27 juni 2017

Asito als eerste volledig gecertificeerd op hoogste PSO-Trede

Asito wil een inclusieve onderneming zijn en dat uitstralen naar de buitenwereld. Dat het bedrijf inmiddels volledig is gecertificeerd op de hoogste PSO-Trede (Trede 3) is daarin dan ook de volgende stap. Voor Asito betekent de PSO het transparant maken van inclusiviteit binnen de organisatie en een kapstok om andere bedrijven mee te nemen in inclusief ondernemen.

Yuri Starrenburg, bestuurder van PSO-Nederland over de certificering van Asito: “Vanaf de ontwikkeling van de PSO-Prestatieladder is Asito een zeer betrokken stakeholder. Inclusiviteit staat voorop en dat heeft zich nu vertaald in de uitmuntende score die Asito heeft behaald.”

Hans van Leeuwen, HR Directeur: “Het feit dat Asito, waarin alle 53 vestigingen van Asito opgenomen zijn, Trede 3 gecertificeerd is, zegt veel over het commitment van de gehele organisatie om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op te nemen in onze organisatie. Vooral het alom aanwezige draagvlak bij het lijnmanagement en de directe collega’s binnen Asito geeft ons als directie een trots gevoel.”

Prestatieladder Socialer Ondernemen
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een meetinstrument van TNO Delft om objectief vast te stellen hoe inclusief een bedrijf onderneemt. Om te meten hoe goed een bedrijf presteert wordt een kwalitatief en een kwantitatief onderzoek gedaan. Leonore Nieuwmeijer, Specialist Inclusiviteit: “We zijn enorm trots dat we de hoogste PSO-Trede behaald hebben. Hoewel we heel blij zijn met het kwantitatieve gedeelte, gaat het ons meer om het kwalitatieve gedeelte en wat inclusief ondernemen doet met de mensen in onze organisaties. Tijdens de audits ben ik erg verrast hoe inclusiviteit leeft bij onze collega’s. De trots die gecreëerd wordt bij onze medewerkers door het werken met of begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Bundelen
Asito is onlangs begonnen met het bundelen van de inclusieve verhalen die de organisatie rijk is in een witboek over inclusief ondernemen. Om andere bedrijven aan te sporen mee te doen. Leonore: “We hadden al mooie verhalen verzameld in ons witboek, maar tijdens de audit en daarna kwamen er nog meer mooie verhalen naar boven.”

Ruim voldoende
Asito is het eerste schoonmaakbedrijf dat volledig is gecertificeerd op de hoogste PSO-Trede. Hans van Leeuwen: “De afgelopen jaren heeft Asito van ruim duizend mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt deze afstand weggenomen of verkleind. Inclusiviteit staat hoog op onze agenda. Dat dit nu ook blijkt uit de PSO-certificering, daar zijn we trots op. En dat met een percentage van 4.9%!” Het minimale percentage voor een bedrijf om de hoogste PSO-Trede te behalen is 3,7%.”

Over Asito
Asito is een van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland. Dagelijks werken 10.000 kleurrijke vakkrachten verspreid over 53 vestigingen succesvol aan een schone en veilige werk- en leefomgeving. Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en relaties voorop om zo samen tot de meest sociale en duurzame resultaten te komen.

Over de PSO
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een landelijk meetinstrument én keurmerk dat de mate van Sociaal Ondernemen objectief zichtbaar maakt. De PSO is in samenwerking met TNO, PSO-Nederland en de markt ontwikkeld, volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten. De PSO is inmiddels uitgegroeid tot een landelijke norm voor Socialer Ondernemen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 november 2018

Kantoorloos schoonmaakbedrijf Tisser neemt afscheid van banen stapelen

“Tisser is volledig geboren uit de wens bij Asito om mensen meer uren te geven”, vertelt Sander Sierdsma, sinds 1 augustus business manager bij Tisser. De 100% online facilitair...

02 september 2025

Asito toont blik achter de schermen bij vliegtuigschoonmaak: “Het is net Tetris”

Nu de vakantieperiode ten einde loopt, kijken we samen met Asito terug op de schoonmaak van vliegtuigen. Want die schoonmaak beleefde de afgelopen weken hoogtij. En meer. Want wat...

30 mei 2019

Wouter Arkink (Asito) over Google Maps voor de schoonmaakwerkwagen

Alweer een app? Ja, maar ditmaal een voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met...

19 mei 2023

Ontmoet Ella

Ga je binnenkort vliegen? Dan heb je grote kans dat je Ella ontmoet, de nieuwe ‘collega’ van de schoonmakers van Asito op Schiphol. Ella is een robot die zowel...

18 februari 2022

25 jaar schoonmaak voor Brigitte Bovens

Schoonmaakster Brigitte Bovens werkt al sinds 1997 in de schoonmaak, waarvan 18 jaar voor Hago en zeven jaar voor Asito. Dat betekent dat ze dit jaar haar 25 jarig...

21 maart 2019

ADG Dienstengroep congres No guts, no glory: the movie

Wie toonden hun guts en en deelden hun glory? Een wrapup van het grootse ADG Dienstengroep-jubileumcongres No guts, no glory op 19 maart met een indrukwekkende en inspirerende line-up....

20 augustus 2019

Asito stationschoonmakers Paul en Reinier: een bijzonder duo

Al vijf jaar houden ze samen Station Almelo schoon: Paul en Reinier, twee schoonmaakkrachten van Asito. “Het is ons station. En zo behandelen we het ook.” Het resultaat? Een ontzettend...

13 oktober 2023

Vlieg met me mee

Hoe mooi en bijzonder is het als je als kind in een kleurrijke luchtballon boven je eigen streek zweeft? Twee jonge, chronisch zieke tieners beleefden het onlangs en voeren...

25 september 2019

Blog: Diversiteit op z’n lekkerst

Voor de negende keer organiseert Asito dit jaar het Nationaal Integratiediner. Duizenden mensen koken voor elkaar, eten samen en gaan met elkaar in gesprek. Mensen van verschillende achtergronden. Mensen...

28 maart 2025

Asito verzorgt topsport voor een stralendschoon Keukenhof

Keukenhof is dé plek waar het voorjaar tot leven komt. Elk jaar trekken meer dan 1,3 miljoen bezoekers naar de bekendste bloementuin ter wereld. Een geweldige ervaring, maar ook...