27 juni 2017

Asito als eerste volledig gecertificeerd op hoogste PSO-Trede

Asito wil een inclusieve onderneming zijn en dat uitstralen naar de buitenwereld. Dat het bedrijf inmiddels volledig is gecertificeerd op de hoogste PSO-Trede (Trede 3) is daarin dan ook de volgende stap. Voor Asito betekent de PSO het transparant maken van inclusiviteit binnen de organisatie en een kapstok om andere bedrijven mee te nemen in inclusief ondernemen.

Yuri Starrenburg, bestuurder van PSO-Nederland over de certificering van Asito: “Vanaf de ontwikkeling van de PSO-Prestatieladder is Asito een zeer betrokken stakeholder. Inclusiviteit staat voorop en dat heeft zich nu vertaald in de uitmuntende score die Asito heeft behaald.”

Hans van Leeuwen, HR Directeur: “Het feit dat Asito, waarin alle 53 vestigingen van Asito opgenomen zijn, Trede 3 gecertificeerd is, zegt veel over het commitment van de gehele organisatie om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op te nemen in onze organisatie. Vooral het alom aanwezige draagvlak bij het lijnmanagement en de directe collega’s binnen Asito geeft ons als directie een trots gevoel.”

Prestatieladder Socialer Ondernemen
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een meetinstrument van TNO Delft om objectief vast te stellen hoe inclusief een bedrijf onderneemt. Om te meten hoe goed een bedrijf presteert wordt een kwalitatief en een kwantitatief onderzoek gedaan. Leonore Nieuwmeijer, Specialist Inclusiviteit: “We zijn enorm trots dat we de hoogste PSO-Trede behaald hebben. Hoewel we heel blij zijn met het kwantitatieve gedeelte, gaat het ons meer om het kwalitatieve gedeelte en wat inclusief ondernemen doet met de mensen in onze organisaties. Tijdens de audits ben ik erg verrast hoe inclusiviteit leeft bij onze collega’s. De trots die gecreëerd wordt bij onze medewerkers door het werken met of begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Bundelen
Asito is onlangs begonnen met het bundelen van de inclusieve verhalen die de organisatie rijk is in een witboek over inclusief ondernemen. Om andere bedrijven aan te sporen mee te doen. Leonore: “We hadden al mooie verhalen verzameld in ons witboek, maar tijdens de audit en daarna kwamen er nog meer mooie verhalen naar boven.”

Ruim voldoende
Asito is het eerste schoonmaakbedrijf dat volledig is gecertificeerd op de hoogste PSO-Trede. Hans van Leeuwen: “De afgelopen jaren heeft Asito van ruim duizend mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt deze afstand weggenomen of verkleind. Inclusiviteit staat hoog op onze agenda. Dat dit nu ook blijkt uit de PSO-certificering, daar zijn we trots op. En dat met een percentage van 4.9%!” Het minimale percentage voor een bedrijf om de hoogste PSO-Trede te behalen is 3,7%.”

Over Asito
Asito is een van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland. Dagelijks werken 10.000 kleurrijke vakkrachten verspreid over 53 vestigingen succesvol aan een schone en veilige werk- en leefomgeving. Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en relaties voorop om zo samen tot de meest sociale en duurzame resultaten te komen.

Over de PSO
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een landelijk meetinstrument én keurmerk dat de mate van Sociaal Ondernemen objectief zichtbaar maakt. De PSO is in samenwerking met TNO, PSO-Nederland en de markt ontwikkeld, volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten. De PSO is inmiddels uitgegroeid tot een landelijke norm voor Socialer Ondernemen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 februari 2022

12,5 jarig jubileum voor Marian

Marian Schniermanni was op 1 december 2021 12,5 jaar in dienst bij Asito. Na onze oproep voor foto’s van mede-jubilarissen in de branche, omdat Schoonmaakjournaal 10 jaar bestaat, reageerde...

20 mei 2019

Asito lanceert digitaal service platform en slaat efficiëntie- en serviceslag

Schoonmaakbedrijf Asito slaat een enorme efficiëntieslag bij grote objecten als Schiphol met een nieuw online navigatieplatform. Op het Asito Digitaal Service Platform worden facilitaire verstoringen op een digitale kaart uitgezet,...

30 mei 2019

Wouter Arkink (Asito) over Google Maps voor de schoonmaakwerkwagen

Alweer een app? Ja, maar ditmaal een voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met...

10 juni 2025

Intrakoop en vijf grote facilitaire dienstverleners bundelen krachten om zorgprofessionals te ontlasten

Om de druk op zorgprofessionals structureel te verlichten, hebben de vijf grootste Facilitaire Dienstverleners van Nederland – Asito, CSU, EW, Gom Zorg en Vebego Zorgservice –hun krachten gebundeld. Door...

29 april 2019

#nieuwsnotendop met Asito, CSU, Forbo ISSA, Unger, Vakbeurs Facilitair, Vendor en Werner & Mertz

Grote zorgorganisatie Careyn en Asito Care gaan 5-jarige maatschappelijk partnerschap aan Met ingang van 1 mei gaat Asito Care schoonmaken bij Stichting Careyn, een van de grootste zorgorganisaties in...

09 maart 2020

#nieuwsnotendop Coronavirus en schoonmaak

De uitbraak van het coronavirus en de toename van het aantal besmettingsgevallen wereldwijd en in Nederland is al weken het gesprek van de dag. Kijken we naar onze branche...

06 september 2019

Academie voor schoonmaaktalenten voert top 5 meest populair in augustus aan

Meer dan 11.000 mensen bereikten we met het klantenverhaal van UL-Team over het opleidingshuis van schoonmaakbedrijf Victoria. Een prachtig en praktisch verhaal over de academie voor schoonmaaktalenten, waarmee het...

18 mei 2022

Blog: Interclean op stoom ……

Een ieder die mij kent weet dat ik al ruim 30 jaar pro stoom ben. Ja ik heb al meerdere malen gesproken over het schoonmaken met stoom in mijn...

12 juni 2019

Sander Haas over 10 jaar Asito Schoonmaakkracht van het Jaar: “De trots giert eruit”

“Het blijft een feest: de verkiezing van Asito Schoonmaakkracht van het Jaar. Als er één evenement is waar de trots aan alle kanten vanaf spat, dan is dit het...

22 april 2025

CSS Schoonmaakdiensten behaalt hoogste trede PSO

CSS Schoonmaakdiensten heeft met trots Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Deze hoogste erkenning onderstreept voor CSS dat het bedrijf structureel en aantoonbaar bovengemiddeld presteert op...