neemt steeds verder toe. Duurzaamheid is niet alleen een hot...

16 april 2025

Tour Facilitair 2025: fiets jij 80 km mee?

Nadat The Food Office, Vepa the furniture factory en HEYDAY Facility Management jarenlang de Tour Facilitair hebben georganiseerd, sluiten nu ook EW Facility Services en MAAS aan. “Samen zijn...

31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit...

20 december 2024

HEYDAY en Draaijer Group voegen directies samen

HEYDAY en Draaijer Group gaan samen verder: Per 1 januari 2025 voegen zij hun directies samen. Door het vormen van een centrale directie versterkt het bestaande fundament van beide...

03 maart 2019

#nieuwsnotendop week 9: Asito, Carel Lurvink, HeyDay, ISSA, OSB, SieV en Werner & Mertz

Donderdag 21 maart: algemene ledenvergadering SieV Barak Z van het Waterliniemuseum in Bunnik is de locatie waar op donderdag 21 maart vindt de algemene ledenvergadering van mkb-branchevereniging SieV (Schoonmaken...

30 juni 2025

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim

Natalie Hofman is per 1 juli aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business unit binnen Draaijer-HEYDAY Group. Met haar komst is het managementteam...

19 april 2020

#nieuwsnotendop Consumatics, Hago Next, Kärcher en Westerveld

Erik van der Eik nieuwe bestuurder Hago Next Hago Next heeft per 1 mei 2020 een nieuwe directeur: Erik van der Eik, die zichzelf ziet als ‘verbinder in facilities’....