30 oktober 2025

Onderzoek HEYDAY Hospitality en Markteffect naar gastvrije werkplek: “Je welkom voelen gaat verder dan een glimlach bij de receptie”

Wat maakt een werkplek gastvrij? Volgens werkend Nederland zit het niet in de koffie, digitale ondersteuning of flexibele werkplekken, maar in de sfeer, oprechte aandacht en hulpvaardige collega’s en hosts. Dat blijkt uit representatief onderzoek van HEYDAY Hospitality en Markteffect onder 500 Nederlanders. De resultaten onderstrepen het groeiende belang van hospitality op de werkvloer: niet als luxe, maar als essentieel onderdeel van werkgeluk en organisatiecultuur.

Sfeer en aandacht bovenaan de lijst
Van alle elementen die bijdragen aan een gastvrije werkomgeving, wordt een prettige sfeer en inrichting het vaakst genoemd. Ruim de helft van de respondenten ziet dit als het belangrijkste aspect van een gastvrije werkomgeving en dus hospitality. Ook hulpvaardige collega’s of hosts, persoonlijke aandacht en een schone, opgeruimde werkplek scoren hoog. Digitale voorzieningen zoals aanmeldzuilen of apps worden juist zelden als doorslaggevend ervaren.

Volgens HEYDAY Hospitality laat dit zien dat hospitality in de werkomgeving vooral draait om menselijke factoren. “Technologie kan ondersteunen, maar is nooit een vervanging voor oprechte aandacht,” zegt Petra de West, business unit directeur van HEYDAY Hospitality. “Gastvrijheid begint bij het gevoel gezien te worden en dat geldt voor elke generatie.”

Meerderheid voelt zich welkom, maar ruimte voor verbetering
Van de werkenden in het onderzoek zegt 62 procent zich redelijk tot heel erg welkom te voelen op de werkplek. Slechts een kleine minderheid (3 procent) voelt zich niet echt welkom. Toch geeft bijna één op de vijf aan hier neutraal tegenover te staan. In de praktijk betekent dit dat het gevoel van welkom zijn lang niet overal vanzelfsprekend is en dat er ruimte is om gastvrijheid actiever te organiseren.

HEYDAY Hospitality merkt dat organisaties vaak investeren in faciliteiten, maar minder bewust omgaan met de beleving daaromheen. “De ontvangst bij binnenkomst, de toon van communicatie, de inrichting van ruimtes: het zijn allemaal factoren die bijdragen aan of juist afbreuk doen aan hospitality,” aldus Petra. “En dat maakt direct impact op hoe medewerkers zich voelen en functioneren.”

Generaties zoeken herkenning en aansluiting
Hoewel de onderzoeksresultaten geen significante verschillen tonen tussen leeftijdsgroepen, ziet HEYDAY Hospitality in de praktijk wél uiteenlopende behoeften op de werkvloer. Jongere medewerkers zoeken vaker flexibiliteit, inclusie en een werkomgeving waarin ze zich kunnen identificeren met de sfeer en cultuur. Oudere generaties hechten meer waarde aan rust, structuur en herkenbare gezichten.

“Je kunt pas echt gastvrij zijn als je weet voor wie je het doet,” zegt Petra. “Een standaard receptie of generiek ontvangstconcept voldoet niet meer. De kunst is om te differentiëren zonder het persoonlijke contact te verliezen. En dat vraagt om maatwerk in ontvangst, inrichting en gedrag.”

Hospitality als motor voor verbinding
Met meerdere generaties, hybride werkvormen en steeds diversere teams groeit het belang van hospitality als verbindende factor. Een warme ontvangst en oprechte aandacht maken volgens HEYDAY Hospitality het verschil; niet alleen voor de medewerkerstevredenheid, maar ook voor employer branding, vitaliteit en retentie.

“Hospitality is geen ‘zachte’ waarde, maar een strategisch instrument voor organisaties,” stelt Petra. “Door er bewust op te sturen, ontstaat er ruimte voor verbinding tussen mensen, afdelingen en generaties.”

Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door Markteffect in opdracht van HEYDAY Hospitality, onder een representatieve steekproef van 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Respondenten beantwoordden vragen over hun beleving van gastvrijheid op de werkvloer en hun verwachtingen daarbij.

Meer weten?
Benieuwd hoe je met hospitality verschillende generaties op de werkvloer verbindt en versterkt? In ons whitepaper ‘Vier generaties, één werkvloer’ lees je hoe je inspeelt op uiteenlopende behoeften en verwachtingen. Klik hier om het whitepaper met praktische handvatten en inzichten uit de praktijk te downloaden. 

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 november 2025

Sven van der Burgh is Nederlands Kampioen Glazenwassen 2025

Op 19 november werd tijdens de Schoonmaak Vakdagen in Expo Houten het jaarlijkse NK Glazenwassen georganiseerd. In kou en regen streden negen deelnemers om de titel. Sven van der...

10 juli 2025

Maak kennis met nieuw lid FMNextGen: Leslie Okyere (NL Connekt)

Het jongerenplatform FMNextGen blijft groeien: ook Leslie Okyere, eigenaar van NL Connekt, heeft zich aangesloten. FMNextGen is het netwerk voor jonge professionals in de schoonmaak- en facilitaire branche –...

20 februari 2025

Tweede Kamer stemt in met plan voor 20% minder regeldruk voor het MKB

Het kabinet moet voor eind 2026 zorgen voor een vermindering van 20% van de onnodige regeldruk in negen mkb-sectoren. Dit is het resultaat van een motie van de VVD,...

31 december 2024

Robert Stelling blikt terug op 2024 als jaar van groei, innovatie en inspiratie

Robert Stelling, directeur van Interclean, kijkt aan het begin en eind van 2024 vooruit en terug op de gebeurtenissen in de schoonmaakbranche. Zo deelde hij in januari '10 sparkling...

20 augustus 2025

Toeslagen aanvragen kan tot 1 september 2025

Toeslagen zijn er om mensen financieel te ondersteunen. Bijvoorbeeld bij het betalen van een deel van de zorgverzekering of huur. Toch vraagt 1 op de 10 mensen die hier...

06 maart 2025

De kracht van vrouwelijke wijsheid op de arbeidsmarkt

In de week van Internationale Vrouwendag, 8 maart 2025,  zetten we vrouwen en vrouwelijk leiderschap in het zonnetje. Lange tijd domineerden mannen de werkvloer, maar dat beeld verandert in...

08 oktober 2025

Wecovi kijkt vooruit als onderdeel van L.H. Reijnen Holding

Per 6 oktober maken Wecovi BV, Wecovi Vastgoed BV en de internationale vestigingen (Wecovi GmbH, Wecovi Ltd en Wecovi SARL) onderdeel uit van L.H. Reijnen Holding, een toonaangevend Zwols...

05 augustus 2025

MTS Euro Products neemt activiteiten Holland Papier Groep over

Met trots maakt MTS Euro Products B.V. bekend per 4 augustus de activiteiten van Holland Papier Groep B.V. te hebben overgenomen. Deze stap markeert voor hen een belangrijke mijlpaal...

16 juli 2025

Dit zijn de finalisten van European Cleaning & Hygiene Awards 2025

De shortlist van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025 is bekend. In maar liefst elf categorieën schitteren de bedrijven die binnen de professionele schoonmaak- en hygiënesector in Europa...

14 januari 2025

Doe mee aan de Workshop Interculturele communicatie

Op 23 januari organiseert Schoonmakend Nederland samen met Paradigma de workshop Interculturele Communicatie. Omdat diversiteit belangrijk is en ieder ook zichzelf mag zijn. Maar hoe organiseer je een prettige...