20 december 2021

CAO: Leden Schoonmakend Nederland stemmen in met principeakkoord

De leden van Schoonmakend Nederland hebben bijna unaniem ingestemd met het bereikte onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche 2022-2024. De leden brachten hun stem uit tijdens een online Algemene Leden Vergadering (ALV) onder leiding van voorzitter Piet Adema. Het is nu wachten op de instemming van de leden van CNV Vakmensen en FNV Schoonmaak om de cao definitief te verklaren. De verwachting is dat dit na 10 januari 20222 bekend is.

Na een uitgebreide toelichting door 1e onderhandelaar Rob Westerlaken op de gemaakte afspraken en de beantwoording van een aantal vragen van leden, stemden maar liefst 97% van de aanwezigen in met het principeakkoord. Rob Westerlaken: “Een prachtige score. Doel van de onderhandelingen was een cao voor een aantrekkelijke sector waarin het goed ondernemen, werken en ontwikkelen is. De gemaakte afspraken zijn – in de context van de toenemende arbeidsmarktkrapte, inflatie en verhoging van het minimumloon – goed voor onze werkgevers, onze schoonmakers en voor onze samenleving. Dat ook de leden dit als zodanig beoordelen, stemt me meer dan tevreden.”

Onderscheidend in de markt
Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland: “Dit principeakkoord is tot stand gekomen na een intensief, soms spannend, onderhandelingstraject. Met dit akkoord kunnen we – samen met bonden – verder bouwen aan een vooruitstrevende en toekomstgerichte schoonmaaksector. Met een fors hoger uurloon dan in vergelijkbare branches, uiteenlopende ontwikkelingsmogelijkheden en een aantal sociale en innovatieve afspraken om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden, zijn we sterk onderscheidend in de markt. Ondernemers en medewerkers in onze sector gaan er met dit akkoord echt op vooruit.”

Dankwoord
Adema: “Ik wil alle betrokkenen bedanken voor het (pro)actief meedenken en de specialistische ondersteuning. Dank aan de permanente cao-commissie voor hun grote inzet en betrokkenheid, dank aan de HR- en financiële specialisten van de grote en mkb-bedrijven, en dank aan de (juridisch) specialisten van Schoonmakend Nederland. Onze vereniging is zo sterk als haar leden gezamenlijk. Laten we ervoor zorgen dat we elkaar – vooral in deze onzekere coronatijden – blijven versterken.”

Klik hier voor het volledige bericht van Schoonmakend Nederland met de belangrijkste inhoudelijke cao-afspraken.

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 februari 2024

Wat is de invloed van jong ondernemer Stef Martens op de schoonmaakbranche?

In december 2023 deden we de oproep over welke invloed jongeren in de schoonmaakbranche hebben. Stef Martens (Social Cleania) reageerde enthousiast. Hij helpt schoonmaakbedrijven met het vinden van nieuwe...

11 juni 2019

Nieuwe Nilfisk schrobzuigmachines helpen kosten besparen en productiviteit verhogen

Als pandeigenaar of beheerder verwacht je altijd te kunnen vertrouwen op de inzet van een schrobzuigmachine. Niet zo gek, als je bedenkt dat je met zo’n machine effectiever vloeronderhoud...

21 januari 2025

‘Brain waste’ van arbeidsmigranten in Nederland

NRC publiceerde op 8 januari 2025 een groot artikel over het fenomeen van ‘brain waste’ van arbeidsmigranten in Nederland. Onderzoekersjournalisten van NRC en Lighthouse Reports omschrijven in dit stuk...

03 juni 2022

Terugblik Tour Facilitair

Woensdag 1 juni werd voor de zesde keer de Tour Facilitair gehouden. Onder de deelnemers een team van Hago Nederland met een mix van collega’s en relaties. Eén van...

21 juni 2017

DiBo lanceert compacte WeedKiLLER-HYDRA

DiBO Cleaning Systems, fabrikant van professionele reinigingsmachines en -systemen, heeft een gloednieuwe WeedKiLLER ontwikkeld, die volledig hydraulisch aangedreven wordt door middel van oliedruk. Ondanks zijn compacte voorkomen is deze...

13 januari 2023

BNN organiseerde NK Stofzuigen

TestCase van BNN organiseerde de eerste editie van NK Stofzuigen waarin vier topsporters de strijd met elkaar aangingen. Welke stofzuiger is het beste? In deze wedstrijd gingen Danaïd Prinsen...

16 juni 2023

#FotoFriday Terugblik De Dag van de Schoonmaker

Het was overweldigend hoeveel bedrijven en organisaties aandacht aan De Dag van de Schoonmaker hebben besteed. Social media stond bomvol met foto’s en filmpjes van schoonmakers die in het...

24 juni 2022

“An apple a day keeps the docter away”

i-Team Global deelde op ‘De Dag van de Schoonmaker’vele dozen met eigengemaakte appeltaart onder schoonmakers uit onder het motto ‘an apple a day keeps the docter away’. “Het is...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...

10 mei 2019

#filmFriday Greenspeed tips voor meer werkplezier

“We zijn crazy about cleaning en willen de mensen om ons heen hierin meenemen”, vertelt Floor Loos, marketing manager bij Greenspeed International. “Daarom bieden we een totaalconcept aan van innovatieve en effectieve schoonmaakoplossingen...