29 april 2020

Back to work in het nieuwe normaal: ISS introduceert Stay Healthy Host

Nu steeds meer duidelijk wordt dat de anderhalve-meter-samenleving voorlopig de nieuwe standaard zal zijn, worden ook in de facilitaire branche voorbereidingen getroffen voor aanpassingen en richtlijnen voor het hervatten van de werkzaamheden. ISS Facility Services heeft daartoe een adviesdocument Back To Work opgesteld om haar klanten voor te bereiden op de terugkeer van haar medewerkers op de werkplek in de anderhalve-meter-samenleving.

Als internationale workplace expert op het gebied van werkplekhygiëne en gezondheid reikt ISS verschillende praktische oplossingen aan, waarmee de dienstverlening in gebouwen in aangepaste vorm veilig en gezond kan worden hervat. Zo worden concrete aanbevelingen gedaan voor de inrichting van vergader- en ontmoetingsruimtes, bedrijfsrestaurants en indeling van werkplekken. Ook worden richtlijnen gegeven voor facilitair personeel, schoonmaak- en cateringmedewerkers om op een veilige en gezonde manier te werken.

De Stay Healthy Host zorgt voor veilige en gezonde werkomgeving

Als onderdeel van het Back To Work-plan introduceert ISS de Stay Healthy Host als een nieuwe belangrijke rol bij de hervatting van de werkzaamheden. De Stay Healthy Host geeft instructies over hygiënerichtlijnen, gezondheids- en veiligheidsprotocollen en wijst medewerkers en bezoekers op gecontroleerde verkeersstromen in het gebouw om een veilige 1,5 meter afstand tussen collega’s te waarborgen.

De Stay Healthy Host wijst straks ook in het bedrijfsrestaurant op de hygiënestandaarden, regelt de toegangsdosering en zorgt er voor dat de 1,5 meter veiligheidsafstand in acht wordt genomen. Ook zorgt de Stay Healthy Host ervoor dat de vergaderruimtes schoon en veilig zijn. Tussen meetings wordt een 15 minuten buffer voor schoonmaak ingesteld voor het reinigen van apparatuur, schermen, armleuningen, tafels, kabels, toetsenborden en afstandsbedieningen. Waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van smart building technologie en sensoren om gebruik van ruimten te visualiseren en mensen naar geschikte werkplekken te begeleiden.

In de komende weken waarin de kabinetsmaatregelen tot 20 mei zijn verlengd, gaat ISS met haar klanten in gesprek om de noodzakelijke acties uit te zetten, waarmee de dienstverlening in aangepaste vorm direct kan worden hervat.

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 juni 2025

Schoonmakend Nederland reageert op ontwikkeling sectorale in- en uitleenverboden

Op 20 juni werd bekend dat het kabinet werkt aan een mogelijk uitzendverbod in de vleessector vanwege aanhoudende misstanden met arbeidsmigranten. In datzelfde bericht wordt ook de schoonmaaksector genoemd...

20 maart 2020

Anton Witte (Asito) over coronacrisis in FD: “Van juridische disputen worden alleen advocaten wijzer”

“Bedrijven moeten centraal afspraken met hun klanten maken over het vermijden van juridische conflicten, nu duizenden werknemers werkloos thuis komen te zitten.” Die oproep doet Anton Witte, directeur HR...

29 augustus 2025

Spaarnelanden maakt zich op voor Dutch Grand Prix in Zandvoort

Dit weekend, 29-31 augustus 2025, verandert Gemeente Zandvoort weer in hét Formule 1-dorp van Nederland. Terwijl de fans genieten van de races, zorgen medewerkers van Spaarnelanden ervoor dat het...

24 maart 2024

Vloerspecialisten Donovan en Nelson in podcastserie KraakHELDer

De derde aflevering van onze zesdelige podcastserie KraakHELDer staat live. In de podcastserie praat Inge Diepman niet óver, maar mét de personen die de inclusieve arbeidsmarkt vertegenwoordigen. In deze...

19 mei 2020

Inspiratiesessie Disposable Cleaning: “Altijd een nieuw product, altijd 100% schoon: een blijvertje”

Je kunt het wegwerp, single use of disposable noemen, maar schoonmaken met niet-wasbare en eenmalig te gebruiken schoonmaakdoeken wordt collectief omarmd. Door corona. Want waar de zorgsector het nut...

19 november 2018

5e Hospitality Congres van 50-jarige CSU prikkelt alle zintuigen

Waar kan een congres met de titel The inspiring hospitality journey beter plaatsvinden dan in de Efteling? Het sfeervolle theatercomplex van ’s lands populairste familiepark was op 8 november...

11 december 2025

Bedrijfshygiëne betekent ook jouw cybersecurity goed regelen

Cybercriminelen kiezen zelden een doelwit uit; ze scannen continu naar zwakke plekken. Een zwak wachtwoord, een oude softwareversie of een onbeschermde telefoon is vaak al genoeg om binnen te...

15 juli 2025

Leer Ward van Zanten (Kärcher) kennen als nieuw lid FMNextGen

Ook Ward van Zanten is onlangs lid geworden van ons jongerenplatform FMNextGen. Een netwerk voor jonge professionals in de schoonmaak- en facilitaire branche. Om elkaar te ontmoeten, ideeën uit...

16 november 2019

Schoonmaak Vakdagen 2019: ben jij gespot?

De Schoonmaak Vakdagen 2019 zitten erop. Wat een succesvolle co-creatie van Clean Totaal, Prosu Media Producties en Schoonmaakjournaal: het aantal exposanten vedubbelde zich ruimschoots en het aantal bezoekers ging...

25 juni 2025

Werner & Merts trots op behalen mijlpaal: 1 miljard flessen van gerecycled plastic

"We hebben een bijzondere mijlpaal bereikt: 1 000 000 000 flessen geproduceerd van gerecycleerd plastic!", deelt Werner & Mertz Professional trots. Een wereldrecord én een prachtig bewijs dat...