6 november 2019

Gerrit-Jan Vaatstra (Heyday FM): 4 must do’s voor een Paris proof kantoorpand

Plastic rietjes zijn verleden tijd, de eerste zonneauto heeft het levenslicht gezien en het gebruik van warmtepompen in Nederland neemt steeds verder toe. Duurzaamheid is niet alleen een hot topic, maar wordt ook steeds meer de dagelijkse realiteit. Hoewel dit in onze privé-omgeving alomtegenwoordig is, is er op het werk nog lang niet altijd genoeg actie op duurzaamheidsfront. Voor bedrijven is de drijfveer dan ook nog maar al te vaak financieel; zolang duurzaamheidsmaatregelen geld kosten in plaats van opleveren, wordt het vaak voor ons uitgeschoven. Met de aankondiging van een nieuw duurzaamheidstaxatiemodel kan ook dat excuus van tafel: een duurzaam kantoorpand stijgt gemiddeld 9% in waarde en brengt 10% meer huur op. Maar hoe kun je als bedrijf nu zelf het beste verduurzamen? Gerrit Jan Vaatstra, consultant huisvesting & duurzaamheid bij HEYDAY, geeft advies.

Zet een stip op de horizon
Begin bij het begin: vorm een goed omgevingsbeeld en bepaal vervolgens de stip op de horizon. Welke planning dwingt de overheid af, wat zijn de ambities en afspraken binnen de eigen sector en – niet minder belangrijk – met welk ambitieniveau draag je bij aan de organisatiedoelen? Dit gezamenlijk bepaalt het doel en de onderdelen die je wilt aanpakken. Dit kan variëren van een aanpak om (alleen) de energielabels te verbeteren tot aan een aanpak om de directe én indirecte milieubelasting te beperken. Vaak zien we een tussenweg waarin wordt ingezet op verbetering van het energielabel, realisatie van energiebesparing en – op lange termijn – energieneutraliteit.

Maak je vertrekpunt helder en inzichtelijk
Wanneer je de bestemming voor ogen hebt, kies je het vertrekpunt. De stip op de horizon bepaalt over welke as je gaat meten. Gaat het alleen om het energielabel, de energieprestaties of wellicht zelfs de milieubelasting (MKI-score) van het vastgoed? Een veel geziene valkuil is het hanteren van alleen de huidige situatie als vertrekpunt voor verbeterdoelen. Door juist eerst te bepalen wat je op lange termijn wilt realiseren, ga je verduurzamen op een manier die echt toekomstbestendig is. Deze aanpak wordt ook wel backcasting genoemd. Je kijkt dan vanuit de toekomst terug naar je huidige portefeuille en zet je strategie hierop in. Dit kan resulteren in een aanpak met meer doelmatige besteding van budgetten en tijd en in een toekomstbestendige verbetering. De beschikbaarheid en uitwisseling van data maakt het tegenwoordig een stuk eenvoudiger om snel de huidige prestaties inzichtelijk te maken. Waar gewenst, kan vervolgens nog een verdiepende gebouwscan uitgevoerd worden om je vertrekpunt en verbeterkansen goed scherp te krijgen.

Zoals het in de sportschool is, is het ook op kantoor: je blijft gemotiveerd door continu resultaten te meten, vooruitgang te zien en te blijven verbeteren

Ga gericht aan de slag
Een ambitie is mooi, maar die moet wel op een bepaald moment realiteit kunnen worden. Ga dus na: wat is haalbaar binnen de kaders die je als organisatie hebt? Wat zijn de middelen en wat krijgt voorrang? Elk kantoorpand in Nederland moet in 2023 minimaal energielabel C hebben, anders gaan de deuren dicht. Beschik je over gebouwen die nog niet aan deze wettelijke norm voldoen, maar wel op de lange termijn in de huisvestingsplanning staan, dan weet je waar de prioriteit ligt. Daarbij geldt voor de meeste gebouwen, dat besparingsmaatregelen met een terugverdientijd van vijf jaar of korter geïmplementeerd dienen te worden. Met de relevantie voor de juiste gebouwen helder voor ogen, kunnen maatregelen op basis van impact geselecteerd worden. Kies maatregelen met grote impact in relatie tot de langetermijndoelen en minimale impact op het primaire proces. Op basis van een subsidiescan kan daarbij relatief eenvoudig inzichtelijk gemaakt worden waar fiscaal gezien de meeste winst te behalen valt. Indien je meer dan vijftigduizend euro wilt investeren, dan kan het zeker lonen om hier onderzoek naar te doen.

Meten maakt meer mogelijk
Zoals het in de sportschool is, is het ook op kantoor: je blijft gemotiveerd door continu resultaten te meten, vooruitgang te zien en te blijven verbeteren. Naast het monitoren van de uitkomst van de getroffen maatregelen kan deze data worden ingezet om verder te verduurzamen. Zo kunnen cijfers over het energieverbruik eenvoudig naast de bezettingsgraad worden gelegd om een gebouw efficiënter in te richten en gebruikers beter te faciliteren. Hoe mooi het duurzaamheidslabel van een gebouw ook mag zijn, elke vorm van tijd en energie die we steken in niet benutte ruimtes is nog altijd een verspilling. En dat is verre van duurzaam.

Over HEYDAY
HEYDAY Facility Management is een grote speler op het gebied van facility- en vastgoedmanagement. Met ruim 16 jaar ervaring in de facilitaire markt, levert HEYDAY maatwerk – van single service tot integrale uitbesteding – voor grote, landelijke bedrijven en het mkb. HEYDAY is een zelfstandig opererende dochter van ADG dienstengroep.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 februari 2019

Blurring of Blokker syndroom: wie durft met ons naar morgen te kijken?

Tja, juist op onze verjaardag – Schoonmaakjournaal is vandaag 7 jaar geworden – doen we een oproep aan u om met ons de toekomst in te kijken. We schrijven...

25 juni 2019

Wegens succes geprolongeerd: serie Familiebedrijven

“Vorig jaar initieerden we met succes de serie Familiebedrijven. Deze zomer gaan we weer op zoek naar schoonmaakbedrijven en schoonmaakgelateerde bedrijven met familie in de roots en genen. Familiebedrijven...

03 juli 2019

Blog: Een brug slaan

Hoe ga ik dit in hemelsnaam voor elkaar krijgen? Een duale opleiding afronden, mezelf bewijzen als facilitair manager, op mezelf gaan wonen en het hoogst haalbare vragen van mezelf...

09 december 2022

HAN Facility Management maakt podcastserie ‘Preach what you practice’

Weet je dat studenten en docenten van de opleiding Han Facility Management de podcastserie ‘Preach what you practice’ maken? Susan Broekman en Bart Noordhof gingen in de eerste aflevering...

05 april 2019

18 juni: Beleef de passie #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

Interactie bij i-team Global: het derde event van FM Next Generation staat in de steigers. Het thema: Beleef de passie. Op dinsdagmiddag 18 juni zijn young professionals tot en...

11 februari 2020

Nieuw Comite van Aanbeveling voor sociaal beleid 500.000 facilitaire dienstverleners

Om het appèl van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op marktpartijen, opdrachtgevers, opdrachtnemers en intermediairs te versterken, is deze maand een vooraanstaand Comité van Aanbeveling opgericht. De Code is sinds...

09 oktober 2019

OSB: “Schoonmaak herkent zich niet in negatieve beeld SCP”

Bedrijven in de schoonmaaksector nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus door volop kansen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In beginsel is iedereen van harte welkom...

26 augustus 2020

Yvette Watson over circulaire FM coalitie: “Corona biedt volop kansen voor meer circulariteit in schoonmaakproces”

“Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder”, luidt het gezegde. Dit gaat ook op voor het behalen van circulaire doelstellingen. Vaak zijn deze complex en hebben meer...

11 juli 2019

Met CleanJack voldoet Facilicom België aan aanstondse verplichte aanwezigheidsregistratie

Facilicom en CleanJack hebben op 9 juli in Antwerpen hun samenwerking bekrachtigd met het ondertekenen van een mantelovereenkomst. “We zijn de samenwerking met CleanJack ruim een jaar geleden gestart en...

09 december 2019

13 januari: FM Next Generation Horecava Event

Direct in het nieuwe jaar heb je een kans om bij een verrassend inspiratieprogramma over gastvrijheid in de facilitaire branche te zijn. Op maandagmiddag 13 januari organiseert jongerennetwerkplatform FM...